یافته‌های جدید: خشک‌کن لاک ژلیش می‌تواند به DNA آسیب برساند

 یافته‌های جدید: خشک‌کن لاک ژلیش می‌تواند به DNA آسیب برساند

اشعه یو وی

در مطالعه‌ای که اخیرا روی پرتوهای خشک‌کن ژلیش ناخن انجام شده مشخص شده است که اشعه‌ی UV که در این دستگاه به دست و ناخن‌های شما می‌تابد می‌تواند به DNA آسیب زده و باعث جهش سلولی شود. این موضون نقش موثری در ایجاد سرطان دارد.

بیشتر از یک دهه است که محققان حوزه‌ی سلامت به آسیب‌زا بودن خشک‌کن UV ژلیش ناخن مشکوک هستند. اشعه‌ی ماورا بنفشی که در این دستگاه برای خشک کردن ژلیش و لاک ناخن می‌تابد می‌تواند آسیب‌زا باشد و اگر به صورت روتین از آن استفاده می‌کنید، باید بدانید که در معرض خطر جدی ابتلا به سرطان پوست قرار دارید.

مطالعه‌ای که در هفته‌ی گذشته منتشر شد اینطور بیان می‌کند که: «اشعه‌ی ماورا بنفش موجود در دستگاه‌های UV خشک‌کن ژلیش ناخن می‌تواند به DNA آسیب رسانده، جهش دائمی در سلول‌ها ایجاد کند و همین موضوع ریسک ابتلا به سرطان پوست را به شدت بالا می‌برد.»

دکتر جولیا کورتیس، استادیار دپارتمان پوست دانشگاه یوتا، درباره‌ی این مطالعه می‌گوید: «با استفاده از این دستگاه فقط یک قدم با سرطان فاصله دارید.» محققان در بررسی آزمایشگاهی، سلول‌های مشتق شده از انسان و موش را در معرض اشعه‌ی UV دستگاه خشک‌کن ناخن قرار دادند و بعد از ۲۰ دقیقه متوجه از بین رفتن ۲۰ تا ۳۰ درصد سلول‌ها شدند. با گذشت ۲۰ دقیقه‌ی دیگر، ۶۵ تا ۷۰ درصد سلول‌های مورد آزمایش مرده بودند.

مطالعات قبلی که در این حوزه انجام شده بود استفاده از مواد ژلیش را دلیل ابتلا به سرطان پوست اعلام کرده بودند. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۰ انجام شد ۲ خانم در آمریکا شناسایی شدند که در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ به ملانوما (تومور پوستی با منشا سلول‌های ملانین که می‌تواند به سرطان پوست تبدیل شود) مبتلا شده بودند و هر دو سال‌های سال ناخن‌های خود را ژلیش و مانیکور می‌کردند. در حال حاضر محققان معتقدند مواد به کار رفته در ژلیش ناخن ارتباط کمی با ایجاد سرطان پوست دارد.

ماریا ژیواگی، محقق فوق دکتری در دانشگاه کالیفرنیا و یکی از نویسندگان مطالعه‌ی جدید، می‌گوید: «به مردم توصیه می‌کنم که خطر را جدی بگیرند و متوجه باشند که چه کار پرریسکی انجام می‌دهند. آسیبی که این دستگاه وارد می‌کند در حد تغییرات DNA است. ما هنوز نمی‌دانیم که ۱۰۰٪ سرطان‌زا است یا نه اما قطعا باعث ایجاد جهش ژنتیکی می‌شود.»

ژیواگی معتقد است که قبل از اظهار نظر قطعی باید تاثیر دستگاه خشک‌کن ژلیش، خارج از محیط آزمایشگاهی هم مورد بررسی قرار بگیرد تا از نتایج مطمئن شوند. البته او و کورتیس اعلام کرده‌اند که به دلیل سرعت پایین در تحقیقات، فرآیند بررسی در محیط واقعی ممکن است تا ۱۰ سال دیگر هم طول بکشد.

کورتیس می‌گوید: «لامپ‌های UV دستگاه خشک‌کن ژلیش ناخن تا سال ۲۰۰۰ محبوبیت چندانی نداشتند و همین موضوع کمی کار تحقیقات را سخت می‌کند.» این دو پزشک و محقق گفته‌اند که هرگز در زندگی‌شان از خشک‌کن ژلیش استفاده نکرده و بعد از این هم استفاده نخواهند کرد چون از بی‌خطر بودن آن مطمئن نیستند.

دکتر لورتا دیویس، رئیس بخش پوست در دانشگاه آگوستا در جورجیا، می‌گوید: «شما نمی‌توانید متخصص پوستی را پیدا کنید که ریسک پیر شدن پوست در اثر تابش UVA و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست توسط این اشعه را رد کند. پس می‌توان گفت با این دستگاه به هر شکلی که کار کنید با این دو خطر روبه‌رو خواهید بود.» دیویس هم اعلام کرده است به دلیل نگرانی از پیری پوست در اثر تابش UVA، اصلا ژلیش ناخن انجام نمی‌دهد.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید