۷ راهکار کاربردی برای درمان نیش زنبور در خانه

 ۷ راهکار کاربردی برای درمان نیش زنبور در خانه

نیش زنبور

 

با گرم شدن هوا و وقت گذراندن بیشتر در هوای باز احتمال اینکه زنبور شما را نیش بزند بسیار بالا می‌رود. خیلی از مردم ممکن است در طول زندگی‌شان توسط زنبور نیش خورده باشند. این اتفاق آزاردهنده و دردناکی است، ولی آن‌قدرها هم جدی نیست و شما بدون نیاز به درمان‌های پزشکی می‌توانید جلوی درد و التهاب نیش زنبور را بگیرید. برای این کار باید راهکارهای مناسب را برای درمان نیش زنبور یاد بگیرید.

به طور کلی، نیش انواع زنبورها از جمله زنبور عسل، زنبور بی‌عسل و زنبور زردجامه با درد، تورم و خارش همراه است و شما با کمک درمان‌های خانگی می‌توانید این نشانه‌ها را برطرف کنید. ولی برخی از مردم ممکن است به نیش زنبور حساسیت داشته باشند و واکنش آلرژیک نشان دهند. در صورتی که به نیش زنبور حساسیت داشته باشید یا چندین بار توسط زنبورها نیش بخورید این درمان‌های خانگی برای شما مناسب نخواهند بود.

کسانی که واکنش‌های شدیدی نسبت به نیش زنبور نشان می‌دهند باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند و از او کمک بگیرند. این واکنش‌ها می‌توانند با تنگی نفس، گرفتگی گلو و سایر واکنش‌های آلرژیک همراه باشند.

در صورتی که می‌دانید به نیش زنبور حساسیت ندارید می‌توانید از راهکارهایی که در این نوشته معرفی می‌کنیم کمک بگیرید تا هنگام نیش خوردن توسط زنبور به‌آسانی آن را درمان کنید. شما با استفاده از برخی مواد اولیه و ساده می‌توانید پمادهای خانگی مناسبی برای جای نیش زنبور تهیه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا این مواد را بررسی کنیم.
در این نوشته می‌خوانید:

نشانه‌های رایج نیش زنبور
۷ راهکار طبیعی برای درمان نیش زنبور در خانه
۱. جوش شیرین و آب
۲. یخ
۳. اندام نیش‌خورده را بالا نگه دارید
۴. سرکه سیب
۵. عسل
۶. زغال فعال
۷. فندق افسون‌گر
طرز تهیه‌ی یک پماد خانگی برای درمان نیش زنبور
این نکات را حتما در نظر داشته باشید
نشانه‌های رایج نیش زنبور

نشانه‌های رایج نیش زنبور

هنگامی که زنبور شما را نیش می‌زند، مقداری زهر سمی از خود به جا می‌گذارد که می‌تواند نشانه‌های آزاردهنده‌ای داشته باشد. خیلی‌ها تجربه‌ی نیش خوردن زنبور را دارند و معمولا هم توسط زنبور عسل نیش می‌خورند. البته زنبورهای دیگری هم وجود دارند که می‌توانند واکنش‌های آلرژیک به دنبال داشته باشند. برای نمونه، نیش زنبور زردجامه که نوعی زنبور بی‌عسل است عامل اصلی واکنش‌های آلرژیک نسبت به نیش حشرات در برخی کشورها به شمار می‌رود.

به طور کلی، نشانه‌های نیش‌خوردگیِ معمولی در محل نیش دیده می‌شوند. این نشانه‌ها شامل درد، تورم، قرمزی و خارش هستند. همه‌ی نشانه‌ها در محل نیش‌خوردگی وجود دارند و حتی اگر با گذشت چند روز همچنان این نشانه‌ها را مشاهده کنید باز هم طبیعی است و واکنش آلرژیک به شمار نمی‌رود. واکنش‌های آلرژیک معمولا در باقی نواحی بدن شکل می‌گیرند.

بنابراین، در صورتی که زنبور شما را نیش زد و در محل نیش‌خوردگی احساس درد، سرخی، تورم و سوزش یا خارش کردید می‌توانید از راهکارهای طبیعی برای درمان نیش زنبور در خانه کمک بگیرید و این احساس درد و ناراحتی را کاهش دهید.

 

۷ راهکار طبیعی برای درمان نیش زنبور در خانه

پزشکان بر این باورند که برای نیش زنبور عسل معمولی که منجر به واکنش آلرژیک نمی‌شود استفاده از راهکارهای درمانی خانگی کافی خواهد بود. بنابراین، اگر به نیش زنبور حساسیت نداشته باشید و چند زنبور عسل شما را نیش نزده باشند می‌توانید از درمان‌های خانگی زیر کمک بگیرید. البته پیش از استفاده از هر نوع دارو و روش درمانی باید دو نکته را در نظر داشته باشید:

نیش زنبور را از محل خارج کنید. نخستین کاری که باید انجام دهید این است که ببینید آیا نیش زنبور هنوز توی پوستتان قرار دارد یا نه. اگر نیش وجود داشته باشد مانند یک نقطه‌ی سیاه در محل نیش‌خوردگی دیده می‌شود. شما باید این نیش را با یک شیء که تیز نیست، مانند ناخن یا لبه‌ی کارت بانکی، بیرون بیاورید. اگرچه ممکن است فکر خوبی به نظر برسد ولی نباید این کار را با انگشتان دست یا موچین انجام دهید، زیرا منجر به فرو رفتن نیش و پخش شدن زهر در پوست می‌شود.
محل نیش‌خوردگی را ضدعفونی کنید. پس از بیرون آوردن نیش باید محل نیش‌خوردگی را با آب و صابون به‌خوبی تمیز کنید.

در این مرحله بسیاری از مردم ممکن است از داروهایی مانند پماد کورتیزون یا آنتی‌هیستامین استفاده کنند و برای درمان خارش شدید به سراغ دیفن‌هیدرامین بروند. اگر ترجیح می‌دهید از مواد طبیعی و درمان‌های خانگی کمک بگیرید می‌توانید از مواد زیر استفاده کنید.

۱. جوش شیرین و آب

از جوش شیرین استفاده‌های بسیاری می‌شود و این ماده خواص درمانی گوناگونی هم دارد. شما می‌توانید از جوش شیرین برای درمان نیش زنبور هم استفاده کنید.

استفاده از جوش شیرین و آب یک جایگزین خانگی و طبیعی فوق‌العاده برای داروهای آنتی‌هیستامین و استروئیدهای موضعی خواهد بود. ترکیب این دو ماده و قرار دادن آن روی ناحیه‌ی نیش‌خوردگی می‌تواند جلوی زهر را بگیرد و التهاب را هم کاهش دهد.

۲. یخ

یکی از ساده‌ترین و در عین حال مؤثرترین درمان‌ها برای نیش زنبور عسل و زنبور بی‌عسل قرار دادن یک کیسه یخ در ناحیه‌ی نیش‌خوردگی است. به طور کلی، استفاده از یخ یکی از نخستین کارهایی است که هنگام نیش خوردن باید انجام دهید.

یخ منجر به کاهش التهاب و خارش می‌شود و همچنین به خون‌رسانی به محل نیش‌خوردگی کمک می‌کند تا سریع‌تر بهبودی پیدا کنید.

۳. اندام نیش‌خورده را بالا نگه دارید

دست‌ها و پاها معمولا رایج‌ترین اندام‌هایی هستند که توسط زنبور نیش می‌خورند. اگر زنبور دست یا پای شما را نیش زد، با بالا بردن اندام آسیب‌دیده می‌توانید تأثیر نیش زنبور را کمتر کنید. ارتفاع و نیروی گرانش زمین باعث می‌شوند مایع از ناحیه‌ی متورم نیش‌خوردگی خارج شود و التهاب و درد شما کاهش پیدا کند.

۴. سرکه سیب

یکی دیگر از راهکارهای درمان نیش زنبور عسل در خانه استفاده از سرکه سیب است. سرکه در بیشتر خانه‌ها پیدا می‌شود و شما با استفاده از آن می‌توانید زهر زنبور عسل را خنثی کنید و جلوی نشانه‌های آزاردهنده‌ی نیش‌خوردگی را بگیرید.

برای استفاده از سرکه سیب می‌توانید یک پد نرم، جذب‌کننده و غیرچسبی را درون سرکه بگذارید و سپس آن را روی محل نیش‌خوردگی قرار دهید. این کار باعث می‌شود سرکه با جای نیش زنبور تماس برقرار کند و نشانه‌های نیش‌خوردگی از جمله خارش و التهاب را کاهش دهد.

شما همچنین می‌توانید یک پارچه‌ی تمیز را به سرکه سیب آغشته کنید و چندین بار آن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی ناحیه‌ی نیش‌خوردگی قرار دهید تا احساس درد و خارش کمتری داشته باشید.

۵. عسل

اگر زنبور عسل شما را نیش زد کافی است از خود عسل استفاده کنید تا التهاب و خارش نیش را از بین ببرید. عسل همچنین می‌تواند جلوی عفونت را بگیرد و زودتر نیش‌خوردگی را بهبود ببخشد.

برای درمان نیش زنبور استفاده از عسل خام و باکیفیت بهترین گزینه است. این نوع عسل خواص ضدالتهابی بیشتری دارد و سرشار از اسیدهای آمینه و آنزیم‌های مناسب برای درمان نیش زنبور عسل است.

هنگامی که عسل را روی محل نیش‌خوردگی قرار می‌دهید، آنزیم‌های موجود در عسل منجر به شکل‌گیری هیدروژن پراکسید می‌شوند و شرایط نامناسبی را برای باکتری‌ها به وجود می‌آورند تا نیش‌خوردگی درمان شود و عفونت نکند.

برای استفاده از عسل می‌توانید مقداری عسل مرغوب را روی ناحیه‌ی نیش‌خوردگی بمالید، سپس آن را با یک باند بپوشانید و اجازه دهید کم‌وبیش ۱ ساعت روی پوستتان بماند. در صورت نیاز می‌توانید این کار را چند بار در روز انجام دهید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید.

۶. زغال فعال

زغال فعال، کربن فعال یا زغال اکتیو یکی دیگر از راهکارهای عالی برای درمان نیش زنبور عسل در خانه به شمار می‌رود. شما می‌توانید پودر زغال فعال را با آب یا روغن مخلوط کرده و یک پماد خانگی و تأثیرگذار برای درمان نیش زنبور عسل و زنبور بی‌عسل آماده کنید.

زغال فعال به خارج شدن زهر و سم باقی‌مانده در پوست کمک می‌کند و نشانه‌های گوناگون نیش‌خوردگی را هم کاهش می‌دهد تا زودتر بهبود پیدا کنید. البته این ماده فواید دیگری هم دارد که شامل سفید کردن دندان‌ها، حفظ سلامت پوست و مبارزه با پیری، بهبود زخم‌ها، درمان پوست چرب، حفظ سلامت موها، مبارزه با بوی بد بدن و بهبود کارکرد دستگاه گوارش و هضم و دفع غذا می‌شود.

۷. فندق افسون‌گر

فندق افسون‌گر یک گیاه است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. شما با استفاده از این گیاه می‌توانید انواع جوش‌ها، نیش پشه‌ها و همچنین نیش حشراتی مانند زنبور عسل و بی‌عسل را درمان کنید.

فندق افسون‌گر نوعی گیاه با ویژگی داروهای قابض است که با مالیدن آن روی محل نیش‌خوردگی می‌توانید جلوی التهاب پوست و احساس خارش را بگیرید. این گیاه همچنین سلامت پوست را حفظ می‌کند، جلوی خون‌ریزی را می‌گیرد، کبودی را درمان می‌کند، التهاب ناشی از آفتاب‌سوختگی را کاهش می‌دهد، اگزما و پسوریازیس را درمان می‌کند، گلودرد را تسکین می‌دهد، به درمان تبخال کمک می‌کند و گزینه‌ی مناسبی برای انواع مشکلات پوستی از جمله سوزش و خارش پس از اصلاح، آبله‌مرغان، جوش سرسیاه و ترک‌های پوستی به شمار می‌رود.

 

 

طرز تهیه‌ی یک پماد خانگی برای درمان نیش زنبور

مواد لازم:

۱ قرص زغال فعال (کربن فعال)
نصف قاشق غذاخوری روغن نارگیل

طرز تهیه و استفاده:

محتویات قرص (کپسول) زغال فعال را در یک کاسه‌ی کوچک بریزید و روغن نارگیل را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. اکنون این ترکیب را روی محل نیش‌خوردگی بمالید. این کار را هر ۳۰ دقیقه یک بار انجام دهید تا خارش و ناراحتی کاهش پیدا کند. بد نیست اگر پس از مالیدن پماد محل نیش‌خوردگی را با باند ببندید.

بهترین درمان‌های خانگی برای ۱۷ بیماری شایع در کودکان

این نکات را حتما در نظر داشته باشید

نیش زنبور می‌تواند واکنش آلرژیک خطرناکی را به نام آنافیلاکسی به دنبال داشته باشد. آنافیلاکسی یا بیش‌دفاعی یک واکنش آلرژیک جدی و مرگبار است که به طور ناگهانی آغاز می‌شود و می‌تواند منجر به مرگ شود. این واکنش ابتدا با خارش شدید چشم یا صورت آغاز می‌شود، ولی با گذشت چند دقیقه نشانه‌های جدی‌تری را که در ادامه فهرست کرده‌ایم به همراه دارد:

تورم، به طوری که تنفس و بلعیدن را دشوار می‌کند
کهیر و ورم
گرفتگی قفسه‌ی سینه و احساس گرفتگی گلو
ضعف ناگهانی
افزایش ضربان قلب
کاهش فشار خون
گرفتگی ماهیچه‌های بدن
درد ناحیه‌ی شکمی
استفراغ
اسهال

اگر پس از نیش‌خوردگی با این نشانه‌ها مواجه شدید باید بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنید. آنافیلاکسی در صورتی که به‌موقع درمان نشود منجر به شوک، بیهوشی و حتی مرگ خواهد شد!

البته همانگونه که گفتیم بیشتر نیش‌های زنبور عسل جدی نیستند و با درمان‌های خانگی برطرف می‌شوند. ولی شما باید در موارد جدی حتما به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید و وقت را تلف نکنید. هر نوع واکنش آلرژیک جدی خطرناک است و شما باید بدون اتلاف وقت با اورژانس تماس بگیرید.

کسانی که واکنش‌های آلرژیک نسبت به نیش زنبور نشان می‌دهند در دفعات بعدی نیش‌خوردگی با احتمال ۳۰ تا ۶۰ درصدی ابتلا به آنافیلاکسی مواجه هستند. بزرگسالان هم نسبت به کودکان واکنش‌های شدیدتری نشان می‌دهند و احتمال مرگ آن‌ها در اثر آنافیلاکسی بیشتر است.

همچنین اگر چندین زنبور شما را نیش زدند باید فورا به اورژانس خبر دهید و به بیمارستان بروید. نیش‌های متعدد می‌توانند شرایط خطرناکی را برای کودکان، سالمندان و افرادی که مشکلات قلبی یا تنفسی دارند در پی داشته باشند.

نیش زنبور عسل یا زنبور بی‌عسل در دهان و بینی هم بسیار جدی است و حتی اگر واکنش آلرژیک نداشته باشید باز هم باید به بیمارستان بروید. نیش‌خوردگی در این نواحی منجر به تورم می‌شود و نفس کشیدن را دشوار می‌کند.

در پایان، یادتان باشد نیش زنبور با خارش همراه است ولی شما نباید محل نیش‌خوردگی را بخارانید زیرا این کار باعث عفونت می‌شود. احساس خارش و قرمزی معمولا زود برطرف می‌شود، ولی در صورتی که چند روز گذشت و نشانه‌های نیش‌خوردگی برطرف نشدند حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

هر آنچه که باید درباره‌ی آلرژی و انواع آن بدانید

سخن پایانی

نیش زنبور عسل به‌راستی آزاردهنده است و می‌تواند برای برخی از مردم هم بسیار خطرناک و مرگبار باشد. در صورتی که چندین بار نیش نخورید و به نیش زنبور هم حساسیت نداشته باشید می‌توانید از راهکارهای درمانی که بررسی کردیم کمک بگیرید تا نشانه‌های نیش‌خوردگی را کاهش دهید و بهبود پیدا کنید.

این راهکارها کاملا کاربردی هستند و مشکل شما را برطرف می‌کنند تا به مراقبت‌های پزشکی نیاز نداشته باشید. ولی در صورتی که با نشانه‌های جدی‌تری روبه‌رو شوید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و از او کمک بگیرید. همچنین در نظر داشتن نکات زیر کمکتان می‌کند تا کمتر توسط زنبورها نیش زده شوید:

تا جای ممکن از وقت گذراندن در پیرامون گیاهان گل‌دار خودداری کنید و از کندو و لانه‌ی زنبورها هم دور بمانید.
اگر قرار است در فضای باز قرار بگیرید از صابون‌ها، شامپوها، نرم‌کننده‌ها، لوسیون‌ها و بوزداها یا دئودورانت‌های معطر، به‌ویژه آن‌هایی که رایحه‌های مصنوعی دارند استفاده نکنید.
اگر قرار است زمان زیادی را بیرون از خانه باشید عطر یا ادکلن نزنید تا توجه زنبورها به شما جلب نشود.
لباس‌های صاف و رنگ روشن بپوشید.
در فضای باز موز نخورید زیرا زنبورها را به خود جلب می‌کند.
لباس‌های پوشیده تن کنید و بدنتان را کامل بپوشانید.
اگر یک حشره‌ی نیش‌دار در نزدیکی شما پرواز کرد کاملا آرام و بی‌حرکت بمانید تا توجه‌اش را جلب نکنید.
کاری به کار حشره نداشته باشید و تلاش نکنید آن را بکشید، زیرا عصبانی می‌شود و تا نیشتان نزند دست از سرتان برنمی‌دارد!

شما با کمک این راهکارها می‌توانید احتمال نیش خوردن را کاهش دهید. ولی در هر صورت اگر نیش خوردید یادتان باشد از درمان‌های خانگی که بررسی کردیم کمک بگیرید.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید