همه چیز درباره‌ی فوم و ژل بهداشتی بانوان؛ چرا باید از آن استفاده کنیم؟

 همه چیز درباره‌ی فوم و ژل بهداشتی بانوان؛ چرا باید از آن استفاده کنیم؟

فوم وژل بانوان

اکثر افراد رعایت بهداشت را فقط در حمام رفتن، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستن دست‌ها می‌دانند و فقط زمانی به سراغ رعایت بهداشت و مراقبت از ناحیه‌ی تناسلی خود می‌روند که مبتلا به عفونت قارچی یا باکتری شده باشند. یکی از راه‌های مراقبت و جلوگیری از بیماری ناحیه‌ی تناسلی بانوان استفاده از ژل بهداشتی با فوم بهداشتی بانوان است که در این مطلب قصد داریم به صورت کامل به بررسی فوائد آن بپردازیم.

رعایت بهداشت در ناحیه‌ی تناسلی بدن هم برای مردان و هم برای بانوان بسیار ضروری است. اما از آن‌جایی که بانوان ناحیه‌ی تناسلی حساس‌تری نسبت به مردان دارند و زودتر به عفونت قارچی یا باکتری دچار می‌شوند، از همین رو تعلل و بی‌اهمیتی معنایی ندارد و بهتر است هرچه زودتر اولین قدم را برای رعایت بهداشت در ناحیه تناسلی خود بردارند که یکی از این اقدامات استفاده از ژل و فوم بهداشتی است.
در این مطلب می‌خوانید

ژل بهداشتی بانوان چیست؟
هر آنچه را که باید درباره‌ی ترشحات و عفونت واژن بدانید
دلایل خشکی واژن
چرا باید از فوم یا ژل بهداشتی بانوان استفاده کنیم؟
تفاوت فوم و ژل بهداشتی بانوان
فواید استفاده از فوم و ژل بهداشتی بانوان
نکاتی برای مراقب از ناحیه‌ی تناسلی بانوان
معرفی بهترین فوم و ژل بهداشتی بانوان در بازار
کلام آخر

ژل بهداشتی بانوان چیست؟

ژل بهداشتی بانوان یک محصول با فرمولاسیون محلول در آب است که مناسب با پوست حساس ناحیه‌ی تناسلی بانوان تولید شده و علاوه بر تمیز و ضد عفونی کردن ناحیه‌ی تناسلی و واژن، راحیه‌ی با طراوت و خوشی را هم به ارمغان می‌آورد. این محصول علاوه بر ژل بهداشتی به صورت فوم بهداشتی نیز در دسترس است و شما می‌توانید طبق سلیقه‌‌ی خود هر کدام را که می‌خواهید انتخاب و استفاده کنید. ژل بهداشتی بانوان با PH طبیعی پوست ناحیه‌ی تناسلی سازگار بوده و در نتیجه PH آن را تنظیم و استاندارد می‌کند. PH نشان‌ دهنده‌ی اسیدی یا بازی بودن یک ماده بوده و معیار سنجش آن بین اعداد ۰ تا ۱۴ است. اگر PH یک ماده زیر ۷ باشد یعنی آن ماده اسیدی بوده و اگر PH از عدد ۷ بیشتر باشد یعنی محیط بازی (غلظت بیشتری دارد) است.

PH مناسب ناحیه‌ی تناسلی بانوان معمولا بین عدد ۳ تا ۴ بوده که این اعداد بنابر دلایل مختلف مثل تغییرات هورمونی یا بارداری تغییر می‌کند. اما به صورت کلی PH این ناحیه باید پایین و اسیدی باشد. اسیدی بودن محیط تناسلی باعث می‌شود تا باکتری‌های مضر از بین بروند و در عوض باکتری‌هایی که برای این ناحیه مفید هستند باقی بمانند. اگر PH محیط تناسلی بانوان از عدد ۷ فراتر رود، احتمال بروز بیماری‌های قارچی و عفونت‌ها افزایش یافته و باکتری‌های مضر پخش و گسترده می‌شوند. استفاده از ژل بهداشتی بانوان PH واژن و ناحیه‌ی تناسلی بانوان را تنظیم کرده و از همین رو دیگر دچار عفونت‌های باکتریایی یا قارچی نخواهید شد.

دستگاه تناسلی بانوان به طور طبیعی مجموعه‌ای از باکتری‌های هوازی و بی‌هوازی را دارد که باکتری‌های مفید محسوب می‌شوند. بعضی از این باکتری‌ها با تولید ماده‌ای به نام اسید لاکتیک در محیط خود نقش دفاعی به خود می‌گیرند و از ناحیه‌ی تناسلی مراقبت می‌کنند. حال استفاده از ژل بهداشتی بانوان سبب ایجاد تعادل واژینالی شده و از این ناحیه محافطت می‌کند.
هر آنچه را که باید درباره‌ی ترشحات و عفونت واژن بدانید

ترشحات و عفونت واژن

این ترشحات معمولا مایعی با رنگ شفاف، سفید یا مایل به سفید هستند که از واژن خارج می‌شوند. رحم، دهانه‌ی رحم و واژن ترشحاتی تولید می‌کنند که عمدتا از سلول‌ها و باکتری‌ها تشکیل شده است. این ترشحات باعث از بین بردن میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا می‌شوند و همچنین به تمیز و ضد عفونی کردن واژن کمک می‌کنند. ترشحات واژن یک فرآیند کاملا طبیعی در بدن بانوان بوده و نبود آن ممکن است باعث وقوع بیماری‌های محتلف مثل عفونت یا خشکی واژن شود. اگر این ترشحات دچار تغییر رنگ و بو شود یا شدت آن افزایش یا کاهش یابد، ممکن است نشانه‌ی وقوع بیماری باشد. از همین رو باید تغییر در ترشحات را جدی گرفت و همیشه به رنگ و بوی آن‌ توجه داشت تا از نشانه‌های عفونت یا بیماری آگاه شوید.

عفونت قارچی و باکتریایی واژن دو نوع از شکایت‌های شایع در میان بانوان هستند. کسانی که به این دو بیماری مبتلا می‌شوند معمولا ترشحات پنیری شکل یا زرد رنگ و خارش زیادی را تجربه می‌کنند. عفونت باکتریایی و قارچی واژینال نوعی از قارچ تناسلی است که سبب سوزش، ترشحات پنیری شکل و سفید، خارش شدید واژن و لابیا و احساس سنگینی در زیر شکم می‌شود. البته باید گفت این دو عفونت فرق‌هایی نیز با یک دیگر دارند که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

علائم عفونت باکتریایی

خارش
سوزش
تورم واژن
ترشحات آبکی خاکستری و زرد
بوی نامطبوع ماهی
درد حین ادرار کردن یا مقاربت

علائم عفونت قارچی

سوزش و خارش
درد و سوزش هنگام ادرار و مقاربت
ترشحات سفید پنیری شکل و متراکم
بوی خفیف و نامطبوع

یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که سبب این دو بیماری می‌شود رعایت نکردن بهداشت و پاکیزکی است. اگر این بیماری‌ها به زودی درمان نشوند و هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه نکنید ممکن است عفونت، سایر دستگاه‌های حیاتی بدن مثل مثانه و رحم را هم درگیر کند. اگر به یکی از دو عفونت مبتلا شده‌اید نگران نباشید و هرچه سریع‌تر به نزدیک‌ترین پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. یکی از راه‌هایی که می‌توانید برای رعایت بهتر بهداشت و مراقبت از ناحیه‌ی تناسلی خود برای جلوگیری از این بیماری در پیش بگیرید استفاده از فوم یا ژل بهداشتی بانوان است. این شوینده‌های واژینال مخصوص نیاز‌های ناحیه‌ی تناسلی ساخته شده‌اند و از همین رو می‌توانند به خوبی از ناحیه‌ی تناسلی و واژن مراقبت کنند.

علت ترشحات واژن چیست و چرا باید به آن اهمیت دهید؟

دلایل خشکی واژن

خشکی واژن یکی دیگر از مشکلاتی است که بانوان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. خشکی واژن و ناحیه‌ی تناسلی در دراز مدت سبب ایجاد زخم، قرمزی، التهابات، خارش و سوزش در سطح پوست می‌شوند که در نهایت اگر درمان نشوند ممکن است ناحیه‌ی تناسلی دچار بیماری‌های پوستی مثل اگزما شود و همچنین رابطه‌ی جنسی دردناکی را تجربه خواهید کرد. در اینجا به یک سری از دلایلی که ممکن است واژن دچار خشکی شود اشاره می‌کنیم:

مصرف سیگار و دخانیات
ورزش شدید
زایمان
شیردهی
افسردگی
استرس بیش از حد

قطعا برای درمان خشکی واژن و ناحیه‌ی تناسلی لازم است به پزشک متخصص مراجعه کرده و درمان شوید ولی یکی از راه‌های جلوگیری از خشکی واژن می‌تواند استفاده از شوینده‌های ناحیه‌ی تناسلی باشد. همان‌طور که اشاره شد این شوینده‌ها پوست ناحیه‌ی تناسلی را رطوبت رسانی و نرم می‌کنند و همین امر می‌تواند تا حد از زیادی از بروز خشکی واژن جلوگیری کند.

چرا باید از فوم یا ژل بهداشتی بانوان استفاده کنیم؟

 

حتما به جای صابون‌های شست‌و‌شو یا شامپوهای حمام با فوم یا ژل بهداشتی بانوان ناحیه‌ی تناسلی خود را بشویید. صابون‌ها شوینده‌های بسیار قوی هستند که به راحتی می‌توانند PH پوست را برهم زنند و همین امر ممکن است باعث ایجاد عفونت‌های قارچی شود. علاوه بر این استفاده از صابون با شامپوها می‌تواند باعث ایجاد قرمزی، خشکی و خارش در ناحیه‌ی تناسلی شود. ژل‌ بهداشتی بانوان کاملا متناسب و مخصوص پوست حساس این ناحیه تولید شده و فعالیت باکتری‌های مفید واژن را افزایش می‌دهد.

مطالعات نشان داده‌اند بانوانی که بهداشت را رعایت نمی‌کنند و ناحیه‌ی تناسلی خود را تمیز نگه نمی‌دارند بیشتر از سایر افراد به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوند و همچنین خطر سقط جنین در این افراد بالاتر است. متخصصان می‌گویند از همان زمانی که والدین به فرزندان خود می‌آموزند که چطور مسواک بزنند، باید به آن‌ها آموزش دهند که چطور ناحیه‌ی تناسلی خود را خوب در سرویس بهداشتی بشویند و تمیز کنند چرا که ژل شوینده‌ی واژینال به حفظ سلامت ناحیه‌ی تناسلی بانوان کمک می‌کند و آلودگی‌های آن را از بین می‌برد.

تفاوت فوم و ژل بهداشتی بانوان

 

اصلی‌ترین تفاوت فوم شست و شو با ژل شست و شو در ترکیبات آن‌ها است؛ چرا که ژل‌ یک پاک کننده با فورمولاسیونی بر پایه‌ی آب است، اما فوم از موادی بر پایه‌ی کف تولید می‌شود. اگر می‌خواهید هنگام استفاده از این ماده‌ی شوینده‌ تجربه‌ی بهتری داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم به سراغ فوم‌های شست و شو بروید زیرا فوم‌ها حالت کف مانندی دارند و بعد از استفاده از آن‌ها احساس نرمی و لطیفی بیشتری را در سطح پوست ناحیه‌ی تناسلی خود احساس خواهید کرد. به صورت کلی فوم و ژل بهداشتی بانوان تفاوت عمده‌ای با یک‌دیگر نداشته و هر دوی آن‌ها یک هدف را دنبال می‌کنند و تاثیری مشابه دارند. حال دیگر به دلیل شخصی خود شما بستگی دارد که کدام محصول را انتخاب می‌کنید. در اینجا به برخی از ویژگی‌های کلی این دو محصول می‌پردازیم:
تاثیرات کلی ژل بهداشتی بانوان

از بین بردن باکتری‌های مضر ناحیه‌ی تناسلی
پاکسازی سطحی پوست ناحیه‌ی تناسلی
تنطیم کردن PH پوست
نفوذ به منافذ پوست و رطوبت‌رسانی
پاکسازی سطحی
از بین بردن قرمزی و التهابات پوستی و خارش

تاثیرات کلی فوم بهداشتی بانوان

تاثیر گذاری بالا به دلیل نفوذ عمیق به منافذ پوست
پاکسازی ناحیه‌ی تناسلی از هرگونه چربی و آلودگی
جذب عمیق، فوری و تمیز کنندگی بالا
نفوذ عمیق به منافذ پوستی و طوبت‌رسانی بالا
تنطیم کردن PH پوست
از بین بردن التهابات پوستی و خارش

فواید استفاده از فوم و ژل بهداشتی بانوان

فواید فوم بهداشتی

همان‌طور که پیشتر اشاره شد یکی از فواید و نکته مثبت استفاده از ژل بهداشتی بانوان یا فوم تنظیم شدن PH ناحیه‌ی تناسلی و واژن است که همین موضوع از ایجاد بیماری‌های عفونی جلوگیری می‌کند، اما این تنها ویژگی خوب این محصول نیست. به صورت کلی از جمله فوائد استفاده از این شوینده‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

از بین بردن بوی بد واژن
ضد سوزش و خارش
آبرسان و نرم کننده
پاک کننده و التیام بخش
جلوگیری از التهابات مجرای ادراری
ضد عفونی کردن ناحیه‌ی تناسلی
روشن‌تر کردن ناحیه‌ی تناسلی بعد از استفاده‌ی طولانی مدت
بخشیدن رایحه‌ی با طراوت به ناحیه‌ی تناسلی
جلوگیری خارش خارجی واژن
جلوگیری از قرمزی، جوش و التهاب خارجی واژن

هنگامی که بانوان دچار عوارضی همانند موارد ذکر شده شدند و احساس درد، سنگینی، خارش و سوزش در ناحیه‌ی تناسلی خود داشتند بهتر است برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها از شوینده‌های واژینال استفاده کنند و همان‌طور که می‌دانید رعایت بهداشت فردی می‌تواند هرچه زودتر از این موارد جلوگیری کند.

نکاتی برای مراقب از ناحیه‌ی تناسلی بانوان

 

همانطور که بهداشت دهان مستلزم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است رعایت بهداشت ناحیه‌ی تناسلی هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای داشتن ناحیه‌ی تناسلی سالم‌تر باید موارد زیر را رعایت شوند:
اهمیت داشتن تغذیه‌ی خوب

واقعاً سلامتی تمام بخش بدن با نوع تغذیه ارتباط دارد. سرتاسر بدن انسان‌ها به طیف وسیعی از مواد مغذی برای عملکرد بهینه نیاز دارد. بنابراین، آنچه می‌خوریم و می‌نوشیم بر ناحیه‌ی تناسلی و ترشحان واژن هم تأثیر می‌گذارد؛ همان‌طور که آنچه می‌خوریم و می‌نوشیم بر تمام اعضای بدن ما تأثیر می‌گذارد. برای حفظ سلامت بیشتر ناحیه‌ی تناسلی و داشتن ترشحات سالم موارد زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

آنتی اکسیدان‌ها
ویتامین E
ویتامین سی
اسیدهای چرب امگا ۳
اسیدهای چرب امگا ۶
پروتئین
پروبیوتیک‌ها

رعایت بهداشت بعد از رابطه جنسی

به طور خیلی صریح و ساده باید گفت بعد از رابطه‌ی جنسی خود ادرار کنید. ادرار کردن، باکتری‌هایی را که ممکن است به مجرای ادرار رفته باشند، از بین می‌برد و می‌تواند به کاهش خطر عفونت ادراری کمک کند. علاوه بر موارد ذکر شده برای جلوگیری از بیماری‌های عفونی و مراقبت هر چه بهتر از ناحیه‌ی تناسلی باید به مراقبت‌های شخصی روزانه بپردازید. برای پیشگیری از هر نوع بیماری یا مشکل خاص بهتر است حتما عوامل زیر را رعایت کنید:

تا جایی که امکان دارد از فوم یا ژل بهداشتی بانوان استفاده کنید.
مراقب باشید کف شوینده‌ی شما وارد واژن نشود.
هرگز از صابون‌های معطر و شوینده‌های زنانه‌ی بی‌کیفیت استفاده نکنید.
همیشه لباس زیر کمی گشاد، خنک و نخفی بپوشید تا ناحیه‌ی بیکینی عرق نکند و راه تنفس داشته باشد.
تا جایی که می‌توانید از دستمال توالت با کیفیت و خوب استفاده کنید.
هنگام برقراری رابطه‌ی جنسی، حتما بهداشت را رعایت کرده و قبل از آن حمام کنید.
هنگام شست‌و‌شوی ناحیه‌ی تناسلی خود در سرویس بهداشتی حتما آن را از سمت جلو یعنی واژن به عقب (مقعد) بشویید.

 

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید