بدرود پرنده آبی
ایلان ماسک روز یکشنبه ۲۳ ژوییه (اول مرداد)، گفت که قصد دارد لوگو آبیرنگ توییتر را عوض کند. او در توییتر نوشت: «باید بهزودی به نشان توییتر و بهتدریج به همه پرندگان گفت بدرود.»
این میلیاردر که از اکتبر ۲۰۲۲ مالکیت رسانه اجتماعی توییتر را در اختیار گرفته است، افزود: «اگر همین امشب کسی لوگو اکس (X) به اندازه کافی خوب پست کند، ما آن را در سراسر جهان منتشر خواهیم کرد».
او در ادامه یک پویانمایی از یک لوگو اکس منتشر کرد و در پی آن، در پیامی صوتی در توییتر و در پاسخ به این پرسش که آیا لوگو توییتر تغییر میکند یا خیر، افزود: «این کار میبایست مدتها پیش انجام میشد.»
در کمتر از ۱۰ ماه مدیریت پرفرازونشیب ماسک بر توییتر، این رسانه نام تجاری خود را به اکس کورپ (X Corp) تغییر داد.؛ تغییری که از چشمانداز این میلیاردر پرحاشیه در راستای خلق نرمافزاری فوقالعاده نظیر ویچت چینی حکایت دارد.
در تارنمای توییتر از پرنده آبی لوگو این رسانه اجتماعی با عنوان برجستهترین دارایی آن یاد شده و به همین دلیل بر حفاظت جدی از آن تاکید شده است.
پرنده آبی توییتر در ماه آوریل موقتا جایش را به نشان سگ شکاری از نژاد شیبا اینو، لوگو رمزارز داجکوین داد. در پی آن، بهای این رمز ارز ۳۰ درصد بالا رفت.
نارضایتی کاربران توییتر از این رسانه اجتماعی پس از مالکیت ایلان ماسک بر آن، بالا گرفت. او بیش از نیمی از هشت هزار کارمند جهانی توییتر را اخراج کرد و بعدها اذعان کرد که این تصمیم به از دست رفتن بخش زیادی از عملکرد این رسانه منجر شده است.
ماسک پیشتر اعلام کرد که این رسانه اجتماعی تعداد توییتهای روزانه را که حسابهای مختلف میتوانند بخوانند محدود میکند. تصمیمی که انتقاد گسترده کاربران و کارشناسان بازاریابی را برانگیخت. در پی آن، متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام، رقیبی به نام «تردز» را راهاندازی کرد که در همان پنج روز نخست، در رکوردی بیسابقه، ۱۰۰ میلیون کاربر در آن ثبتنام کردند.
تازهترین چالش توییتر به شکایتی بازمیگردد که سهشنبه گذشته مطرح شد. بنا به این شکایت، شرکت اکس کورپ دستکم ۵۰۰ میلیون دلار به عنوان پاداش پایان کار به کارمندان سابقش بدهکار است.