غذاهای دریایی که در سفر به جنوب باید امتحان کنید

 غذاهای دریایی که در سفر به جنوب باید امتحان کنید

غذاهای جنوبی

 

اگر قصد سفر به جنوب دارید پس باید منتظر چشیدن غذاهای تند هم باشید! مردم جنوب ایران علاقه زیادی به طبخ غذاهای تند دارند که شاید به مزاج برخی خوش نیاید. اما سفر است و هزار تجربه! با یک بار امتحان کردن غذاهای جنوبی شاید شیفته آن‌ها شدید. در این مقاله به شما می‌گوییم که در سفر به خطه جنوب طعم چه غذاهایی را باید بچشید.

قلیه میگو

یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای جنوبی قلیه ماهی است که بیشتر در استان بوشهر طبخ می‌شود. این غذاها به عنوان یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی بوشهر شناخته می‌شود که با میگو درست می‌شود. در تهیه آن از تمرهندی، ادویه ماهی، میگو، سبزیجات (شنبلیله و گشنیز)، نمک و فلفل و سیر استفاده می‌شود. در پخت قلیه ماهی میگو را همراه با پیاز تفت می‌دهند و سپس ادویه و سبزیجات را به آن اضافه می‌کنند. سپس تمرهندی را به آن افزوده و صبر می‌کنند تا مانند دیگر خورشت‌ها جا بیفتد. وجود سیر و فلفل در این غذا باعث شده تا طعمی عالی داشته باشد و خستگی سفر را از تنتان خارج کند. ناگفته نماند که قلیه میگو همراه با برنج سرو می‌شود که می‌تواند یک وعده غذایی لذیذ و مقوی باشد.

 

قلیه ماهی

قلیه ماهی از آن دسته غذاهای جنوبی است که در استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان سرو می‌شود. این غذا در استان‌های مختلف با ماهی‌های گوناگونی درست می‌شود. معمولا در خوزستان قلیه ماهی را با میش ماهی یا هامور درست می‌کنند. مردم بوشهر نیز در پخت آن از ماهی سرخو و همار استفاده می‌کنند. همچنین ساکنین هرمزگان نیز از ماهی شیر یا زبیدی برای تهیه قلیه ماهی استفاده می‌کنند. در طبخ این غذا موادی مانند فلفل، سیر، سبزیجات و تمرهندی به کار برده می‌شود. در نهایت با جا افتادن قلیه ماهی آن را همراه با برنج میل می‌کنند. خوردن قلیه ماهی در شهر اهواز هم تجربه بسیار خوبی است. برای سفر به این شهر هم خرید بلیط هواپیما تهران اهواز و بلیط هواپیما اهواز تهران سرعت سفر شما را افزایش می دهد.

 

هواری

یکی دیگر از غذاهای جنوبی که مختص استان هرمزگان است هواری نام دارد. این غذا ترکیبی از ماهی و برنج است که همراه با سبزیجات طبخ می‌شود. در پخت هواری از سیر، گوجه فرنگی، ادویه جنوبی و تمر هندی استفاده می‌شود. به همین دلیل علاوه بر مقوی بودن طعمی تند دارد. برای تهیه هواری معمولا از ماهی شیر یا هوور استفاده می‌کنند؛ همچنین این غذا بدون استخوان درست می‌شود. لذا اگر علاقه به ماهی‌های بدون استخوان دارید گزینه خوبی است.

دوپیازه میگو

اگر روزی به قشم سفر کردید حتما طعم محبوب‌ترین غذای آنجا یعنی دوپیازه میگو را بچشید. این غذا یکی از معروف‌ترین غذاهای دریایی جنوب است که به سادگی درست می‌شود. در طبخ دوپیازه میگو از پیاز، میگو، ادویه و رب گوجه استفاده می‌شود. سپس با ترکیب کردن و طبخ آن‌ها همراه با برنج یا نان سرو می‌شود. دوپیازه میگو به دلیل داشتن ادویه مخصوص طعمی بی‌نظیر دارد و پیشنهاد می‌کنیم که از دستش ندهید.

دمی لخلال

بوشهر علاوه بر داشتن قلیه میگو غذای دریایی معروف دیگری به نام دمی لخلاخ دارد. این غذا با اینکه اسم عجیبی دارد؛ طعمی فراموش‌نشدنی دارد. در تهیه آن از انواع سبزیجات، ماهی شیر، سیر، برنج و ادویه استفاده شده است. دمی لخلاخ نوعی غذای برنجی است که به شکل پلو با ترکیب برنج و ماهی درست می‌شود. لذا شما را حسابی سیر می‌کند. اگر هم دوست داشته باشید می‌توانید آن را با نان میل کرده و دلی از عزا درآورید.

ماهی صبور

مگر می‌شود به جنوب سفر کرد و طعم ماهی صبور را نچشید؟ این غذای دریایی لذیذ در تمام استان‌های جنوبی سرو می‌شود و به دلیل کبابی بودن طعمی عالی دارد. در پخت ماهی صبور معمولا از سیر، رب، ادویه، سبزیجات و تمرهندی استفاده می‌شود. سپس با ترکیب همه آن‌ها ماهی را بر روی آتش گذاشته و آن را کباب می‌کنند. در نهایت ماهی صبور را با نان میل کرده و یک وعده غذای سالم نوشا جان می‌کنید. ماهی صبور در اکثر رستوران‌ها و ماهی فروش‌های شهرهای جنوبی فروخته می‌شود و بسته به وزن و مخلفات قیمت گوناگونی دارد. یکی از شهرهایی که می توانید این غذا را با کیفیت عالی در آنجا تست کنید بندرعباس است. پس از رسیدن به این شهر می توانید با خرید به بلیط هواپیما بندرعباس به تهران یا بلیط قطار بندرعباس به تهران بازگردید.

خوراک خرچنگ

یکی دیگر از غذاهای جنوبی با ماهی سینگو یا خوراک خرچنگ است که به اشکال گوناگون طبخ می‌شود. این غذای محبوب شامل خرچنگ پخته شده در آب داغ است که همراه با کمی نمک طبخ می‌شود. سپس بعد از پخته شدن خرچنگ گوشت آن را جدا کرده و ادویه به آن اضافه می‌کنند. در نهایت آن را در روغن سرخ کرده و با برنج یا نان میل می‌کنند. البته خوراک خرچنگ در میان سلیقه غذایی ایرانیان کمتر طبخ می‌شود و شاید در هر رستورانی نتوانید آن را پیدا کنید. اما تست کردن آن می‌تواند تجربه خوبی باشد.

ماهی شکم پر

اگر شیفته غذاهای شکم‌پر هستید چه گزینه‌ای بهتر از ماهی شکم پر! این خوراک یکی از محبوب‌ترین غذاهای جنوبی است که در شمال ایران هم درست می‌شود. در تهیه آن از سبزیجات، ادویه، گردو، سیر و روغن استفاده می‌شود. سپس با قراردادن مخلفات درون شکم ماهی که از قبل خالی شده، آن را می‌دوزند. بعد از آن ماهی را سرخ کرده و با نان یا برنج میل می‌کنند. معمولا در کنار ماهی شکم‌پر آبلیمو یا رب انار نیز سرو می‌شود که نوعی چاشنی برای آن به شمار می‌آید. ماهی شکم‌پر یک غذای مجلسی به شمار می‌آید و در مهمانی‌های رسمی درست می‌شود.

انکاس یا ماهی مرکب

یکی دیگر از غذاهای جنوبی با ماهی انکاس (ماهی مرکب) نام دارد. این غذای لذیذ بدون تیغ بوده و بسیار کمیاب است. به همین دلیل در رستوران‌های کمی عرضه می‌شود. ماهی مرکب به اشکال گوناگون درست می‌شود. کباب و خوراک از جمله اشکال طبخ ماهی مرکب است که طرفداران زیادی دارد. همچنین می‌توانید آن را با برنج میل کرده و از طعمش لذت ببرید.

 

کلام آخر

غذاهای جنوبی آن هم از نوع دریایی طعمی دارند که شاید در جایی دیگر تجربه کنید. ترکیب آن‌ها با فلفل و سیر کاری می‌کند تا علاوه بر تند بودن حسابی شما را به وجد آورند. اگر روزی بخت با شما یار شد و به جنوب ایران سفر کردید بد نیست تا طعم غذاهای آنجا را بچشید. همواره به یاد داشته باشید که برای سفرهای خود می‌توانید روی کمک سفرمارکت حساب کنید. تورهای ایرانگردی، رزرو هتل و رزرو بلیط هواپیما و قطار از جمله خدمات این پلتفرم است که به نحو احسن در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید