چطور دختر و پسرمان را مسئولیت‌ پذیر بار بیاوریم؟

 چطور دختر و پسرمان را مسئولیت‌ پذیر بار بیاوریم؟

مسولیت پذیری

والدین باید با سپردن وظایف مختلف به فرزندان آن‌ها را وظیفه مدار و مسئولیت‌پذیر بار بیاورند. مثلا از آن‌ها بخواهند نان بخرند یا ظرف‌ها را بشورند یا در کارها و تمیز کاری‌های خانه همکاری کنند. یا غذای سبکی را بپزند. با دادن مسئولیت به فرزندان به آنها هویت می‌دهید و به او کمک می‌کنید که در زندگی مشترکش موفق تر باشد.

از دیدگاه حضرت علی (ع) فرزندان انسان تربیت پذیرند و اگر پدر و مادر از شیوه‌ها و اصول تربیتی آگاه باشند، از این ویژگی و تربیت‌پذیر بودن انسان به خوبی بهره می‌برند و فرزندان خویش را در رسیدن به بالاترین درجه‌های علمی و معنوی یاری می‌رسانند. آن حضرت بر اساس اصل «تربیت‌پذیر بودن انسان»، یکی از حقوق فرزندان بر پدر را، تربیت شایسته فرزند می‌داند و می‌فرماید: «حق الولد ان یحسن اسمه و یحسن ادبه و یعلمه القرآن؛ حق فرزند بر پدرش این است که نام نیکو برای او برگزیند و به خوبی ادب و تربیتش کند و به وی قرآن بیاموزد». بنابراین مقوله تربیتی فرزندان از جمله وظایف مهم پدر و مادر است.

در همین راستا یکی از مخاطبان فارس پرسشی را با این مضمون که چطور دختر و پسرمان را مسئولیت‌پذیر بار بیاوریم؟ در خبرگزاری فارس ثبت کرده اند. در این پویش آمده است: «من یک دختر و یک پسر جوان دارم. می‌خواهم آنها را برای ازدواج آماده کنم و همسر مسئولیت‌پذیری باشند. چه آموزش‌هایی به آنها بدهم تا با آمادگی بیشتری به خانه بخت بروند و مسئولیت پذیر باشند.»

*آموزش دادن به فرزندان را از کودکی آغاز کنید

برای پاسخ به این سوال به سراغ دکتر «امان الله قرایی مقدم» استاد جامعه‌شناس دانشگاه خوارزمی تهران و آسیب‌شناس اجتماعی رفتیم. این آسیب‌شناس اجتماعی می‌گوید: «برای داشتن فرزندان مسئولیت‌پذیر باید از کودکی به آن‌ها آموزش‌های لازم را داده شود و والدین در خانواده فرهنگ‌سازی کنند. در دوران کودکی و طفولیت شخصیت بنیادی فرزند شکل می‌گیرد. بنابراین شخصیت فرزند در درجه اول در خانواده شکل می‌گیرد و این مسئولیت خطیر بر عهده والدین است که به فرزندان آموزش دهند.

*دوست صمیمی فرزندتان باشید

دکتر قرایی مقدم در ادامه می‌گوید: والدین باید با فرزندان‌شان زیاد حرف بزنند و با آن‌ها دوست باشند. آدم‌ها بیشتر از دوستانشان الگو برداری می‌کنند. بنابراین دوست صمیمی فرزندتان باشید.

*به فرزندان در خانه مسئولیت دهید

استاد جامعه‌شناس دانشگاه خوارزمی تهران با اشاره به راهکارهای مسئولیت‌پذیر بار آوردن فرزند، می‌گوید: والدین باید با سپردن وظایف مختلف به فرزندان آن‌ها را وظیفه مدار و مسئولیت‌پذیر بار بیاورند. مثلا از آن‌ها بخواهند نان بخرند یا ظرف‌ها را بشورند یا در کارها و تمیز کاری‌های خانه مشارکت کنند. یا غذای سبکی بپزند. در خانه یکی از مسئولیت‌ها با فرزندان باشد. اتاق‌شان را حتما خودشان مرتب و تمیز کنند. در واقع شما با دادن مسئولیت به فرزندان به آنها هویت و شخصیت می‌دهید و به او کمک می‌کنید که در زندگی مشترکش هم موفق تر باشد.

*بچه را پر توقع و تنبل بار نیاورید

دکتر قرایی مقدم می‌گوید: برخی از والدین چون در کودکی هر چیزی که می‌خواستند، فراهم نشده است و کمبودی احساس می‌کنند، در شیوه تربیتی فرزندشان سعی می‌کنند برای آن‌ها هرچیزی که مطالبه می‌کند را فراهم کنند و به اصطلاح در پرِ قو بزرگشان کنند در حالی که این شیوه غلط است و بچه را پرتوقع و تنبل و غیر مسئول بار می‌آورد و این بچه نمی‌تواند در زندگی مشترکش هم گلیمش را از آب بیرون بکشد.

*سنت های ایرانی را به فرزندان آموزش دهید

این آسیب‌شناس اجتماعی می‌گوید: برای مسئولیت‌پذیر بار آوردن فرزندان برای آنچه کتاب‌های آموزشی و برای آمادگی ازدواج هم برای آن‌ها کتاب‌های مربوط به این مقوله خریداری شود و راه و رسم زندگی را به دختران و پسران آموزش داده شود، علاوه بر این باید فرزندان‌مان را ایرانی بار بیاوریم وبه سنت‌های ایرانی را به آن‌ها آموزش دهیم.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید