ارز دیجیتال بریکس مرگ دلار را رقم می‌زند؟

 ارز دیجیتال بریکس مرگ دلار را رقم می‌زند؟

بریکس

 

رابرت کیوساکی تاجر، کارآفرین و نویسنده آمریکایی معتقد است معرفی ارز دیجیتال گروه بریکس با پشتوانه طلا باعث مرگ دلار آمریکا می شود و احتمال می رود بیت کوین به ۱۲۰ هزار دلار برسد.

مهسا مژدهی: ۳۰ کشور به طور غیر رسمی خواستار پیوستن به اتحاد اقتصادی بریکس شده‌اند، این کشورها تمایل عمیقی برای تبدیل شدن به بخشی از خانواده بریکس نشان می‌دهند. افزایش شهرت بلوک بریکس یک واقعیت غیرقابل انکار است. این بلوک تلاش‌های دلارزدایی را پذیرفته و شاهد آن است که تعدادی از کشورها مشتاقانه منتظر فرصتی برای پیوستن به این مجموعه رو به رشد هستند. به نظر می‌رسد که باید شاهد تحولات روزافزون در بریکس باقی بمانیم. این اتحاد در ۱۵ سال گذشته نشان داده است که اعضاء آن ثابت قدم بوده و خواستار اصلاح کامل حکمرانی جهانی هستند.

آیا یک ارز تجاری جدید در راه است؟

سایت خبری دولتی روسیه تحلیل کرده که بریکس قرار است یک ارز تجاری ایجاد کند که پشتوانه آن طلا خواهد بود. این خبر پس از آن منتشر شد که بانک توسعه جدید بریکس تایید کرده که هیچ برنامه فوری برای ایجاد یک جایگزین ارزی برای آنها وجود ندارد.

در مقابل انتظار می‌رود که اعلامیه‌ای رسمی در اجلاس آینده در مورد یک ارز تجاری با پشتوانه طلا صادر شود. احتمالا برنامه های ارزی و گسترش آن ممکن است همه بحثها را تحت تاثیر قرار دهد. تکامل بریکس تاکنون یکی از جالبترین بحثهای این سالها بوده است با این وجود، نشست آینده که قرار است در ژوهانسبورگ برگزار شود برای کشورهای عضو این اتحاد بسیار حیاتی خواهد بود؛ اگرچه بحث در مورد اینکه یک ارز جایگزین تجاری برای دلار معرفی خواهد شد یا نه هنوز قطعی نشده است. بانک توسعه جدید بریکس اعلام کرده است که جایگزین دلار آمریکا در مدت زمان کوتاهی انجام نمی‌گیرد و یک هدف طولانی مدت است.

ارز دیجیتال بریکس مرگ دلار را رقم می‌زند؟

بحث در مورد ارز بریکس برای مقابله با دلار مدتهاست که توسط اعضای این نشست در نظر گرفته شده است. بریکس به شدت از رشد ذخایر یوان چین استقبال کرده است بنابراین جالب خواهد بود که ببینیم چگونه طلا می‌تواند به عنوان پشتوانه در کشورهای شرکت کننده طرفدار داشته باشد. پیش بینی شده که هند قرار است از ایالات متحده به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان پیشی بگیرد. به طور خاص، این پیش بینی می‌گوید که تغییر موقعیت میتواند در دو دهه آینده رخ دهد. هند تا سال ۲۰۷۵ از نظر مقدار تولید ناخالص داخلی می‌تواند ایالات متحده آلمان و ژاپن را پشت سر بگذارد.

عراق و ایران هم مشتاق پایان دادن به وابستگی به دلار آمریکا و پذیرش ارز بریکس هستند. این امر دلار آمریکا را تحت فشار قرار میدهد و ارز بریکس را در سطح جهانی پایدار می‌کند.

چه کشورهایی به دنبال حذف دلار از سیستم تجاری خود هستند؟

به احتمال زیاد اتحاد بریکس در انگیزه خود برای به چالش کشیدن وضعیت دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی پیشرفت خواهد داشت. بریکس نزدیک به چهار کشور را متقاعد کرده است که به اتکا به دلار آمریکا پایان دهند و با ارز جدید برای معاملات مرزی تجارت کنند. در مجموع ۴۱ کشور علاقه خود را برای پیوستن به اتحاد بریکس و پذیرش ارز جدید برای تجارت جهانی ابراز کرده‌اند. در همین راستا ۱۳ کشور درخواست های رسمی خود را برای پیوستن به این بلوک و بخشی از نظم مالی جدید تسلیم کرده اند. گفته می‌شود که هند با کنار گذاشتن دلار آمریکا برای تجارت، نفت میتواند هفت میلیارد دلار صرفه‌جویی کند.

در نشست بریکس در افریقای جنوبی به طور مشترک در مورد ورود کشورهای جدید برای گسترش بریکس پلاس تصمیم خواهد گرفت. علاوه بر این، این حرکت میتواند دلار آمریکا را در معرض خطر قرار دهد، زیرا کشورهای بیشتری میتوانند دلار را برای حل و فصل بین المللی کنار بگذارند. هفت کشوری که به احتمال زیاد در نشست بعدی ماه اوت به ائتلاف بریکس خواهند پیوست عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین ارژانتین، مصر الجزایر و اندونزی هستند. اگر عربستان سعودی بحرین و امارات متحده عربی به بریکس بپیوندند میتوانند اروپا را مجبور به پرداخت پول جدید و نه دلار آمریکا کنند.

اگر ارز بریکس تهدیدی برای دلار آمریکا در نظر گرفته شود، ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) میتواند ناقوس مرگ آن باشد از ۱۹۵ کشور جهان ۱۳۰ کشور به سمت ساخت ارز دیجیتال بانک مرکزی حرکت میکنند ،بنابراین ۹۸ درصد از جهان به دنبال راه اندازی ارز CBDC مربوطه خود هستند که حل و فصل معاملات مرزی را آسان تر می کند. در میان ۱۳۰ کشور دوازده کشور به مراحل پیشرفته رسیده اند و به سمت راه اندازی دارایی های ارز دیجیتال خود حرکت میکنند. در مجموع ۱۱ کشور از جمله بسیاری از کشورهای کارائیب و نیجریه در حال حاضر برنامه آزمایشی CBDC خود را راه اندازی کرده اند. گزارش اندیشکده شورای آتلانتیک مستقر در واشنگتن دی سی می دهد که ۴۱ کشور آماده پذیرش ارز بریکس بوده اند و تنها ۳۵ کشور در سال ۲۰۲۰ CBDC را در نظر گرفته اند. افزایش این تحول چشمگیر دلار امریکا را در معرض خطر قرار میدهد زیرا کشور توانند به اتکا به دلار پایان دهند و CBDC ها را در نظر بگیرند.

نقش ایران چیست؟

در شرایط ابهام آمیز کنونی کشورها سعی خواهند کرد که با تامل و تحقیقات عمیق سیاسی و اقتصادی در این فرایند شرکت کنند؛ ایران نیر برای تعامل با این اتحاد نیازمند بررسی همه جانبه است و با حذف دلار از معادلات اقتصادی نمیتوان به مهار تورم و گرانی دست یافت که دلار نقشی کمتری از آنچه تصور می شود داشته است. ساختار اقتصاد ایران از پیچیدگی های اقتصاد ملی خود سرچشمه می گیرد.

وزیر خارجه هند چندی پیش اعلام کرد که هند ممکن است از ایجاد ارز جدید عقب نشینی کند با این حال او گفت که هند بر تقویت پول ملی، خود روپیه متمرکز است. قوی تر کردن روپیه اولویت اصلی دولت مودی خواهد بود و پول هند یک مسئله ملی باقی خواهد ماند و نه ارز بریکس. امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه علاقه خود را برای شرکت در اجلاس بریکس در افریقای جنوبی در ماه اوت ابراز کرده است. فرانسه تنها کشور اروپایی است که مشتاق است بخشی از این نشست باشد که نشان دهنده تغییر پارادایم در پویایی جهانی است. مکرون اخیرا بیانیه ای بحث برانگیز علیه دلار امریکا منتشر کرد و آن را خطر بزرگی برای نگه داشتن ارز به عنوان ذخایر خواند. او همچنین از اتحادیه اروپا خواست که عروسک خیمه شب بازی آمریکا نباشد و به دنبال راه‌های جایگزین برای حل و فصل معاملات مرزی باشد.

رابرت کیوساکی تاجر، کارآفرین و نویسنده آمریکایی معتقد است معرفی ارز دیجیتال گروه بریکس با پشتوانه طلا باعث مرگ دلار آمریکا می شود و احتمال می رود بیت کوین به ۱۲۰ هزار دلار برسد.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید