چگونه NFT بسازیم و بفروشیم؟

 چگونه NFT بسازیم و بفروشیم؟

nft

توکن‌های غیر قابل تعویض که با نام NFT شناخته می‌شوند، طوفان جدیدی در بازار رمز ارزها ایجاد کرده‌اند. افراد بسیاری با ساخت NFT رایگان و فروش آثاری در قالب NFT در حال کسب سودهای کلان هستند و این فناوری به‌ شیوه‌ی جدیدی برای درآمدزایی تبدیل شده است.

برای مثال، شخصی با نام مستعار Beeple که یک دیجیتال آرتیست است، با ساخت اثر دیجیتالی Beeple’s Everydays و فروش آن، مبلغی معادل ۶۹/۳ میلیون دلار کسب کرد. حتی اگر یک هنرمند سطح بالا هم باشید، باز هم تولید آثار در قالب NFT و فروش آن‌ها نسبت به تولید محتوای سنتی سود بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت.

اگر شما هم تمایل دارید مجموعه آثار خود را در قالب NFT تولید و از فروش آن‌ها درآمدزایی کنید، توصیه می‌کنیم این مطلب را تا انتها دنبال کنید. در این مطلب به ساخت NFT رایگان می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم چگونه NFT بسازیم و بفروشیم؟

NFT چیست؟

«توکن‌های غیر قابل تعویض» در واقع دارایی‌های دیجیتالی هستند. عبارت «غیر قابل تعویض» به‌معنی منحصر به‌فرد بودن این دارایی (اثر) است و یعنی نمی‌توان آن را با نمونه‌ای دیگر از نوع خودش تعویض کرد. برای مثال، رمز ارزها یک دارایی قابل تعویض هستند که شما می‌توانید آن‌ها را با یک نمونه‌ی دیگر تعویض کنید.

در واقع، NFT یک دارایی دیجیتال منحصر به‌فرد است که اغلب در بلاک‌چین اتریوم در دسترس است. سایر بلاک‌چین‌ها هم پذیرش انواع NFT را آغاز کرده‌اند. هر نوع اثر دیجیتالی می‌تواند یک NFT محسوب شود، از جمله:

نقاشی‌ها
موسیقی
بازی‌های ویدیویی قابل جمع‌آوری
میم‌ها

البته قطعا NFT به فهرست بالا محدود نیست، حتی نام یک دامنه، یا یک فایل GIF هم می‌توانند یک NFT باشند.
ساخت NFT رایگان (چگونه NFT بسازیم؟)

اگر به‌دنبال یادگیری شیوه‌ی ساخت NFT رایگان هستید، باید بدانید که اولین گام انتخاب بلاک‌چینی است که می‌خواهید اثر خود را روی آن منتشر کنید. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، در حال حاضر بهترین گزینه‌ی موجود اتریوم است. بلاک‌چین اتریوم به‌صورت گسترده برای خرید NFT و فروش NFT مورد استفاده قرار می‌گیرد و محبوب‌ترین گزینه برای هنرمندان و خالقان NFT است.

به‌روز رسانی اتریوم ۲.۰ در راه است؛ آیا اتر می‌تواند جایگاه بیت‌کوین را تصاحب کند؟

البته اتریوم تنها گزینه‌ی موجود نیست و شما می‌توانید از گزینه‌های زیر هم بهره بگیرید:

Tezos
Polkadot
Cosmos
Binance Smart Chain

گام اول: یک کیف پول دیجیتال برای خود ایجاد کنید

کیف پول دیجیتال

پیش از هر اقدامی، ابتدا باید همه‌ی جوانب را بسنجید و سپس تصمیم بگیرید. هر یک از بلاک‌چین‌هایی که نام بردیم، استانداردها، بازار مجزا و کیف پول دیجیتال خود را برای انتشار NFT دارند. برای مثال، شما نمی‌توانید از کیف پولی که با Binance Smart Chain سازگار است برای دریافت اتر (رمز ارز اتریوم) استفاده کنید.

استاندارد توکن اتریوم برای انتشار NFT به‌صورت ERC-721 در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، شما باید کیف پول دیجیتالی را انتخاب کنید که از ERC-721 پشتیبانی کند. از کیف پول‌های دیجیتالی محبوب این روزها می‌توان به Trust Wallet و MetaMask اشاره کرد.
گام دوم: سایت‌های فروش NFT

سایت های فروش nft

گام بعدی این است که یک بازار را برای فروش NFT خود انتخاب کنید. برای این کار، می‌توانید یکی از سایت‌های فروش NFT زیر را بررسی و پس از در نظر گرفتن مزایای هر یک، مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید:

OpenSea
SuperRare
Rarible
Foundation

پس از انتخاب بازار مناسب از میان سایت‌های فروش NFT برای انتشار اثر خود، شما مقدمات کار را انجام داده‌اید. طبق آنچه شنیده می‌شود، حتی eBay هم قصد دارد در آینده‌ای نزدیک فروش NFT را آغاز کند.
گام سوم: اتصال کیف پول

اتصال کیف پول

بازارهای معروف مانند OpenSea گزینه‌ای به‌نام Create را در اختیار شما قرار می‌دهند. پس از کلیک روی این دکمه، از شما درخواست می‌شود لینک کیف پول اتریوم خود را وارد کنید. این بخش به یک امضای دیجیتال نیاز دارد و البته تمام این مراحل رایگان است.

پس از اتصال کیف پول خود به OpenSea، گام بعدی ایجاد اثر در قالب NFT است.
گام چهارم: ساخت NFT رایگان

ساخت nft رایگان

برای توضیح این مراحل، OpenSea را به‌عنوان مثالی از بازارهای موجود انتخاب کرده‌ایم. برای آغاز کار در OpenSea، روی دکمه‌ی Create کلیک کنید و سپس به بخش My Collections بروید. در این بخش، یک بار دیگر گزینه‌ای به‌نام Create را مشاهده می‌کنید.

پس از انتخاب این گزینه‌، به‌سادگی می‌توانید اثر هنری خود را با انتخاب فرمت مناسب بارگذاری کنید.

بعد از آپلود دارایی دیجیتال خود و شخصی‌سازی فیلدهای موجود، امکان اعمال اندکی شخصی‌سازی بیشتر برای شما وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به اضافه کردن نشان‌های ویژه‌ی متنی، محتوای قابل قفل‌گذاری، موجودی NFT و حتی بلاک‌چینی که قصد دارید NFT را در بستر آن منتشر کنید اشاره کرد.

پس از انجام تمامی مراحل، گام بعدی فروش NFT در بازار است.
فروش NFT

پس از انجام مراحل قبلی و ساخت NFT رایگان، گام بعدی فروش NFT به مشتری است. OpenSea با فراهم کردن امکان تغییر قیمت، تعیین حق امتیاز و حتی برگزاری حراجی، کار فرایند فروش آثار را بسیار ساده کرده است.

برای فروش اثر، باید در پروفایل کاربری خود در قسمت بالا و سمت راست، NFT مورد نظر برای فروش را انتخاب کنید. پس از آن به صفحه‌ی فهرست‌ نویسی منتقل می‌شوید.

چگونه nft بسازیم و بفروشیم

در این صفحه، شما می‌توانید قیمت مورد نظر و نوع فروش خود را مشخص کنید. برای انتخاب نوع فروش با دو گزینه‌ی Timed Auction و Fixed Price روبرو هستید که گزینه‌ی اول برای فروش اثر در حراجی زمان‌بندی شده و گزینه‌ی دوم برای فروش آن با قیمت ثابت است.

اگر گزینه‌ی Fixed Price را انتخاب کنید، پس از این که خریداری پیدا شد و با قیمت مورد نظر شما موافق بود، اثر فوری فروخته خواهد شد. اما اگر گزینه‌ی Timed Auction را انتخاب کنید، باید یک بازه‌ی زمانی را انتخاب کنید. برای انتخاب زمان، می‌توانید از تقویمی که موجود است استفاده کنید. البته OpenSea هم گزینه‌های پیش‌فرضی مانند یک روز، سه روز و یک هفته را به شما پیشنهاد می‌کند.

فروش NFT

اگر قصد دارید اثر خود را در قالب بخشی از یک کلکسیون NFT به‌فروش برسانید، باید آدرس خریدار را در فیلد Reserve for specific buyer وارد کنید.

البته لازم به‌ذکر است که پلتفرم‌هایی مانند OpenSea هزینه‌ای را برای فروش آثار NFT از تولید کنندگان اثر دریافت می‌کنند که برابر ۲/۵ درصد است. همچنین، می‌توانید حق امتیازی را برای خود ایجاد کنید که با هر بار فروخته شدن اثر و تغییر مالکیت آن، درصد اندکی هم به حساب شما واریز شود.

پس از اجرای تمامی گام‌ها، اثر شما در OpenSea برای فروش فهرست می‌شود.
اکنون زمان ساخت NFT رایگان و فروش NFT است

آموزش NFT

NFT آمده است که ماندگار شود و بسیاری از سلبریتی‌ها و برندهای معروف در تلاش هستند تا با خرید و فروش NFT از این قافله جا نمانند. اگر شما یک دیجیتال آرتیست هستید که به‌دنبال فروش آثار خود به‌صورت آنلاین است، یکی از بهترین روش‌ها فروش NFT است.

با توجه به تحلیل‌ها، انتظار می‌رود ارزش بازار NFT تا پایان سال جاری میلادی به بیش از ۱/۳ میلیارد دلار برسد. بلاک‌چین‌های متعددی به صف پذیرندگان این فناوری اضافه می‌شوند و بسیاری معتقدند این فناوری آینده‌ی مجموعه‌سازی از آثار هنری است.

برای درآمدزایی از کلکسیون NFT خود، حتما باید سازوکار بازار را بیاموزید؛ در نتیجه حوزه آموزش NFT اهمیت بسیاری دارد. فکر نکنید تمام کاری که باید انجام بدهید این است که اثر را برای فروش فهرست کنید و منتظر خریدار بمانید. علاوه بر این کارها، باید شیوه‌ی ارائه‌ی اثر و تبلیغ آن در میان طرفداران خود را هم بلد باشید. همچنین، باید از کلاه‌برداری‌های موجود در این فضا هم که گاهی رخ می‌دهند، آگاه باشید.

 

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید