عمارت شاپوری یا عمارت تاجر شهر شیراز نشان دهنده خاطرات دوران پهلوی

 عمارت شاپوری یا عمارت تاجر شهر شیراز نشان دهنده خاطرات دوران پهلوی

عمارت شاپوری از زیباترین ساختمان های به یادگار مانده از اوایل دوره پهلوی در شهر شیراز می باشد که در محله ۱۰۰ ساله ی انوری قرار گرفته است .

ساخت این ساختمان بی نظیر به مدت ۵ سال از سال ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ توسط استاد ابوالقاسم مهندسی طراحی و بنا شده و متعلق به یکی از تاجران بزرگ شیرازی عبدالصاحب شاپوری و یادگاری از زندگی اشرفی سالهای نه چندان دور می باشد.
خانه و باغ زیبای شاپوری، یکی از ارزشمندترین معماری از آن دوران و نشون دهنده ی ابداع و نوآوری در طراحی پلان، نما و سازه است. طراحی های زیبای به کار رفته در این باغ آن را به یک باغ ایرانی- اروپایی تبدیل کرده. تزیینات بی نظیرِ نمای غربی(اصلی) ستون های مدور و منقوش گچی و طرح کاشیکاری های هخامنشی بر پیشانی ایوان از ویژگی های ارزشمند و منحصر به فرد این بنای منحصر به فرد می باشد. عمارت زیبای شاپوری تا دهه ی ۷۰ هجری شمسی مورد استفاده ی خاندان بزرگ شاپوری بوده و چندسال به صورت متروکه رها شده و در سال ۱۳۷۸ سازمان میراث فرهنگی آن را خریداری کرده و در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۷۹ با شماره ۲۷۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده و هم اکنون یکی زیباترین از جاذبه های گردشگری شیراز محسوب میشه. عمارت شاپوری با معماری منحصر به فرد و متفاوت با حیاط دلباز و زیبایش، شاه نشین، طراحی شگفت انگیز گوشواره ها، تالار و ایوان و حوضخانه های بی نظیرش و تزئینات کاشی هفت رنگ و گچبری و نقاشی های تک و منحصر به فردش شبیه هیچ عمارت تاریخی هم عصرش نیست.

عمارت در دو طبقه طراحی شده به طوری که ۱۴ ستون به صورت قرینه با تزئینات بی نظیر و زیبایش در دورتادور بالکون قرار گرفته و هویتی خاص به بنا بخشیده. از تزئینات زیبای ستون های رنگی و گچ بری ها که بگذریم حوض پنج پر بزرگ وسط حیاط جلوه ای زیبا و چشم نواز به باغ داده که زییایی عمارت رو دو چندان میکنه. از مشخصات منحصر به فرد عمارت زیبای شاپوری اضافه کردن بالکن به بنا که در هیج بنایی در این دوره نبوده. بهار خواب محل استراحت تابستانی بوده که بالکن و ستون های مشابه بالکن اصلی عمارت داره. اما طراحی راه پله در وسط عمارت و دوسویه شدن آن و هدایت بازدیدکنندگان به شاه نشین و گوشواره هایی که فضای سرسبز بیرون خانه (باغ) رو نشون میدهند در سبک معماری بی نظیر و فوق العادست.

هم اکنون این عمارت زیبا و بی نظیر به عنوان رستوران سنتی و هتل سنتی به گردشگران خدمات رسانی میکند و از جاذبه های گردشگری شیراز در شهر شیراز می باشد.

 

m y

Related post

دیدگاهتان را بنویسید