سمعک می تواند به کاهش خطر زوال عقل کمک کند!

 سمعک می تواند به کاهش خطر زوال عقل کمک کند!

سمعک و الزایمر

به گفته دانشمندان، سمعک به مغز این امکان را می دهد که صدا را با حفظ تحریک شنوایی به روشی بهتر پردازش کند و از تخریب سلول های مغز جلوگیری کند. این تحقیق نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از سمعک در پیشگیری از زوال عقل مفید است.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که افراد کم شنوایی که از سمعک استفاده نمی کنند بیشتر از کسانی که از سمعک استفاده می کنند در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند. به گفته نویسندگان این مطالعه، بخشی از مغز که به شنوایی مربوط می شود، در هنگام کم شنوایی بسیار سخت کار می کند و سمعک ها می توانند این سختی را کاهش دهند و به مغز این امکان را بدهند که بر روی سایر کارهای مربوط به حافظه و یادگیری تمرکز کند.

بهتر است عموم مردم در مراحل اولیه کم شنوایی به دنبال ارزیابی و درمان باشند و با استفاده از سمعک از سایر عوارض بیماری پیشگیری کنند.

طی این تحقیق بیش از ۴۳۰۰۰۰ نفر در بریتانیا مورد مطالعه قرار گرفتند و در مورد استفاده و عدم استفاده از سمعک از آنها سوال شد. محققان با استفاده از سوابق بیمارستانی و آمار مرگ و میر، اطلاعات به دست آمده را با تشخیص های زوال عقل مطابقت دادند. نتایج نشان داد که افراد کم شنوایی که از سمعک استفاده نمی‌کردند، ۱.۷ درصد در معرض خطر زوال عقل بودند، در حالی که این میزان در بین افراد سالم شنوایی یا افرادی که کم شنوایی داشتند اما از سمعک استفاده می‌کردند، ۱.۲ درصد بود. .

به گفته محققان، متغیرهایی مانند تنهایی، انزوای اجتماعی و افسردگی (حدود ۸ درصد) بر رابطه بین کم شنوایی و زوال عقل تأثیر می گذارند.

دانشمندان توصیه می کنند هر از گاهی سطح شنوایی خود را اندازه گیری کنید و در صورت نیاز از سمعک استفاده کنید. عادت کردن مغز به این شرایط زمان می برد، اما مطمئن باشید استفاده از سمعک فواید زیادی در این زمینه خواهد داشت.

به نظر می رسد سمعک دارای اثر محافظتی است و با حفظ عملکرد شنوایی از تخریب سلول های مغز جلوگیری می کند و به مغز اجازه می دهد صدا را پردازش کند. علاوه بر این، استفاده از سمعک به افراد کم شنوایی اعتماد به نفس برای حفظ تعامل اجتماعی می دهد. این موضوع به ظاهر ساده در کاهش خطر ابتلا به زوال عقل موثر است.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید