اپل اختراع میلیاردر ایرانی را دزدید

 اپل اختراع میلیاردر ایرانی را دزدید

اپل اختراع میلیاردر ایرانی را دزدید

شرکت مسیمو که توسط فردی ایرانی مدیریت می‌شود، حکم توقف فروش اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا ۲ را دریافت کرد.

اپل در بیانیه‌ای رسمی به خبرگزاری ۹to5Mac اعلام کرد که فروش اپل واچ اولترا ۲ و اپل واچ سری ۹ از تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ (۳۰ آذر ۱۴۰۲) ساعت ۲۳:۳۰ به وقت ایران، به‌صورت رسمی متوقف می‌شود.

تولیدکننده‌ی گوشی آیفون و لپ تاپ مک بوک می‌گوید از تاریخ ۲۴ دسامبر (۳ دی) خرید ساعت هوشمند سری ۹ و اولترا ۲ در فروشگاه‌های حضوری این شرکت نیز غیرممکن خواهد شد.

به روایت اپل، این اقدام در نتیجه‌ی حکم کمیسیون تجارت بین‌الملل آمریکا (ITC) مبنی‌بر توقف واردات اپل واچ‌های ناقض یک پتنت شرکت مسیمو انجام می‌گیرد. پتنت موردبحث به فناوری SpO2 (سنجش سطح اکسیژن خون) ارتباط دارد.

مسیمو شرکتی چند میلیارد دلاری در حوزه‌ی تجهیزات پزشکی است که توسط فردی ایرانی به نام جو کیانی مدیریت می‌شود. کیانی متولد شهر شیراز است.

در حال حاضر توقف فروش ساعت هوشمند اپل صرفا شامل اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا ۲ می‌شود که پرچمدارهای سال ۲۰۲۳ هستند. از آن‌جایی که اپل واچ SE حسگر SpO2 ندارد، از حکم ITC در امان است. همچنین مطابق حکم ITC، مدل‌های قبلی اپل واچ که به حسگر اکسیژن خون مجهز هستند، همچنان فروخته می‌شوند.

حکم کمیسیون تجارت بین‌الملل آمریکا صرفا شامل بازار این کشور است و اپل می‌تواند دو ساعت هوشمند اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا ۲ را در بازارهای خارج از آمریکا به فروش برساند.

جدال اپل و مسیمو بر سر پتنت در سال‌های اخیر بارها خبرساز شده بود. مسیمو که بیشتر به‌خاطر تولید دستگاه‌های پالس اکسی‌متر (اکسیژن‌سنج خون) شناخته می‌شود، دو پرونده‌ی جداگانه علیه اپل ثبت کرد؛ یکی در دادگاه منطقه‌ایِ ناحیه‌ی مرکزی کالیفرنیا و دیگری در کمیسیون تجارت بین‌الملل. مسیمو در هر دو پرونده مدعی نقض پتنت دستگاه پالس اکسی‌متر توسط اپل شده است. ممنوعیت فروش اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا ۲ نتیجه‌ی پرونده‌ی دوم است.

اپل در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید «قویا با حکم ITC مخالفت می‌کند» و هم‌اکنون در حال بررسی گزینه‌های حقوقی و فنی است تا فروش اپل واچ‌های نسل جدید بار دیگر در آمریکا آغاز شود.

فعلا مشخص نیست که ممنوعیت فروش اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا ۲ در آمریکا تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد. آن‌طور که رسانه‌های آمریکایی می‌گویند، پرونده روی میز رئیس‌جمهور این کشور است و جو بایدن می‌تواند ممنوعیت را وتو کند.

وتوهای ریاست‌جمهوری در آمریکا بسیار نادر هستند، اما اپل پیش‌تر از آن‌ها منتفع شده است. در سال ۲۰۱۳ باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، حکم ITC برای ممنوعیت فروش آیفون ۴ و برخی از مدل‌های تبلت آیپد را وتو کرد. با وجود این، بایدن تصمیم گرفت سراغ وتوکردن یک حکم دیگر ITC که روی قابلیت نوار قلب (EKG) متمرکز است و ممنوعیت فروش اپل واچ را دنبال می‌کند، نرود. دوره‌ی بررسی ریاست‌جمهوری پرونده‌ی اپل در تاریخ ۲۵ دسامبر (۴ دی) به پایان می‌رسد.

اپل تأکید کرده است که برای ادامه‌ی فروش اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا ۲ در بازار آمریکا به تمامی روش‌ها متکی خواهد شد، ازجمله ثبت درخواست تجدیدنظر در دادگاه‌های فدرال.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید