۱۵ سال پیش در چنین روزی، استیو جابز اولین مدل آیپد را معرفی کرد

 ۱۵ سال پیش در چنین روزی، استیو جابز اولین مدل آیپد را معرفی کرد

۱۵ سال پیش در چنین روزی، استیو جابز اولین مدل آیپد را معرفی کرد

امروز ۱۵ سال از معرفی اولین نسل آیپد گذشته است؛ دستگاهی انقلابی که باعث شد تبلت‌ها به ابزاری کاربردی برای بسیاری کاربران تبدیل شوند.

امروز مصادف با پانزدهمین سالگرد معرفی آیپد، تبلت انقلابی اپل است. استیو جابز، مدیرعامل فقید اپل، در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۰ (۷ بهمن ۱۳۸۸) اولین نسل از این دستگاه را در مرکز هنری یربا بوئنا در سان‌فرانسیسکو رونمایی کرد. آیپد به‌عنوان پلی بین گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها طراحی شد و با نمایشگر ۹٫۷ اینچی لمسی، پردازنده‌ی اختصاصی اپل، درگاه ۳۰ پین و فضای ذخیره‌سازی حداکثر ۶۴ گیگابایت، تجربه‌ای جدید و جذاب به کاربران ارائه کرد.

جابز در سال ۲۰۱۰ آیپد را «دستگاهی جادویی و انقلابی» توصیف کرد که با قیمت ۴۹۹ دلار، دسترسی به اینترنت، مطالعه‌ی کتاب‌های الکترونیکی، تماشای ویدئو و استفاده از اپلیکیشن‌ها را متحول می‌کرد. او همچنین تأکید کرد که آیپد دسته‌بندی کاملاً جدیدی از دستگاه‌ها را ایجاد می‌کند که ارتباط کاربران با اپلیکیشن‌ها و محتوا را بسیار صمیمی‌تر و شهودی‌تر و لذت‌بخش‌تر از قبل می‌سازد.
ویژگی‌های اولین آیپد

اولین نسل آیپد از نسخه‌ی سفارشی iOS استفاده می‌کرد که برای نمایشگر بزرگ‌تر بهینه‌سازی شده بود و تجربه‌ای متفاوت از اپلیکیشن‌هایی مانند سافاری و ایمیل و Photos ارائه می‌داد. این دستگاه با معرفی اپلیکیشن iBooks و فروشگاه iBookstore در حوزه‌ی کتاب‌های الکترونیکی وارد رقابت با آمازون کیندل شد. طراحی آیپد با حاشیه‌های ضخیم مشکی و دکمه‌ی فیزیکی هوم و بدنه‌ی آلومینیومی، نمایی متمایز به آن بخشیده بود. دستگاه مذکور ۶۸۰ گرم وزن داشت و باتری آن تا ۱۰ ساعت دوام می‌آورد.
واکنش‌ها به آیپد

واکنش‌ها به آیپد در ابتدا متفاوت بود. برخی از سبکی و تجربه‌ی چندرسانه‌ای آن استقبال کردند؛ درحالی‌که دیگران به ضرورت وجود چنین دستگاهی و توانایی آن برای جایگزینی لپ‌تاپ‌ها شک داشتند.

آیپد در روز اول عرضه در آوریل ۲۰۱۰ (فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۸) بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه و در اولین ماه یک میلیون دستگاه فروخت. این موفقیت باعث ایجاد دسته‌بندی جدیدی از محصولات شد و رقبایی مانند سامسونگ و مایکروسافت و آمازون را به چالش کشید. تا پایان سال ۲۰۱۰، اپل بیش از ۱۵ میلیون آیپد فروخت و ۹٫۵ میلیارد دلار درآمد کسب کرد.
تکامل آیپد در ۱۵ سال گذشته

از زمان معرفی اولین آیپد، این دستگاه به یکی از محصولات مهم اپل تبدیل شده است و خطوط تولید مختلفی مانند آیپد مینی و آیپد ایر و آیپد پرو را شامل می‌شود. لوازم‌جانبی مختلفی مانند اپل پنسل و مجیک کیبورد نیز تجربه‌ی کاربری دستگاه مذکور را ارتقا داده‌اند. مدل‌های جدیدتر دوربین، قابلیت چندوظیفگی، ابعاد مختلف نمایشگر و درگاه USB-C را به آیپد اضافه کرده‌اند.

امروز آیپد نه‌تنها به‌عنوان تبلت، بلکه به‌عنوان ابزاری قدرتمند برای خلاقیت و کار و یادگیری شناخته می‌شود. این دستگاه جادویی و انقلابی همچنان به تکامل خود ادامه می‌دهد و نقش مهمی در اکوسیستم محصولات اپل ایفا می‌کند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید