کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی با استفاده از ساندویچ پانل در جداره‌­ها

 کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی با استفاده از ساندویچ پانل در جداره‌­ها

کاهش مصرف انرژی

مروزه هزینه‌ی انرژی در سازه‌های صنعتی و سایر سازه‌های با متراژ بالا و همچنین هدر رفت انرژی نیز بسته به نوع متریال مصرفی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. به دنبال نیاز به رفع این مشکل و کاهش هزینه‌ها و اتلاف انرژی، متریالی به نام ساندویچ پانل به صنعت ساخت و ساز معرفی شده است. به طوریکه سازندگان انواع ساندویچ پنل مدعی هستند که با استفاده از پانل ساندویچی می‌توان مصرف انرژی را تا ۵۰ درصد کاهش داد.

در هر پروژه‌ی ساختمانی، پایان عملیات اجرا و شروع بهره برداری از بنا، تازه آغاز هزینه‌های جاری است. هزینه مصرف انرژی عمده‌ترین هزینه هر ساختمان در زمان استفاده و بهره‌برداری به شمار می‌رود.

امروزه هزینه‌ی انرژی (برق، گاز و …) در اکثر ساختمان‌ها به خصوص سازه‌هایی با متراژ بالا و ماه‌های بسیار سرد و بسیار گرم سال سر به فلک می‌کشد. از این رو در اکثر ساختمان‌ها پرداخت هزینه‌های ناشی از مصرف انرژی به دغدغه‌ای مزمن و نگران‌ کننده تبدیل شده است. بسیاری از سازندگان بدین نتیجه رسیدند که شاید راه‌حل در استفاده از ساندویچ پانل نهفته باشد.
افزایش ادامه‌دار هزینه‌های انرژی و نقش راه گشای ساندویچ پانل در سازه

متأسفانه واقعیت این است که قیمت انرژی در آینده نه تنها کاهش نخواهد یافت بلکه افزایش تصاعدی نیز خواهد داشت. دلایل اصلی این روند عبارتند از:

افزایش سریع تقاضا

وجود مشکلات بر سر راه افزایش تولید

محدودیت منابع تأمین انرژی

تغییرات اقلیمی

منابع رایج و همیشگی تولید انرژی (نفت، گاز و …) دیگر نه‌تنها پاسخگوی نیازها نیستند بلکه به علت تولید آلودگی، استفاده از آنها دیگر منطقی هم نیست. منابع جدید و پاک برای تولید انرژی هم همچنان با محدودیت تولید روبه‌رو هستند.

بنابراین طی سال‌های آینده با وجود تقاضای روزافزون برای انرژی و عدم تطابق بین تولید و تقاضا، قیمت انواع انرژی افزایش خواهد یافت. از همین رو نیاز به متریال‌هایی مانند ساندویچ پنل که عایق‌بندی چندگانه ایجاد می‌کنند به شدت احساس می‌شود.

عمر مفید ساختمان‌ها بین ۲۰ تا بیش از ۵۰ سال در نظر گرفته میشود و هرچه ماندگاری و عمر مفید یک ساختمان بیشتر باشد، امتیاز محسوب میشود. ساختمان‌ها برای استفاده طولانی مدت طراحی و ساخته می‌شوند و اگر سازندگان از همین حالا فکری به حال کاهش وابستگی ساختمان‌ها به مصرف انرژی نکنند، در آینده‌ای نزدیک استفاده از این بناها غیرممکن خواهد شد.

ساندویچ پانل ماموت بعلت کیفیت بالا، ماندگاری طولانی دارد و می‌تواند در تمام سال‌های بهره‌برداری از ساختمان، کیفیت عایق‌بندی خود را حفظ نماید و مصرف انرژی ساختمان را کاهش دهد

کاهش وابستگی به تأسیسات سرمایشی و گرمایشی با استفاده از ساندویچ پانل

دمای فضاهای داخلی ساختمان باید در «بازهی دمای آسایش» (۲۲ تا ۲۶ درجه سانتیگراد) باشد زیرا تنها در این محدوده از درجه حرارت است که انسان میتواند به راحتی کار و زندگی کند. اما رساندن دمای فضاهای داخلی به محدوده آسایش حرارتی نیازمند فعالیت تأسیسات مکانیکی (گرمایشی و سرمایشی) است. پس از آن به علت تبادل حرارتی مداوم بین داخل و خارج ساختمان، برای حفظ دمای داخل هم این تأسیسات باید به صورت مداوم کار کنند.

دو عامل اصلی که موجب نیاز مداوم به مصرف انرژی در ساختمان ها هستند، عبارتند از:

نوسان دمای فضاهای داخل

تبادل حرارتی

استفاده از انواع پانل بعنوان عایق حرارتی در جداره‌ها، هم نوسانات دما در فضاهای داخلی ساختمان را به حداقل میرساند و هم مانع تبادل حرارتی بین هوای بیرون و داخل میگردد. مصالحی که به شکل سنتی بعنوان عایق حرارتی به کار میرفتند، بازدهی کم و ضخامت زیادی داشتند و به‌علاوه از نظر بهداشتی هم برای سلامتی خطرناک بودند.

اما ساندویچ پنل یک عایق حرارتی دانش بنیان است که با ضخامتی در حد چند سانتی‌متر بهره‌وری انرژی بسیار بالایی دارد.
ساندویچ پانل عامل اصلی کاهش مصرف انرژی

در حوزه علوم ساختمان، برای مشخص کردن میزان مقاومت یک متریال ساختمانی در برابر انتقال حرارت از مفهومی به نام «شاخص R» استفاده می‌شود. شاخص R برای تمام مصالح، از آجر گرفته تا ساندویچ پانل قابل اندازه‌گیری است. لازم به ذکر است که در بین تمام عایق‌های حرارتی قابل استفاده در ساختمان، ساندویچ پانل بیشترین رقمِ شاخص R را دارا است و این ویژگی باعث میشود که پانل ساندویچی به عنوان یک عایق حرارتی عملکرد درخشانی داشته باشد و چند برابر بهتر از سایر عایق‌های ساختمانی عمل کند.

ساندویچ پانل مانع از اثرگذاری نوسانات دمای بیرون ساختمان بر وضعیت هوای فضاهای داخلی می‌شود و نقش مهمی در حفظ ثبات حرارتی ساختمان بر عهده دارد. از طرف دیگر ساندویچ پانل دیواری با جلوگیری از اتلاف انرژی از طریق جداره‌ها، بهره‌وری انرژی ساختمان را افزایش میدهد و هرچه بهره‌وری بیشتر شود به همان نسبت مصرف انرژی کم می‌شود و هزینه‌های جاری کاهش می‌یابند.
ماندگاری ساختمان با ساندویچ پانل ماموت

برخلاف گذشته در دنیای امروز ماندگاری ساختمان‌ها علاوه بر استحکام سازه، به بهره‌وری انرژی هم وابسته است. سازه‌ها و ساختمان‌هایی که بهره‌وری انرژی ضعیفی داشته باشند به زودی بلااستفاده می‌شوند و چاره‌ای جز تخریب آنها باقی نمی‌ماند.

ساندویچ پانل ماموت با ایجاد عایق حرارتی، اتلاف انرژی در ساختمان را کاهش و بهره‌وری انرژی را چند برابر می‌کند.

شرط لازم برای بازدهی کامل ساندویچ پنل، استاندارد بودن و کیفیت بالای آن است. ساندویچ پنل ماموت تمام استانداردهای لازم را دارد و با بهره از مواد اولیه‌ی باکیفیت و استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های مستقر در خط تولید شرکت ماموت تولید می‌گردد.

کیفیت منحصر به فرد و قیمت رقابتی ساندویچ پانل ماموت باعث شده تا این متریال به انتخاب اول پیمانکاران معتبر و سازندگان باسابقه تبدیل شود.

نتایج پژوهش‌های مربوط به بررسی میزان بهره‌وری انرژی در ساختمان‌ها نشان می‌دهد که ساختمان‌هایی که از ساندویچ پانل ماموت در ساخت جداره‌هایشان استفاده شده حداقل دو برابر بهره‌وری انرژی بیشتری نسبت به ساختمان‌هایی با کاربری و عمر مشابه دارند. این بدان معنا است که هزینه‌های جاری ناشی از مصرف انرژی تا پنجاه درصد کاهش می‌یابند

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید