چرا این روزها همه احساس افسردگی می‌کنند؟

 چرا این روزها همه احساس افسردگی می‌کنند؟

چرا این روزها همه احساس افسردگی می‌کنند؟

احتمالاً متوجه شده‌اید که این روزها بیشتر از قبل احساس افسردگی می‌کنیم و این حالت در تمامی آدم‌های اطرافمان نیز دیده می‌شود. در واقع این روزها بسیار شکننده‌تر شده‌ایم و هر اتفاقی حتی در آن سر دنیا هم ممکن است ما را از پا در بیاورد. اما چرا؟ در این مقاله سعی داریم عوامل مختلف احساس افسردگی این روزها را بررسی کنیم. پس اگر شما یا اطرافیانتان هم این روزها احساس افسردگی دارید، این مقاله را مطالعه کنید و بدانید که در این حس تنها نیستید.
افزایش احساس افسردگی در میان مردم

شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور در یک سال گذشته به گونه‌ای بود که همه‌ی مردم داخل یا حتی بسیاری از مردم خارج از کشور را تحت تاثیر قرار داد. این روزها در هر زمینه‌‌ای که تلاش می‌کنیم به چیزی نمی‌رسیم و در اطرفمان اتفاق‌های عجیب و غیرعادی زیادی رخ می‌دهد. از سوی دیگر هر بار که وارد اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی می‌شویم واقعه‌ای عجیب و ناراحت‌کننده رخ داده و ذهن ما را به خود مشغول می‌کند.

برای مثال در چند ماه اخیر هنرمندانی مانند آتیلا پسیانی را از دست دادیم و پس از آن شاهد کشته شدن وحشتناک داریوش مهرجویی و قتل‌های دیگر در یکسال اخیر بودیم. هنوز نفسی تازه نکرده بودیم که متیو پری بازیگر سریال فرندز نیز از دنیا رفت. از این دست اتفاقات در یکسال گذشته بسیار بوده و شاید در نگاه اول در زندگیمان بی‌تاثیر باشند اما باید بدانید که باعث بروز استرس و اضطراب و غم و اندوه می‌شوند و ما از این اخبار ناگوار و از این اتفاقاتی که در محیط اطرافمان می‌افتد، جان سالم به در نخواهیم برد.

طبق مقالات منتشر شده، افرادی که بیش از حد در معرض استرس هستند، بیشتر در احساس افسردگی را درون خود تجربه می‌کنند. بنابراین، با توجه به سبک زندگی که در کشور تجربه می‌کنیم، آمار افسردگی هر لحظه بیشتر و بیشتر می‌شود و احتمالاً در این لحظه، همه‌ی ما به افسردگی مبتلا هستیم.
احساس افسردگی

از سوی دیگر، در میان غم و اندوه و استرس، مجبوریم هر روز صبح بیدار شویم، زندگی را از نو شروع کرده و تا شب کار کنیم تا از پس هزینه‌ها و مخارج زندگی بر بیاییم در حالی که هرچه بیشتر می‌دویم، آرزوها و رویاهایمان دست نیافتنی‌تر می‌شوند. در این میان شبکه‌های اجتماعی هم نقش مهمی در بالا رفتن اضطراب و افزایش افسردگی ما دارند.

صبح که از خواب بیدار می‌شویم، قبل از این که روز خود را شروع کنیم، وارد اینستاگرام می‌شویم و حجم زیادی اطلاعات دریافت می‌کنیم که شاید چندان و مفید نباشند اما ذهن ما را درگیر خواهند کرد. برای مثال یک اتفاق ناگوار در بورکینافاسو هم می‌تواند بخشی از ذهن ما را مشغول کند و باعث اضطراب ما شود زیرا در موقعیت کنونی، هر اتفاق در هر کشوری، بر شرایط اقتصادی و سیاسی و زندگی ما تاثیر می‌گذارد.

همچنین افزایش فقر، کاهش کیفیت زندگی، بی‌نتیجه بودن تلاش‌ها در هر حوزه‌ای اعم از تحصیلی و کاری، نرخ بالای بیکاری، عدم دسترسی به امکانات تفریحی، نابرابری و ناعدالتی، افزایش نرخ مهاجرت و در نهایت تحولات سیاسی و اجتماعی از جمله مواردی هستند که باعث اضطراب و افزایش افسردگی در میان مردم شده‌اند. آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما به جرات می‌توان گفت که ایران جزو کشورهایی است که بالاترین میزان مصرف داروهای افسردگی و ضداسترس را دارد.
احساس افسردگی

در سمت دیگر، افسردگی در میان جوانان بیشتر از افراد مسن دیده می‌شود و این نیز دلایل خاص خود را دارد. جوانان زیادی در کشور سردرگم هستند که در شرایط اقتصادی فعلی، چه آینده‌ای در انتظارشان است. بسیاری نمی‌توانند راه خود را پیدا کنند و نمی‌دانند در چه مسیری قرار بگیرند. از سوی دیگر بسیاری از جوانان به مهاجرت فکر می‌کنند در نتیجه باید با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم کنند. بسیاری دیگر مهاجرت کرده‌اند و به شرایط کشور مقصد اعتراض دارند. همانطور که شاهد هستید، همگی تحت فشار قرار داریم و استرس و فشارهای روزمره نیز یکی از عوامل مهم در افزایش احساس افسردگی هستند.

شاید بتوان گفت که این روزها با یک افسردگی همگانی روبه‌رو هستیم و انگیزه مردم برای برداشتن هر قدم و هر پیشرفتی به پایین‌ترین حد خود رسیده است. باید این نکته را به یاد داشته باشیم که افسردگی یک مسئله جدی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در نتیجه اگر این احساس باعث شده تا افکار و تصمیمات اشتباهی به ذهنتان خطور کند، حتما با مشاور و روانپزشک صحبت کنید. ما در این مقاله قصد داشتیم بگوییم که اگر احساس افسردگی می‌کنید، تنها نیستید. در واقع احساس رخوت این روزها کاملاً طبیعی و تحت تاثیر شرایط بوده و همگی این احساس را تجربه می‌کنیم و قطعا این روزها را در کنار هم پشت سر خواهیم گذاشت.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید