کدام تیپ شخصیتی MBTI از همه باهوش‌تر شناخته می‌شود؟

 کدام تیپ شخصیتی MBTI از همه باهوش‌تر شناخته می‌شود؟

تیپ شخصیتی

همیشه در هر گروه یک نفر وجود دارد. فردی دانا که می‌تواند به هر سؤالی پاسخ دهد. اما آیا آن‌ها واقعاً بسیار باهوش‌تر از بقیه هستند یا بسیار سخت مطالعه می‌کنند؟ یا اینکه آن‌ها به صورت طبیعی نسبت به دیگران استعداد برتری دارند؟

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، تیپ‌های شخصیتی خاصی وجود دارد که در مسیر رسیدن به جایزه نوبل یا برنده شدن در مسابقات فکری دیگر، استعدادی شگرف از خود نشان می‌دهند.

در حقیقت تئوری‌های متعددی پیرامون تأثیر متقابل شخصیت و هوش وجود دارد.

از میان ۱۶ تیپ شخصیتی مایرز-بریگز تا ۹ تیپ هوش که هوارد گاردنر شناسایی کرده است، آشکار شده است که هوش کلی ویژگی‌ها و تجربیات فرد را با هم ترکیب می‌کند و همه آن‌ها را به کار می‌گیرد.

باهوش‌ترین تیپ شخصیتی، صرف‌نظر از اینکه چگونه اندازه‌گیری می‌شود، کدام است؟

در ادامه‌ی این مقاله به بررسی باهوش‌ترین افراد از منظر آزمون MBTI می‌پردازیم و در ادامه سایر تیپ‌های شخصیتی را با هم مقایسه می‌کنیم و نقاط قوت هر یک را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.
MTBI چیست؟

شخصیت‌های آزمون MBTI

MTBI مخفف Myers-Briggs Type Indicator است. ایزابل بریگز مایرز، دانشمند روان‌شناس و مادرش کاترین بریگز، این سیستم طبقه‌بندی را ایجاد کردند تا نظریه یونگی تیپ‌های روان‌شناختی را برای عموم مردم قابل درک و ارزشمند کنند.

شاخص تیپ شناسی شخصیت مایرز-بریگز از چهار دسته و شش زیرگروه تشکیل شده است: درون‌گرا (I) یا برونگرا (E)، حسی (S) یا شهود (N)، تفکر (T) یا احساس (F)، و قضاوت (J) یا درک (P)

گفته می‌شود که هر فرد دارای یک کیفیت غالب است که توسط دسته‌های فرعی باقی‌مانده پشتیبانی می‌شود، که ۱۶ تیپ شخصیتی منحصربه‌فرد را تولید می‌کند که در توضیح رویکرد فرد نسبت به فعالیت‌های روزانه نسبتاً دقیق هستند.
۸ تیپ شخصیتی باهوش

انواع INTx اغلب به عنوان باهوش‌ترین ها فهرست می‌شوند. این ویژگی‌های شخصیتی، درون‌گرا، شهودی و تفکر، در زمینه‌هایی که هوش یا جنبه‌های اندازه‌گیری شده با آزمون‌های IQ سنتی را تعریف می‌کنند، برتری دارند: منطق مفهومی انتزاعی و حل مسئله.

اما کدام تیپ شخصیتی باهوش‌ترین است؟

دانستن آن سخت است. هوش، مانند الاکلنگ، یک عامل متعادل کننده است. و هوش سنتی لزوماً با موفقیت یا حتی شادی ارتباط ندارد.

آزمون خودشناسی MBTI؛ پرکاربردترین ابزار شخصیت‌شناسی دنیا

باهوش‌ترین تیپ شخصیتی شماره‌ی ۱: INTJ

آزمون‌های خودشناسی

این افراد اغلب از هوش منطقی-ریاضی بالایی برخوردارند و با استدلال و تحلیل منطقی خوب عمل می‌کنند. آن‌ها همچنین اعداد را به راحتی کنترل می‌کنند. برای آن‌ها حل مسئله یک فرآیند ساده است و عاشق نظریه‌های پیچیده منطقی هستند. این‌ها همه استعدادهایی هستند که به نمرات IQ بالا منتهی می‌شوند.
باهوش‌ترین تیپ شخصیتی شماره‌ی ۲: INTP

هوش وجودی شامل اندیشیدن در مورد ایده‌های انتزاعی، مانند معنای زندگی است. جای تعجب نیست که هوش وجودی یا تفکر در مورد خود در واقع «هدف اولیه‌ی زندگی» برای INTPها است.
باهوش‌ترین تیپ شخصیتی شماره‌ی ۳: ENFJ

یکی از نادرترین تیپ‌های شخصیتی، این افراد در سازماندهی فوق‌العاده ماهر هستند. در یک بحران کاری یا شخصی، آن‌ها از مهارت‌های شهودی خود برای حل مشکل و انطباق استفاده می‌کنند.
باهوش‌ترین تیپ شخصیتی شماره‌ی ۴: ESTJ

یکی دیگر از مغزهای بزرگ در این لیست ESTJها هستند. ESTJها می‌توانند هوش بالا را با حس قوی یا شهودشان ترکیب کنند. رهبران موفق؛ این افراد باهوش همیشه در حال کار و فکر هستند. هرگز راضی نیستید اما به راه‌حل یا ایده‌ی جدید بعدی علاقه‌مندند.
باهوش‌ترین تیپ شخصیتی شماره‌ی ۵: ENTJ

حسی/ شهودی

ENTJها که به خاطر ایده‌های بزرگی مانند نظریه‌ی ریسمان جهانی یا راه‌حل‌هایی برای مشکلات جهان شناخته می‌شود، تفکر برون‌گرا را به نمایش می‌گذارد. آن‌ها می‌توانند داده‌ها را از منابع متعدد جذب کرده و آن‌ها را در یک چشم‌انداز کاربردی مورد استفاده قرار دهند.
باهوش‌ترین تیپ شخصیتی شماره‌ی ۶: INFJ

این افراد درون‌گرا و شهودی از باهوش‌ترین افراد در مقیاس خود هستند. ضمناً INFJ نادرترین ویژگی شخصیتی است. آن‌ها بسیار با بصیرت هستند و از هوش خود با احساسات ذاتی برای شناسایی یک محیط و سازگاری با آن استفاده می‌کنند.
باهوش‌ترین تیپ شخصیتی شماره‌ی ۷: ISTP

ISTP ها با انجام دادن یاد می‌گیرند. آن‌ها به شدت جزئیات‌گرا هستند و تمایل به عیب‌یابی دارند. بنابراین، تا زمانی که آن‌ها بتوانند دست و پای خود را برای تجربه عملی وارد بازی کنند، هیچ چیز فراتر از ظرفیت فکری آن‌ها نیست.
باهوش‌ترین تیپ شخصیتی شماره‌ی ۸: ENFP

تفکر/ احساس

برون‌گرا و پرشور، ENFPها هوش و حساسیت خود را برای ایجاد فرصت‌هایی برای آینده ترکیب می‌کنند. آن‌ها افرادی با تصویر بزرگ هستند.
آیا سایر تیپ‌های شخصیتی کمتر باهوش هستند؟

تأکید زیادی روی مسأله‌ی هوش وجود دارد. چه کسی بالاترین ضریب هوشی را دارد؟ باهوش‌ترین فرد کلاس کیست؟ ما حتی جوایز و عناوینی مانند (Valadectorian) و (Suma Cum Laude) به باهوش‌ترین افراد می‌دهیم.

اما آیا ضریب هوشی بالا مساوی با موفقیت و حتی خوشبختی است؟ با توجه به تست MBTI، شاید نه.

چندین تیپ شخصیتی مایرز-بریگز تمرکز اجتماعی از خود بیشتری نشان می‌دهند، بنابراین در تست‌های IQ امتیاز کمتری کسب می‌کنند و درآمد کمتری کسب می‌کنند. بسیاری از این تیپ‌ها شامل جنبه‌های حسی و احساسی شخصیت هستند.

تیپ ESFP (برون‌گرا، شهودی، احساسی، ادراکی) و تیپ ESFJ (برون‌گرا، شهودی، احساسی، قضاوتی) از نظر آماری شادترین تیپ‌های شخصیتی هستند. اما چرا؟

ESFPها معمولاً خوش‌بین هستند، حتی در شرایط چالش‌برانگیز. مثبت بودن طبیعی آن‌ها می‌تواند به طور قابل توجهی بر نحوه‌ی گذراندن دوران سخت اطرافیان تأثیر بگذارد.

مردم اغلب به سمت تیپ‌های شخصیتی ESFJ کشیده می‌شوند، زیرا آن‌ها در کمک به دیگران خوب هستند. پس آیا این بدان معناست که این شخصیت‌ها از هوش کمتری برخوردار هستند؟ احتمالاً نه.

اما ممکن است دیگران بینشی در مورد آنچه که ESFx ها برای صرف وقت خود برای مطالعه مهم می‌دانند، نداشته باشد. در واقع انسان موجودی اجتماعی است و احساسات او نقش زیادی در تعاملات اجتماعی موفق و توسعه‌ی مثبت جامعه دارد.

بنابراین، سؤال بزرگ اینجاست. اگر تیپ‌های حسگر برون‌گرا راهی برای زندگی در اینجا و اکنون ایجاد کرده‌اند که منجر به خوشبختی یا موفقیت ابدی می‌شود، آیا آن‌ها باهوش‌ترین نوع نیستند؟ بستگی دارد و درست مانند بحث طبیعت در مقابل پرورش، بحث بر سر هوشمندی خیابانی در مقابل هوشمندی آکادمیک ادامه خواهد داشت.
مروری بر ۱۶ تیپ شخصیتی مایرز-بریگز

آزمون شخصیت مایرز بریگز (MBTI)
۱. INTJ (درون‌گرا، شهودی، تفکر و قضاوت) مغز متفکر

نام مستعار دیگر برای INTJ عبارت‌اند از برنامه‌ریز مفهومی یا معمار مسلماً باهوش‌ترین تیپ موجود در آزمون MBTI است. INTJ تحلیلی و منطقی است. این افراد خود انضباطی دارند، با صرف زمان به تنهایی انرژی می‌گیرند (درون‌گرا)، بر ایده‌ها تمرکز می‌کنند تا جزئیات، و برنامه‌ریزی را به خودانگیختگی ترجیح می‌دهند.
۲. ENTP (برون‌گرا، شهودی، تفکر، ادراک) رویایی

ENTP ها افرادی ایده‌پرداز هستند. بسیار باهوش، مبتکرانی سرشار از الهام و با انگیزه حل مشکلات فکری چالش‌برانگیز هستند. ENTP تیپ شخصیتی نادری است که شامل ۳ درصد از جمعیت عمومی، ۴ درصد از مردان و ۲ درصد از زنان است.
۳. INTP (درون‌گرا، شهودی، تفکر و ادراک) معمار

INTPها مبتکران فلسفی هستند که شیفته تحلیل منطقی، سیستم‌ها و نظریات جهان‌شمول هستند. INTP که تحلیل‌گر عینی یا منطق‌دان نیز نامیده می‌شود، یکی از انواع کمتر رایج در جامعه است INTP تنها ۲ درصد از جمعیت زنان را شامل می‌شود.
۴. INFP (درون‌گرا، شهودی، احساسی و ادراک کننده) شفا دهنده

شخصیت INFP خودشناسی

آن‌ها می‌توانند اطلاعات را به خوبی جذب کنند، اما ایدئالیست‌های تخیل‌گرایی هستند که بر اساس ارزش‌ها و باورهای اصلی خود هدایت می‌شوند. شفا دهنده‌ها در برخورد با افرادی که ایدئال‌گرایی و شفقت دلسوزانه نسبت به دیگران را نشان می‌دهند – که به عنوان ایدئالیست متفکر و واسطه نیز شناخته می‌شود، سرآمد هستند INFP ها ۵ درصد از زنان و ۴ درصد از مردان را تشکیل می‌دهند.
۵. INFJ (درون‌گرا، شهودی، احساسی و قضاوت کننده) مشاور

این تیپ‌های شخصیتی، پرورش‌دهندگان خلاقی هستند که به دیگران کمک می‌کنند تا توانایی‌های بالقوه‌ی خود را درک کنند. INFJها دارای یک مرکز اخلاقی قوی و یک حس واقعی هدف‌گرایی هستند. آن‌ها آرمان‌گرا و حساس هستند و از آن‌ها به عنوان بینش‌گر بصیر یا مدافع یاد می‌شود INFJ نادرترین تیپ شخصیتی است و تنها ۲٪ از جمعیت را شامل می‌شود.
۶. ENTJ (برون‌گرا، شهودی، تفکر و قضاوت) فرمانده

آن‌ها رهبران استراتژیک و درخشانی هستند که انگیزه‌ی بالایی دارند و از کار سخت لذت می‌برند. آن‌ها با استرس رشد می‌کنند، اما مستعد عصبانیت هستند. آن‌ها می‌توانند جاه‌طلب، نیرومند، خوش‌بین و حتی خودخواه باشند. نادرترین تیپ شخصیتی در بین زنان که تنها ۱ درصد است.
۷. ENFJ (برون‌گرا، شهودی، احساسی و قضاوت کننده) معلم

شخصیت INFJ

سازمان دهندگان ایدئالیست، ENFJها پرانرژی هستند و اغلب بیش از حد مسایل مختلف را سازماندهی می‌کنند. آن‌ها توسط همدلی هدایت می‌شوند و برخی ENFJها را معلمان طبیعی می‌دانند. آن‌ها معمولاً در زمینه دین، تدریس و هنر کار می‌کنند. آن‌ها صفات خوشایند و اجتماع‌گرایانه‌ای از خود نشان می‌دهند اما می‌توانند به سرعت بی‌حوصله شوند. ویژگی شخصیتی برای مردان نسبتاً نادر است، برای زنان کمتر – ۳٪ از جمعیت ENFJ هستند.
۸. ENFP (برون‌گرا، شهودی، احساسی و ادراک کننده) قهرمان

ENFPها مردم محور هستند و بر امکانات تمرکز دارند. آن‌ها داستان‌نویسانی پرانرژی و پرشور هستند. مشاغل متداول برای ENFPها پر از اشتیاق، خودانگیختگی و تکانشگری است که شامل مشاوره، امور مذهبی، هنر و تدریس می‌شود. به طور منطقی رایج است، که ۸٪ از جمعیت عمومی را شامل می‌شود، و ۱۰٪ از زنان و ۶٪ از مردان این ترکیب ویژگی‌های شخصیتی را نشان می‌دهند.
۹. ESTJ (برون‌گرا، حسگر، تفکر و قضاوت) این ناظر

ESTJها سنت‌گرایان سخت کوش و سازمان دهندگان تمام عیاری هستند که بر جزئیات تسلطی بی‌نظیر دارند. آن‌ها که به عنوان پرانرژی، متعصب و از خود راضی شناخته می‌شوند، ۹ درصد از جمعیت عمومی را تشکیل می‌دهند که تقریباً دو برابر مردان و ۱۱ درصد زنان هستند.

ESTJها اغلب رهبران قدرتمندی هستند که در واقعیت مستقر هستند. آن‌ها موقعیت‌هایی با ساختار فرماندهی سلسله مراتبی تعریف شده را ترجیح می‌دهند. آن‌ها معمولاً در امور مالی و تجارت یافت می‌شوند، به قدرت اعتماد دارند و انتظار اطاعت دارند.
۱۰. ISTP (درون‌گرا، حسگر، تفکر و ادراک) صنعتگر

شخصیت ENFP – آزمون خودشناسی MBTI

ISTPها به جزئیات توجه دارند و عاشق عیب‌یابی مشکلات هستند. آن‌ها همیشه از همه چیز آگاه هستند و با منطق منعطف به دنیا واکنش نشان می‌دهند. این ویژگی در بین مردان بیشتر از زنان رایج است و به عنوان شخصی انتقادی، محافظه‌کار، مدبر و مستقل شناخته می‌شوند. معمولاً در مشاغل مهارتی، اجرای قانون و ارتش مشغول به خدمت می‌شوند.
۱۱. ESFJ (برون‌گرا، حس کننده، احساس و قضاوت) ارائه دهنده

ESFJها باهوش هستند و برای وفاداری و سنت ارزش قائل هستند. آن‌ها یاوران وظیفه‌شناس هستند که بر اساس یک قاعده‌ی اخلاقی شخصی دقیق عمل می‌کنند. آن‌ها همچنین از دیگران انتظار دارند استانداردهای دقیق آن‌ها را رعایت کنند. آن‌ها توانایی بالایی برای مقابله با استرس دارند.

ESFJ دومین ترکیب رایج شخصیت مایرز-بریگز است که ۱۲ درصد از جمعیت عمومی، ۱۷ درصد از زنان و ۸ درصد از مردان را شامل می‌شود.
۱۲. ESTP (برون‌گرا، حسگر، تفکر و ادراک) پویا

ESTPها جویندگان هیجان، پرانرژی با حس شوخ‌طبعی هستند. آن‌ها از قدرت مشاهده قوی برای ارزیابی محیط اطراف خود و سازگاری استفاده می‌کنند که ممکن است توانایی طبیعی ورزشی آن‌ها را توضیح دهد. این ترکیب شخصیتی ۴ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهد و مردان دو برابر زنان هستند.
۱۳. ISFP (درون‌گرا، حس، احساس و ادراک) آهنگساز

این افراد حس زیبایی‌شناسی عمیقی دارند و همیشه در لحظه عمل می‌کنند. آن‌ها بردبار و بدون قضاوت هستند و معمولاً در مشاغل مراقبت‌های بهداشتی یافت می‌شوند. این ترکیب چهارمین نوع رایج است ۹٪ از جمعیت عمومی، با نسبت کمی بیشتر زنان از مردان.

شخصیت ENFJ – آزمون خودشناسی MBTI
۱۴. ISTJ (درون‌گرا، حسگر، تفکر و قضاوت) بازرس

ISTJها برای ایجاد و حفظ نظم در یک سیستم خلق شده‌اند. افراد دارای این تیپ شخصیتی روشمند هستند و علاقه‌ای به ایده‌های بزرگ ندارند. آن‌ها برای سخت‌کوشی ارزش قائل هستند و بدون توجه به زمان، تا زمانی که یک کار تکمیل شود، آن را ادامه می‌دهند. آن‌ها قوانین، پیش‌بینی پذیری و فعالیت‌های هنری را دوست دارند. آن‌ها سومین نوع شایع هستند و مردان دو و نیم برابر بیشتر از زنان دارای این تیپ شخصیتی هستند.
۱۵. ISFJ (درون‌گرا، حس، احساس و قضاوت) محافظ

ISFJ رایج‌ترین نوع تیپ شخصیتی در بین جمعیت ایالات متحده است که ۱۴ درصد افراد را شامل می‌شود. ویژگی‌های این تیپ شخصیتی عبارت‌اند از: همانند سنت‌گرایان که برای قرارداد ارزش قائل هستند و از جامعه لذت می‌برند. در حالی که ویژگی‌های محافظه‌کارانه، متعارف و محفوظ را نشان می‌دهند، معمولاً جزو کم درآمدترین انواع هستند و به احتمال زیاد به قدرت‌های معنوی اعتقاد دارند.
۱۶. ESFP (برون‌گرا، حسگر، احساس و ادراک) مجری

ESFPها افراد سرگرم کننده‌ی سرزنده‌ای هستند که محیط اطراف خود را مجذوب و درگیر می‌کنند. آن‌ها یک خودانگیختگی مسری دارند و پرحرف هستند. آن‌ها در لحظه زندگی می‌کنند و از هدیه‌های زندگی لذت می‌برند. این ویژگی‌ها بیشتر در بین زنان دیده می‌شود. و در مشاغل مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و مراقبت از کودک یافت می‌شود.

بهترین شغل برای تیپ شخصیتی شما در آزمون MBTI (مایرز بریگز) چیست؟

سوالات متداول در مورد باهوش‌ترین تیپ‌های شخصیتی

mbti
چه شخصیتی بالاترین ضریب هوشی را دارد؟

تیپ INTJ (درون‌گرا، شهودی، تفکر، قضاوت) بالاترین امتیاز را در آزمون‌های هوش مفهومی در میان ۱۶ تیپ شخصیتی کسب می‌کند. آن‌ها در به کار گیری مقادیر زیادی از اطلاعات و حل مسائل تحلیلی برای کاربردهای گسترده خوب هستند.
کدام تیپ شخصیتی موفق‌ترین است؟

ENTJ یا برون‌گراها، حسگرها، متفکران و داوران معمولاً موفق‌ترین تیپ‌های شخصیتی از نظر مالی هستند که با شاخص نوع مایرز-بریگز اندازه‌گیری می‌شوند. این شخصیت‌ها درخشان و با انگیزه بالا هستند و از کار سخت لذت می‌برند.
بهترین تیپ شخصیتی کدام است؟

ISFJ (درون‌گرا، حس، احساس، قضاوت) به عنوان محافظ شناخته می‌شود. این شایع‌ترین تیپ شخصیتی در زنان است و در ۱۴ درصد از جمعیت دیده می‌شود. ممکن است «بهترین» نوع نباشد، زیرا همه آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. اما مطمئناً این همان چیزی است که شما به احتمال زیاد با آن برخورد خواهید کرد.
انیشتین چه تیپ شخصیتی دارد؟

INTP (درون‌گرا، شهودی، تفکر، ادراک) تیپ شخصیتی آلبرت انیشتین بود. افراد مبتلا به این تیپ بسیار تحلیلی، عینی و منطقی هستند اما قادر به سازگاری نیستند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید