۵ نوع از ضدتعریق‌ها که باید بشناسید؛ کاربرد و ویژگی‌های هرکدام

 ۵ نوع از ضدتعریق‌ها که باید بشناسید؛ کاربرد و ویژگی‌های هرکدام

ضد عرق

تعریق فواید بسیار زیادی برای بدن دارد و یک عملکرد طبیعی بدن است. با این حال حتما این موضوع را می‌دانید که بوی بد عرق مخصوصا در تابستان برایمان قابل تحمل نیست و باید آن را توسط ضدتعریق‌ها کنترل کرد. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی و کاربرد انواع ضدتعریق‌های موجود در بازار بپردازیم که به شما کمک می‌کنند کمتر عرق کنید.

حتما برایتان پیش آمده که بعد از انجام فعالیت روزانه و یا بعد از یک روز گرم تابستان حسابی عرق کنید. همان‌طور که می‌دانید بوی بد عرق اصلا خوشایند نیست و می‌تواند بسیار اذیت کننده و حتی در مواقع خاص غیر قابل تحمل باشد. البته اینکه عرق انسان چه بویی داشته باشد لزوما به خود عرق مرتبط نیست، به باکتری‌ها بستگی دارد که در آن هم عوامل مختلفی از جمله نوع تغذیه و… دخیل هستند اما با این حال در بسیاری از مواقع عرق کردن با بوی بد هم همراه می‌شود. به صورت کلی افراد به دلایل متعددی می‌توانند عرق کنند که عبارت‌اند از:

خوردن غذای داغ یا تند
بیماری و تب
عوامل احساسی و عاطفی همانند ترس و استرس
عوارض جانبی داروها
داشتن اضافه وزن
کمبود ویتامین D
غلظت خون
تغییرات هورمونی مانند یائسگی، بارداری و بلوغ
پوشیدن لباس ساخته شده از الیاف مصنوعی

در مواقع خاصی نیز تعریق می‌تواند به ما یادآوری کند که بدنمان در حال مبارزه با یک بیماری است. هنگامی که ما تب و عرق می‌کنیم به این معناست که بدنمان سالم و در حال تلاش برای بهبودی است. از همین رو می‌توان آن را یک زنگ هشدار تلقی کرد و آگاه شد که چه اتفاقی دارد در بدن‌مان رخ می‌دهد.

بنابراین کسی که زیاد عرق می‌کند لزوما فرد بیماری نیست، هرچند در برخی مواقع این موضوع می‌تواند نشانه‌ی یک بیماری خاص باشد. از طرفی کسی که کم عرق می‌کند را هم نباید در تمامی مواقع بیمار خطاب کرد چون این موضوع هم می‌تواند دلایل خاص خودش را داشته باشد.

۹ روش گرم نگه داشتن پاها برای پیاده‌روی در هوای سرد

 

چرا عرق می‌کنیم؟

تعریق یکی از عملکرد‌های اصلی بدن بوده که به تنظیم دمای آن کمک زیادی می‌کند. هنگامی که درجه‌ی حرارت بدن بنا به هر دلیلی بالا برود سیستم‌های عصبی، غده‌های عرق را به طور خودکار تحریک می‌کنند. آب موجود در بدن هنگام عرق کردن در سطح پوست تبخیر می‌شود و در پی این تبخیر شدن بدن خنک‌تر می‌شود. هنگامی که فعالیت بدنی دارید یا ورزش می‌کنید ماهیچه‌های بدن بیشتر گرم‌ می‌شوند و در نتیجه بدن بیشتر عرق می‌کند تا بدین‌ترتیب دمای آن حفظ شود.

خنک کردن بدن هدف اصلی تعریق است و بدون آن بدن ما نمی‌تواند گرمای اضافی را به خوبی آزاد کند که در پی آن ممکن است بدن دچار تب غیر عفونی شده که این موضوع در نهایت حتی می‌تواند باعث مرگ فرد شود. علاوه بر این‌ها تعریق طبیعی در سطح پوست باعث نرم‌تر شدن آن شده و از خشکی جلوگیری می‌کند.

از سویی دیگر پوست از باکتری های ناسالم پاک می‌شود و باکتری‌هایی که باعث ایجاد جوش‌های پوستی می‌شوند از بین می‌روند. البته به این شرط که بعد از تعریق فراوان حتما بدن را با آب بشویید و اجازه ندهید روی سطح بدن باقی خشک شود و باقی بماند.

مایع عرق از مواد شیمیایی بودار و همچنین از مقدار کمی اوره شکیل شده‌ است. دقیقا به همین خاطر است که وقتی ذره‌ای از عرق صورت به لبمان برخورد می‌کند می‌بینیم که طعم شوری دارد. تعریق تقریبا در همه‌ی قسمت‌های بدن رخ می‌دهد ولی قسمت‌هایی از بدن که بیشتر عرق می‌کنند زیر بغل، صورت و پیشانی و نقاط تحتانی بدن هستند که البته نمی‌توان این موضوع را به همه‌ی افراد تعمیم داد چون نوع تعریق، محل یا میزان آن کاملا به سیستم بدنی هر فرد بستگی دارد.

با تمامی نکاتی که گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که عرق کردن برای بدن مفید است و بدون آن حتما کارکرد بدن دچار مشکل می‌شد. البته ناگفته نماند که یک سری از تعریق‌ها در بدن ممکن است نشان از یک بیماری داشته باشند و در صورت بروز آن باید مراقب باشید. در صورت دیدن این علائم که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم، بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید.
۱. تعریق ناگهانی و با شدت زیاد

اگر به طور ناگهانی شدت تعریق شما افزایش یافت و این تغییر چشم‌گیر بود بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا دلیل آن را تشخیص دهد. چون تعریق ناگهانی غیرطبیعی است و معمولا زمانی رخ می‌دهد که بدن با مشکلی مواجه شود.
۲. تعریق شبانه

تعریق شبانه ممکن است علت‌ مختلفی داشته باشد که برخی از این دلایل یا حتی می‌توانند خطرناک باشند. پس اگر در طول روز تعریق شدیدی ندارید ولی در شب و هنگام خواب این تعریق افزایش پیدا کرد بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید.
۳. تعریق نامتقارن

اگر تعریق فقط در یک طرف بدنتان اتفاق می‌افتد و طرف دیگر بدن خشک است باز هم بهتر است به پزشک مراجعه کنید چون این نوع تعریق غیرمعمول است و قاعدتا نباید رخ دهد.
۴. تغییرات دارویی و تعریق زیاد

اگر به خاطر مصرف داروی خاصی شدت تعریق‌تان افزایش یافت حتما علت را جویا باشید چراکه ممکن است بدنتان به دارو واکنش نشان داده باشد.

با توجه به مطالبی که گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که عرق کردن عملکرد طبیعی بدن است و باید اتفاق بیفتد. حال تعریق علی‌رغم فواید بی‌شمار خود معایب خاص خودش را هم دارد و در صورتی روش درست را در پیش بگیرید می‌توانید بدون اینکه اصلا مشکلی برای بدن به وجود بیاید این معایب را برطرف کرد. یکی از بدترین معایت عرق کردن بوی بدی است که از بدن خارج می‌شود.

دو ماده‌ی شیمیایی موجود در عرق «دی‌متیل‌فنول» و «تترامتیل‌فنول» نام دارند که باعث بوی بد عرق می‌شوند. یکی از راه‌های ساده، مقرون به صرفه و پر کاربرد برای رفع این مشکل استفاده از ضدتعریق‌هاست. ضدتعریق‌ها انواع مختلفی دارند و به جلوگیری از عرق کردن و بوی بد آن کمک بسیار زیادی می‌کنند.

البته شاید با خود فکر کنید که اگر قرار باشد با استفاده از مواد شیمیایی جلوی عرق کردن را بگیریم، ممکن است عملکرد بدن دچار مشکل شود اما نگران نباشید چون از این ابزار فقط برای بخش خاصی از بدن که بوی بسیار بدی دارد استفاده می‌شود در نتیجه روند تنظیم دمای بدن اصلا با مشکل مواجه نخواهد شد. همچنین تمامی ضدتعریق‌هایی که در زیر قصد معرفی آن‌ها را داریم از سوی سازمان غذا و دارو مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند.

چگونه شبکه‌ی عروقی بدن انسان، سکته را به خاطر دارد؟

انواع ضدتعریق‌ها

همان‌طور که در بالا هم گفته شده، یک سری از نواحی بدن بیشتر از سایر نقاط عرق می‌کنند. یکی از بخش‌هایی که بوی بد آن در تعاملات فیزیکی بیشتر به مشام می‌رسد و ممکن است باعث آزار دیگران شود، زیربغل است. معمولا تعریق زیاد زیربغل بعد از فعالیت و یا در هوای گرم و شرجی تقریبا اجتناب ناپذیر است و در بسیاری از مواقع اعتماد به نفس افراد را هم به نوبه‌ی خود تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بدن انسان دارای ۲ تا ۴ میلیون غده‌ی عرق به نام «آکرین» و «آپوکرین» است. غده‌ی آکرین در سراسر بدن وجود دارد، این در حالی است که غده‌ی آپوکرین در نواحی مودار بدن مانند زیربغل وجود دارد که دلیل اصلی بوی بد هم دقیقا همین غده است. به همین دلیل زیر بغل زودتر از نواحی دیگر بوی بدی بعد از تعریق می‌گیرد.

خوشبختانه محصولات بهداشتی گوناگونی نظیر ضدتعریق‌ها در انواع و اقسام شکل‌ها همانند رول‌ها، اسپری‌ها، استیک‌ها، ژل‌ها و کرم‌های ضدتعریق مردانه یا زنانه وجود دارند که توانسته‌اند تا حد زیادی از بوی بد عرق و تعریق بیش از اندازه‌ی زیربغل جلوگیری کنند. ولی چالشی که در اینجا وجود دارد این است که کدام محصول بهترین انتخاب است؟ ما در این مسیر به شما کمک خواهیم کرد.
۱. رول ضدتعریق

 

رول‌های ضدتعریق یا مام زیربغل یکی از انواع ضد تعریق‌های موجود در بازار به حساب می‌آیند که از محبوبیت بسیار بالایی هم برخوردار هستند. این رول‌ها سری‌های گردی دارند و طرز استفاده‌ از آن‌ها بسیار آسان است؛ بدین صورت که باید سری‌ها را روی زیر بغل حرکت دهید. رول یک مایع ملایم و مرطوب است که با مالش آن، روی سطح زیر بغل پوششی ایجاد می‌شود که در نتیجه‌ی این پوشش حفره‌هایی که عرق از آن‌ها خارج می‌شوند به طور موقت بسته می‌شوند و در نتیجه کم‌تر عرق می‌کنیم.

البته نکته‌ی قابل توجه این است که رول‌های ضد عرق در دو مدل بدون بو و با بو به فروش می‌رسند. در فرمول رول‌های با بو از اسانس‌ها مختلف استفاده می‌شود که علاوه بر کاهش میزان تعریق، رایحه‌ی خوبی هم دارند و تجربه‌ی خوبی را برای افراد به ارمغان می‌آورند. هیچ قانونی در میزان حجم و اندازه‌ای که باید از رول ضد تعریق استفاده کنید وجود ندارد و این کاملا به شما بستگی دارد. فقط این نکته را به خاطر بسپارید که حجم استفاده نباید بیشتر یا کمتر از حد معمول باشد.

۲. اسپری ضدتعریق

 

دومین محصول ضدتعریق موجود در بازار اسپری‌های ضدتعریق هستند. همان‌طور که از اسم این محصول پیداست، اسپری‌های ضدتعریق محصولاتی هستند که باید آن‌ها را به زیر بغل اسپری کرد. این اسپری‌ها معمولا از ترکیباتی به نام آلومینیوم کلراید و آنتی باکتریال‌ها ساخته‌شده‌اند که مانع تعریق زیاد خواهند شد.

اسپری‌های ضدتعریق ویژگی خوب و مثبت دیگری هم دارند و آن داشتن مواد خوش‌بو کننده است که علاوه بر باکتری‌زدایی پوست، باعث خوش‌بو شدن آن هم نیز می‌شوند. توجه داشته باشید رایحه‌ی خوب و دلنشینی که از شما به مشام می‌رسد یکی از مواردی است که در اولین دیدار همیشه به یاد می‌ماند.

خیلی از افراد فکر می‌کنند اسپری‌های ضد تعریق فقط جنبه‌ی خوشبویی برای زیر بغل دارد ولی واقعیت این است که ماده‌ی موجود درون اسپری، در عرق خارج شده از پوست حل می‌شود و با استفاده از نمک درون خود به عنوان یک کاتالیزور، منافذ پوست را می‌پوشاند و همین امر از خارج شدن بیش از حد عرق جلوگیری می‌کند.

۳. استیک ضدتعریق

 

سومین محصول ضدتعریق موجود در بازار که بسیار پر فروش و محبوب است، استیک ضدتعریق نام دارد. اگر بخواهیم در آسان‌ترین حالت ممکن استیک ضدتعریق را تعریف کنیم باید بگوییم که استیک ضدتعریق همانند رول‌ تعریق است ولی تنها یک تفاوت با آن دارد و آن این است که استیک‌های ض تعریق جامد هستند و همانند رول‌ها حالت مایع ندارند.

استیک‌‌ها حاوی مواد جامد صابونی شکل هستند که روی سطح زیربغل پوشش محافظی ایجاد می‌کنند و عملکرد آن‌ها همانند رول‌ها این است که منافذی که عرق از آن‌ها خارج می‌شود را به طور موقت می‌بندند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، رول‌های ضدتعریق مایع هستند و از همین رو بعد از استفاده از آن‌ها احساس خیسی در زیر بغل خود خواهید داشت. اگر این حالت را دوست ندارید، استیک‌ها را جایگزین کنید چراکه جامد بوده و حالت خشکی دارند.

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که اگر انتخاب نهایی شما استیک‌های ضدتعریق هستند دقت کنید که حالت صابونی بعضی از آن‌ها ممکن است روی لباس‌تان لک بیاندازد و نیاز به شست‌وشوی آن‌ها پیدا کنید. بنابراین بعد از استحمام از آن‌ها استفاده کرده و لباس مجلسی یا مهمانی خود را بعد از حداقل ۳۰ دقیقه بپوشید. همچنین تا جایی که امکان دارد یک زیرپیراهن هم در زیر لباس بپوشید تا دیگر ماده به لباس اصلی شما برخورد نکند.

 

ژل ضدتعریق

شاید اگر برای اولین بار به ژل ضدتعریق نگاه کنید تصور کنید ژل و استیک هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و شاید حتی تا به حال تفاوتی میان این دو احساس نمی‌کردید. باید بگوییم شاید از لحاظ ظاهری و بسته‌بندی استیک و ژل ضدتعریق همانند یکدیگر باشند ولی مواد اولیه و اصلی آن‌ها کاملا با هم تفاوت دارند.

ژل ضدتعریق همانند استیک بافت جامدی دارد ولی حالت آن ژله‌ای و شفاف است و همانند استیک‌ها حالت صابونی ندارد. ژل‌ها ساختار و فرمولاسیونی بر پایه‌ی آب دارند از همین رو نسبت به استیک‌ها چربی کمتری داشته و روی لباس لک نمی‌اندازند. در نتیجه برای افراد حساس گزینه‌ی مناسب‌تری به حساب می‌آیند.

مواد‌های کلی تشکیل دهنده‌ی ژل ضدتعریق معمولا حاوی آلومینیوم زیرکونیوم کلروهیدرات، الکل برای زودتر خشک شدن، مواد آنتی باکتریال برای کند کردن روند رشد و تکثیر باکتری‌های زیربغل، مواد نرم کننده برای جلوگیری از بروز خشکی و خارش پوست و نمک‌های بافر شده آلومینیوم برای کاهش تعریق است. شاید برایتان جالب باشد که الکل‌ها در ابتدا تعریق را تحریک می‌کنند ولی ممکن است به طور موقت باکتری‌ها را نیز از بین ببرند.

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که مواری که گفته شده کلی بوده و ممکن است بعضی از ژل‌های ضدتعریق همه‌ی این موارد و قابلیت‌ها را در خود نداشته باشند. معمولا بهتر است ژل‌ها را بعد از حمام و یا قبل از شروع فعالیت‌های بدنی متفاوت استفاده کنید.

۵. کرم ضدتعریق

 

آخرین محصول ضدتعریقی که در این مطلب قصد داریم به معرفی آن بپردازیم، کرم ضدتعریق است. همان‌طور که از نام این محصول پیداست، کرم‌های ضدتعریق ماده‌ای کرم مانند دارند که باید آن‌ها را با دست به زیربغل خود بمالید. فرمولاسیون این کرم‌ها هم همانند دیگر محصولات ضدتعریق بدین گونه است که تعریق را کاهش می‌دهد و از بوی بد آن جلوگیری می‌کند.

یکی از ویژگی‌های خوب کرم‌های ضدتعریق این است که شما می‌توانید آن را به هر نقطه‌ای از بدن که دچار تعریق زیاد است بمالید. با استفاده از کرم‌ها روی سطح پوست منافذ پوست تنگ شده و کمتر عرق می‌کنید.

اصلی‌ترین و مهم‌ترین ماده‌ی موجود در کرم‌های ضدتعریق آلومینیوم کلراید است. آلومینیوم کلراید به طور موقت فعالیت غدد تعریق را فلج می‌کند و از همین رو کم‌تر عرق می‌کنید. علاوه بر این‌ها کرم‌های ضدتعریق پوست را تحریک نمی‌کنند، یک آنتی بیوتیک قوی هستند، باعث ایجاد عطر و رایحه‌ی خوب برای بدن می‌شوند و در از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌های بدن کاربردی هستند.

 

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید