هوش مصنوعی با هالیوود چه میکند؟
در شرایطی که خدمات چت جی پی تی در بسیاری از حرفهها اثرگذاری معناداری داشته اخیراً منتقدان، خبر از بروز انقلابی نوین در صنعت فیلمسازی با همین فناوری یا هوش مصنوعی میدهند که احتمالاً هالیوود را متحول میکند.
به نقل از نیویورکتایمز با ظهور فناوریهای نوین از اوایل قرن ۲۱ رفته رفته بسیاری از مشاغل تحت تاثیر این روند قرار گرفتند و امروز با ظهور و بروز کاربردهای تازه از هوش مصنوعی بدون تردید صنعت فیلمسازی در سراسر جهان نیز با تغییراتی معنادار روبرو میشود که احتمالاً این تغییرات از هالیوود آغاز میشود.
این درحالی است که نگاه به گذشته استفاده از فناوریهای نوین در سراسر جهان بیانگر این نکته است که برخی مشاغل با گسترش استفاده از فناوری ها یا بطور کلی از بینرفتهاند یا اینکه شکل و شیوه آنها تغییر کرده است که صنعت فیلمسازی نیز از این قاعده مستثنی نیست و احتمالا به زودی این روند در هنر هفتم سراسر دهکده جهانی تجربه میشود.
در این زمینه کارشناسان تاکید میکنند شاید هنگامی که امکانات و دستاوردهای چت جی پی تی برای بسیاری باعث سادهشدن کارها یا حتی بهبود کیفیت ارائه خدمات آنها شده بود ظهور و بروز هوشمصنوعی بهجای آسودگی اکنون به یک نگرانی در بخشهای مختلف تبدیل شده و سیاسیون و حتی هنرمندان را اکنون به خود مشغول کرده و این پرسش را ایجاد میکند که واقعاً اثرگذاری هوشمصنوعی در صنعت فیلمسازی چیست؟
به این ترتیب شاید بد نیست قبل از جستوجو برای رسیدن به پاسخ بالا کمی درباره صحنههای فیلم ترمیناتور بیشتر فکر کنیم که واقعا این امکان هم وجود دارد که هوش مصنوعی به جای اینکه در خدمت انسان قرارگیرد و تسهیل کننده فرآیند تولید باشد به بلای جانش تبدیل شود و با تحمیل هزینههای هنگفت مشکلات را دو چندان کند.
پاسخ به این سئوال قطعاً وجههای مختلفی دارد و گروه براین باورند که با افزایش استفاده از هوش مصنوعی در صنعت فیلمسازی بزودی موضوع فیلمنامهنویسی و البته نقد فیلمها سادهتر میشود و رفته رفته به صورت تخصصیتری با این موارد مواجه میشویم، اما نگاه دیگر بیانگر این نکته است که ورود هوشمصنوعی به صنعت فیلمسازی و هنر هفتم نه تنها یک امتیاز نیست بلکه میتواند به عنوان یک تهدید نیز شناخته شود.
بررسیها نشان میدهد در نگاه اول اگرچه موضوع نقد و فیلمنامهنویسی با گسترش استفاده از هوشمصنوعی دستخوش تغییرات معنادار میشود اما در بخشهای دیگر فیلمسازی مثل پیشتولید، این امکانات میتواند فرآیند را ساده کند و حتی در بخش انتخاب بازیگران دقیقتر از کارگردان با بررسی دقیق و منطقی پیشینه حرفهای آنها کارآمدتر عمل کند.
البته این پایان کار نیست و اگر در برخی پروژهها نیازمند استفاده از جلوههای ویژه باشیم قطعاً هوشمصنوعی میتواند بهترین جلوههای ویژه را متناسب با سناریو و صحنه بسیار ارزانتر و بهتر پیشنهاد و تولید کند.
اغلب منتقدان در این بخش معتقدند وقتی صحبت از هوش مصنوعی و صرفهجویی در هزینه و زمان میکنیم ناخودآگاه تهیهکنندگان کمی تامل میکنند و درباره میزان کاهش هزینهها در این صورت یا زودتر آماده شدن پروژه فکر میکنند که همین تفکر چندثانیه میتواند بیانگر گسترش استفاده از هوش مصنوعی در آینده نزدیک بدهد، چون پول و زمان مواردی نیستند که دستاندرکاران صنعت فیلمسازی بهخصوص تهیهکنندگان و کارگردانها از آنها بهسادگی عبور کنند.
از سوی دیگر این گروه تاکید میکنند ورود هوشمصنوعی به صنعت فیملسازی احتمالاً میتواند، مخاطبشناسی را در این عرصه دگرگون کند، به این ترتیب که اکنون تولیدکنندگان فیلم و سریال برای دستیابی به ذائقه مخاطبان خود باید با گروههای مشاورهای یا شخصاً اقدام به انجام این فرآیند هزینهبر و زمانگیر کنند درحالی که هوشمصنوعی میتواند در مدت زمانی کوتاه با بررسی سوابق خرید، انتخاب کتاب، ورزش، نوع تحصیلات و حتی شغل جامعه هدف بهترین پیشنهاد را به تولید کنندگان فیلم و سریال بدهد.