آیا نیما شاعری مذهبی بود یا لائیک؟

 آیا نیما شاعری مذهبی بود یا لائیک؟

نیما

بعد از ابداع شعر نو توسط نیما، گروهی از مخالفان او بر آن شدند که با جوسازی و تهمت‌پراکنی، از نیما چهره‌ای لائیک و غیر مذهبی بسازند.

امروز ۲۱ آبان‌ماه زادروز «نیما یوشیج» بنیان‌گذار شعر مدرن و پدر شعر نو است. یکی از وجوه کمتر شناخته شده درباره شخصیت نیما عقیده و باورمندی این شاعر و آثار اوست‌، تا جایی که برخی اشخاص از روی ناآگاهی و غرض‌ورزانه او را شاعری لائیک و بی‌دین برشمرده‌اند. رضا اسماعیلی شاعر در یادداشتی که برای انتشار در اختیار خبرگزرای تسنیم قرار داده به گرایشات مذهبی نیما پرداخته است. این یادداشت به شرح ذیل است:

«من مُحب علی هستم. هر دانشمندی، هر فهمیده‌ای، هر فیلسوفی به هر عنوانی که اسلام را نشناخت و رفت، زندگی را نشناخت و رفت… من پیشوایان اسلام را احترام می‌گذارم. آنها عملاً کسانی بوده‌اند… آنها راست گفتند و راست عمل کردند. ای علی، ای پیشوای مؤمنین و متقیان! در این دنیای کثیف، من به تو متوجه هستم.» (۱)

بعد از ابداع شعر نو توسط نیما، گروهی از مخالفان او بر آن شدند که با جَوسازی و تهمت‌پراکنی، از نیما چهره‌ای لائیک و غیر مذهبی بسازند. آنان با این خیال باطل می‌پنداشتند که از گرایش جامعه به نیما و راه و روش او در ادبیات جلوگیری خواهند کرد.

علی‌رغم تهمت بزرگی که مغرضان و مخالفان به نیما بسته بودند، نیما از فطرتی پاک و روحی اخلاقی و دینی برخوردار بود. از همین رو او به بزرگان دین عشق می‌ورزید و به محبت آنان افتخار می‌کرد.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید