۱۰ نکته عجیب درباره انیمیشن‌‌های قدیمی دیزنی که احتمالا نمی‌دانید

 ۱۰ نکته عجیب درباره انیمیشن‌‌های قدیمی دیزنی که احتمالا نمی‌دانید

انیمیشن‌‌

انیمیشن‌های زیبا و خاطره‌انگیز کمپانی والت دیزنی سال‌هاست که قلب میلیون‌ها تماشاگر علاقه‌مند را در سراسر دنیا به دست آورده است. اگرچه انیمیشن‌های محصول دیزنی از مهم‌ترین قصه‌های سینما در سراسر جهان هستند، اما از شیر شاه گرفته تا سفید برفی، در بعضی از آنها جزئیاتی بسیار عجیب وجود دارد.
فیلم‌های انیمیشن دیزنی سال‌های سال است که تولید می‌شوند و جادوی مسحور کننده، شخصیت‌های شگفت‌انگیز و تعدادی از بهترین آهنگ‌های عاشقانه دنیا را به مخاطبان سینما ارائه کر‌ده‌اند. البته برخی از این فیلم‌ها نیز ماندگار نشده‌اند، اما با پیشرفت کمپانی دیزنی، داستان‌ها و مضامین انیمیشن‌ها نیز به‌روز و امروزی شدند و تماشاگران مدرن این انیمیشن‌ها را هم مانند تماشاگران قدیمی خود راضی و سرگرم نگه می‌دارند.
با وجود اینکه برخی از انیمیشن‌های قدیمی دیزنی همچنان محبوب هستند و حتی امروزه هم دوباره تماشا می‌شوند، چند نکته در برخی از آنها وجود دارد که به هیچ عنوان درست به نظر نمی‌رسند. بعضی از انیمیشن‌های قدیمی‌ دیزنی در جزئیات ایرادهای داستانی دارند و بعضی دیگر نیز لحظات عجیب و غریبی دارند که متناسب با فضای قصه‌های کودکان نیستند. در این مطلب به ۱۰ مورد از عجیب‌ترین جزئیاتی که در انیمیشن‌های مشهور دیزنی وجود دارند، می‌پردازیم.

۱- هیچ‌کس شاهزاده‌ی جوان را به یاد نمی‌آورد؛ دیو‌ و دلبر (Beauty and the Beast)

انیمیشن دیو و دلبر

سال اکران: ۱۹۹۱
کارگردان: گری تروز دیل
بازیگران: پیج اوهارا، رابی بنسون، ریچارد وایت
محصول: کمپانی والت دیزنی ایالات متحده‌ی آمریکا
امتیاز IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰
امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰

به نظر می‌رسد که در انیمیشن «دیو و دلبر» ساکنان روستا ارتباطهای زیادی با هم دارند و به خوبی یکدیگر را می‌شناسند. پس با در نظر گرفتن این موضوع، این نکته بسیار عجیب به نظر می‌رسد که هیچ‌کس نه شاهزاده ‌ی جوان را به خاطر می‌آورد و نه در موردش کنجکاو است. هیچ یک از اهالی روستا نمی‌پرسند که شاهزاده چرا ناگهان ناپدید شده و از این موضوع مهم نیز اطلاع ندارند که او چگونه تبدیل به یک دیو شده است.
در بازسازی، توضیح داده شده است که نفرین و طلسم شاهزاده روی‌ روستاییان نیز تأثیر گذاشته شده است و باعث فراموشی همگی آنها شده است.
اما به نظر می‌رسد که عوامل این انیمیشن‌ خاطره انگیز دهه‌ی ۹۰ دیزنی این توضیح را کنار گذاشتند. اگرچه این موضوع اهمیت چندانی ندارد. زیرا انیمیشن «دیو و دلبر» در هر صورت یکی از بهترین های دیزنی است.

۲- پیتر پن اجازه می‌دهد تا پری‌‌های دریایی برای وندی قلدری کنند؛ پیتر پن (Peter Pan)

سال اکران: ۱۹۵۳
کارگردان: کلاید جرونیمی
بازیگران: بابی دریسکال، کاترین بومن، هانس کانرید
محصول: کمپانی والت دیزنی ایالات متحده‌ی آمریکا
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۷۷ از ۱۰۰

پیتر پن، وندی و برادرانش مایکل و جان را به نورلند (ناکجا آباد) می‌برد، سرزمینی که در آن هرگز مجبور یه بزرگ شدن نخواهند بود. ماجراهای قصه‌، آنها را به دنیایی کاملن جدید و تخیلی می‌برد که در جایی از آن یک مرداب وجود دارد. پیتر وندی را به آنجا می‌برد تا با پری‌های دریایی ملاقات کند. وندی به خاطر این ملاقات بسیار هیجان زده بود.

اما متأسفانه، پری‌های دریایی نسبت به او رفتاری خصمانه نشان می‌دهند، لباس او را می‌کشند و اعتراف می‌کنند که دل‌شان می‌خواهد وندی را غرق کنند. و در همان لحظات پیتر به طرز عجیبی با وندی رفتار دوستانه‌ای ندارد. او فقط کمی پری‌های دریایی را سرزنش می‌کند و سپس وندی را به حال خودش رها می‌کند تا مشکلش را با پری‌های دریایی حل کند. این موضوع به شکل واضحی نشان می‌دهد که وندی از نظر سطح بلوغ بسیار بالاتر از پیتر است.

این یک مضمون عجیب و تأسف برانگیز در انیمیشن «پیتر پن» است که پیتر به جای آن که در کنار دوستش وندی بماند، او را ترک می‌کند.

۳- بل بر ترس و وحشتش از دیو غلبه می‌کند؛ دیو‌ و دلبر (Beauty and the Beast)

انیمیشن دیو و دلبر

سال اکران: ۱۹۹۱
کارگردان: گری تروز دیل
بازیگران: پیج اوهارا، رابی بنسون، ریچارد وایت
محصول: کمپانی والت دیزنی ایالات متحده‌ی آمریکا
امتیاز IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰
امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰

انیمیشن «دیو و دلبر» یکی از فیلم‌های محبوب کمپانی دیزنی است و یکی از بهترین بازسازی‌های لایو اکشن ساخته شده است. انیمیشن «دیو و دلبر» داستان جادویی یک شاهزاده و خدمتکارانش را روایت می‌کند که تا زمانی که شاهزاده نتواند عشق ورزیدن را یاد بگیرد، طلسم‌شان شکسته نمی‌شود. این طلسم شاهزاده را به یک دیو و خدمتکارانش به وسایل خانه تبدیل کرده است.
بل، یک دختر روستایی است. پدر او به دلیل ورود بی‌اجازه به قصر دیو توسط او زندانی می‌شود. بل برای نجات پدرش به آنجا می‌رود. او با دیو معامله می‌کند تا در ازای آزادی پدرش خودش در قصر دیو زندانی بشود. دیو او را زندانی می‌کند.
تا اینکه بل در زمانی که در قصر زندانی است، زخمی می‌شود و دیو از او مراقبت می‌کند. بل تحت تأثیر توجه و مهربانی دیو قرار می‌گیرد.
نکته‌ی عجیب انیمیشن «دیو و دلبر» این است که قصه فیلم طوری پیش می‌رود که به نظر می‌رسد بل هیچ ترسی از زندانی شدن و زندگی دائمی در قصر دیو ندارد. با وجود این که از پدر و اعضای خانواده‌اش دور است.

پس از مدتی بل احساس می‌کند که دیو‌ آن قدری هم که به نظر می‌آید بدجنس و ترسناک نیست و در اعماق قلبش خوبی و مهربانی را پنهان کرده است. نکته‌ی عجیب دیگر داستان انیمیشن «دیو و دلبر» این است که بل با وجود زمان بسیار طولانی زندانی بودنش، در حالی که از خانواده و عزیزانش دور است، نه تنها خطاها و اشتباه‌های دیو را می‌بخشد، بلکه در نهایت عاشق او نیز می‌شود.

۴- ملکه‌ی بدجنس بعد چهارم را می‌شکند؛ سفید برفی و هفت کوتوله (Snow White and the Seven Dwarfs)

انیمیشن سفید برفی و هفت کوتوله

سال اکران: ۱۹۳۷
کارگردان: همیلتو لاسک، مارک دیویس
بازیگران: پیج اوهارا، رابی بنسون، ریچارد وایت
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰
امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۹۷ از ۱۰۰

در انیمیشن «سفید برفی و هفت کوتوله» ملکه‌ی شرور که نامادری سفید برفی است، به طرز عجیب و خطرناکی به سفید برفی و زیبایی‌اش حسادت می‌کند. به طوری که دستور کشتن دخترخوانده‌اش را صادر کند و به یک شکارچی ماموریت می‌دهد که سفید برفی را بکشد.

اما شکارچی دستور ملکه را انجام نمی‌دهد و بعدها ملکه‌ی بدجنس متوجه می‌شود که سفید برفی زنده و سالم است. در نتیجه او خودش را به شکل پیرزنی در می‌آورد و سیبی سمی را به سفید برفی می‌دهد، به این امید که سیب سمی منجر به مرگ او شود.

هیچ کجای این انیمیشن به سبک مستند ساخته نشده است و ساختاری شبیه به فیلم‌هایی که شخصیت‌ها بینندگان را مخاطب خود قرار می‌دهند ندارد؛ به جز زمانی که ملکه‌ی‌ شرور و بدجنس به طور تصادفی مستقیمن به لنز نگاه می‌کند و رو‌ به دوربین و مخاطبین نقشه‌ی شیطانی خودش را توضیح می‌دهد. شکستن بعد چهارم در این صحنه، عنصر عجیب انیمیشن «سفید برفی و‌ هفت کوتوله» است، زیرا هیچ شخصیت دیگری در کل فیلم از این شیوه استفاده نمی‌کند. گرچه این ویژگی برای مخاطب کودک و نوجوان بسیار تاثیرگذار بود و به این واسطه احساس بدجنسی و شرارت ملکه، به شکلی متفاوت و جذاب به آنها انتقال پیدا کرد.

۵- رژیم غذایی حشرات سیمبا؛ شیر شاه (The Lion King)

سال اکران: ۱۹۹۴
کارگردان: راجر آلرس، راب مینکاف
محصول: کمپانی والت دیزنی ایالات متحده‌ی آمریکا
امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۵ از ۱۰
امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰

موفاسا پادشاه قدرتمند جنگل در راه محافظت از فرزندش سیمبا، توسط برادر بدجنسش اسکار کشته می‌شود. سیمبا پس از اینکه پدرش به خاطر نجات او کشته می‌شود، خودش را مقصر می‌داند و برای فرار از قبول مسئولیت پادشاهی از محل سکونت خود نقل مکان می‌کند و در ادامه با یک میرکت و یک گراز به نام‌های تیمون و ومبا آشنا می‌شود و در کنار آنها رشد می‌کند و بزرگ می‌شود.

آن‌طور که در انیمیشن «شیر شاه» می‌بینیم وعده‌های غذای تیمون و ومبا عمدتاً از حشرات تشکیل شده است و به نظر می‌رسید که سیمبا نیز به تقلید از آن دو از حشرات تغذیه می‌کند.
در قلمرو واقعی حیوانات، شیرها از گونه‌ی حیوانات گوشتخوار هستند و برای زنده نگه داشتن خود باید حیوانات مختلفی مانند آهو، گوزن و گراز را شکار کنند. بنابراین زندگی سالم سیمبا با وعده‌های غذایی عجیب و غیرمعمولی از حشرات، بسیار باور ناپذیر است. با این وجود، این یکی از جزئیات بسیار کوچک و کم‌اهمیت قصه‌ی «شیر شاه» است که در چنین فیلم انیمیشنی خارق العاده‌ای، می‌توان آن را به کلی نادیده گرفت.

۶- موهای پری دریایی کوچولو هیچ وقت خیس نمی‌شود؛ پری دریایی کوچولو (The Little Mermaid)

انیمیشن پری دریایی کوچولو

سال اکران: ۱۹۸۹
کارگردان: جان ماسکر، ران کلمنتس
بازیگران: جودی بنسون، کریستوفر دانبال بارنز، پت کرول
محصول: کمپانی والت دیزنی ایالات متحده‌ی آمریکا
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰
امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰

پرنسس آریل یک پری دریایی کوچک و کنجکاو است که می‌خواهد بداند زندگی در خشکی چگونه است. آریل با کمک اورسولا، جادوگر شرور دریا، به مدت سه روز انسان می‌شود. اما همه چیز برای او و کسی که عاشقش می‌شود خوب پیش نمی‌رود و باعث شد پدر آریل وارد عمل شود.

با این که انیمیشن « پری دریایی کوچولو»، قصه‌ای پر جنب و جوش و جذاب است، اما نکته‌ای عجیب در آن جلب توجه می‌کند، اینکه به طرز حیرت‌آوری موهای آریل، هیچ‌وقت خیس نمی‌شود و با وجود این که او زمان زیادی از زندگی خودش را در زیر آب دریا سپری می‌کند، موهایش همیشه خشک است. البته این ایراد کوچک و عجیب روی روند داستان تأثیری ندارد و بینندگان بسیاری هنگام تماشای انیمیشن «پری دریایی کوچولو» از دیدنش لذت بردند و آن را تحسین کردند.

۷- سفر وهم‌انگیز و دیوانه‌وار دامبو؛ دامبو (Dumbo)

سال اکران: ۱۹۴۱
کارگردان: بن شارپستین
بازیگران: ادوارد بروفی، هرمن بینگ،استرلینگ هالووی
محصول: کمپانی والت دیزنی ایالات متحده‌ی آمریکا
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰

شخصیت اصلی در «دامبو» یک فیل شیرین و بی‌گناه است که در یک سیرک اسیر شده است و مورد بی‌رحمی و بد رفتاری قرار می‌گیرد. در یکی از صحنه‌ها، دامبو به طور تصادفی الکل می‌نوشد، که باعث روان‌گردانی و مست شدن عجیب و غریب او می‌شود.
تصویر عجیب فیل‌های صورتی که در حال نواختن ساز هستند، اوهام و خیالات زمان مستی و ناهوشیاری دامبو را نشان می‌دهد. عجیب‌ترین بخش ماجرا این است که اصلن چرا چنین صحنه‌ای باید در فیلم گنجانده شود. این صحنه، کمکی به قصه نمی‌کند و روایت فیلم را جلو نمی‌برد و فقط باعث آشنایی مخاطبان کم سن و سال خود با مفهوم مستی و ناهوشیاری می‌شود.

۸- تغییر قیافه‌ی جاسمین؛ علاءالدین (Aladdin)

سال اکران: ۱۹۹۲
کارگردان: ران کلمنتس، جان ماسکر
بازیگران: رابین ویلیامز، جاناتان فریمن، اسکات وینگر
محصول: کمپانی والت دیزنی ایالات متحده‌ی آمریکا
امتیاز IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰
امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰

داستان عاشقانه‌ی علاءالدین و پرنسس جاسمین در دنیایی جادویی و زیبا اتفاق می‌افتد. دنیایی که شامل یک غول چراغ جادوی سرگرم کننده و یک قالیچه‌ی پرنده است.

جاسمین یکی از شخصیت‌های اصلی داستان یک پرنسس به نام جاسمین است. اگرچه زندگی جاسمین پر از زرق و برق است، اما آنقدری هم که به نظر می رسد شگفت انگیز و جالب نیست. به همین دلیل او تصمیم می‌گیرد که از قصر فرار کند. جاسمین مانند یک آدم معمولی لباس می‌پوشد و پس از فرار موفقیت‌آمیزش در خیابان‌ها پرسه می‌زند.

اما نکته‌ی عجیب انیمیشن «علاءالدین» آنجاست که وقتی جاسمین برای فرار کردن از قصر تغییر لباس می‌دهد، هیچ تفاوت اساسی و بزرگی در ظاهر او ایجاد نمی‌شود و تغییر لباس او مانعی برای فاش شدن هویتش به حساب نمی‌آید. زیرا چهره‌ی جاسمین کاملن شبیه یه قبلش است.

اما با وجود این که چهره‌ی جاسمین هیچ تغییری نکرده، هیچ‌کس تشخیص نمی‌دهد که او همان پرنسس جاسمین است. در جایی از قصه او حتی به راحتی نگهبانان قصر را هم فریب می‌دهد. البته به گفته‌ی راوی قصه، شخصیت‌های دیگر قادر نیستند که او را تشخیص بدهند، اما این دلیل ساده‌لوحانه باعث فریب هیچ مخاطبی نمی‌شود!

۹- کفش شیشه‌ای سیندرلا؛ سیندرلا (Cinderella)

انیمیشن سیندرلا

سال اکران: ۱۹۵۰
کارگردان: کلاید جرونیمی، همیلتون لاسک، ویلفرد جکسون
بازیگران: لاین وودز، النور آدلی، ورنا فلتون
محصول: کمپانی والت دیزنی ایالات متحده‌ی آمریکا
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰

در انیمیشن «سیندرلا» داستان رایج پرنسسی زیبا که در انتظار شاهزاده‌اش است به عنوان خط اصلی قصه برجسته بود. سیندرلا پس از اینکه پری قصه تمام نیازهایش مثل لباس زیبا و کالسکه را برای رفتن به جشن فراهم می‌کند، به مهمانی قصر می‌رود.

او باید قبل از ساعت ۱۲ نیمه شب به خانه بازگردد زیرا جادوی پری قصه بعد از این ساعت محو و ناپدید می‌شود. او به مهمانی می‌رود و با شاهزاده‌ی جذاب قصه ملاقات می‌کند. اما کمی به مانده به نیمه شب درست در هنگام برگشتن یک لنگه از کفش‌هایش از پایش می‌افتد و سیندرلا چون عجله دارد کفش را همان جا رها می‌کند.
کارکرد جا ماندن کفش سیندرلا در مهمانی این بود که شاهزاده‌ی جوانی که دلباخته‌اش شده بود، بتواند از روی اندازه‌ی کفش پای راستش، او را پیدا کند. اما این راهی بسیار ضعیف برای پیشبرد قصه و به تصویر کشیدن مسیر جستجوی شاهزاده برای یافتن سیندرلا است.

زیرا بدون شک زنان بسیاری با همان سایز کفش وجود دارند. اما ظاهرن در این قصه‌ نه! چون انگار پای سیندرلا تنها پایی است که کاملن اندازه‌ی کفش شیشه‌ای است و شاهزاده عاشق او را با همین یک لنگه کفش پیدا می‌کند و به این ترتیب با وجود چنین ایراد عجیبی همه چیز به خوبی و خوشی تمام می‌شود.

۱۰- جزیره‌ی لذت؛ پینوکیو (Pinocchio)

سال اکران: ۱۹۴۰
کارگردان: بن شارپیستن، همیلتون لاسک
بازیگران: کلیف ادواردز، کریستین راب، مل بلانک
محصول: کمپانی والت دیزنی ایالات متحده‌ی آمریکا
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰

داستان زندگی یک عروسک چوبی که تبدیل به پسر نوجوانی می‌شود یک ایده دلنشین و شیرین است. اما داستان انیمیشن «پینوکیو» هنگامی که او وارد جزیره‌ی خوشی می‌شود، به طرز عجیبی تاریک و شوم می‌شود.

جزیره‌ی خوشی جایی است که درشکه‌چی قصه پسرهای بد اخلاق و بدرفتار را به آنجا می‌برد. زمانی که پسرها در آنجا سپری می‌کنند، مملو از الکل و انواع غذا است. و هر چیزی که پسرها اراده کنند دز اختیارشان گذاشته می‌شود و هر کاری که بخواهند می‌توانند انجام دهند.

پس از رفتارهای شیطنت آمیز پسرها در جزیره‌ی لذت، همه‌ی آنها تبدیل به الاغ می‌شوند و به سیرک یا معدن نمک تبعید می‌شوند تا برای همیشه آنجا بمانند و هرگز نتوانند نزد خانواده‌ی خود باز نگردند. این یک مضمون بسیار آزاردهنده است که بخشی بسیار عجیبی از فیلم را شامل می‌شود. مورد عجیب و حیرت‌آور پینوکیوی دیزنی مضمون تهدیدآمیز و نامناسب انیمشین برای کودکان خردسال است.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید