دفاع تمام قد ترامپ از پوتین و هشدار به کشورهای غربی درباره سرنگونی حکومت روسیه

 دفاع تمام قد ترامپ از پوتین و هشدار به کشورهای غربی درباره سرنگونی حکومت روسیه

دفاع ترامپ ازپوتین

دونالد ترامپ آب پاکی را روی دست کشورهای غربی ریخت و خطاب به آن‌هایی که امید به سرنگونی دولت روسیه داشتند، هشدار داد که برکناری ولادیمیر پوتین از قدرت می‌تواند “پیامدهای ناخواسته‌ای” را به دنبال داشته باشد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در شبکه اجتماعی خود تحت عنوان “تروث سوشال” نوشت: آشفتگی بزرگی در روسیه ایجاد شده اما مراقب باشید که چه آرزویی می‌کنید. شاید آن آرزو به مراتب بدتر باشد.

پیش از توافق یوگنی پریگوژین، رئیس گروه نظامی واگنر مبنی بر عدم پیشروی به سمت مسکو، ترامپ چنین واکنشی را به ناآرامی‌ها در روسیه نشان داد.

ترامپ همچنین با انتقاد از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و خطاب به او گفت: آن کاری را درباره روسیه انجام بده که شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین از تو می‌خواهد که انجام بدهی.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با چنین اظهاراتی به ادعاهایی مبنی بر آنکه خانواده بایدن رشوه‌هایی از کانال‌های تجاری برای رابطه با حزب کمونیست چینی دریافت کرده، اشاره کرد و گویا می‌خواست نشان دهد که رئیس‌جمهور آمریکا به شی مدیون است.

وی همچنین افزود: چین و روسیه تا پیش از روی کار آمدن بایدن، همیشه دشمنان طبیعی بوده‌اند و چین خواستار بخش‌های زیادی از زمین‌های عمدتا خالی از سکنه روسیه برای جمعیت بسیار بزرگتر خود بوده است. این فرصت غیرقابل تصور چین تاکنون پابرجا بوده؛ فرصتی که بسیار بزرگتر از تایوان است، طوری که رئیس جمهور شی می‌تواند برای آن صبر کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین شورش کوتاه مدت واگنر را تحسین کرد اما حامیان غربی این کشور نسبت به حمایت علنی از سرنگونی دولت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه خودداری کردند. جو بایدن که قبلا خواستار “تغییر حکومت” در روسیه شده بود، گفت که در حال رایزنی و گفت‌وگو با متحدان و شرکایش است.

رسانه‌های غربی نسبت به حمایت از شورش واگنر خویشتن‌داری کمی از خود نشان دادند و در این میان چهره‌هایی نظیر کورت ولکر، سفیر سابق آمریکا در ناتو طی مصاحبه با سی‌ان‌ان ادعا کرد که این ناآرامی‌ها در روسیه موجب “پایان دولت پوتین و پایان جنگ روسیه در اوکراین” خواهد بود.

دفتر رئیس‌جمهوری بلاروس دیروز عصر از قبول پیشنهاد توقف درگیری‌ها بین ارتش روسیه و گروه واگنر خبر داد. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، فرمانده واگنر در پیام صوتی از بازگشت جنگجویانش به پایگاه‌هایشان برای جلوگیری از خونریزی خبر داد. بدین ترتیب، سخنگوی کرملین از مختومه شدن پرونده جنایی فرمانده واگنر خبر داد و گفت که او با ضمانت شخص ولادیمیر پوتین، به بلاروس می‌رود.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید