سوغات ترکیه چیست؟

 سوغات ترکیه چیست؟

سوغات ترکیه

 

آيا سوغات ترکیه فقط به لباس یا کیف و کفش از برندهای مطرح ترک خلاصه می‌شود؟ اغلب افرادی که از ایران به ترکیه سفر می‌کنند، با سوغاتی‌های این کشور آشنایی چندانی ندارند. ترکیه به عنوان کشوری کهن با تاریخچه و فرهنگ غنی، خوراکی‌ها و صنایع دستی بسیار متنوع و جذابی دارد که می‌توانید آن‌ها را به عنوان سوغاتی به عزیزانتان تقدیم کنید. اکنون سوال ایجاد می‌شود که سوغات ترکیه چیست؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوال، لطفا چند دقیقه از وقت ارزشمندتان را به مطالعه مقاله پیش رو اختصاص دهید.

باقلوا؛ معروف ترین سوغات ترکیه

معروف ترین سوغات ترکیه باقلوا است. این شیرینی خوشمزه در اصل از سوغات استانبول ترکیه محسوب می‌شود؛ اما در سایر شهرهای این کشور نیز در دسترس است. آوازه باقلوای ترکی به قدری در دنیا پیچیده که در سایر کشورها از جمله ایران نیز می‌توانید این شیرینی بی‌نظیر را پیدا کنید. باقلوا لایه‌های تردی دارد که با استفاده از مغزهای پسته و گردو پر شده و با عسل و شیره، شیرین شده است.

سایر شیرینی های ترکیه مانند راحت‌الحلقوم یا لوکوم نیز طرفداران بسیاری دارد. در تور استانبول می‌توانید برای عزیزانتان، بسته‌ای باقلوا یا شیرینی ترکی سوغاتی بگیرید.

چای و قهوه؛ نوشیدنی های معروف ترکیه

حتما تابه‌حال نام قهوه ترک را شنیده و آن را در منزل یا کافه‌های سطح شهر امتحان کرده‌اید. اغلب دنیا، ترکیه را با قهوه‌هایش می‌شناسند؛ اما چای نیز یکی از سوغات ترکیه است. پس از سقوط امپراتوری عثمانی و ایجاد نابسامانی در اوضاع اقتصادی کشور، چای به دلیل ارزان بودن، جایگزین قهوه شد و از آن زمان تا کنون در فرهنگ ترکیه باقی مانده است. به کافه‌های ترکیه بروید و در استکان‌های کمرباریک چای نوش جان کنید.

در کنار خرید چای و قهوه، می‌توانید ظروف مخصوص دم کردن قهوه و یک دست فنجان ترکی را نیز به عنوان سوغاتی های مخصوص ترکیه برای دوستان و آشنایان خود تهیه کنید.

ادویه ترکیه ای؛ سوغاتی محبوب برای دوستداران آشپزی

ادویه‌ها نقش انکارناپذیری در غذاهای سنتی ترکیه دارند و از سوغات معروف استانبول محسوب می‌شوند. اگر به بازار ادویه این کشور رجوع کنید، با حجم عظیمی از ادویه‌جات متنوع روبه‌رو خواهید شد. محبوب‌ترین ادویه‌های ترک، سماق، فلفل رنگی و پاپریکا هستند که در اغلب غذاهای سنتی این کشور استفاده می‌شوند. شاید ادویه سوغاتی عجیب و غریب باشد؛ اما قطعا افرادی را که اهل آشپزی هستند، خوشحال می‌کند.

فرش و قالیچه؛ سوغاتی اصیل و ارزشمند ترکیه

پس از معرفی خوراکی‌های خوشمزه ترکی، نوبت به سوغات و صنایع دستی ترکیه می‌رسد. فرش‌ها و قالیچه‌های ترکیه که اغلب با نام آناتولی شناخته می‌شوند، رنگ و لعاب بی‌نظیری دارند. این محصولات دست‌باف هستند و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند. اگرچه فرش‌های ایرانی در دنیا مشهورتر هستند و زیبایی منحصربه‌فردی دارند؛ اما قالیچه‌های ترک نیز خالی از زیبایی نیستند. البته نباید در خرید این محصولات عجله کنید. به خوبی در بازار بگردید تا فرش‌های باکیفیت و اصیل را پیدا کنید. اگر می‌خواهید برای عزیزان خود یک سوغاتی ارزشمند و گران قیمت خریداری کنید، قالی‌های آناتولی بهترین گزینه هستند.
محصولات چرم؛ سوغاتی محبوب و ارزان قیمت

یکی دیگر از انواع سوغات ترکیه چرم است که محبوبیت زیادی در بین گردشگران این کشور دارد. انواع کیف، کفش، کمربند و دستنبد چرمی را می‌توانید از مراکز خرید و بازارهای استانبول و سایر شهرهای ترکیه خریداری کنید. کیفیت محصولات چرمی ترکیه همانند محصولات ایرانی بسیار مرغوب است و طرفداران بسیاری در دنیا دارد. قیمت چرم در ترکیه بسیار پایین‌تر از اروپا است. اگر به دنبال یک سوغاتی باکیفیت و با قیمت مناسب هستید، اجناس چرمی انتخاب‌های مناسبی هستند.
چشم زخم؛ سنگی برای دور کردن انرژی‌های منفی

یکی دیگر از معروف ترین سوغات ترکیه، چشم‌زخم است. مردم این کشور اعتقاد بسیاری به چشم‌زخم دارند و اگر در حین گشت‌وگذار وارد مکانی شوید، قطعا با یک یا چندین سنگ چشم‌زخم یا نظر قربانی مواجه می‌شوید. از این سنگ‌ها برای دور کردن شیطان و انرژی‌های منفی استفاده می‌شود. این نماد به یکی از سوغاتی‌های مشهور ترکیه تبدیل شده است. اگر در میان دوستان و آشنایان شما نیز افرادی هستند که به چشم‌زخم اعتقاد دارند، با خرید این سوغاتی آن‌ها را خوشحال کنید.

ظروف سفالی؛ از محبوب‌ترین سوغاتی‌های ترکیه

اگرچه ظروف سفالی یکی از سوغات کاپادوکیه ترکیه به شمار می‌رود، اما در سایر شهرهای ترکیه نیز به وفور پیدا می‌شود. می‌توانید این ظروف را در اندازه‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های مختلف از بازارها و مراکز خرید شهرهای مختلف ترکیه خریداری کنید. این محصولات به عنوان یکی از معروف ترین سوغاتی های ترکیه مناسب همه سلیقه‌ها هستند.

سازهای سنتی ترکیه؛ از سرنا تا بالابان

کشور ترکیه در زمینه موسیقی بسیار غنی است و سازهای سنتی متعددی دارد. از جمله این آلات موسیقی می‌توان به دوتار، بالابان، باغلاما، توتک، سرنا و قیچک اشاره کرد. افرادی که اهل هنر و موسیقی هستند و دستی بر آتش دارند، قطعا از این سازها استقبال خواهند کرد. پس اگر قصد خرید سوغات ترکیه برای هنرمندان و موسیقی‌دانان را دارید، می‌توانید با خرید یک ساز ترک، آن‌ها را شگفت‌زده کنید.

زیورآلات ترک؛ بهترین سوغات وان ترکیه

یکی دیگر از معروف ترین سوغات ترکیه، زیورآلات چشم‌گیر آن است. برخی از باکیفیت‌ترین زیورآلات این کشور برندهایی مانند Cartier، Pomellato و Harry Winston هستند که در بازارهای وان ترکیه پیدا می‌شوند. در این بازارهای علاوه بر زیورآلات اصل، بدلیجات متنوعی نیز دیده می‌شود که با توجه به قیمت مناسبی که دارند، گزینه مناسبی به عنوان سوغات برای اطرافیانتان محسوب می‌شوند. البته پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید بلیط هواپیما و سفر به ابن کشور، از بهترین زمان حراج در وان ترکیه مطمئن شوید تا خریدی به‌صرفه‌تر داشته باشید.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید