کاهش سطح آمونیاک پاسخ درمانی تومور سرطانی را افزایش می دهد

 کاهش سطح آمونیاک پاسخ درمانی تومور سرطانی را افزایش می دهد

امونیاک

دانشمندان سطوح آمونیاک موجود در تومورهای سرطان روده بزرگ را مطالعه کرده اند.

به نقل از مدیکال نیوز، سرطان کولورکتال (روده بزرگ) سومین نوع شایع سرطان و دومین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان است.

 

در حال حاضر هیچ درمانی برای سرطان کولورکتال وجود ندارد. گزینه‌های درمانی شامل جراحی، شیمی درمانی، ایمونوتراپی، پرتودرمانی یا کولکتومی است.

 

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان دریافتند که سطوح بالای آمونیاک در تومورهای سرطان روده بزرگ می‌تواند آنها را از پاسخ به ایمونوتراپی باز دارد.

 

دانشمندان دریافتند که می‌توانند سطح آمونیاک را با استفاده از داروهای هیپرآمونمی کاهش دهند و آنها را نسبت به درمان حساس‌تر کنند.

 

آمونیاک یکی از مواد زائد طبیعی بدن است.

 

بدن در طول فرآیند هضم آمونیاک تولید می‌کند، سپس به کبد منتقل می‌شود و در آنجا به اوره تبدیل می‌شود و در طی ادرار از بدن خارج می‌شود.

 

چرا تومورهای کولورکتال در وهله اول دارای سطح بالایی از آمونیاک هستند؛ آیا این مسئله چیزی طبیعی است؟

 

محققان توضیح می‌دهند: «بله طبیعی است. بدن ما ۲ تریلیون باکتری به نام میکروبیوم دارد. اختلالاتی در باکتری در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ وجود دارد که منجر به تجزیه برخی محصولات می‌شود که میزان آمونیاک را در سلول‌های سرطانی روده بزرگ افزایش می‌دهد.»

 

 

در سرطان روده بزرگ، به نظر می‌رسد مقدار نامتناسبی آمونیاک در مقایسه با سلول‌های طبیعی وجود دارد، زیرا این باکتری‌ها در بدن ما مختل شده اند و عملکرد طبیعی ندارند.

 

دکتر «یاتریک شاه»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «سلول‌های طبیعی روده می‌توانند این میزان آمونیاک نامتناسب را از طریق آنزیم‌های چرخه اوره سم‌زدایی کنند، اما سرطان روده بزرگ نمی‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد، زیرا بیشتر آنزیم‌های چرخه اوره در سرطان کاهش می‌یابد.»

 

در این مطالعه، محققان از یک مدل موش برای یافتن سطح بالایی از آمونیاک در تومورهای سرطان کولورکتال استفاده کردند که منجر به سلول‌های T کمتر می‌شود.

 

سلول‌های T نوعی گلبول سفید در سیستم ایمنی بدن هستند. آنها به بدن در مبارزه با عفونت و سرطان کمک می‌کنند.

 

شاه گفت: «ما فکر می‌کنیم آمونیاک در نحوه تولید مولکول‌های آنتی اکسیدانی مانند GSH توسط سلول‌های T دخالت می‌کند.»

 

هنگامی که سطح آمونیاک افزایش می‌یابد، محققان دریافتند که تومورهای روده بزرگ در برابر ایمونوتراپی مقاوم می‌شوند.

 

دانشمندان از داروهای مورد تأیید سازمان غذا و دارو آمریکا برای هیپرآمونمی برای کاهش سطح آمونیاک در تومورهای سرطان روده بزرگ استفاده کردند و در نتیجه تومورها به درمان ایمونوتراپی حساس‌تر شدند.

 

 

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید