۵ تستی که شما را مطمئن می‌کند به آلزایمر دچار شده‌اید یا نه

 ۵ تستی که شما را مطمئن می‌کند به آلزایمر دچار شده‌اید یا نه

۵ تستی که شما را مطمئن می‌کند به آلزایمر دچار شده‌اید یا نه

در ایران حدود یک میلیون نفر فرد مبتلا به آلزایمر زندگی می‌کنند که به دنبال رشد پدیده پیری جمعیت، موارد ابتلا به این بیماری هم تا چند سال آینده بیشتر خواهد شد.

چند روز پیش برخی رسانه‌ها به نقل از وب‌سایت هلث اعلام کردند که نتایج یک پژوهش جدید نشان داده که می‌توان بیماری آلزایمر را ۲۰ سال قبل و فقط با یک نشانه روزانه تشخیص داد. این گزارش به این موضوع اشاره دارد که داده‌های جدید می‌توانند به تشخیص زودهنگام این بیماری ویرانگر کمک کند و برای تحقیقات در زمینه پیشگیری از این بیماری حیاتی محسوب می‌شوند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که مبارزه با مسیرها می‌تواند نشانه‌ای اولیه از ابتلا به بیماری آلزایمر باشد که بیش از ۲۰ سال قبل از شروع از دست دادن حافظه مشاهده می‌شود. دانشمندان می‌گویند: این تحقیق می‌تواند به تشخیص هر چه زودتر بیماری کمک کند که برای درمان و تحقیقات در زمینه پیشگیری از ابتلا به این بیماری حیاتی است.

اما این موضوع خیلی هم جدید نیست. به طوری که معصومه صالحی، مدیرعامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران درباره آن به همشهری‌آنلاین می‌گوید: آلزایمر، خود را تقریبا از ۶۵ سالگی نشان می‌دهد و فرآیند ابتلای فرد به این بیماری معمولا از ۲۰ سال قبلش آغاز می‌شود؛ یعنی تقریبا در ۴۵ تا ۵۰ سالگی. بنابراین ۵۰ سالگی، بهترین زمان برای انجام تست‌های آلزایمر است.

حدود ۵۵ میلیون نفر در جهان با انواع دمانس زندگی می‌کنند که حدود ۷۰ درصد از این افراد مشخصا دچار دمانسِ آلزایمر هستند. پیش‌بینی‌ شده که تا سال ۲۰۵۰ این آمار به ۱۵۵ میلیون نفر برسد.

مسئولان انجمن آلزایمر ایران چندی پیش هشدار دادند که آمار آلزایمر در دنیا و کشور ما در حال افزایش است و دلیل آن هم رشد روزافزون جمعیت سالمندی است. در ایران حدود یک میلیون نفر فرد مبتلا به آلزایمر زندگی می‌کنند که به دنبال رشد پدیده پیری جمعیت، موارد ابتلا به این بیماری هم تا چند سال آینده بیشتر خواهد شد.

رئیس انجمن آلزایمر ایران با اشاره به این موضوع مهم که سن ابتلا به آلزایمر در ایران پایین آمده و به حدود ۵۰ سالگی رسیده است، می‌گوید: اگر فرد مبتلا به آلزایمر تحت نظر نباشند، یا بیماری را از دیگران پنهان کنند یا پیگیر آن نباشند، ممکن است پیشرفت بیماری سریع‌تر شود. ولی هر یک سال تشخیص زودهنگام باعث می‌شود که مشکلات بیماری ۵ سال عقب بیفتد و فرد بتواند با استقلال بیشتری به زندگی خود ادامه دهد. بنابراین بهتر است افراد نسبت به علائم خاصی که در آنها عارض می‌شود، بی‌تفاوت نباشند یا آن را کتمان نکنند.

صالحی درباره تست‌های آلزایمر هم توضیح می‌دهد: آلزایمر، یکی از انواع دمانس است و ۶۰ تا ۷۰ درصد انواع دمانس را معمولا بیماری آلزایمر تشکیل می‌دهد که معمولا در سنین سالمندی و در سن ۶۵ سال به بالا فرد را مبتلا می‌کند. البته به راحتی نمی‌توان این بیماری را تشخیص داد و حتما باید تست‌های تشخیصی آلزایمر مثل معاینات پزشکی، انجام تست‌ BDSM (تست گرایش جنسی)، آزمایش‌های مختلف مثل آزمایش خون، ام‌آرآی، تست افسردگی، اسکن چشم و … برای فرد انجام شود تا پزشک بتواند تشخیص دهد که فرد دچار آلزایمر است یا عارضه‌های دیگر. اگر بیماری فرد در حد افسردگی باشد، تحت درمان قرار می‌گیرد اما اگر فرد افسردگی نداشته باشد، تست‌های تشخیصی انجام می‌گیرد. بعضی از تست‌ها برای سنین جوانی است و بعضی تست‌ها هم مخصوص سنین بالاتر.

بروز آلزایمر معمولا از ۶۵ سالگی به بعد به‌تدریج بیشتر می‌شود و هر ۵ سالی که سن فرد بالاتر می‌رود، آمار ابتلا به آلزایمر هم ۲ برابر می‌شود. طبق آمارهای موجود، میزان ابتلا به آلزایمر در ۶۰ تا ۶۵ سالگی ممکن است ۲ تا ۳ درصد ابتلا باشد و هر ۵ سال ۲ برابر می‌شود. بعد از ۸۰ سالگی نیز ممکن است ۴۰ درصد افراد دچار انواع دمانس از جمله آلزایمر شوند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید