چطور دندان های سالم داشته باشیم؟

 چطور دندان های سالم داشته باشیم؟

دندان های سالم

داشتن دندان هایی سالم، درخشان و تمیز به شما ظاهری زیبا می بخشد. و بسیاری از افراد به دلیل نداشتن دندانهایی سفید اعتماد به نفس کافی نداشته و انگیزه خود را برای حرف شدن از دست می دهند. اگر چه شما می توانید این مشکلات را با قرار دادن برخی از مواد غذایی در رژیم غذایی خود برطرف کنید.

درست است که همه ما از دندان های خود به درستی مراقبت میکنیم، برای مثال به طور مرتب مسواک میزنیم، از دهانشویه، نخ دندان و برس زبان استفاده می نماییم. ولی هنوز هم دندانهایمان مورد هجوم باکتری ها قرار گرفته و خراب می شوند که می تواند به دلیل عدم سالم خواری و پرخوری باشد یا حتی عادت های بد زندگیمان، از جمله مصرف سیگار و دخانیات و یا مصرف بیش از حد شکر.غذاهای زیادی وجود دارند که می توانند سلامت دندان ها و لثه ها را به خطر بیاندازند و به همین خاطر باید از مصرف آن ها تا حد امکان در رژیم غذایی پرهیز نمایید. البته برخی از مواد غذایی هم هستند که نه تنها طعم خوبی دارند بلکه می توانند به سلامت دندان های شما نیز کمک نمایند این مواد غذایی نه تنها باعث می شوند که شما دندان هایی سالم و زیبا داشته باشید بلکه بوی بد دهان را نیز از بین خواهند برد؛
پنیر

مواد لبنی سرشار از کلسیم هستند با اینکه برای بدن بسیار مفید هستند، می توانند سلامت دهان و دندان را تضمین نمایند. مصرف پنیر می تواند از تجمع و انباشت پلاکت ها روی دندان با کاهش سطح اسیدیته دهان جلوگیری کند. برخی از انواع پنیر های خشک وسفت تر می توانند همانند دهانشویه ها باکتری ها را از سطح دهان بشویند و از طریق عروق از بدن دفع نمایند. همیشه این نوع از پنیر ها نسبت به انواع نرمشان، مناسب تر هستند.
کرفس

یکی از انواع سبزیجاتی که برای سلامت دهان و دندان مناسب است، کرفس می باشد. مصرف کرفس خام به دلیل ترد بودن و فیبری که دارند باعث ترشح بزاق بیشتر شده و سطح دهان را از وجود باکتری ها پاکسازی می کند، همین باعث می شود دندان ها کمتر مورد حمله باکتری هایی از جمله استرپتوکوک ها جلوگیری می کند. همچنین این میوه می تواند با جویدن دندان ها را ماساژ دهد و پاکسازی کند.
کشمش

یکی از انواع تنقلاتی که می توانید روزانه مصرف کنید کشمش است که با خشک کردن انگور تهیه می شود. این میوه خشک دارای ترکیبات اولینولیک اسیدی است که می تواند با پوسیدگی دندان مقابله کند چرا که سطح تولید باکتری در دهان را کنترل می نماید. این میوه قند طبیعی دارد و خود عاملی برای سلامت بیشتر لثه و مقابله با مصرف شیرینی ها و قندهای مصنوعی است که عاملی برای پوسیدگی دندان هستند.
پیاز

درست است که از پیاز بیشتر در طبخ غذا و آشپزی استفاده می شود، ولی موارد کاربرد بیشتری نیز دارد. البته اگر طرفدار بوی قوی آن نیستید، با خواصی که مصرف پیاز برای بدن دارد بهتر است هر چه سریعتر در مورد عدم مصرف آن تجدید نظر نمایید. پیاز خاصیت ضد میکروبی دارد و به دلیل سوفلور موجود در آن برای مقابله با باکتری های دهان و دندان مناسب است.
قارچ شیتاکه

قارچ از جمله مواد غذایی هستند که نه تنها طعم خوبی دارند، بلکه خواص زیادی نه فقط برای بدن بلکه سلامت دهان و دندان را نیز به همراه دارند. علاوه بر این قارچ شیتاکه دارای قند طبیعی است که می تواند از بروز پلاکت ها در دندان جلوگیری کند.
شیر

علاوه بر اینکه شیر دارای کلسیم می باشد و سلامت استخوانها را تضمین می نماید می تواند برای سلامت دهان و دندان نیز مفید باشد. این نوشیدنی دارای مواد مغذی و ضروری است که می تواند اسیدیته دهان و دندان را کاهش دهد و به شما در مقابله با پوسیدگی دندان کمک می کند.
چای سبز

ترکیبات موجود در چای سبز شامل فلوراید و پلی فنول هاست که خود عاملی در از بین بردن باکتری ها و مواد سمی از داخل دهان هستند. همچنین به دندان ها و لثه ها قدرت و استحکام کافی را می بخشد. تحقیقات نشان می دهد افرادی که به صورت مرتب از چای سبز در روز مصرف می نمایند کمتر به بیماری های دندان مبتلا می شوند.
کیوی

این میوه خوشمزه دارای ویتامین های مختلف و به خصوص ویتامین C هستند، که برای سلامت بدن و دهان و دندان ضروری است. ویتامین C می تواند سلامت دندان ها را تضمین نماید و از بروز بیماریهای دهان و دندان جلوگیری کرده و به سلامتی بیشتر دندان ها کمک می کند.
کرنبری

آنتوسیانین موجود در کرنبری آنتی اکسیدانی است که رشد باکتری های دندان را کاهش داده و دهان را از وجود مواد زائد پاکسازی می نماید. حتی بسیاری از افراد از آب میوه کرنبری برای شست و شوی دهان و دندان استفاده می کنند. البته این میوه دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد که به کاهش احتمال بروز بیماری های دهان و دندان منجر می شود. از طرفی خاصیت ضد سرطانی نیز دارد که اجازه نمی دهد اسید در دهان تشکیل شود و از خرد شدن دندان و مینای دندان جلوگیری می کند.
گیاهان برگ سبز

این گیاهان دارای ویتامین ها، املاح و مواد معدنی زیادی هستند که برای استحکام و سلامت دندان بسیار مفید بوده و می تواند از لثه ها محافظت کند و سلامت دهان و دندان را بهبود بخشند.
هویج

هویج میوه ای سفت و ترد است و با جویدن آن دندان ها قوی تر و مستحکم تر می شوند وهمجنین دارای مواد مغذی و ضروری است که این ترکیبات سطح بزاق دهان را افزایش داده و به نرم شدن و هضم راحت تر غذا کمک می نمایند. از طرفی مصرف هویج می تواند از بروز پوسیدگی دندان جلوگیری کند.
زنجبیل

استفاده از زنجبیل تازه و خشک برای طعم دادن به غذا بسیار مرسوم است ولی علاوه بر این خواص دیگری نیز دارد و می تواند سطح سلامت سیستم ایمنی و به خصوص دهان و دندان را تضمین نماید. از طرفی به دهان بوی خوبی می بخشد و رشد باکتری هایی که منجر به پوسیدگی و خرابی دندان می شوند را کاهش می دهد.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید