بهترین روتین مراقبت از پوست در دوران بارداری

 بهترین روتین مراقبت از پوست در دوران بارداری

پوست وبارداری

زمانی که متوجه می‌شوید قرار است مادر شوید، تمام زندگیتان تغییر خواهد کرد. این موضوع شامل پوستتان هم می‌شود. در این دوران باید به پوست خود توجه ویژه‌ای کنید و از بعضی از محصولات مراقبت از پوست دوری کنید، چون این محصولات حاوی ترکیباتی هستند که در بدن شما و در نتیجه بدن جنین جذب می‌شوند. بیشتر محصولات بدون نسخه‌ی پزشک به‌طور کامل بی‌خطر هستند، اما بعضی از محصولات می‌توانند برای جنین مضر باشند‌. در دوران بارداری ممکن است پوستتان دچار بعضی تغییرات شود. ا
تغییرات پوست در دوران بارداری

تغییر پوست در دوران بارداری مشکلی است که بسیاری از زنان باردار آن را تجربه می‌کنند. علت این موضوع می‌تواند هورمون‌ها باشد. بعضی از زنان باردار هیچ مشکل پوستی را در این دوران تجربه نمی‌کنند و پوستشان مثل قبل سالم و بدون عیب باقی می‌ماند، در حالی که بعضی از خانم‌ها مشکلات پوستی جدید یا بدتر شدن مشکلات پوستی قدیمی را تجربه می‌کنند.

از جمله رایج‌ترین مشکلات پوستی در دوران بارداری می‌توانیم خشکی پوست، بروز لکه‌های تیره روی پوست (ملاسما) و جوش و آکنه را نام ببریم. زنان بارداری که از قبل دچار مشکلات پوستی از جمله اگزما، پسوریازیس یا روزاسه بوده‌اند، ممکن است بهتر یا بدتر شدن علائم را تجربه کنند.
ترکیبات ممنوع در دوران بارداری

بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که تعدادی از ترکیبات رایج در محصولات مراقبت از پوست برای زنان باردار مضر هستند. بعضی از شواهد عنوان می‌کنند که تعدادی از ترکیبات مورد استفاده در محصولات مراقبت از پوست می‌توانند آسیب جدی به جنین وارد کنند. در ادامه به ترکیبات مضر برای زنان باردار اشاره می‌کنیم.
۱. رتینوئیدها

ویتامین A یک ماده‌ی مغذی ضروری برای پوست، باروری، سیستم ایمنی بدن و سلامت چشم‌ها به شمار می‌رود. ویتامین A زمانی که خورده شود یا توسط پوست جذب شود، به رتینول تبدیل می‌شود‌. بعضی از محصولات ضدپیری از نوعی رتینول به نام رتینوئیدها استفاده می‌کنند.

رتینوئیدها محبوبیت زیادی دارند، چون آکنه را درمان می‌کنند و خطوط ظریف را کاهش می‌دهند. رتینوئیدها این کار را از طریق کمک به لایه‌برداری سریع‌تر سلول‌های پوستی سطحی و افزایش تولید کلاژن برای جوانسازی پوست انجام می‌دهند.

محصولات بدون نسخه‌ی پزشک حاوی سطح پایین‌تری از رتینوئیدها هستند، اما محصولات با نسخه‌ی پزشک دوز بالاتری از رتینوئیدها را دارند. با استفاده‌ی موضعی، رتینوئید کمی جذب بدن می‌شود. دقت کنید که مصرف دوز بالاتر رتینوئیدها با نقص جنین در ارتباط است، بنابراین زنان باردار نباید رتینوئید مصرف کنند.

رتینوئیدهای با نسخه‌ی پزشک مثل آکوتان احتمال ابتلا به نواقص مادرزادی در جنین را ۲۰ تا ۳۵ درصد افزایش می‌دهند. به همین دلیل توصیه می‌شود زنانی که قصد باردار شدن دارند، دو تا سه ماه قبل از بارداری مصرف رتینوئیدها را متوقف کنند.
۲. دوز بالای سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهابی، یک ترکیب رایج برای درمان آکنه محسوب می‌شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ به این نتیجه رسید که زنان باردار باید از مصرف دوز بالایی از سالیسیلیک اسید خودداری کنند. با این وجود مصرف دوز پایین‌تر محصولات موضعی بدون نسخه‌ی پزشک که حاوی سالیسیلیک اسید هستند، برای زنان باردار بی‌خطر است.
۳‌. هیدروکینون

هیدورکینون یک محصول با نسخه‌ی پزشک است که پوست را روشن می‌کند یا لکه‌های پوستی را کاهش می‌دهد. هیچ مدرکی مبنی بر رابطه‌ی بین نواقص مادرزادی یا بروز عوارض جانبی دیگر و مصرف هیدروکینون وجود ندارد.

با این حال از آنجایی که بدن می‌تواند در مقایسه با سایر ترکیبات، مقدار چشمگیری از هیدروکینون را جذب می‌کند، بهترین کار این است که مصرف آن را در دوران بارداری محدود کنید‌.
۴. فتالات

فتالات‌ها مواد شیمیایی هستند که از آن‌ها در محصولات زیبایی استفاده می‌شود. در مطالعات حیوانی نشان داده شده که بین مصرف فتالات و مشکلات هورمونی و تناسلی ارتباط وجود دارد. هرچند مطالعات انسانی کمی در این زمینه انجام شده است. لوازم آرایشی اصلی‌ترین منابع فتالات به شمار می‌روند.
۵. فرمالئید

بر اساس گزارش‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، فرمالئید می‌تواند احتمال ابتلا به ناباروری و سقط جنین را افزایش دهد. امروزه به‌ندرت از فرمالئید به‌عنوان یک ترکیب ضدعفونی‌کننده یا نگهدارنده در محصولات زیبایی استفاده می‌شود، چون سرطان‌زا است‌. با این حال از مواد شیمیایی که فرمالئید آزاد می‌کنند، به‌طور رایج در لوازم آرایشی استفاده می‌شود که اثرات خطرناک مشابهی دارند‌.
۶. تتراسایکلین

تتراسایکلین یک نوع آنتی‌بیوتیک است که از آن برای درمان جوش و آکنه استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که تتراسایکلین می‌تواند روی رشد دندان‌ها و استخوان‌های جنین اثرات منفی داشته باشد.
۷. ضدآفتاب‌های شیمیایی

ضدآفتاب شیمیایی

معمولا از اکسی‌بنزون در کرم‌های ضدآفتاب برای فیلتر کردن اشعه‌های فرابنفش خورشید استفاده می‌شود. ثابت شده که اکسی‌بنزون در محافظت از پوست اثرگذار است، اما می‌تواند اثرات منفی روی محیط‌ زیست و سلامتی بدن داشته باشد که این موضوع باعث شده محبوبیت آن کمتر شود.

از آنجایی که اکسی‌بنزون یک ماده‌ی شیمیایی مختل‌کننده‌ی غدد درون‌ریز است، این احتمال وجود دارد که در دوران بارداری هورمون‌ها را مختل کند و منجر به آسیب دائمی به مادر و جنین شود.

یک مطالعه‌ی حیوانی در سال ۲۰۱۸ به این نتیجه رسید که مصرف اکسی‌بنزون در دوران بارداری، باعث تغییرات دائمی در بدن حیوانات باردار شد. سایر مطالعات بین این ماده‌ی شیمیایی و آسیب دائمی به جنین، هچنین بروز مشکلات عصب‌شناختی مانند بیماری آلزایمر در بزرگسالی ارتباط وجود دارد.

کرم ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی چه تفاوتی دارند و کدام برای شما مناسب‌تر است؟

۸‌. بنزوئیل پراکسید

بی‌خطر بودن بنزوئیل پراکسید برای درمان جوش در دوران بارداری هنوز ثابت نشده است. بنابراین قبل از مصرف آن با متخصص پوست مشورت کنید تا مطمئن شوید خطری شما و جنین را تهدید نمی‌کند.
جایگزین‌‌های بی‌خطر برای رفع مشکلات پوستی در دوران بارداری

اگر در دوران بارداری دچار مشکلات پوستی شدید، می‌توانید برای برطرف کردن مشکلات ذکر شده از ترکیبات سالم و بی‌خطر زیر کمک بگیرید.
۱. جوش و تیرگی و لکه‌های پوستی

اگر مستعد جوش هستید یا به‌طور ناگهانی دچار جوش و آکنه شدید، می‌توانید به جای محصولات بر پایه‌ی رتینوئید از جایگزین‌های سالم استفاده کنید. یکی از مؤثرترین ترکیبات برای درمان جوش در دوران بارداری، گلیکولیک اسید است.

دوز پایین گلیکولیک اسید که در محصولات زیبایی بدون نسخه وجود دارد، برای زنان باردار بی‌خطر است؛ با این حال استفاده از دوز بالایی از آن در این دوران توصیه نمی‌شود. گلیکولیک اسید می‌تواند به کاهش خطوط ظریف، روشن کردن پوست و کاهش لکه‌های تیره کمک کند.

۴ گام کلیدی در روتین مراقبت از پوست چرب که نباید از آن‌ها غافل شوید

۲‌. چین‌وچروک و پیری پوست

چین‌وچروک و پیری پوست

آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C نه تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند، بلکه از پوست در برابر آسیب‌ها محافظت کرده و به حفظ کلاژن کمک می‌کنند. سایر آنتی‌اکسیدان‌هایی که می‌توانید در دوران بارداری محصولات حاوی آن‌ها را امتحان کنید، در ادامه آورده شده‌اند‌.

ویتامین E
ویتامین K
ویتامین B3
چای سبز

۳. خشکی پوست و ترک‌های پوستی

آب مورد نیاز جنین از بدن مادر تأمین می‌شود. به غیر از این موضوع، تغییرات هورمونی هم می‌توانند منجر به خشکی پوست شوند. برای برطرف کردن خشکی پوست، به غیر از نوشیدن مقدار زیادی آب باید از محصولات مرطوب‌کننده که حاوی روغن نارگیل، کره‌ی کاکائو، پپتید و هیالورونیک اسید (HA) هستند استفاده کنید تا سطح رطوبت پوستتان افزایش پیدا کند. یک روش عالی برای پیشگیری از بروز ترک‌های پوستی یا استرچ مارک‌ این است که نواحی مدنظر را به‌طور مرتب مرطوب کنید.

هر آنچه باید درباره‌ی مراقبت از پوست خشک بدانید

اهمیت استفاده از کرم ضدآفتاب

محافظت از پوست در برابر نور خورشید یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای پیشگیری از چین‌وچروک در بلندمدت و پیشگیری از سرطان به شمار می‌رود. نحوه‌ی محافظت از پوست در برابر خورشید در دوران بارداری سؤال مهم مادران باردار است.

بی‌خطر بودن ضدآفتاب‌های شیمیایی طیف‌گسترده هنوز مشخص نشده است؛ بنابراین بهتر است از ضدآفتاب‌های فیزیکی استفاده کنید. ترکیبات موجود در ضدآفتا‌ب‌های شیمیایی شامل زینک اکساید و دی‌اکسید تیتانیوم می‌شوند. به غیر از ضدآفتاب، استفاده از کلاه لبه‌دار و کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید.
کلام آخر

بدن، به‌ویژه پوست زنان در دوران بارداری تغییر زیادی می‌کند. با توجه به اینکه بدن چطور به تغییرات هورمونی واکنش نشان می‌دهد، زنان باردار ممکن است لکه‌های تیره، خشکی پوست، استرچ مارک و… را تجربه کنند. حتی ممکن است پوستتان به محصولات مراقبت از پوست که در حالت عادی از آن‌ها استفاده می‌کردید، واکنش متفاوتی نشان دهد؛ به همین دلیل باید یک روتین جدید را برای مراقبت از پوست خود در دوران بارداری دنبال کنید.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید