۳۳ خاصیت حیرت‌آور عسل برای سلامتی بدن، پوست و مو

عسل یک خوراکی محبوب و بسیار مقوی است. افراد عسل را به خوردنی‌های مختلف اضافه می‌کنند تا طعم بهتری بگیرند. عسل بسیار سالم‌تر از شیرین‌کننده‌های مصنوعی است که ما به‌طور رایج از آن‌ها استفاده می‌کنیم. در مقاله‌ای که امروز در دیجی‌کالا مگ برایتان تهیه کرده‌ایم قرار است شما را با خواص عسل برای سلامتی بدن، پوست و مو آشنا کنیم و ارزش غذایی آن را بگوییم. علاوه بر این عوارض جانبی عسل را در اختیارتان قرار می‌دهیم و در پایان طرز درست کردن چند اسموتی با آن را یاد می‌دهیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
ارزش غذایی عسل

یک قاشق چای‌خوری عسل حاوی تقریبا ۲۱ کالری و ۶ گرم کربوهیدرات است. در ادامه ارزش غذایی ۱۰۰ گرم عسل آورده شده است‌.
آب ۱۷٫۱ گرم
کربوهیدرات کلی ۸۲٫۴ گرم
فروکتوز ۳۸٫۵ گرم
گلوکز ۳۱ گرم
مالتوز ۷٫۲ گرم
کالری کل ۳۰۴
سدیم ۲٫۸۵ گرم
پروتئین ۰٫۷ گرم
تیامین ۰٫۰۱ میلی‌‌گرم
ریبوفلاوین ۰٫۳ میلی‌‌گرم
نیاسین ۰٫۳ میلی‌‌گرم
پانتوتنیک اسید ۰٫۲۵ میلی‌‌گرم
ویتامین C ۰٫۵ میلی‌گرم
کلسیم ۴٫۸ میلی‌‌گرم
آهن ۰٫۲۵ میلی‌‌گرم
زینک (روی) ۰٫۱۵ میلی‌گرم
پتاسیم ۵۰٫۰ میلی‌گرم
فسفر ۵٫۰ میلی‌گرم
منیزیم ۲٫۰ میلی‌گرم
سلنیوم ۰٫۰۱ میلی‌گرم
منگنز ۰٫۱۵ میلی‌گرم
چرا عسل برای سلامتی بدن مفید است؟

از زمان‌های قدیم و قبل از اینکه شکر در دسترس همه قرار بگیرد، از عسل استفاده می‌‌شد. عسل سرشار از مواد مغذی ضروری برای سلامت بهینه‌ی بدن است. هرچند نباید در مصرف عسل زیاده‌روی کنید، چون فروکتوز زیادی دارد. یک قاشق چای‌خوری عسل حاوی تقریبا ۴ گرم فروکتوز است که این یعنی می‌تواند عارضه‌هایی مانند مقاومت به انسولین را بدتر کند. بنابراین حتما کمتر از ۲۵ گرم فروکتوز در روز مصرف کنید تا دچار عوارض جانبی نشوید.

محققان مخالف مصرف عسل خام یا پاستوریزه نشده هستند، چون در بعضی از مطالعات نشان داده شده که عسل خام ممکن است منجر به مسمومیت غذایی شود. ترکیب عسل و دارچین ترکیب سالم‌تری نسبت به عسل تنها است. از آنجایی که دارچین می‌تواند با التهاب و سرطان مبارزه کند، ترکیب آن با عسل می‌تواند اثرات مفید آن را دو چندان کند. ترکیب عسل و دارچین همچنین می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. حتی ترکیب عسل و سیر هم می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی بدن داشته باشد. دو تا سه عدد سیر خرد شده را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و از خوردن آن لذت ببرید.
عسل یا شکر؛ کدامیک بهتر است؟

طبیعتا عسل به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، گزینه‌ی بهتری نسبت به شکر به شمار می‌رود. با این حال نه در مصرف عسل و نه در مصرف شکر نباید زیاده‌روی کنید. می‌توانید به جای شکر عسل مصرف کنید، منتها باید تعادل را رعایت کنید.
خواص عسل برای سلامتی بدن

عسل حاوی مقدار زیادی ترکیبات گیاهی مفید است که همگی به روش‌های مختلف سلامتی بدن را افزایش می‌دهند. از جمله خواص عسل می‌توانیم به تنظیم سطح کلسترول خون و قند خون، همچنین پیشگیری از بیماری‌های کشنده مانند بیماری قلبی و سرطان اشاره کنیم. ترکیب عسل و آب لیموترش خواص درمانی زیادی دارد. مخلوط آب و عسل هم برای سلامتی مفید است. در ادامه خواص عسل برای سلامتی بدن را در اختیارتان قرار داده‌ایم.
۱. سطح کلسترول خون را تنظیم می‌کند

تنظیم میزان کلسترول خون یکی از خواص عسل به شمار می‌رود. در یک مطالعه نشان داده شد مصرف ۷۰ گرم عسل به مدت ۳۰ روز منجر به کاهش ۳ درصدی میزان کلسترول خون شد. یک مطالعه‌ی دیگر به این نتیجه رسید که مصرف عسل کاهش ۸ درصدی سطح کلسترول خون را به دنبال داشت. جالب است بدانید که نشان داده شده عسل سطح کلسترول خوب یا همان HDL را هم افزایش می‌دهد.

یک مطالعه‌ی آلمانی نشان داد استفاده از عسل به جای شکر منجر به پایین آمدن سطح کلسترول خون شد. بر اساس نتایج یک مطالعه عسل می‌تواند با سطح بالای کلسترول مبارزه کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل می‌توانند از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. عسل همچنین می‌تواند در تنظیم سطح کلسترول خون مفید باشد. یک روش هوشمندانه برای جای دادن عسل در رژیم غذایی این است که از آن به جای شکر استفاده کنید.
۲. می‌تواند سرفه و سرماخوردگی را درمان کند

تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که عسل می‌تواند در درمان سرفه مفید باشد. در یک مطالعه روی کودکان نشان داده شد عسل سرفه‌ی شبانه را کاهش داد و کیفیت خواب را بهبود بخشید. این مطالعه همچنین عنوان کرد که عسل به اندازه‌ی دکسترومتورفان مفید است که یک ترکیب رایج در شربت‌های سرفه به شمار می‌رود.

هرچند باید حواستان به یکی از عارضه‌های خطرناک مصرف عسل به نام بوتولیسم باشد. این عارضه نوعی مسمومیت غذایی محسوب می‌شود که کودکان زیر یک سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قبل از دادن عسل به کودک خود برای درمان سرماخوردگی و سرفه حتما با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید خطری کودک شما را تهدید نمی‌کند.

در یک مطالعه نشان داده شد کودکانی که عسل خوردند، کاهش شدت و تعداد دفعات سرفه را تجربه کردند. بهتر است نوعی از عسل را مصرف کنید که تیره‌تر است، چون مطالعات نشان داده‌اند که عسل تیره‌تر آنتی‌اکسیدان بیشتری دارد. یک مطالعه عنوان کرد که یک قاشق عسل می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کودکی که سرفه می‌کند کمک کند. مخلوط آب گرم و عسل هم می‌تواند در درمان سرماخوردگی اثرگذار باشد‌. این ترکیب گرفتگی گلو را برطرف کرده و از کم‌آب شدن بدن پیشگیری می‌کند. نشان داده شده که مصرف عسل می‌تواند طول دوره‌ی سرماخوردگی را تا دو روز کاهش دهد.

 

۳. به حفظ فشار خون در محدوده‌ی طبیعی کمک می‌کند

یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ به این نتیجه رسید که عسل اثرات مثبتی روی فشار خون بالا دارد. اگر دچار فشار خون بالا هستید، حتما عسل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
۴. سوختگی‌ها و جراحت‌ها را درمان می‌کند

نشان داده شده که استعمال عسل روی سوختگی‌ها، به‌ویژه سوختگی‌های تازه باعث مبارزه با رادیکال‌های آزاد و کاهش احتمال شکل‌گیری جای زخم می‌شود. در صورتی که دچار سوختگی جزئی شدید، ابتدا مقداری آب ولرم روی محل زخم بریزید. زمانی که دمای ناحیه‌ی مدنظر کاهش پیدا کرد، روی آن مقداری عسل بمالید.

یک مطالعه عنوان کرد عسل می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای درمان جراحت‌ها باشد. علت این موضوع خواص ضدعفونت عسل است. نشان داده شده که عسل به فرآیند بهبود جراحت‌ها سرعت می‌بخشد. شواهد نشان می‌دهند پوشاندن محل زخم با عسل به استریل کردن آن ناحیه در مدت زمان کم کمک می‌کند. عسل همچنین می‌تواند در درمان زخم‌ها و جراحت‌های مزمن مفید باشد.
۵. سلامت قلب را افزایش می‌دهد

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل از قلب محافظت می‌کنند. عسل از اکسیداسیون کلسترول بد در خون جلوگیری می‌کند و از این طریق سلامت قلب را بهبود می‌بخشد. تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که عسل شکل‌گیری پلاک‌ها را کاهش می‌دهد که عروق را تنگ می‌کنند و منجر به حمله‌ی قلبی می‌شوند. حتی پلی‌فنول‌های موجود در عسل هم نقش مهمی روی سلامت قلب دارند. بسیاری از مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش مصرف پلی‌فنول‌ها می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کم کند.
۶. خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد

شاخص گلیسمی عسل پایین بوده و بین ۴۵ تا ۶۴ است. بنابراین افراد دیابتی می‌توانند آن را به میزان متعادل مصرف کنند. بسیاری از مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف عسل سطح انسولین خون را افزایش و میزان قند خون را کاهش می‌دهد. علاوه بر این نشان داده شده که عسل سطح قند خون ناشتا را پایین می‌آورد. منظور از شاخص ذکر شده، سطح گلوکز خون ۸ ساعت بعد از ناشتا بودن است.

هرچند مطالعات عنوان می‌کنند که باید در مصرف عسل تعادل را رعایت کنید. می‌توانید به چای، جو دوسر یا ماست حدود یک قاشق چای‌خوری عسل اضافه کنید تا از فواید بی‌نظیر آن برای سلامتی بدن بهره‌مند شوید. بر اساس گزارش‌های یک مطالعه‌ی ایرانی مصرف عسل اثرات مفیدی روی وزن بدن و لیپید خون افراد مبتلا به دیابت دارد.

در یک مطالعه‌ی دیگر نشان داده شد زمانی که بیماران به همراه داروهای ضددیابتی عسل مصرف کردند، اثرات مثبتی را تجربه کردند. بعضی از دیگر مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که اثرات منفی عسل و شکر روی سطح قند خون، هیچ تفاوت قابل‌توجهی با هم ندارند. بنابراین قبل از مصرف عسل حتما با پزشک مشورت کنید.

هر آنچه باید درباره‌ی دیابت نوع ۲ بدانید؛ علل، علائم و روش‌های درمان
رژیم غذایی برای دیابتی‌ها؛ ۱۱ خوراکی و نوشیدنی مضر برای افراد مبتلا به دیابت

۷. دندان‌درد را درمان می‌کند

 

یک مطالعه‌ به این نتیجه رسید که عسل در درمان دندان‌درد اثرگذار است. البته تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده است و به تحقیقات بیشتری نیاز است. قبل از مصرف عسل برای درمان دندان‌درد با دندان‌پزشک مشورت کنید.
۸. به مبارزه با سرطان کمک می‌کند

کمک به درمان سرطان را هم می‌توانیم از جمله خواص عسل بدانیم. نشان داده شده که ترکیبات فنولیک موجود در عسل خواص ضدسرطانی دارند و می‌توانند از انواع مختلف سرطان‌ها پیشگیری کنند. عسل خواص ضدالتهابی دارد و یکی از بهترین مواد غذایی برای مبارزه با سرطان به شمار می‌رود. عسل از گسترش سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کند.

این ماده‌ی غذایی سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد و در عین حال به سلول‌های سالم هیچ آسیبی وارد نمی‌کند. بعضی از تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که بیماران مبتلا به سرطان نباید طی گذراندن دوره‌ی درمان سرطان عسل مصرف کنند. بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که قبل از مصرف عسل برای درمان سرطان با پزشک مشورت کنید.
۹. رفلاکس معده را درمان می‌کند

از آنجایی که عسل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است، می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند و رفلاکس معده را تسکین دهد. رفلاکس معده تا حدودی به دلیل آسیب دیدن پوشش سلول‌های دستگاه گوارش توسط رادیکال‌های آزاد رخ می‌دهد. عسل ممکن است التهاب موجود در مری را درمان کند. بافت عسل به پوشاندن غشای مخاطی مری کمک می‌کند.

نشان داده شده که عسل در بهبود سریع‌تر بیماری موکوزیت دهانی مفید است. می‌توانید از عسل برای درمان رفلاکس معده استفاده کنید. عسل حتی گلودرد را هم درمان می‌کند. افراد عسل را به یک فنجان چای گیاهی گرم اضافه می‌کنند و آن را می‌نوشند تا گلودردشان بهبود پیدا کند.

بعضی از مطالعات عنوان می‌کنند که عسل قند زیادی دارد و به همین علت منجر به تولید اسید بیشتر و در نتیجه بدتر شدن رفلاکس معده می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از مصرف عسل برای درمان رفلاکس معده با پزشک مشورت کنید.
۱۰. مشکلات مربوط به معده را درمان می‌کند

خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی عسل می‌تواند به درمان انواع مختلف مشکلات مربوط به معده کمک کند. می‌توانید عسل و آب لیموترش تازه را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا نتایج بهتری بگیرید. مطالعات عنوان می‌کنند که عسل مانوکا در درمان مشکلات مربوط به معده بهتر از سایر انواع عسل است. علت این موضوع این است که بیشتر انواع عسل معمولا هیدروژن پراکسید تولید می‌کنند که یک ترکیب ضدباکتریایی است، اما در اثر رقیق شدن با مایعات معده اثربخشی خود را از دست می‌دهد.

عسل مانوکا حاوی نوعی ترکیب ضدباکتریایی به نام متیل گلیوکسال است که ممکن است خواص ضدباکتریایی خود را در دستگاه گوارش حفظ کند و از این طریق به درمان مشکلات معده کمک کند. یک قاشق عسل خام می‌تواند از گاز اضافی معده پیشگیری کند.

عسل همچنین می‌تواند مانع از اثرات مضر میتوکسین‌ها شود (که ترکیبات سمی هستند که توسط قارچ‌ها تولید می‌شوند) و سلامت باکترهای روده را بهبود ببخشد. این موضوع به پیشگیری از هرگونه مشکل مربوط به معده کمک می‌کند. عسل مانوکا همچنین خواص ضدالتهابی دارد و می‌تواند زخم معده‌ی ناشی از اسید اضافی را بهبود ببخشد.

 

۱۱. آلرژی‌ها را درمان می‌کند

یک نظریه عنوان کرد که مصرف عسل شبیه به جویدن گرده است و به همین علت حساسیت به گرده را کاهش می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود افراد کمتر علائم حساسیت را تجربه کنند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف عسل طی بیش از ۸ هفته می‌تواند علائم آلرژی را بهبود ببخشد. هرچند بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که عسل می‌تواند در بعضی از افراد منجر به حساسیت شود. بنابراین باید در مصرف آن احتیاط کنید. مطالعات زیادی وجود ندارند که نشان دهند عسل آلرژی را بهبود می‌بخشد؛ بنابراین به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.
۱۲. با عفونت‌ها مبارزه می‌کند

خواص ضدباکتریایی عسل می‌تواند نقش مهمی در درمان عفونت‌ها داشته باشد. عسل ناحیه‌ی دچار زخم را مرطوب نگه می‌دارد و یک سد دفاعی ایجاد می‌کند. این موضوع از عفونت پیشگیری می‌کند. جالب است بدانید که از زمان‌های قدیم از عسل برای درمان زخم‌های عفونی استفاده می‌شد. باید از عسل به‌عنوان یک داروی جایگزین و نه یک داروی اصلی استفاده کنید. اگر دچار عفونت هستید، تنها در صورت بی‌نتیجه بودن سایر روش‌های درمانی از عسل استفاده کنید.

سایر تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که باکتری‌های موجود در عسل می‌توانند به درمان عفونت‌ها کمک کنند. می‌توان از این باکتری‌ها به‌عنوان جایگزینی برای آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کرد. در مطالعات مختلف نشان داده شده که باکتری‌های عسل در مبارزه با مخمر و سایر انواع باکتری‌های موجود در جراحت‌ها مفید هستند.
۱۳. سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد

 

افزایش انرژی بدن از دیگر خواص عسل به شمار می‌رود. عسل خالص حاوی مقدار کمی آنزیم، پروتئین، مواد معدنی و اسید آمینه است که همگی می‌توانند سطح انرژی بدن را بالا ببرند. قندهای موجود در عسل در مقایسه با شیرین‌کننده‌های طبیعی به بدن انرژی بیشتری می‌دهند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که برای افزایش سطح انرژی طی ورزش می‌توان از عسل به‌عنوان جایگزینی برای گلوکز استفاده کرد.
۱۴. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

عسل، به‌ویژه عسل مانوکا حاوی ترکیبی به نام متیل گلیوکسال است که مسؤولیت خواص ضدباکتریایی عسل را به عهده دارد. این ترکیب همچنین می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن مفید باشد. متیل گلیوکسال همچنین تولید سیتوکین‌ها را تحریک می‌کند که پیام‌رسان‌هایی هستند که توسط سلول‌های ایمنی برای تنظیم پاسخ‌های سیستم ایمنی بدن ترشح می‌شوند.
۱۵. به درمان تونسیلیت کمک می‌کند

منظور از تونسیلیت التهاب لوزه‌ها است. داده‌های موجود عنوان می‌کنند که عسل مانوکا می‌تواند یک گزینه‌ی مناسب برای درمان تونسیلیت باشد. علت این موضوع وجود مقدار زیادی متیل گلیوکسال در عسل است که باکتری‌های مسؤول تونسیلیت را از بین می‌برد.
۱۶. به کاهش وزن کمک می‌کند

کاهش وزن را هم می‌توانیم در لیست خواص عسل قرار دهیم‌. ترکیب منحصربه‌فرد قندهای طبیعی موجود در عسل آن را تبدیل به یک گزینه‌ی ایدئال برای لاغری می‌کند. جایگزین کردن شکر با عسل در طول روز و خوردن یک لیوان آب گرم و یک قاشق عسل قبل از خواب می‌تواند جلوی هوس خوردن شیرینی‌جات را بگیرد. مطالعات همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که قندهای موجود در عسل متفاوت از قند سفید هستند.

۲۱ روش کاهش وزن اصولی و بدون بازگشت بر اساس شواهد علمی
۷ مکمل برتر برای کاهش وزن و ۵ ویتامین و ماده‌ی معدنی برای افزایش متابولیسم

۱۷. کیفیت خواب را افزایش می‌دهد

مطالعات زیادی در این زمینه انجام نشده است؛ با این حال تحقیقات موجود نشان می‌دهند که خوردن یک قاشق چای‌خوری عسل درست قبل از خوابیدن می‌تواند خواب بهتر را به دنبال داشته باشد. علت این موضوع احتمالا این است که عسل ذخایر گلیکوژن کبد را پر نگه می‌دارد. اگر ذخایر گلیکوژن کبد تمام شوند، کبد شروع به تجزیه‌ی چربی‌ها و پروتئین‌ها می‌کند تا برای انرژی گلوکز تولید شود. این فرآیند می‌تواند مانع از زود به خواب رفتن شود.
۱۸. حالت تهوع را درمان می‌کند

مخلوط کردن عسل با آب لیموترش تازه می‌تواند در درمان حالت تهوع و پیشگیری از استفراغ مفید باشد. حتی خوردن یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب، عسل و آب سرد قبل از خواب هم می‌تواند حالت تهوع را درمان کند.
۱۹. سلامت ناخن‌ها را افزایش می‌دهد

شواهد زیادی در این زمینه وجود ندارند، با این حال یک مطالعه به این نتیجه رسید که عسل ممکن است در افزایش سلامت استخوان‌ها مفید باشد و به درمان قارچ ناخن‌های پا کمک کند.
۲۰. آسم را درمان می‌کند

آسم را درمان می‌کند

عسل می‌تواند به درمان سرفه و خس‌خس ناشی از آسم ‌کمک کند. این ترکیب همچنین غشای مخاطی موجود در مجاری تنفسی را تسکین می‌دهد. جمع شدن مخاط در لوله‌های برونش یکی از علائم اصلی آسم به شمار می‌رود. عسل می‌تواند در تسکین علائم آسم مفید باشد. یک مطالعه‌ی دیگر عنوان کرد که عسل می‌تواند یک گزینه‌ی عالی برای درمان آسم باشد.
۲۱. اضطراب را درمان می‌کند

درمان اضطراب هم از جمله خواص عسل محسوب می‌شود. از آنجایی که عسل می‌تواند به بهتر خوابیدن کمک کند، گزینه‌ی خوبی برای رفع بی‌خوابی به شمار می‌رود که یکی از علل اضطراب محسوب می‌شود.

تحقیقات نشان داده‌اند نوشیدن چای گرم با عسل قبل از خواب می‌تواند به درمان اضطراب کمک کند. مواد مغذی موجود در عسل اثرات آرام‌بخش و تسکین‌دهنده دارند؛ به‌ویژه اگر به مقدار زیاد مصرف شوند. مصرف عسل به غیر از درمان اضطراب می‌تواند حافظه‌ی فضایی را در افراد میانسال بهبود دهد.
۲۲. اثرات مضر سیگار کشیدن را کاهش می‌دهد

یک مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف عسل می‌تواند آسیب بیضه در اثر سیگار کشیدن را کاهش دهد. این ماده‌ی غذایی همچنین با استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کند. بعضی از محققان عنوان می‌کنند که مصرف عسل حتی می‌تواند به افراد در ترک سیگار کمک کند؛ هرچند به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.
خواص عسل برای پوست

استفاده‌ی روزانه از عسل روی پوست فواید فوق‌العاده‌ای دارد. استفاده از ماسک عسل می‌تواند به درمان جوش و آکنه، همچنین رفع لکه‌های تیره کمک کند. علاوه بر این در درمان سایر مشکلات پوستی مانند خشکی پوست مفید است.
۲۳. با جوش مبارزه می‌کند

جوش مشکلی است که نوجوانان و جوانان زیادی را درگیر کرده است. عسل ناخالصی‌های پوست را از منافذ جذب کرده و به‌عنوان یک ترکیب پاک‌کننده عمل می‌کند. از آنجایی که عسل به‌طور طبیعی یک ترکیب ضدعفونی‌کننده است، پوست را تسکین می‌دهد. باید یک لایه‌ی نازک از عسل را روی صورتتان قرار دهید. اجازه دهید عسل به مدت تقریبا ۳۰ دقیقه روی پوست بماند. سپس صورت خود را با آب بشویید.

حتما قبل از استفاده از عسل روی پوست تست پچ را انجام دهید، چون بعضی از افراد به عسل حساسیت دارند. برای انجام تست پچ مقدار کمی از عسل را روی چانه‌ی خود بمالید. ۳۰ دقیقه صبر کنید. اگر هیچ واکنش آلرژیکی را تجربه نکردید، یعنی استفاده از عسل برایتان بی‌خطر است. لازم است بدانید که عسل تنها نوعی از آکنه را درمان می‌کند که علت آن عفونت‌های باکتریایی باشد.
۲۴. به درمان چین‌وچروک کمک می‌کند

عسل یک جاذب رطوبت (هومکتانت) است که لایه‌ی فوقانی پوست را مرطوب می‌کند. این رطوبت اضافی می‌تواند در درمان چین‌وچروک مفید باشد. عسل همچنین قسمت‌های خشک، تحریک شده و حساس پوست را تسکین می‌دهد. خواص آنتی‌اکسیدانی عسل پیری پوست را به تأخیر میندازد. می‌توانید با عسل یک ماسک ضدپیری درست کنید.

برای این کار یک قاشق غذاخوری عسل را با مقدار مناسبی پاپایا، شیر غنی شده یا ماست مخلوط کنید. ماسک را روی صورت خود قرار دهید و بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه بماند. می‌توانید همان‌طور که ماسک را روی صورت خود می‌گذارید، صورتتان را ماساژ دهید. این کار به افزایش گردش خون و سفت شدن پوست کمک می‌کند. صورتتان را با آب گرم بشویید و با حوله خشک کنید. عسل پوست را تسکین می‌دهد و هیدراته می‌کند و از این طریق چین‌وچروک و خطوط ظریف را کاهش می‌دهد.
۲۵. جای جوش را کمرنگ می‌کند

از آنجایی که عسل یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی است، ممکن است به درمان جای جوش کمک کند. هرچند تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده است.
۲۶. لب‌های ترک‌خورده را نرم می‌کند

 

استفاده از عسل خالص روی لب‌ها می‌تواند در نرم کردن لب‌های ترک‌خورده مفید باشد. تنها کاری که باید بکنید این است که قبل از اینکه بخوابید، مقداری عسل را روی لب‌های خود بمالید و اجازه دهید طی شب روی لب‌هایتان بماند. با این کار عسل جذب پوست لب‌ می‌شود و لب‌ها را نرم و لطیف می‌کند. قبل از استفاده از عسل و قرار دادن آن طی شب روی لب‌ها حتما با پزشک مشورت کنید، چون این کار با خطر ابتلا به بوتولیسم همراه است.
۲۷. خشکی پوست را درمان می‌کند

ترکیب عسل و ماست می‌تواند به درمان پوست خشک و پوسته‌پوسته شده کمک کند.

عسل و ماست هر دو خواص ضدباکتریایی دارند و پوست را به‌طور عمیق پاکسازی می‌کنند‌. عسل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و یک جاذب رطوبت است و سطح رطوبت پوست را افزایش می‌دهد. یک کاسه بردارید و در آن یک قاشق غذاخوری ماست شیرین نشده و بدون طعم را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را روی صورت خود قرار دهید و ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس صورتتان را با آب گرم بشویید.
۲۸. پوست را پاکسازی می‌کند

عسل به از بین بردن کثیفی و آلودگی از پوست کمک می‌کند. عسل این کار را بدون از بین بردن چربی‌های طبیعی پوست انجام می‌دهد. تنها کاری که باید بکنید این است که یک قاشق چای‌‌خوری عسل را با انگشتان خود بردارید و انگشتانتان را به هم بمالید تا عسل گرم شود. می‌توانید در صورت تمایل چند قطره آب به عسل اضافه کنید. مخلوط ایجاد شده را روی کل صورت خود قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید. سپس صورتتان را با آب گرم بشویید. بعد از شستن صورت خود می‌توانید از یک تونر استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
۲۹. زگیل را برطرف می‌کند

عسل مانوکا می‌تواند در رفع زگیل عالی عمل کند. به این منظور یک لایه‌ی غلیظ از عسل را روی ناحیه‌ی دچار زگیل بمالید و آن را با بانداژ یا یک تکه پارچه بپوشانید. ۲۴ ساعت صبر کنید. سپس ناحیه‌ی مدنظر را با آب ولرم بشویید.
۳۰. به سفید کردن پوست کمک می‌کند

عسل ممکن است به روش‌های مختلف پوست را سفید کند. خواص ضدباکتریایی عسل التهاب را تسکین می‌دهد و از پوست در برابر میکروب‌ها محافظت می‌کند. علاوه بر این در مرطوب کردن پوست مفید است. ترکیب عسل و ماست برای پوست عالی است. یک قاشق غذاخوری ماست تازه را با یک و نیم قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. ترکیب ایجاد شده را روی صورت خود قرار دهید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه بماند. سپس صورتتان را با آب گرم بشویید. هر روز از این ماسک استفاده کنید.
خواص عسل برای مو

عسل می‌تواند مشکلات مختلف مربوط به مو را برطرف کند. علاوه بر این ممکن است به رشد مو کمک کند. در ادامه به خواص عسل برای مو اشاره می‌کنیم.
۳۱. به رشد مو کمک می‌کند

 

شواهد کمی در این زمینه وجود دارد، با این حال گفته می‌شود عسل در کمک به رشد مو مفید است. برای پیشگیری از ریزش مو و تقویت مو می‌توانید عسل و روغن زیتون را با هم ترکیب کنید و آن را روی موهای خود بمالید. برای تهیه‌ی این ماسک مو ابتدا روغن زیتون را گرم کنید. دو قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کنید. می‌توانید در تهیه‌ی این ماسک از یک عدد سفیده‌ی تخم‌مرغ استفاده کنید. مواد را خوب با هم ترکیب کنید. ماسک را روی موهای مرطوب خود قرار دهید. اجازه دهید ماسک به مدت تقریبا ۱۵ دقیقه روی موها بماند. سپس موهایتان را طبق روال عادی با شامپو بشویید. این ماسک مو همچنین به درمان خشکی مو کمک می‌کند.
۳۲. شوره را برطرف می‌کند

عسل خام در برطرف کردن شوره عالی است. یک قاشق عسل را با مقدار مناسبی آب مخلوط کنید و آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید. اجازه دهید مخلوط به مدت تقریبا ۳ ساعت روی پوست بماند. سپس موهای خود را طبق روال عادی با شامپو بشویید. اگر دچار شوره‌ی مو هستید، یک بار در هفته از این ماسک مو استفاده کنید.
۳۳. پوست سر را پاکسازی می‌کند

پاکسازی کف سر یکی دیگر از خواص عسل به شمار می‌رود. یک قاشق غذاخوری عسل خام را با سه قاشق غذاخوری آب تصفیه شده مخلوط کنید. موهایتان را مرطوب کنید و چند قطره از ترکیب به دست آمده را روی پوست سر خود ماساژ دهید. بعد از چند دقیقه موهای خود را با شامپو و بعد نرم‌کننده بشویید.
عوارض جانبی عسل

ممکن است بعد از مصرف عسل عوارض جانبی زیر را تجربه کنید.
۱. حساسیت

افرادی که به کرفس یا گرده‌ی گل حساسیت دارند، باید از عسل دوری کنند. واکنش‌های آلرژیک به عسل شامل کهیر، التهاب لب‌ها یا زبان، تنگی نفس، تغییر صدا و خس‌خس می‌شود.
۲. عوارض جانبی دیگر

عسل همچنین می‌تواند در بعضی از افراد منجر به ضربان قلب نامنظم، تاری دید، خواب‌آلودگی، اسهال، خستگی، تب و حتی مسمومیت شود. عسل همچنین ممکن است احتمال ابتلا به خونریزی را افزایش دهد.
۳. مضر برای زنان باردار و شیرده

عسل ممکن است حاوی آلاینده‌هایی باشد که می‌توانند منجر به مشکلاتی شوند. بنابراین بهترین کار این است که در صورتی که باردار یا شیرده هستید، از عسل استفاده نکنید یا با پزشک در این زمینه مشورت کنید.
طرز تهیه‌ی چند اسموتی لذیذ با عسل

طرز تهیه‌ی چند اسموتی لذیذ با عسل

حالا که با خواص حیرت‌آور عسل برای سلامتی بدن آشنا شدید، وقت آن است که روش‌های مختلف برای اضافه کردن این خوراکی مفید به رژیم غذایی را یاد بگیرید. می‌توانید اسموتی‌های زیر را درست کنید تا از خواص عسل برخوردار شوید.
۱. اسموتی با ریحان، عسل و انبه

یک نوشیدنی لذیذ که می‌توانید با عسل درست کنید، اسموتی عسل، ریحان و انبه است که فواید فراوانی برای سلامتی بدن دارد.
مواد لازم

انبه‌ی یخ‌زده و خرد شده: یک فنجان
عسل: نصف قاشق چای‌خوری
آب: یک چهارم فنجان
برگ ریحان: چهار برگ

طرز تهیه

انبه، عسل، آب و برگ‌های ریحان را در مخلوط‌کن بریزید و دو تا سه پالس بزنید. ‌
اسموتی را در یک لیوان بریزید و آن را با چند برگ ریحان تزیین کنید. نوش جان.

۲. اسموتی با عسل و موز

موز و عسل هر دو سلامتی بدن را به روش‌های مختلف افزایش می‌دهند. از درست کردن این اسموتی مقوی و آسان غفلت نکنید.
مواد لازم

موز: دو عدد
شیر: ۵۵۰ میلی‌لیتر
عسل: دو قاشق غذاخوری
یخ: چند تکه

طرز تهیه

این اسموتی در یک چشم به هم زدن آماده می‌شود. پوست موزها را بگیرید و آن‌ها را به همراه شیر، عسل و یخ در مخلوط‌کن بریزید و چند پالس بزنید.
اسموتی به دست آمده را درون یک لیوان بریزید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

۳. اسموتی با عسل و توت

توت‌ها منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها به شمار می‌روند و به بدن مواد معدنی و ویتامین‌های مختلفی می‌دهند.
مواد لازم

توت‌فرنگی: یک فنجان
موز: یک عدد
انبه‌ی خرد شده: یک فنجان
عسل: سه قاشق غذاخوری
ماست بدون طعم: دو فنجان
شیر: یک و نیم فنجان

طرز تهیه

برای تهیه‌ی این اسموتی اول از همه کلاهک توت‌فرنگی‌ها را جدا کرده و آن‌ها را نصف کنید‌. پوست موز را هم بگیرید و آن را خرد کنید.
موز، توت‌فرنگی، انبه، شیر، ماست و عسل را در مخلوط‌کن بریزید.
مواد را دو تا سه پالس بزنید‌. سپس اسموتی را به یک لیوان منتقل کنید. نوش جان.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید