یائسگی و خشم نسبت به همسر

 یائسگی و خشم نسبت به همسر

یائسگی

قرار نیست شما کاملاً درک کنید همسرتان چه چیزهایی را تجربه می‌کند، اما تلاش برای درک او، نقطهٔ خوبی برای شروع است و به همسرتان نشان می‌دهد نه‌تنها دوست دارید به او کمک کنید؛ بلکه هر طوری که باشد کنارش هستید و حمایتش می‌کنید.
خانم شما از شما متنفر نیست. یادتان باشد که هورمون‌های او در حال نوسان هستند و این نوسانات هورمونی تأثیر زیادی بر عملکرد بدن انسان می‌گذارند، مانند نوسانات خلقی، افزایش وزن، رابطه جنسی دردناک، اضطراب و عرق‌های شبانه. عده‌ای دیگر هم ممکن است در یائسگی دچار افسردگی، ازدست‌دادن میل جنسی، گُرگرفتگی و کمردرد شوند.

همهٔ این علائم را به احساس خستگی و ازدست‌دادن صبر و حوصله نسبت به کسی (شما آقای همسر!) که نمی‌توانید درک کنید برای یک خانم میان‌سال چه اتفاقاتی در حال رخ‌دادن است نیز اضافه کنید. ناراحتی از این عدم درک چطور خودش را نشان می‌دهد؟ عصبانیت مستقیم نسبت به کسی که بیشتر از همه دوستش دارند (شما آقای همسر!). خانم شما نمی‌خواهد عصبانی باشد، اما وقتی تمام حالات و شرایط گفته شده را در نظر بگیرید، به‌راحتی می‌توانید بفهمید چرا همسرتان این‌طور شده است. البته قرار نیست شما کاملاً درک کنید همسرتان چه چیزهایی را تجربه می‌کند، اما تلاش برای درک او، نقطهٔ خوبی برای شروع است و به همسرتان نشان می‌دهد نه‌تنها دوست دارید به او کمک کنید؛ بلکه هر طوری که باشد کنارش هستید و حمایتش می‌کنید
خانمتان ممکن است همه چیز را به شما نگوید
یائسگی همچنان موضوعی ممنوعه است که صحبت‌کردن در مورد آن می‌تواند سخت باشد، حتی بین دو دوست صمیمی. پس آقای محترم، اگر همسرتان نمی‌خواهد در مورد جزئیات یائسگی با شما حرف بزند به دل نگیرید. هروقت برایتان حرف می‌زند کاملاً به او گوش دهید؛ ولی نسبت به چیزهایی که نمی‌گوید حساس نباشید. ممکن است همسرتان یک روز گرم و صمیمی و پُرحرف باشد و روزی دیگر عصبی و کم‌حرف، فقط سعی کنید با او خوب تا کنید.

خانمتان ممکن است چیزهایی به شما بگوید که شنیدن آنها برایتان خوشایند نیست
آماده باشید؛ شما قرار است چیزهایی بشنوید که برایتان سخت است: خونریزی‌های سنگین، شب‌ها خیس از عرق از خواب بیدارشدن و… برای مردها شنیدن این چیزها هم می‌تواند سخت باشد؛ اما شما باید به همسرتان گوش بدهید. به این فکر کنید که شنیدن چیزهایی برایتان ناخوشایند است که همسرتان با آنها زندگی می‌کند.
گوش‌دادن به همسرتان وقتی نیاز دارد شکوه و شکایت کند یا فقط بابت اتفاقی که افتاده عصبانی است، اغلب بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید؛ درست مثل کسی که صحنه‌ای از اتاق عمل را در حالی می‌بیند که با یک دستش صورتش را پوشانده. درست است که با شنیدن این چیزها دلتان آشوب می‌شود؛ اما واکنش منفی نشان‌دادن نسبت به ماجراهای ناخوشایند یائسگی همسرتان فقط باعث احساس خجالت و عصبانیت بیشتر او خواهد شد. حتی ممکن است خانم شما نسبت به بدن خودش و عملکردهای طبیعی که دارد احساس بدی پیدا کند.
یائسگی یک بیماری نیست؛ بلکه یک مرحله کاملاً طبیعی از زندگی یک خانم است. قرار نیست به یائسگی به چشم؛ مثلاً آنفلوانزا نگاه کنید. هر چه بیشتر به درد دل همسرتان گوش دهید، او بیشتر با شما حرف می‌زند و شما هم به درک بیشتری خواهید رسید، و این شرایط برای هر دوی شما بهتر است.
طفره‌رفتن و کناره‌گیری از همسر، روش خوبی دررابطه‌با همسرتان نیست
خیلی از آقایان فقط سرشان را پایین می‌اندازند و بی‌اعتنا از کنار همسر می‌گذرند و فقط منتظر می‌مانند تا طوفان و طغیان تمام شود. اما نوسانات هورمونی پیش از یائسگی و یائسگی می‌تواند سال‌ها طول بکشد. اگر ادعا می‌کنید مرد مهربان و همدلی هستید پس باید واقعاً کنار همسرتان باشید و به او گوش بدهید.
اگر خیلی همسرتان را دوست دارید از او بپرسید چه کمکی از دستتان برمی‌آید و واقعاً همان کار را بکنید. مثلاً در مورد هورمون‌درمانی برایش تحقیق کنید، در تمام اتاق‌های خانه پنکه بگذارید، در مهمانی آماده باشید اگر همسرتان تمایل داشت زودتر آنجا را ترک کنید؛ چون لباس‌هایش خیس از عرق شده، با او همراهی کنید و غُر نزنید. فقط حواستان باشد که پند و نصیحت ارائه ندهید و فکر نکنید با نادیده‌گرفتن همسرتان و مشکلاتش، همه چیز برطرف خواهد شد.

کمی هم در مورد یائسگی مطالعه کنید
امروزه با وجود اینترنت دیگر بهانه‌ای برای جستجونکردن مطالب و ناآگاه ماندن وجود ندارد. کمی در مورد یائسگی اطلاعات کسب کنید.
فقط یادتان باشد یائسگی برای هر زنی می‌تواند متفاوت باشد و همه این مرحله را یک‌جور تجربه نمی‌کنند. همین‌طور شیوهٔ برخورد هر زنی با تبعات یائسگی نیز متفاوت است. مثلاً خانم‌هایی که سابقه سرطان سینه در خانواده دارند، معمولاً نمی‌توانند هورمون‌درمانی کنند.

کاهش تمایل جنسی همسرتان طبیعی است
یائسگی به‌خودی‌خود و به‌تنهایی دلیل تغییر روابط زناشویی نیست. خانمی که در آستانهٔ یائسگی است می‌تواند تمایلش را به رابطه جنسی از دست بدهد، خصوصاً اگر با تبعات یائسگی دست‌وپنجه نرم کند، مثلاً افسردگی، خشکی واژن، مصرف داروهایی که بر میل جنسی اثر می‌گذارند مثل ضد افسردگی‌ها و افزایش وزن. حتی اگر همسرتان شب‌ها خوب نخوابد (به دلیل عرق‌های شبانه یا بی‌خوابی که از عوارض طبیعی یائسگی است) نمی‌تواند برای رابطه جنسی آمادگی کافی داشته باشد.
محبت و توجهتان را نشان دهید، فقط حرفش را نزنید
مردی که نه فقط زبان محبت‌آمیزی دارد؛ بلکه محبت و عشق و توجهش را عملاً نشان می‌دهد بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است. وقتی همسرتان حرف می‌زند به چشم‌هایش نگاه کنید و بگویید من دوست دارم از همسرم که عاشقش هستیم حمایت کنم. وقتی همسرتان باردار بود چگونه با او رفتار می‌کردید؟ چطور مراقبش بودید؟ الان هم همان‌طور رفتار کنید. این را هم باید بدانید که ریسک بیماری قلبی در خانم‌ها بعد از یائسگی بیشتر می‌شود و علائم حمله قلبی در خانم‌ها متفاوت با آقایان است. این نکتهٔ مهمی است که حتماً باید بدانید.
اما این توصیه‌ها گفتنشان راحت‌تر از انجام‌دادنشان است و بدون تردید، یائسگی بر روابط زن و شوهر اثراتی می‌گذارد و خیلی از آقایان نمی‌دانند چه باید بکنند. هروقت عصبانی می‌شوید از همسرتان فاصله بگیرید یا به پیاده‌روی بروید و به همسرتان بگویید نیاز دارید نیم ساعت یا یک ساعت تنها باشید. از خانه بیرون بروید و یک کار دوست‌داشتنی انجام بدهید و سپس سر ساعتی که گفتید به خانه برگردید.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید