۳ فایده‌ی شگفت‌انگیز زرده تخم ‌مرغ برای مو

 ۳ فایده‌ی شگفت‌انگیز زرده تخم ‌مرغ برای مو

خواص زرده تخم مرغ برای مو

بسیاری از مردم از اوایل قرن یازدهم استفاده از زرده‌ی تخم‌مرغ را برای تقویت مو شروع کردند. از آن تاریخ قرن‌ها گذشته است و هنوز بعضی از افراد از زرده و حتی سفیده‌ی تخم‌مرغ برای موهای خشک یا آسیب‌دیده استفاده می‌کنند. چرا که معتقدند مواد مغذی که به‌طور طبیعی در زرده‌ی تخم‌مرغ وجود دارند، همان مواد مغذی موجود در موهای سالم و براق هستند. زرده‌ی تخم‌مرغ سرشار از پروتئین و ویتامین از جمله بیوتین (ویتامین B7)، فولات (ویتامین B9)، ویتامین A، ویتامین D و ویتامین E است.

فواید زرده تخم‌ مرغ برای مو

برای درک بهتر خاصیت زرده تخم مرغ برای مو ابتدا باید در مورد عواملی که به مشکلات رایج مو منجر می‌شوند صحبت کنیم. رژیم غذایی نامناسب، استفاده از محصولات حاوی مواد شیمیایی، استرس اکسیداتیو ناشی از محیط و حالت دادن موها با ابزارهای حرارتی همگی ممکن است پروتئین‌های ساقه‌ی مو را از بین ببرند.

زرده‌ی تخم‌مرغ حاوی اجزای مختلفی است که می‌توانند مو را تقویت کنند. در ادامه به بررسی فواید زرده تخم‌ مرغ برای مو اشاره می‌کنیم. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که شواهد علمی کمی برای تایید این ادعاها وجود دارد.

۱. از موهای شما در برابر آسیب‌دیدگی محافظت می‌کند

زرده‌ی تخم‌مرغ سرشار از ویتامین‌هایی است که مو را در برابر آسیب مقاوم‌تر می‎کنند. این ماده به‌دلیل ترکیب منحصربه‌فرد ویتامین‌های خود می‌تواند یک غذای فوق‌العاده عالی برای موهای شما باشد. ویتامین A، ویتامین E، بیوتین و فولات فقط تعدادی از مواد مغذی مهمی هستند که محققان آن‌ها را با سلامت مو مرتبط می‌دانند.

۲. باعث رشد سریع‌تر موها می‌شود

بعضی از طرفداران درمان‌های طبیعی ادعا می‌کنند که استفاده‌ی موضعی از زرده‌ی تخم‌مرغ روی پوست سر و مو می‌تواند ریشه‌ی مو را با مواد مغذی آغشته و رشد آن را تحریک کند. درنتیجه، موهای جدید قوی‌تر هستند و کمتر در معرض شکستگی و ریزش قرار می‌گیرند. هنگامی که ریزش مو کاهش می‌یابد، موهای سر پرپشت‌تر می‌شوند و حتی به نظر می‌رسد که سریع‌تر در حال رشد هستند.

گوگرد یکی از عناصر کلیدی در زرده‌ی تخم‌مرغ است که از اجزای تشکیل‌دهنده‌ی مو به شمار می‌رود. در هر ۱۰۰ گرم زرده‌ی تخم‌مرغ ۱۶۴/۵ میلی‌گرم گوگرد وجود دارد. با این حال، تاکنون تحقیقی نشان نداده است که استفاده از زرده‌ی تخم‌مرغ به‌عنوان منبع گوگرد یا سایر مواد مغذی مهم بتواند یک روش موثر برای کاهش ریزش مو یا تقویت رشد موهای جدید باشد.

۳. به رفع خشکی مو کمک می‌کند

 

پروتئین یکی از مهم‌ترین عناصر موجود در زرده‌ی تخم‌مرغ است که می‌تواند به تغذیه‌ی مو و براق شدن آن کمک کند. زرده همچنین چربی بالایی دارد و به همین دلیل نرمی مو را افزایش می‌دهد. در هر ۱۰۰ گرم زرده‌ی تخم‌مرغ حدود ۲۶/۵ گرم چربی یافت می‌شود.

چربی خاصی به‌نام لسیتین (Lecithin) در تخم‌مرغ وجود دارد که به مرطوب کردن مو کمک می‌کند. این چربی همچنین یکی از اجزای تشکیل‌دهنده‌ی محصولات مراقبت از مو محسوب می‌شود. از این‌رو، بعضی از کارشناسان استفاده از زرده‌ی تخم‌مرغ را برای بهبود موهای خشک و آسیب‌دیده توصیه می‌کنند.
آیا استفاده از سفیده‌ی تخم‌مرغ هم برای موها مفید است؟

گروهی از متخصصان حوزه‌ی زیبایی بر این باورند که استفاده از سفیده‌ی تخم‌مرغ هم می‌تواند ظاهر و سلامت موها را بهبود بخشد. سفیده‌ی تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است و مقدار زیادی ویتامین مثل ریبوفلاوین (ویتامین B2) و نیاسین (ویتامین B3) دارد. این مواد مغذی همگی در رشد موها نقش دارند.

همانند زرده‌ی تخم‌مرغ، تحقیقات زیادی در مورد فواید سفیده تخم‌مرغ برای موها انجام نشده است. با این حال، بعضی از افراد از سفیده به‌عنوان شفاف‌کننده‌ی مو استفاده می‌کنند، چون حاوی آنزیم‌هایی است که می‌توانند بقایای محصولات آرایشی و بهداشتی و انواع آلودگی‌ها را از روی موها پاک کنند.

معمولا استفاده از سفیده‌ی تخم‌مرغ برای درمان موهای چرب توصیه می‌شود. برای امتحان کردن این روش، مراحل زیر را دنبال کنید:

نصف لیوان سفیده‌ی تخم‌مرغ را روی موهای تمیز و مرطوب بمالید.
بگذارید ۲۰ دقیقه بماند.
موها را با آب خنک بشویید تا بقایای تخم‌مرغ از روی موها و پوست سر پاک شود.
موها را مثل همیشه شامپو بزنید.

بعضی از افراد از تخم‌مرغ کامل برای کمک به رفع مشکلات مو استفاده می‌کنند. با این کار از فواید تخم‌مرغ در رفع خشکی مو بهره‌مند می‌شوید و در عین حال می‌توانید از فواید آن برای از بین بردن چربی‌های اضافی مو کمک بگیرید.
نحوه‌ی استفاده از زرده تخم‌ مرغ برای مو

برای بهره‌مندی از فواید زرده تخم‌ مرغ برای مو می‌توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید.

۱. تهیه‌ی ماسک زرده تخم مرغ برای مو

فرچه رنگ مو در کنار ۲ کاسه حاوی تخم‌مرغ

برای درست کردن ماسک مو به روش زیر عمل کنید:

۲ تا سه عدد تخم‌مرغ کامل را با ۲ تا سه قطره آب لیموترش مخلوط کنید.
مخلوط را خوب هم بزنید تا کف کند. سپس آن را با دست روی موها بمالید.
موها را با کلاه بپوشانید و ۲۰ دقیقه صبر کنید. در این مدت، مخلوط تخم‌مرغ خشک می‌شود و هنگام لمس چسبنده به نظر می‌رسد.
تخم‌مرغ را با آب سرد یا خنک بشویید. شست‌وشو با آب داغ می‌تواند باعث سفت شدن تخم‌مرغ و چسبیدن آن به موها شود. این موضوع مشکل مهمی نیست، اما ممکن است تمیز کردن مو را دشوار کند.
موها را مثل همیشه شامپو بزنید.
این کار را یک یا ۲ بار در ماه انجام دهید.

علاوه بر این، می‌توانید تخم‌مرغ کامل را بدون مخلوط کردن با چیز دیگری به‌عنوان مرطوب‌کننده روی موها بمالید. بعضی از افراد هم توصیه می‌کنند که زرده‌ی تخم‌مرغ را با مواد مختلف مانند موز، عسل، روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید تا درخشندگی و نرمی مو را افزایش دهید. برای مثال، مخلوط تخم‌مرغ و روغن زیتون را روی موهای خود بمالید و اجازه دهید یک ساعت بماند. سپس آن را با آب سرد بشویید.

 

۲. گنجاندن تخم‌مرغ در رژیم غذایی

برای داشتن موهای سالم باید در رژیم غذایی خود از تعداد تخم‌مرغ بیشتری استفاده کنید. خوردن تخم‌مرغ در صبحانه می‌تواند به تامین بخشی از پروتئین و ویتامین مورد نیاز بدن کمک کند. هر چقدر بدن خود را بهتر تغذیه کنید، موهای شما زیباتر و سالم‌تر به نظر می‌رسند.

۳. استفاده از مکمل‌های غذایی

قرص‌هایی در بازار وجود دارد که حاوی پروتئین‌های زرده‌ی تخم‌مرغ هستند. شما می‌توانید با استفاده از این مکمل‌ها، بدون خوردن زرده‌ی تخم‌مرغ یا استفاده از ماسک مو، به مواد مغذی مورد نیاز موهای خود دسترسی پیدا کنید. اما ذکر این نکته ضروری است که شواهد علمی کافی در مورد اثربخشی این محصولات وجود ندارد.

عوارض استفاده از زرده تخم‌ مرغ برای مو

 

استفاده از زرده‌ی تخم‌مرغ روی موها یک روش نسبتا کم‌خطر است. با این حال، احتمال بروز چند عارضه وجود دارد. برای مثال، یکی از خطرات بالقوه واکنش آلرژیک به پروتئین‌های موجود در تخم‌مرغ است که می‌تواند باعث خارش، تورم و قرمزی شود. اگر به تخم‌مرغ حساسیت دارید، از آن حتی به‌عنوان یک درمان موضعی روی پوست سر خود استفاده نکنید.

عارضه‌ی دیگر این است که زرده‌ی تخم‌مرغ ممکن است باعث چرب شدن موها شود. همچنین اگر در حین استفاده‌ی موضعی روی مو حرارت ببیند و سفت شود، احتمالا برای پاک کردن آن از روی موها و پوست سر با مشکل مواجه می‌شوید.

اکثر مردم می‌توانند بدون هیچ مشکلی تخم‌مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانند. اما به یاد داشته باشید که زرده‌ یک ماده‌ی غذایی سرشار از کلسترول است که نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید. در صورتی که بیماری خاصی ندارید می‌توانید یک عدد تخم‌مرغ در روز بخورید. اما اگر به دیابت یا بیماری قلبی مبتلا هستید یا در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی-عروقی قرار دارید، بهتر است محدودیت بیشتری برای مصرف تخم‌مرغ در نظر بگیرید.

 

کلام پایانی

شواهد علمی محدودی برای حمایت از تاثیر زرده تخم‌ مرغ برای مو وجود دارد. با این حال اگر به این ماده حساسیت ندارید، می‌توانید از آن به‌عنوان یک درمان موضعی کم‌هزینه و ساده استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که باید چند هفته به‌طور مداوم به این کار ادامه دهید تا نتیجه را ببینید. علاوه بر راهکارهای موضعی، خوردن تخم‌مرغ هم می‌تواند به بهبود سلامت مو کمک کند. بر اساس تحقیقات، تخم‌مرغ مملو از اسید‌ آمینه‌هایی است که ظاهر و سلامت مو را بهبود می‌بخشد.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید