۱۰ فیلم ترسناک تماشایی ژانر وحشت که در خانه‌های تسخیر‌شده رخ می‌دهند

 ۱۰ فیلم ترسناک تماشایی ژانر وحشت که در خانه‌های تسخیر‌شده رخ می‌دهند

10 فیلم ترسناک

 

طرفداران ژانر وحشت منتظر عرضه‌ی دیرهنگام فیلم «تسخیر‌کننده‌ی واقعی» (True Haunting) در سال ۲۰۲۳ هستند که برای نخستین بار جن‌گیری یک خانه‌ی تسخیر‌شده را به تصویر می‌کشد که مطابق انتظارات پیش نمی‌رود. «تسخیر‌کنده‌ی واقعی» دست روی جاذبه‌ی فزاینده‌ی خانه‌های تسخیر شده در دنیای واقعی می‌گذارد که دل بسیاری از طرفداران این ژانر را برده و یکی از نیرو محرکه‌های ژانر وحشت برای دهه‌های متمادی بوده است.

۱۰ فیلم ترسناک که در کلبه‌های متروک اتفاق می‌افتد

در فیلم‌های ترسناک ماندگاری مثل «بچه‌ی اشتباهی» (The Changeling) شاهد داستان ارواحی هستیم که به تدریج در قصه سر و شکل معینی می‌گیرد حال آن که در فیلم‌های امروزی مثل «احضار» (The Conjuring) استاندارد‌های جدیدی از ژانر وحشت به تصویر کشیده می‌شود. فیلم‌های ترسناکی مثل «ارواح خبیثه» همچنان طرفداران را وحشت‌زده می‌کند در حالی که تریلر‌هایی مثل «وحشت در آمیتی‌ویل» بهترین چیزی را که یک خانه‌ی جن‌زده‌ و تسخیر‌شده‌ی تمام عیار می‌تواند در اختیار طرفداران دو‌آتشه‌ی ژانر وحشت بگذارد، نمایش می‌دهد.

۱۰. وحشت در آمیتی‌ویل (Amityville Horror)

وحشت در آمیتی‌ویل. خانه‌ی تسخیر‌شده

محصول: ۱۹۷۹
کارگردان: استوارت روزنبرگ

این فیلم که بر اساس کتاب پرفروشی به همین نام ساخته شده است، اقتباسی از ماجراهای خانواده‌ی لوتز در دنیای واقعی را به تصویر می‌کشد. آن‌ها به خانه‌ی جدیدی در آمیتی‌ویل نیویورک نقل مکان می‌کنند؛ خانه‌ای با تاریخچه‌‌ی تاریک از قتل و کشتار که منبع الهامی برای داستان وحشتناک یک خانه‌ی تسخیر‌شده می‌شود.

بزرگترین پسر خانواده‌ی د فیو بعد از اینکه ادعا می‌کند صدای شیاطین را می‌شنود، خانواده‌اش را به قتل می‌رساند. یک سال بعد از آن قتل‌های دهشتناک، خانواده‌ی لوتز به همان خانه می‌آیند و تصورات بسیار ترسناکی را تجربه می‌کنند. این خانه‌ی جن‌زده تلاش می‌کند تا پدر خانواده جورج لوتز را تسخیر کند تا به این طریق خانواده از آنجا فرار کند. «وحشت در آمیتی‌ویل» راه فرنچایز ماندگاری را آغاز کرد که بازراه‌اندازی‌های نوینی هم از آن ساخته شد اما فیلم اصلی این فرنچایز هنوز هم بهترین در مجموعه است.

۹. بچه‌ی اشتباهی (The Changeling)

دمدمی. خانه‌ی تسخیر‌شده

محصول: ۱۹۸۰
کارگردان: پیتر مداک

جورج سی.‌ اسکات بازی فراموش‌نشدنی از خود در این فیلم به نمایش می‌گذارد. او در نقش یک آهنگساز نیویورکی ظاهر می‌شود که در غم از دست‌دادن همسر و فرزندش سوگوار است. بعد از اجاره‌کردن یک عمارت دوره‌ی ویکتوریا در شهر سیاتل اتفاقات ماورای طبیعی برای او رخ می‌دهد.

طرفداران ژانر وحشت برخی از نماد‌های یک خانه‌ی جن‌زده را در ذهن خود به یادگار دارند که فیلم «بچه‌ی اشتباهی» در نمایش آن‌ها پیش‌قدم بود. تسخیر‌هایی که در فیلم «بچه‌ی اشتباهی» رخ می‌دهد، خبر از یک قتل وحشتناک برای این آهنگساز می‌دهد و روح پنهان در این خانه می‌خواهد به هر قیمتی انتقام بگیرد. فیلم «بچه‌ی اشتباهی» یک اثر از ژانر ترس از نوع تدریجی آن است که متاسفانه طرفداران این ژانر کمتر آن را دیده‌اند.

۸. ارواح خبیثه (Poltergeist)

ارواح خبیثه. خانه‌ی تسخیر‌شده

محصول: ۱۹۸۲
کارگردان: توبی هوپر

توبی هوپر و استیون اسپیلبرگ بانی فیلم‌های تحسین‌شده‌ای درباره‌ی خانه‌های جن‌زده با ساختن و نمایش این فیلم در سال ۱۹۸۲ به سینما‌ها شدند. این فیلم موفق ژانر وحشت ماجرای خانواده‌ای را به تصویر می‌کشد که با اتفاقاتی غیرعادی دست و پنجه نرم می‌کنند و این اتفاقات نزدیک است به قیمت جان آن‌ها تمام شود.

ارواح تسخیر‌کننده در این فیلم دختر جوان خانواده را می‌دزدند و به قلمرویی دیگر می‌برند. این ارواح خبیث و بدذات با جلوه‌های ویژه به تصویر کشیده می‌شوند که هنوز هم تا حد زیادی در فیلم‌های ترسناک به همین شکل است. جدال‌های پشت صحنه و لعن و نفرین‌های شایعه‌شده که از قرار معلوم بلای جان روند تولید فیلم و گروه بازیگران شده بود، بیش از پیش بر هیزم وحشت پشت نام این فیلم دمید و بازراه‌اندازی سال ۲۰۱۵ از آن نتوانست به همان موفقیت فیلم اصلی دست پیدا کند.

۷. درخشش (The Shining)

درخشش. خانه‌ی تسخیر‌شده

محصول: ۱۹۸۰
کارگردان: استنلی کوبریک

کارگردان افسانه‌ای سینما استنلی کوبریک اقتباسی از رمان ماندگار و ترسناک استیون کنیگ را در سال ۱۹۸۰ به سینما‌ها آورد. در حالی که نویسنده‌ی کتاب چندان مشتاق اقتباس از فیلم خود نبود، برخی از طرفداران ژانر وحشت «درخشش» کوبریک را یکی از بهترین اقتباس‌ها از آثار استیون کینگ برمی‌شمارند.

 

نویسنده‌ای به اسم جک تورانس خانواده‌ی خودش را به عنوان مستخدم فصل زمستان به هتل اورلوک می‌برد که خیلی زود به تاریخچه‌ی تاریک آن پی‌ می‌برد. در حالی که تورانس تحت فرمان اورلوک و اوراح خبیث آن در آمده است، پسر جوان او از توانایی مشهور در حال پیشرفت او استفاده می‌کند تا همیشه یک قدم از او جلوتر باشد. «درخشش» هنوز هم طرفداران را با آسانسور‌هایی که خون از در و دیوار آن می‌خروشد و کابوس‌هایی تب‌دار از تراژدی‌های گذشته می‌ترساند.

۶. سیزده روح (Thirteen Ghosts)

سیزده روح. خانه‌ی تسخیر‌شده

محصول: ۲۰۰۱
کارگردان: استیو بک

تعداد کمی از فیلم‌های کلاسیک ژانر وحشت وجود دارد که طی سال‌های گذشته مجددا ساخته شده‌اند تا مخاطبان جدیدی برای خود پیدا کنند. «سیزده روح» محصول ۲۰۰۱ بازنمایی دوباره‌ای از فیلم محصول ۱۹۶۰ است که ماجرای خانواده‌ای را روایت می‌کند که عمارتی خاص و منحصر‌به‌فرد به آن‌ها به ارث می‌رسد و برخی شروط ضمنی برای آن وجود دارد. خانواده باید در این خانه زندگی کند و نمی‌تواند آن را بفروشد، خانه‌ای که آن‌ها خیلی زود می‌فهمند فرجامی احتمالی منتظر آن‌ها است.

با همه‌ی این اوصاف آن‌ها از طریق یک شکارچی روح روانی می‌فهمند که خانه‌ی‌ شیشه‌ای ارواحی بسیار خطرناک دارد که داخل آن گیر افتاده‌اند و تنها با عینک‌هایی مخصوص می‌توان آن‌ها را دید. «سیزده روح» بازیگران خوبی دارد، به شکلی خلاقانه طراحی شده است و ارواحی ماندگار دارد و ماجراجویی مسحور‌کننده‌ای را ارائه می‌کند که سبب می‌شود از دیگر آثار ترسناک درباره‌ی خانه‌های تسخیر‌شده متمایز شود.

۵. جو-آن: کینه (Ju-on: The Grudge)

کینه. خانه‌ی تسخیر‌شده

محصول: ۲۰۰۲
کارگردان: تاکاشی شیمیزو

فیلم «کینه» به همراه چند فیلم ترسناک دیگر از سینمای ژاپن به مانند «حلقه» به آثاری تبدیل شدند که نسلی از بازسازی‌های آمریکایی الهام‌گرفته‌شده از آن‌ها ساخته شد. نویسنده و کارگردان تاکاشی شیمیزو حکایتی وحشتناک و اضطراب‌آور را درباره‌ی یک قتل روایت می‌کند که هر خانواده‌ای که به درون خانه نقل مکان می‌کند، به نفرینی ابدی دچار می‌شود.

«کینه» نماد‌های احیاشده از آثار کلاسیک ژانر وحشت را با جلوه‌های ترسناک جدید ادغام می‌کند که بر روی تماشاگر به شدت تاثیر می‌گذارد. تاکاشی شیمیزو از طرفی بازسازی آمریکایی محصول ۲۰۰۴ این فیلم را نیز کارگردانی کرد که به همان اندازه‌ی فیلم ژاپنی لذت‌بخش است و صحنه‌های ترسناک مضطرب‌کننده‌ی مشابهی را در خود دارد. با این حال فیلم ۲۰۰۴ پایان‌بندی متفاوتی دارد که کاملا آن فرجام اصلی را عرضه نمی‌کند.

۴. دیگران (The Others)

دیگران. خانه‌ی تسخیر‌شده

محصول: ۲۰۰۱
کارگردان: آلخاندرو آمنابار

نیکول کیدمن نقش اول این فیلم تریلر روان‌شناختی به نویسندگی و کارگردانی آلخاندرو آمنابار است. کیدمن در نقش مادر عزاداری به نام گریس ظاهر می شود که همسرش در خلال جنگ جهانی دوم کشته شده است. او به هنگام مراقبت از دو فرزند حساس به نور خود که نباید تابش آفتاب به آن‌ها بخورد، با پدیده‌ای غیرعادی مواجه می‌شود.

گریس و فرزندانش به همراه چند پیش‌خدمت خانه به تدریج شروع به دیدن افرادی دیگر در خانه می‌کنند که در میان آن‌ها زن مسن تسخیر‌شده‌ای نیز حضور دارد. حال و هوای ترسناک این فیلم تماشاگران را درست در لبه‌ی صندلی‌شان نگه می‌دارد و قلبشان را با پیچشی فراموش‌نشدنی می‌شکند و این فیلم را به یک اثر ماندگار تبدیل می‌کند.

۳. فعالیت فراطبیعی (Paranormal Activity)

فعالیت فراطبیعی. خانه‌ی تسخیرشده

محصول: ۲۰۰۹
کارگردان: اورن پلی

نویسنده و کارگردان اورن پلی با فیلم «فعالیت فراطبیعی» در سال ۲۰۰۹، مخاطبان خود را بدجور می‌ترساند و جانی دوباره به ژانر ویدیوی پیدا‌شده (Found Footage) می‌بخشد. این فیلم منحصربه‌فرد از ژانر وحشت زوجی را نشان می‌دهد که به خانه‌‌ای جدید نقل مکان می‌کنند و با رویداد‌های فراطبیعی و تاریک رو‌به‌رو می‌شوند.

این زوج تصمیم می‌گیرند که دوربینی در خانه نصب کنند تا تصاویری از خانه‌شان به هنگام خواب آن‌ها ثبت کند و آن‌ها آن را تماشا کنند و هر فعالیت بالقوه‌ای به این روش ضبط شود، گرچه این کار عاقبت خوشی برای این دو نفر ندارد. «فعالیت فراطبیعی» به زهره ترک‌شدن‌ها، حقه‌های دوربین و جلوه‌های عملی متکی است تا فیلمی درباره‌ی خانه‌ای تسخیر‌شده خلق کند که تماشای آن به تنهایی بسیار دشوار است. این فیلم آنقدر موفق بود که آغازگر فرنچایزی ماندگار شد.

۲. موروثی (Hereditary)

موروثی. خانه‌ی تسخیرشده

محصول: ۲۰۱۸
کارگردان: آری آستر

برخی از طرفداران سینما شاید در ابتدا این فیلم از آری آستر را به عنوان یک فیلم از ژانر وحشت درباره‌ی خانه‌های تسخیر‌شده طبقه‌بندی نکنند. با این حال به خاطر چند دلیل این فیلم در این دسته‌بندی جا می‌گیرد. «موروثی» داستان خانواده‌ای بعد از دست‌دادن مادربزرگشان را روایت می‌کند که به تراژدی‌های مستمر و رویداد‌های فراطبیعی منتهی می‌شود و در نهایت پرده از دست‌کاری و سوء استفاده از یک آیین شیطانی برمی‌دارد.

«موروثی» به چندین نماد از فیلم‌های ترسناک کلاسیک درباره‌ی خانه‌های تسخیر‌شده متکی است تا حس اضطراب را به مخاطب القا کند و آن‌ها را در موقعیتی مناسب غافلگیر کند. وجود شیطانی حاضر در فیلم به تنهایی مسئول چندین اتفاق دلخراش در خانه است که از آن‌ها به اشتباه به تسخیر‌شدن تعبیر می‌شود. «موروثی» همچنین عمیقا روی این موضوع تمرکز می‌کند که چه چیزی از حیث روان‌شناختی می‌تواند اعضای یک خانواده‌ی درگیر با سوگ و زخم روحی را تسخیر کند.

۱. احضار (The Conjuring)

احضار. خانه‌ی تسخیرشده

محصول: ۲۰۱۳
کارگردان: جیمز وان

در حالی که برخی از پرطرفدارترین فیلم‌های ژانر وحشت درباره‌ی خانه‌های تسخیر‌شده دهه‌ها پیش عرضه شده‌اند، کارگردان استرالیایی جیمز وان یک اثر موفق نوین را از این ژانر در سال ۲۰۱۳ عرضه کرد. این فیلم آغازگر یک فرنچایز سینمایی محبوب از دنباله‌ها و اسپین‌آف‌ها بود که همچنان به جذب مخاطبان جدید ادامه می‌دهد.

«احضار» از پرونده‌‌های دنیای واقعی اقتباس شده است و دیوشناس‌هایی به نام اد و لورن وارن را نشان می‌دهد که در حال بررسی یک خانه‌ی تسخیر‌شده وحشتناک متعلق به خانواده‌ی پرون هستند. «احضار» طرفداران ژانر وحشت را حسابی می‌ترساند و برداشت‌هایی جدید از نماد‌های خانه‌های تسخیر‌شده‌ی کلاسیک ارائه می‌دهد و سکانسی بسیار ترسناک از تسخیر را در خود دارد که همچنان طرفداران آن را در ذهن خود به یاد دارند. همچنان فیلم‌هایی از این فرنچایز در حال ساخته شدن است و این فرنچایز به بزرگ‌شدن خود ادامه می‌دهد اما فیلم اصلی هنوز هم بهترین است.

 

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید