ارزان شدن خودرو را جدی نگیرید / دو اتفاقی که ورق بازار خودرو را برمی گرداند
وزارت صمت از افت ۴۵ درصدی قیمت خودرو در بازار خبر داد. سیاست گذار خودرویی به دنبال این است تا نشان دهد این اتفاق به سبب سیاست های اتخاذ شده رقم خورده است اما بررسی وضعیت کلان اقتصاد نشان می دهد افت قیمت بازاری خودرو چندان از سیاست های وزارت صمت اثر نگرفته است و عوامل دیگر روی افت قیمت اثر داشته است.
مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت از افت ۳۵ تا ۴۵ درصدی قیمت خودرو خبر داد. عبدالله توکلی لاهیجانی دلیل این اتفاق را سیاست افزایش تولید و شفاف سازی فروش به کمک اهرم سامانه یکپارچه فروش اعلام کرد.
مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت همچنین اعلام کرد وزارت صمت به دنبال این است تا با اتخاذ تدابیری تداوم افزایش تولید خودرو و توسعه این صنعت را برای ایجاد بازار رقابتی در دستور کار قرار دهد.
عبدالله توکلی با اشاره به افزایش تولید خودرو در سه ماهه نخست ۱۴۰۲، گفت: روندی که درباره افزایش تولید از سال گذشته آغاز شده بود، در سه ماهه نخست امسال نیز با شدت بیشتری تداوم یافته است. حدود ۳۲۵ هزار دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان خرداد سال جاری، تولید شده که این تعداد خودرو بهصورت عبور مستقیم و بدون ناقصی تولید شدهاند.
این مدیر صمت رشد تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ را نشانه ای از شاهد به ثمر نشستن برنامههای تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو دانست.
مدیرکل خودرو دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت در حالی کاهش قیمت بازاری خودرو را ناشی از سیاست های اتخاذ شده عنوان می کند که بررسی شرایط کلان اقتصاد نشان می دهد افت قیمت خودرو در بازار بیش از آنکه از سیاست های وزارت صمت تاثیر گرفته باشد ناشی از آرامشی است که بر بازار ارز حاکم شده است.
بعد از بازگشت تحریم ها در سال ۹۷ و صعودی شدن نمودار نرخ ارز، بازار ارز تبدیل به قطب نمای بازار خودرو شد. فعالان بازار، پیش از اعلام قیمت خودروی در اختیار خود روند نرخ ارز را بررسی کرده و با توجه به روندهای حاکم بر بازار ارز نسبت به اعلام قیمت خودروی در اختیار اقدام می کردند.
بازار ارز با برنامه هایی که سیاست گذار کلان در دستورکار قرار داده تا حدودی تحت کنترل است و همین اتفاق قیمت خودروها را کاهشی کرده است. اینکه سیاست گذار خودرویی به دنبال این است تا کاهش قیمت بازاری خودرو را به فروش از مسیر سامانه یکپارچه گره بزند، چندان منطقی به نظر نمی رسد.
برخی کارشناسان معتقدند اجبار به خرید خودرو از مسیر سامانه یاد شده منجر به کاهش عرضه مستقیم خودرو به بازار شده است و محدودیت هایی مانند عدم امکان فروش خودرو در بازار تا یکسال از سوی تحویل گیرندگان خودرو از مسیر سامانه یکپارچه این اتفاق را تشدید کرده است.
افزایش تولید خودرو تا حدی می تواند سیگنال مثبتی را به بازار مخابره کند که خودرو به میزان کافی وجود دارد اما فراموش نکنیم تا خودروهای تولیدی به بازار عرضه نشوند این اتفاق نمی تواند کمکی به کاهش قیمت بازاری خودرو کند. در کنار بحث آرامش نسبی بازار ارز، سکون و رکودی که در سایر بازارهای عمومی مانند بازار طلا، سکه و مسکن حاکم شده نیز سبب شده تا بازار خودرو انگیزه ای برای نوسان و صعودی کردن نمودار قیمتی نداشته باشد.
چنانچه نرخ ارز بار دیگر در مسیر صعودی قرار گیرد یا نقدینگی سرگردان جامعه به حرکت در آید و بازار خودرو را هدف قرار دهد این دو اتفاق می تواند قیمت بازاری خودرو را دچار نوسان کرده و بار دیگر در مسیر صعودی قرار دهد.