داور جشنواره تجسمی فجر: هنرمندان ما در تصویرسازی با استانداردهای جهانی فاصله‌ای ندارند

 داور جشنواره تجسمی فجر: هنرمندان ما در تصویرسازی با استانداردهای جهانی فاصله‌ای ندارند

جشنواره تجسمی فجر

لیدا طاهری از داوران بخش تصویرسازی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معتقد است که تصویرسازان ایرانی با استانداردهای جهانی فاصله‌ای ندارند.

لیدا طاهری، داور بخش تصویرسازی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درخصوص تاثیر برگزاری جشنواره و ایجاد حس رقابت میان هنرمندان بر ارتقای سطح کیفی آثار هنری گفت: این موضوع بسیار موثر و در تمام دنیا رایج است، برگزاری جشنواره و مسابقات باعث می‌شود هنرمندان آثار یکدیگر را مشاهده کنند و در واقع خودشان را در مقایسه با کارهای خوب و برگزیده قرار دهند که این امر به ارتفای سطح کیفی آثارشان کمک به‌سزایی می‌کند.

*پیامی که در پسِ اثر نهفته شده و نحوه اجرای آن از اهمیت بسیاری برخوردار است

این هنرمند در مورد نحوه داوری و حساسیت توجه به نکاتی که از اهمیت بالایی برخوردار است، اضافه کرد: توجه به اصول زیبایی‌شناسی و به خصوص تصویرسازی در ارتباط با مخاطب بسیار مهم است، ضمن اینکه به‌روز بودن اثر و اینکه منطبق با نیاز جامعه و جوانان باشد، ضرورت دارد. از سوی دیگر، پیامی که در پسِ اثر نهفته شده و نحوه اجرای آن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

*اشاعه و ترویج سنت‌های ایرانی از ملاک‌های داوری تجسمی فجر

او ضمن اشاره به ملاک‌های داوری آثار بخش تصویرسازی عنوان کرد: توجه به ویژگی‌ها و عناصر تصویری کشورمان در کنار نگاه به تصویرسازی در سطح جهانی، اهمیت به نیاز مخاطب، علی‌الخصوص در نظر گرفتن شادمانی برای جوان‌ها، آموزش و یادگیری موضوعات تازه، اشاعه و ترویج سنت‌های ایرانی، قواعد ترکیب رنگ، حجم و… همه و همه در داوری و انتخاب آثار برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بود.
*آثار حاضر در این دوره می‌توانستند از کیفیت بالاتری برخوردار باشند

طاهری درباره آثار حاضر در جشنواره پانزدهم افزود: با اینکه جشنواره فجر ما در زمینه هنرهای تجسمی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اما من احساس می‌کنم آثار حاضر در این دوره می‌توانستند از کیفیت بالاتری برخوردار باشند. به دلیل اینکه ما تصویرسازان بزرگی در ایران داریم. همچنین در کنار وجود آثار نو می‌توانست رقابتی برای کسانی که صاحب نام هستند نیز مطرح باشد و در نتیجه نمایشگاهی به مراتب پربارتر داشته باشیم.

داور بخش تصویرسازی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره ویژگی‌ سایر جشنواره‌های هنری که در عرصه هنرهای تجسمی برگزار می‌شوند، بیان کرد: معمولا تعداد آثار بیشتر، نحوه ارائه کارها متفاوت‌تر و مهمان‌هایی که دعوت می‌شوند در زمره بهترین‌ها هستند.

*متاسفانه آثاری که سطح کیفی بالایی داشته باشند کمتر ارائه می‌شوند

وی در بخش پایانی اظهارات خود درخصوص جایگاه هنرمندان ایرانی شاغل در عرصه هنرهای تجسمی براساس استانداردهای جهانی گفت: هنرمندان ما با استانداردهای جهانی فاصله‌ای ندارند و خوشبختانه بهترین تصویرگرها را در ایران داریم، اما متاسفانه آثاری که سطح کیفی بالایی داشته باشند کمتر ارائه می‌شوند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید