گوگل گلس بالاخره شکست را پذیرفت

 گوگل گلس بالاخره شکست را پذیرفت

گوگل گلس

غول فناوری جهان در بیانیه‌ای اعلام کرد خط تولید گلس گوگل با گذشت یک دهه از معرفی و تولید، سرانجام متوقف شد.

در سال ۲۰۱۳، گوگل تلاش کرد تا با هدست گوگل گلس خود از بازی واقعیت افزوده جلوتر باشد. اگرچه برای اولین بار به عنوان یک تغییردهنده بازی‌های فناوری معرفی شد، برچسب قیمت ۱۵۰۰ دلاری و نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی آن را به یک شکست تجاری عمده تبدیل کرد، اما علی‌رغم موفقیت دیرهنگام در میان متخصصان پزشکی و اولین پاسخ دهندگان از طریق اصلاح Glass Enterprise گوگل در سال ۲۰۱۷، این محصول پرطرفدار هرگز واقعا با اقبال کاربران مواجه نشد و سرانجام گوگل رسما از توقف خط تولید شیشه خود خبر داد.

 

 

طبق بیانیه شرکت، هدست‌ها دیگر برای خرید در دسترس نیستند، در حالی که پشتیبانی از Glass Enterprise Edition تا اواسط سپتامبر سال جاری ادامه خواهد داشت.

هدست گوگل که در ابتدا شبیه به عینک بدون قاب بود، دارای یک شیشه کوچک، مستطیلی و شفاف بالای چشم راست کاربر بود. یک سیستم کامپیوتری مینیاتوری روی هواپیما، تکه‌هایی از اطلاعات را از طریق منشور پخش می‌کرد، سپس کاربران می‌توانستند از ویژگی‌هایی مانند مسیر‌های نقشه، قابلیت‌های عکس و ویدئو و پیش‌بینی آب و هوا در مقابل خود استفاده کنند و در عین حال دید واضحی از محیط اطراف و دنیای واقعی خود داشته باشند.

 

همانطور که آخرین نسخه Glass Enterprise غول فناوری بزرگ تقریبا چهار سال پیش در سال ۲۰۱۹ همراه با برچسب قیمت ۹۹۹ دلار منتشر شد. از آن زمان، رقبای اصلی گوگل در متا و اپل، هزینه زیادی را روی پروژه‌های AR مربوطه خود انجام دادند. در سال ۲۰۲۱، متا با Ray-Ban همکاری کرد تا عینک‌های آفتابی تعبیه‌شده با دوربین را منتشر کند، البته بدون ویژگی‌های نمایشگر افزوده‌شده و تا همین اواخر از طریق خط هدست متا کوئست خود، تمام تلاشش را برای ارائه یک تجربه «متاورس» انجام داد. در همین حال به طور گسترده گزارش شده که اپل در آستانه راه اندازی خط تولید پوشیدنی AR/VR خود است.

 

 

ناگفته نماند که از بین رفتن خط تولید Glass به هیچ وجه به این معنی نیست که گوگل از بازی AR خارج شده است، تابستان گذشته این شرکت نمونه اولیه جدیدی از عینک واقعیت افزوده را معرفی کرد، اگرچه مشخصاتی مانند پنجره عرضه، قیمت یا حتی نامی هنوز اعلام نشده است. نام آن هرچه باشد، شاید تبدیل شدن به گوگل گلس آسان نباشد.

 

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید