کمبود این ویتامین ها باعث سردردهای مزمن می شود

 کمبود این ویتامین ها باعث سردردهای مزمن می شود

سر درد و کمبود ویتامین

اگر جزو افرادی هستید که از سردردهای مزمن رنج می برید، بهتر است بدانید که کمبود برخی ویتامین ها باعث سردرد می شود و می توانید با مصرف ویتامین ها سردرد خود را کاهش دهید.

فقدان هر ماده ای در بدن می تواند باعث سردرد شود. ویتامین ها از جمله این مواد هستند. رژیم غذایی و سبک زندگی در کمبود این مواد موثر است و باعث سردرد می شود. کمبود ویتامین D باعث سردردهای شدید می شود. مصرف غذاهای حاوی ویتامین و مکمل ها نیز باعث کاهش سردرد می شود. پس بهتر است در هنگام سردرد بیشتر به سبک زندگی خود توجه کنید و با شناخت علل سردرد از آنها پیشگیری کنید. یکی از آنها این است که رژیم غذایی و سبک زندگی خود را مرور کنید. در ادامه شما را با ویتامین هایی آشنا می کنیم که کمبود آنها عاملی برای سردرد است.

ویتامین D

ویتامین D در واقع هورمونی است که توسط کلیه ها تولید می شود. بسیاری از ما این ویتامین را از طریق غذا، مکمل ها یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید دریافت می کنیم. اگر هر یک از این روش ها کافی نباشد ممکن است دچار سردرد شویم اما باید مراقب باشیم که ویتامین D زیاد مصرف نکنیم زیرا تاثیر منفی بر سلامتی دارد. افراد بین ۱۹ تا ۷۰ سال به ۶۰۰ واحد بین المللی و افراد ۷۱ سال به بالا به ۸۰۰ واحد بین المللی ویتامین D نیاز دارند. منبع ویتامین D نور خورشید است، البته قرار گرفتن در معرض بیش از حد خطرات زیادی دارد. مکمل ها، ماهی، محصولات لبنی، آب پرتقال و گندم نیز منابع خوبی از ویتامین D هستند.

ویتامین A

این ویتامین از نوع محلول در چربی است و دوز روزانه آن برای مردان ۳۰۰۰ واحد و برای زنان ۲۳۰۰ واحد است. ویتامین A برای تسکین سردردهای شدید بسیار عالی است، اما باید مراقب میزان این ویتامین باشید زیرا ممکن است باعث سردرد، مسمومیت و حالت تهوع شود و یا حتی تعادل سیستم عصبی مرکزی را به هم بزند. ویتامین A به وفور در غذاهایی مانند هویج، قسمت های سبز کاهو، شیر و گوجه فرنگی یافت می شود.

کم آبی بدن

کم آبی بدن یکی از مشکلات رایجی است که باعث ایجاد دردهای مختلف می شود. آب در دسترس همه است، اما بسیاری از خواص آن را نادیده می گیرند. افراد باید در طول روز بدن خود را مرطوب کنند. برخی از افراد ساعت ها و ساعت ها آب نمی نوشند و در نتیجه با مشکلاتی مانند سردرد مواجه می شوند. پس حتما مصرف آب را در برنامه روزانه خود قرار دهید. اگر فراموشکار هستید، می توانید از اپلیکیشن های ویژه ای نیز استفاده کنید که نوشیدن آب را هر چند ساعت یک بار به شما یادآوری می کنند. نوشیدن ۸ لیوان آب در روز توصیه می شود. البته نیاز بدن به مایعات برای هر فردی متفاوت است، اما باید در طول روز مقدار قابل توجهی آب بنوشید.

منیزیم

منیزیم به تنظیم عملکرد اعصاب و عضلات کمک می کند، قند خون را در سطح معقولی نگه می دارد و فشار خون را تنظیم می کند. کارشناسان معتقدند که کمبود منیزیم با میگرن مرتبط است. به همین دلیل است که افرادی که از مکمل های کلسیم استفاده می کنند می توانند مشکلات مربوط به سردرد را بهبود بخشند زیرا منیزیم یک شل کننده طبیعی ماهیچه ها و سیستم عصبی است و کمبود این ماده معدنی باعث تحریک عضلات، درد عضلانی، بی خوابی و سردرد می شود. منابع غذایی حاوی منیزیم عبارتند از آجیل، دانه ها، سبزیجات برگ سبز، سرلاک، شیر و ماست.

ویتامین های گروه B

ویتامین B از سیستم عصبی محافظت می کند. این ویتامین ها پیچیده هستند و حاوی اسید فولیک هستند که برای سیستم عصبی مفید است و سطح هموسیستئین را که محرک میگرن است، کاهش می دهد. مصرف سایر انواع ویتامین های B از جمله B1، B2، B3، B5، B6، B12، بیوتین و فولات نیز باید مورد توجه قرار گیرد. البته باید مراقب باشید که زیاده روی نکنید.

ویتامین B2

ویتامین های B نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر سردرد دارند. ویتامین های گروه B با نام ریبوفلاوین نیز شناخته می شوند. کمبود آنها عامل مشکلاتی مانند سردردهای میگرنی است. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B2 یا مکمل های آنها به افزایش انرژی و متابولیسم بدن کمک می کند و احتمال ابتلا به سردردهای میگرنی را کاهش خواهد داد. همچنین مصرف ۱.۳ میلی گرم از این ویتامین برای مردان ۱۹ سال به بالا و ۱.۱ میلی گرم برای زنان در این سن توصیه می شود. اگر باردار یا شیرده هستید، میزان مصرف روزانه شما باید بین ۱.۴ تا ۱.۶ میلی گرم باشد و همچنین می توانید این ویتامین را از غذاهایی مانند تخم مرغ، جگر، گوشت قرمز، شیر، سبزیجات سبز رنگ و غلات دریافت کنید. پس اگر از میگرن رنج می برید حتما از دوز بالایی از این مکمل ها استفاده کنید.

سدیم

اگر در حین ورزش یا هر فعالیت بدنی بیش از حد عرق می کنید، ممکن است با کمبود نمک یا سدیم در بدن مواجه شوید که علت سردرد است. خوشبختانه کمبود سدیم را می توان به راحتی با خوردن نوشیدنی های نمکی یا حاوی الکترولیت جبران کرد. کمبود نمک در بدن نیز می تواند ناشی از مشکلات ادراری یا مصرف برخی داروها باشد.

 

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید