۲۷ فیلم مستقل که به آثار پرطرفدار تبدیل شدند
فیلمهای مستقل و کمخرج گاهی آنقدر دیده میشوند و میدرخشند که تنه به تنهی فیلمهای جریان بدنهی اصلی سینما میزنند. فیلمهای ماندگاری که بعضی از آنها اولینهای زمان خود بودند و برخی دیگر با قرض از دوست و آشنا بودجهی ساختشان را دریافت کردهاند. هستند کارگردانهای فوقالعادهای که با همین فیلمهای ارزان ولی جسورانه و پیشرو هنر خودشان را به رخ کشیدند و ماندگار شدند. در این مطلب به سراغ ۲۷ فیلم مستقل و گمنامی رفتهایم که هرکدام میتواند کلاس درسی برای علاقهمندان به سینما باشد.
۱. ممنتو (Memento)
نمایی از فیلم تحسین شدهی ممنتو
کارگردان: کریستوفر نولان
بازیگران: گای پیرس، کری-ان ماس، جو پانتولیانو
تاریخ انتشار: ۲۰۰۰
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۴ از ۱۰
قبل از اینکه کریستوفر نولان بتواند بیشترین بودجه را در هالیوود داشته باشد، فیلمهای مستقل کمهزینهای مانند «ممنتو» را میساخت که با همان هزینهی پایین فوقالعاده بودند. فیلمی هیجانانگیز و فوقالعاده پیچیده درباره یک مامور بیمه که از فراموشی رنج میبرد و بر مفهوم و کارکرد دو پهلوی حافظه تمرکز دارد. «ممنتو» مانند پروژههای بعدی نولان، شیفتگی او نسبت به مقولهی زمان را نشان میدهد و هر بار که ذهن قهرمان داستان برای ردیابی مردی که همسرش را کشته از خاطرات خالی میشود با ایجاد حلقههای زمانی پیچیده به کمک او میرود و مخاطب را غافلگیر میکند.
۲. کله پاککن (Eraserhead)
جک ننس در نمایی از فیلم کله پاککن
کارگردان: دیوید لینچ
بازیگران: جک ننس، شارلوت استوارت، لارل نیر
تاریخ انتشار: ۱۹۷۷
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
ایدهی اصلی فیلم الهام گرفته از دو داستان مشهور «مسخ» اثر کافکا و «دماغ» نوشتهی نیکلای گوگول بود و همچنین ترس خود لینچ از پدر شدن. پروسهی فیلمبرداری این اثر نزدیک پنج سال به طول انجامید و جک ننس در تمام این مدت وفادارانه مدل موهایش را تغییر نداد و فیلم تقریبا بدون هیچ بودجهای ساخته شد. لینچ هنوز هم فاش نکرده که جنین درون فیلم را چگونه ساخته است.
۳. عجیبتر از بهشت (Stranger Than Paradise)
نمایی از فیلم مستقل عجیبتر از بهشت اثر جیم جارموش
کارگردان: جیم جارموش
بازیگران: چکیلیا استارک، جان لوری، سارا درایور
تاریخ انتشار: ۱۹۸۴
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
زمانی که جارموش در دانشگاه نیویورک سینما میخواند و شاگردی نیکولاس ری را میکرد، ویم وندرس در حال ساخت فیلمی دربارهی ری به نام «صاعقه بر آب» بود. ری، جارموش را سر صحنهی فیلمبرداری این فیلم برد و وندرس نگاتیوهای خام باقیمانده از فیلم قبلیاش را در اختیار او قرار داد. جارموش ابتدا یک فیلم کوتاه سی دقیقهای با استفاده از آنها ساخت و بعدتر همین فیلم را گسترش که نتیجهاش جایزهی دوربین طلای کن و یوزپلنگ طلایی لوکارنو را برایش به ارمغان آورد و ستعداد سرشارش را به جهان شناساند.
۴. ویپلش (Whiplash)
سیمونز برای این فیلم برندهی جایزهی اسکار نقش مکمل مرد شد
کارگردان: دیمین شزل
بازیگران: مایلز تلر، جی کی سیمونز
تاریخ انتشار: ۲۰۱۴
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۵ از ۱۰
فیلمی سرشار از موسیقی و انرژی که با بودجهای ناچیز فقط در طی ۱۹ روز فیلمبرداری شد و جوایز جشنوارهها را درو کرد. دیمین شزل داستان این فبلم الهامبخش را بر اساس تجربیات شخصیاش هنگام عضویت در باند دبیرستان پرینستون نوشته است. داستان دانشآموز جوانی که در کنسرواتور شفر درام میزند و سعی دارد از تمرینات سخت و طاقتفرسای استاد روانپریشش – با بازی درخشان جی کی سیمونز- جان سالم به در ببرد. فیلمی در ستایش پشتکار و سختکوشی.
۵. کارمندها (Clerks)
نمایی از فیلم مستقل کارمندها اثر کوین اسمیت
کارگردان: کوین اسمیت
بازیگران: کوین اسمیت، جف اندرسون، جیسون موس
تاریخ انتشار: ۱۹۹۴
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
فیلم را با بودجهی بیستوهفت هزار دلاری بسته شده بودند. کوین اسمیت برای تهیهی همین بودجه مجبور شد کلکسیون کمیکبوکهایش را بفروشد، ده کارت اعتباری را تا مرز دوهزار دلارشان استفاده کند و پسانداز تحصیلیاش در کالج را خرج کند و باقی سرمایهی فیلم را هم از پول بیمهای تامین کند که برای از بینرفتن ماشینش در سیل دریافت کرده بود. عشق دیوانهوار به سینما و فیلم ساختن را میتوان اینگونه تعریف کرد.
۶. انگل (Parasite)
انگل اولین فیلم کرهای بود که برندهی جایزهی اسکار بهترین فیلم میشد
کارگردان: بونگ جون هو
بازیگران: چو یئو جئونگ، چوی وو شیک، سونگ کانگ هو
تاریخ انتشار: ۲۰۱۹
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۹ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۵ از ۱۰
کمدی سیاه بونگ جون هو راجع به اختلاف طبقاتی وحشتناک در کرهی جنوبی. داستان خانوادهای فرصتطلب که برای فرار از فقر با حقهبازی به خدمت خانوادهای ثروتمند درمیآیند. فیلمی که با نوعی طنز غیرعادی آغاز و در ادامه به اثری عجیب تبدیل میشود که در هیچ ژانری قابل دستهبندی نیست. «انگل» اولین فیلم خارجی زبان تاریخ مراسم اسکار است که جایزهی بهترین فیلم را دریافت کرد. این فیلم که تا قبل از برنده شدن اسکار تنها چهارصدهزار دلار فروش کرده بود ناگهان جهشی رویایی را تجربه کرد و به فروش خیره کنندهی صد میلیون دلاری دست یافت.
۷. سم (Poison)
نمایی از فیلم سم که که طراحی گریم فوقالعادهای داشت
کارگردان: تاد هینز
بازیگران: جان لگویزمائو، سوزان نورمن، میلی وایت
تاریخ انتشار: ۱۹۹۱
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۰ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۳ از ۱۰
این ساختهی آوانگارد تاد هینز از آن دسته فیلمهاییست که منتقدان ترجیح میدهند برچسب «سینمای عجیبوغریب نو» به آن بزنند و کار خودشان را ساده کنند. «سم» در سه بخش مختلف و در زمانها و مکانهای مختلف داستانش را روایت میکند که هریک ژانر متفاوتی دارند. فیلم مستقل و کمخرجی که علاوه بر جایزهی اصلی جشنوارهی ساندنس موفق شد یوزپلنگ طلایی لوکارنو را هم از آن خود کند.
۸. علاف (Slacker)
ریچارد لینکلیتر علاوه بر کارگردانی، یکی از نقشهای فیلم را نیز بر عهده داشت
کارگردان: ریچارد لینکلیتر
بازیگران: ریچارد لینکلیتر
تاریخ انتشار: ۱۹۹۱
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۲ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
فیلمی با کاراکترهای کاملا معمولی، آدمهای بیکار اما واقعی که برای تماشاگر ملموسند و خوب از کار درآمدهاند. با حرکتهای دوربینی که صداقت دارد و نشان میدهد میشود حسوحال بر پیرنگ و دیالوگ بر کنش اولویت پیدا کند. ویژگیهایی که این فیلم را یکی از آثار ماندگار دنیای فیلمهای مستقل کرده است. فیلم با بودجهی ۲۳هزار دلاری ساخته شد و یک میلیون و سیصدهزار دلار فروش داشت که خب خیلی رویایی بود.
۹. میتون (Matewan)
نمایی از فیلم زیبای میت ون
کارگردان: جان سیلس
بازیگران: کریس کوپر، جیمز ارل جونز، مری مکدانل
تاریخ انتشار: ۱۹۸۷
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰
احتمالا بتوانیم تمام فیلمهای جان سیلس را در این فهرست بگنجانیم، اما برای اینکه نوبت به فیلمهای دیگر هم برسد باید کمی در انتخابهایمان گزیدهکارتر باشیم. این فیلم روایتگر داستانی واقعی دربارهی وقایع نبرد ماتیوان، اعتصاب معدنچیان و قتلعام میت ون در سال ۱۹۲۰ است. یکی از بهیادماندنیترین فیلمهای سینمای مستقل که اجرای بازیگرانش فیلم حرف ندارد و فیلمبرداری بینقص هسکل و کسلر نیز آن را دیدنی تر کرده.
۱۰. دهشتزده (Blood Simple)
دهشتزده یکی از اولین فیلمهای برادران کوئن است
کارگردان: برادران کوئن
بازیگران: فرانسیس مکدورمند، دن هدایا، ام. امت والش
تاریخ انتشار: ۱۹۸۴
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم:۷.۶ از ۱۰
زمانی که برادران کوئن نگارش فیلمنامهشان را به پایان رساندند فکر نمیکردند کسی پیدا شود که روی آن سرمایهگذاری کند؛ به همین خاطر تصمیم گرفتند خودشان آستینها را بالا بزنند و دست بهکار شوند. برآورد این دو برادر برای هزینههای فیلم چیزی حدود یکونیم میلیون دلار بود. آنها تصمیم گرفتند تا مانند سم ریمی ابتدا یک تریلر از فیلم آماده کنند تا به وسیلهی آن بتوانند سرمایهی موردنیازشان را جمعآوری کنند. آنها وقتی تصمیم به سروع گرفته بودند فقط بود یک روز اجارهی ملزومات فیلمسازی را داشتند و آنچه مسلم است این فیلم بدون معجزه ساخته نمیشد.
۱۱. سگهای انباری (Reservoir Dogs)
سگهای انباری با ان تیم بازیگری جذابش یکی ار دیدنیترین آثار این لیست است
کارگردان: کوئنتین تارانتینو
بازیگران: کوئنتین تارانتینو، هاروی کایتل، مایکل مدسن
تاریخ انتشار: ۱۹۹۲
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۳ از ۱۰
تارانتینو سال ۱۹۹۲ یک کلوپ اجارهی فیلمهای ویدیویی در کالیفرنیا را میچرخاند. او در عرض دو هفته فیلمنامهای نوشته بود و میخواست با سیهزار دلار و یک دوربین شانزده میلیمتری آن را بسازد. اما فیلمنامه دستبهدست شد و در آخر به هاروی کایتل رسید. کایتل که به شدت از طرح و ایدهی تارانتینو خوشش آمده بود گفت که میتواند یکو نیم میلیون دلار بودجه برایش جور کند. تصمیم جسورانهای که به تولید یکی از بهترین فیلمهای اوایل دههی ۹۰ و شخص تارانتینو منجر شد.
۱۲. ولگرد دراگاستورها (Drugstore Cowboy)
مت دیلون (راست) در نمایی از ولگرد دراگ استور
کارگردان: گاس ون سنت
بازیگران: ویلیام اس.باروز، مت دیلون، کلی لینچ، هدر گراهام
تاریخ انتشار: ۱۹۸۹
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۷ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
گاس ون سنت شاید یکی از معدود کارگردانهایی است که همچنان فیلمهای مستقل میسازد و علاقه ای به سیستم فیلمسازی رایج هالیوودی ندارد. «ولگرد دراگاستورها» یکی از تحسین شدهترین آثار این فیلمساز است که گذشته از موضوع خاص، بازیهای سطح بالا و لنز دوربین بخار گرفتهاش، ویلیام اس باروز نقش اصلی آن را بر عهده دارد. دیگر از یک فیلم مستقل چه میخواهید؟
۱۳. او باید آن را داشته باشد (She’s Gotta Have It)
اولین فیلم اسپایک لی که آن را با الهام از هفت سامورایی کوروساوا ساخت
کارگردان: اسپایک لی
بازیگران: اسپایک لی، جوئی لی، تریسی کامیلا جانز
تاریخ انتشار: ۱۹۸۶
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
این فیلم که اسپایک لی سال ۲۰۱۷ سریال آن را نیز ساخت، نه بازیگر حرفهای داشت و نه بهخاطر بودجهی بسیار محدودش امکان برداشت مجدد صحنهها! عوامل فیلم حتی قوطی نوشابههای مصرف شده سر صحنه را هم برای دریافت پول بازیافت دور نمیریختند. با این حال اسپایک لی جوان با این فیلم میخ خود را محکم کوبید و منتقدها آن را در کنار فیلم «عجیبتر از بهشت» جیم جارموش به عنوان یکی از مهمترین فیلمهای مستقل موج نو سینما انتخاب کردند. جالب است بدانید کل فیلمبرداری «باید به دستش بیاورد» دوازده روز طول کشید و در کمال تعجب فیلمی که با هفدههزار دلار سرمایه ساخته شده بود هفت میلیون دلار فروش کرد.
۱۴. قاتل گوسفند (Killer Of Sheep)
نمایی از فیلم مستقل قاتل گوسفند
کارگردان: چارلز برنت
بازیگران: آنجلا برنت، چارلز بریسی، کیسی مور
تاریخ انتشار: ۱۹۷۸
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۸ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
این فیلم در حقیقت پایاننامهی دانشگاه چارلز برنت بوده. برنت فیلم را با کمتر از دههزار دلار سرمایه و در آخر هفتهها که وقت آزاد داشت ساخت و پروسهی فیلمبرداریاش نزدیک به یکسال، از ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۳ به طول انجامید.
داستان «قاتل گوسفند» دربارهی کارگر سادهی کشتارگاهی است که تمام سعیاش را میکند تا خانوادهاش را از فقر و فلاکت نجات دهد. از نکات شاخص این فیلم که باید حتما به آن اشاره کنیم موسیقی جاز جادوئی لوئی آرمسترانگ و دینا واشنگتن است که در تمام دقایق فیلم حضور موثری دارد و به دراماتیک شدن سکانسها کمک شایانی میکند.
۱۵. ستارهی سیاه (Dark Star)
ستارهی سیاه اثر جان کارپنتر
کارگردان: جان کارپنتر
بازیگران: دن اوبنون
تاریخ انتشار: ۱۹۷۵
امتیاز راتن تومیتوز: ۷۷ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
«ستارهی سیاه» محصول همفکری کارپنتر و دن اوبنون است که در زمان دانشجویی فیلمنامهی آن را نوشتند اما شش سال بعد تصمیم گرفتند که اتمسفر کمدیاش را به ژانر وحشت تغییر داده و فیلمنامهاش را بازنویسی کنند. کارپنتر و اوبنون با بودجهی شصتهزار دلاری که در اختیار داشتند همهچیز را از صفر طراحی کردند.
هرچند دکمههای داخل سفینه در اصل قالبهای یخی بودند که وارونه کار گذاشته شده بودند و کولههای فضاییها را با یونولیت ساخته بودند اما فیلم موتور محرکهای به نام کارپنتر داشت که خلاقیتاش در پرداخت فیلمنامه و کارگردانی فیلم را به اثری ماندگار تبدیل کرد که کمتر کسی به ضعفهایش توجه داشت.
۱۶. گم شده در ترجمه (Lost In Translation)
بیل مری در نمایی از فیلم تحسین شدهی گمشده در ترجمه
کارگردان: سوفیا کاپولا
بازیگران: بیل مری، اسکارلت جوهانسون، جووانی ریبیسی
تاریخ انتشار: ۲۰۰۳
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۸ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
سوفیا کاپولا دختر خلف فرانسیس فورد کاپولا احتمالا زمانی که این فیلم را میساخت هیچ فکر نمیکرد که اولین فیلمش تا این حد کار خوب و ماندگاری از آب دربیاید. او مدت شش ماه روی فیلمنامهی این اثر که آن را بر اساس سفرهایی که در گذشته به توکیو داشت نوشته بود کار کرد. ترفند جالبی هم برای اینکار داشت. او عمدتا داستانهای کوتاه و ایدههایش را روی کاغذ میآورد تا اینکه به فیلمنامهای هفتاد صفحهای رسید. این فیلم مستقل روند تولید نسبتا سختی داشت و بهخاطر کاهش هزینه بیشتر سکانسهایش با نور طبیعی فیلمبرداری شدند. همچنین خیلی اوقات مجبور بودند نماهای بیرونی را مخفیانه فیلمبرداری کنند تا پلیس توکیو کارشان را متوفق نکند.
۱۷. شب مردگان زنده (Night Of The Living Dead)
شب مردگان زنده، فیلم مستقلی که به یکی از ترسناکترین آثار سینما بدل شد
کارگردان: جورج ای رومرو
بازیگران: دوین جونز
تاریخ انتشار: ۱۹۶۸
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
اثری که با سرمایهی جمع شده از کمپانیهای محلی و پول قرض کردن از دوستان و آشنایان ساخته شد و امروز یکی از مهمترین فیلمهای ژانر وحشت بهشمار میآید. شاید بدون «شب مردگان زنده» حضور زامبیها هم در سینما تا این حد تثبیت نمیشد. این اثر اولین تجربهی کارگردانی رومرو در سینما بود که با بودجهی کم و به شیوهی مستندهای جنگی فیلمبرداری شد. اثری که صرفا با تکیه بر خلاقیت کارگردانش شکل گرفت و با اکرانش دنیای سینما را تکان داد.
۱۸. سایهها (Shadows)
سایهها به تابوهای زمان خودش میپرداخت
کارگردان: جان کاساوتس
بازیگران: بن کاروسرز، لیلا گلدونی، هاق هورد
تاریخ انتشار: ۱۹۵۸
امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
یکی از تاثیرگذارترین فیلمهای مستقل تاریخ سینما. عنوان بزرگیست اما با پرداختن به سوژهای که در آن زمان امکان نداشت هالیوود به سراغ ساخت آن برود حسابی سروصدا کرد. داستان دختر خانوادهای سفیدپوست که عاشق مردی سیاهپوست میشود. فیلم به شیوهای بداهه ساخته شده و حالوهوای نیویورک اواخر دههی ۵۰ را به سبکی مستندگونه نمایش میدهد؛ سبک و سیاقی که تا پیش از آن سابقهی زیادی نداشت و کسی آن را نمیشناخت.
۱۹. ایزی رایدر (Easy Rider)
ایزی رایدر یکی از اولین تجربههای سینمایی جک نیکلسون بود
کارگردان: دنیس هارپر
بازیگران: دنیس هارپر، پیتر فوندا، جک نیکلسون
تاریخ انتشار: ۱۹۶۹
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم:۷.۳ از ۱۰
شاید یکی از مهمترین فیلمهای مستقل ساخته شده تا به امروز. فیلمی که جنبهای دیگر از فرهنگ آمریکا را به به نمایش میگذاشت که تا آنروز به آن پرداخته نشده بود.عمدهی دلحظات فیلم در فضای خارجی و با نور روز روز فیلمبرداری شده و مردم واقعی آمریکا در آن حضور دارند. بازیهای بداهه، دوربین روی دست، روایت چند خطی، تغییرات زمانی ناگهانی، تدوین نامتعارف و خیلی ویژگیهای پیشرو دیگر «ایزی رایدر» را یکی از بزرگان سینمای مستقل بدل کرده.
۲۰. جادهی آسفالت دوطرفه (Two-Lane Blacktop)
سکانسی از فیلم جادهی آسفالت دوطرفه
کارگردان: مونتی هلمن
بازیگران: لوری برد، وارن اوتس، جیمز تیلور
تاریخ انتشار: ۱۹۷۱
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
شاید بتوان این فیلم را دنبالهی اتومبیلی «ایزی رایدر» دانست. در ظاهر بسیاری از شاخصههای سینمای اروپا خصوصا آنتونیونی را میتوان در فیلم مشاهده کرد. دیالوگهای کم کاراکترهای بدون منحنی شخصیتی و گرههای کور داستانی. اما دقیقا همین ویژگیها این فیلم را به یک اثر جادهای متفاوت تبدیل میکند. هرچند «جادهی آسفالت دوطرفه» امروزی به عنوان اثری مهم شناخته میشود اما مدیر استودیو پس از اولین تماشا هیچ از آن خوشش نیامد و در هیچ روزنامهای برایش تبلیغ نکرد.
۲۱. ستارهی تنها (Lone star)
متیو مککانهی در این فیلم نقش یک کلانتر را بر عهده داشت
کارگردان: جان سیلز
بازیگران: فرانسیس مکدورمند، کریس کوپر، متیو مککانهی
تاریخ انتشار: ۱۹۹۶
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰
جان سیلز در طول ۳۰ سال تجربهی کارگردانیاش تا به حال هیچوقت با استودیوها همکاری نکرده است که این در نوع خودش یک استثنا محسوب میشود. این فیلم تجلی تمام تکنیکهای داستانگویی سیلز است. پرداختن به مضامینی از جمله آمریکای امروز زیر بار سنگین تاریخچهی نسل قبل، باعث شده این اثر معمایی – جنایی بهترین فلاشبکهای دیده شده در سینما را در دل خود داشته باشد.
۲۲. مکعب (Cube)
نمایی از فیلم مکعب ساختهی وینچنزو ناتالی
کارگردان: وینچنزو ناتالی
بازیگران: دیوید هیولت، نیکول دبوئر، نیکی گوادانی
تاریخ انتشار: ۱۹۹۷
امتیاز راتن تومیتوز: ۶۴ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
«مکعب» مهر تاییدی محکم بر این موضوع است که برای ساخت یک فیلم جذاب و درگیر کننده، ایدهای ساده و خلاقانه کافی است. وینچنزو ناتالی بازیگران اندک ولی کاربلد فیلمش را درون شبکهای از مکعبها میاندازد و قصهاش را طوری تعریف میکند که توانایی کاوش در عمیقترین لایه های روان بشر و آشکارسازی احساساتش را دارد.
۲۳. پی (π)
دارن آرنوفسکی با ساخت این فیلم دیدنی به شهرت رسید
کارگردان: دارن آرنوفسکی
بازیگران: شان گولت، مارک مارگولیس، کلینت منسل
تاریخ انتشار: ۱۹۹۸
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
فیلمی سیاهوسفید که کنتراست بالایی داشت و فضای مالیخولیاییاش نوید ظهور کارگردانی خوشفکر با نگاهی نو میداد. داستان یک نابغهی ریاضی بهنام ماکسیمیلیان کوهن که روی نظریهی اعداد کار میکند و اعتقاد دارد که جهان از عدد ساخته شده هنگام اکران حسابی به چشم آمد و نام کارگردانش دارن آرنوفسکی را سر زبانها انداخت.
او دربارهی فیلم گفته: “شان گولت بازیگر پیرو مکتب متد اکتینگ بود و سر صحنهای که باید با دریل درون کلهاش سوراخ ایجاد میکرد، از قبل آمبولانس خبر کرده بودیم!”
۲۴. گوست داگ: سلوک سامورایی (Ghost Dog: The Way Of The Samurai)
فارست ویتاکر، بازیگر برندهی اسکار نقش اول این فیلم را عهدهدار بود
کارگردان: جیم جارموش
بازیگران: فارست ویتاکر، جان تورمی، جین روفینی
تاریخ انتشار: ۱۹۹۹
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
با نهایت ناراحتی باید اقرار کرد که سلیقهی طرفداران سینمای جریان اصلی نمیتواند چنین فیلمی را درک کند. فیلمی که درونمایهاش تلفیقی از آثار گانگستری و سامورایی است و حالوهوایی متناسب با موسیقی هیپهاپ دارد. «گوست داگ: راهورسم سامورایی» عمیقا وامدار یکی از مهمترین فیلمهای گانگستری تاریخ، «سامورایی» ژان پیر ملویل است و تماشای آن بدون اغراق حکم یک مراقبهی سینمایی را دارد.
۲۵. پروژهی جادوگر بلر (The Blair Witch Project)
پروژهی جادوگر بلر از جذابترین آثار ژانر ترسناک است
کارگردان: ادواردو سانچز، دانیل میریک
بازیگران: هتر دوناهو، جاشوآ لنرد، مایکل سی ویلیامز
تاریخ انتشار: ۱۹۹۹
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم:۶.۵ از ۱۰
شاید ترسناکترین فیلم تاریخ سینما نباشد اما زمان اکران حسابی سروصدا به راه انداخت و خیلیها را ترساند. این برای فیلمی که با یک دوربین آماتور خریداری شده از والمارت فیلمبرداری شده بود و کلا ۳۵هزار دلار بودجه داشت یک موفقیت بزرگ به حساب میآمد. جالب است که عوامل در پایان پروژه دوربین را به فروشگاه پس دادند و پولش را گرفتند. تقریبا تمام دقایق فیلم روی بداههپردازی سه بازیگر اصلیاش پیش میرفت و این در دورهی خودش و در شروع بازاریابی اینترنتی برای فیلمها اتفاق مهم و تازهای بود.
بیشتر بخوانید: ۴۱ سکانس مرگ برتر تاریخ سینما
۲۶. دانی دارکو (Donnie Darko)
جیک جیلنهال برای اولین بار با دانی دارکو شناخته شد
کارگردان: ریچارد کلی
بازیگران: جیک جیلنهال، درو بریمور، مگی جیلنهال
تاریخ انتشار: ۲۰۰۱
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم:۸.۱ از ۱۰
نزدیک بود فیلمنامهی علمی – تخیلی کارگردان ۲۷ سالهی فیلم به یک شبکهی تلویزیونی فروخته و در نهایت تبدیل به یک برنامهی دست جندم بشود. اما از بخت خوب این اتفاق رخ نداد و فیلم با بودجهی سهونیم میلیون دلاری که بهدست آورد ساخته شد و حدود ۸ میلیون دلار فروش کرد. «دانی دارکو» علاوه بر معرفی دو استعداد خوب با نامهای جیک جیلنهال و ریچارد کلی به دنیای سینما تبدیل به یکی از فیلمهای پیشرو در این ژانر شد.
۲۷. زمستان استخوانسوز (Winter’s Bone)
فیلمی تاثیرگذار که جنیفر لارنس را به دنیای سینما معرفی کرد
کارگردان: دبرا گرانیک
بازیگران: جنیفر لارنس، جان هاکس، دیل دیکی
تاریخ انتشار: ۲۰۱۰
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
فیلمی سرد و پر از برف در محیطی کوچک و دور افتاده که تقریبا تمام ویژگیهایی که جشنوارهی ساندنس میپسندد در بطن خود داشت و در گیشه هم به موفقیت دست یافت. فیلم داستان غریب دختری را روایت میکرد که پدری موادفروش داشت و تمام تلاشش را میکرد تا بتواند زنده بماند و از خواهر و برادرهایش در برابر ناملایمات زندگی محافظت کند. جنیفر لارنس اولین بار با این فیلم شناخته شد و استعداد بالایش در بازیگری را به رخ کشید به در ادامه پای او را به فیلمهای پرهزینهی جریان اصلی هالیوود باز کرد.