اگر می‌خواهید شکم تخت و صافی داشته باشید دور این مواد غذایی را خط بکشید

 اگر می‌خواهید شکم تخت و صافی داشته باشید دور این مواد غذایی را خط بکشید

اگر می‌خواهید شکم تخت و صافی داشته باشید دور این مواد غذایی را خط بکشید

رژیم غذایی همیشه از راه‌های مختلفی مانند نفخ، مشکلات گوارشی یا تجمع چربی در ناحیه شکم، درنهایت بر صاف یا تخت بودن شکم تاثیر می گذارد. بنابراین، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، سرشار از خوراکی‌های مغذی و دور از مواد غذایی مضر برای داشتن شکم صاف و تخت ضروری است.

با این‌حال، بعضی از خوراکی‌ها بیشتر باعث تجمع چربی‌ها در ناحیه شکم می‌شوند که در ادامه این مطلب به ۴ مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

۱٫ فست‌فودهای پرچرب
بعضی از فست‌فودهای محبوب مانند چیزبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌کرده سرشار از کالری، چربی‌ها و سدیم هستند، درحالی که ترکیب شدن این عناصر با همدیگر به‌سادگی اندازه شکم را بزرگ‌تر می‌کند. چربی‌های ترانس موجود در بسیاری از فست‌فودها مستقیما خطر ابتلا به چاقی شکمی را افزایش می‌دهند و با بیماری‌های مختلفی هم مرتبط هستند. درحالی که همین چربی‌های ناسالم می‌توانند سرعت فرایندهای گوارشی را هم پایین بیاورند و باعث نفخ شوند. سدیم موجود در فست‌فودها هم باعث احتباس مایعات در بدن می‌شود و نفخ یا پف‌کردگی غیرعادی را در ناحیه شکم به‌وجود می‌آورد.

۲٫ ترکیبات قندی
خوراکی‌های شیرین‌شده با ترکیبات شیرین‌کننده مانند مانیتول و سوربیتول اساسا هضم سخت‌تری دارند. بنابراین، این ترکیبات در دستگاه گوارشی به‌سختی حرکت می‌کنند و در مرحله تخمیر هم باعث شکل‌گیری گاز زیاد در روده بزرگ می‌شوند. انواع آدامس‌ها، آب‌نبات‌ها، شکلات‌ها و پروتئین‌بارها حاوی همین شیرین‌کننده‌ها هستند. البته وجود ماده‌ای به نام «پلی‌ال» در آلوی خشک‌شده، آب آلو، گلابی و آب گلابی نیز همین مشکل را در دستگاه گوارشی به‌وجود می‌آورد.

۳٫ انواع چیپس سیب‌زمینی
انواع چیپس سیب‌زمینی معمولا حاوی سدیم و چربی زیادی هستند، درحالی که ترکیب شدن این دو عنصر با همدیگر می‌تواند با افزایش وزن و شکل‌گیری نفخ زیاد همراه باشد. چربی‌های نهفته در چیپس سیب‌زمینی هم عمدتا از نوع چربی‌های اشباع هستند که به‌صورت چربی ذخیره در بدن می‌مانند، مخصوصا اگر بیش‌ازحد هم وارد بدن شوند.

با توجه به این‌که چیپس‌های سیب‌زمینی در گروه کربوهیدرات‌های ساده قرار می‌گیرند، پس مصرف آنها با شکل‌گیری گلوکز زیاد در جریان خون و نوسانات شدید قند خون همراه خواهد بود. همین اتفاق هم گرسنگی را افزایش می‌دهد و باعث پرخوری می‌شود. علاوه بر اینها، سدیم موجود در چیپس‌های سیب‌زمینی هم باعث احتباس مایعات و نفخ می‌شود.

۴٫ نان‌های سفید
بیشتر افراد به مصرف نان‌های سفید علاقه دارند اما همین نان‌ها می‌توانند در کوتاه‌مدت باعث نفخ و در درازمدت باعث افزایش وزن شوند. پس اگر نان‌های سفید به یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر رژیم غذایی شما تبدیل شده‌اند، بعید است که بتوانید شکم صاف و تختی داشته باشید.

بالا بودن شاخص گلایسمی نان‌های سفید و همچنین کم بودن میزان فیبر در نان‌های سفید، دو عامل مهمی هستند که نان‌های سفید را به گزینه‌های خوراکی نامطلوبی تبدیل می‌کنند. علاوه بر این، بعضی افراد با مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده (مانند نان‌های سفید) با فرایند تخمیر در روده مواجه می‌شوند. همین روند هم می‌تواند با شکل‌گیری گاز زیاد در روده‌ها و نفخ شدید همراه شود.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید