چطور از میگرن پیشگیری کنیم؟ ۸ راه اجتناب از محرک‌های میگرن را بشناسید

 چطور از میگرن پیشگیری کنیم؟ ۸ راه اجتناب از محرک‌های میگرن را بشناسید

میگرن

پیشگیری از میگرن امکانپذیر است اما هیچ درمانی برای سردرد میگرنی وجود ندارد! می‌توان با اعمال تغییراتی مناسب در سبک زندگی، میزان حملات و شدت علائم میگرن را به حداقل رساند. باید به طور مداوم کارهایی انجام داد تا از بروز سردرد میگرن جلوگیری شود. برای پیشگیری میگرن باید از محرک‌های میگرن دور شوید تا از بروز حمله‌های آتی جلوگیری کنید.

به گفته‌ی گرِچِن تیتجِن (Gretchen Tietjen, MD)، پزشک و رئیس برنامه‌ی مطالعاتی و درمان سردرد مرکز درمانی دانشگاه تولیدو (The University of Toledo) در اوهایو و یکی از اعضای آکادمی آمریکایی عصب شناسی می‌گوید: “افرادی که دچار میگرن هستند، نه تنها هنگام بروز دردها، بلکه میان حملات نیز به برخی محرک‌ها همانند نور، بو و صدا حساس‌ترند.”

در ادامه چند نکته برای پیشگیری از میگرن گفته شده است که شاید به کارتان بیایند.
۱٫ مراقب گردن خود باشید

آیا برای دیدن مانیتور کامپیوتر، گردن‌تان را می‌کشید؟ ناومن طریق (Nauman Tariq, MBBS)، کارشناس دارو و جراحی و استادیار عصب‌شناسی و رئیس مرکز سردرد جان هاپکینز در بالتیمور می‌گوید: ” اگر اینطور است، به ماهیچه‌های گردن فشار وارد می‌شود که منجر به درد گردن و سپس میگرن می‌شود.” وی می‌گوید که درد گردن با تحریک عصب سه قلو، اصلی‌ترین عصبی که سیگنال‌های درد را از گردن، دهان، سر و صورت به سیستم عصبی مرکزی منتقل می‌کند، موجب بروز میگرن می‌شود.

به علاوه، خم کردن گردن برای نگاه کردن به تلفن همراه یا حمل کیف‌های سنگین نیز به گردن فشار وارد می‌کنند.
۲٫ در روزهای بسیار سرد یا بسیار گرم در خانه بمانید

دمای بسیار زیاد و تغییرات آب و هوایی، در برخی افراد موجب بروز میگرن می‌شود. به گفته‌ی دکتر طریق، تصور می‌شود این اتفاق به دلیل اختلال در فعالیت هیپوتالاموس رخ می‌دهد که این ناحیه‌ی کوچک در مغز، موضوعاتی همانند دمای بدن را تنظیم می‌کند.

به گفته‌ی کوین وِبِر (Kevin Weber, MD)، پزشک و عصب شناسی در مرکز پزشکی وکسنِر دانشگاه دولتی اوهایو در کلمبوس، تغییرات فشار هوا نیز موجب تغییر در سیسنوس‌ها شده و باعث بروز میگرن می‌شود. از آن‌جایی که نمی‌توانید آب و هوا را تغییر دهید، می‌توانید با پوشیدن لباس‌های مناسب و پرهیز از فعالیت‌‌های بیرون از خانه در روزهای بسیار گرم یا بسیار سرد، از این مشکلات جلوگیری کنید.
۳٫ میزان کافئین مصرفی را تغییر ندهید.

دکتر طریق می‌گوید: “کافئین به برخی از افرادی که به میگرن دچار هستند کمک می‌کند، اما اگر بیش از اندازه از آن استفاده کنید، موجب بروز مشکلاتی نیز می‌شود. وی پیشنهاد می‌کند که روزانه بیش از ۱۰۰ میلی گرم (حدوداً یک فنجان) مصرف نکرده و به یاد داشته باشید که شکلات و برخی از نوشابه‌ها حاوی کافئین هستند. می‌خواهید مصرفتان را کاهش دهید؟ به یک باره آن را قطع نکنید، زیرا این کار موجب بروز سردرد می‌شود.

به گفته‌ی دکتر وبر، تغییرات زیاد کافئین موجب بروز میگرن می‌شود؛ پس در فواصل منظم از مقادیر کمی استفاده کنید.
۴٫ به میزان زیادی آب بنوشید.

مطابق گفته‌ی موسسه‌ی میگرن آمریکا (AMF)، کم نوشیدن آب موجب تحریک میگرن در یک سوم افراد مبتلا به آن می‌شود؛ زیرا هیپوتالاموس تشنگی را درک می‌کند.
۵٫ خواب زیاد یا کم

اغلب خوابی به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در ابتدای نشانه‌های حملات میگرنی در برخی از افراد، موجب خاتمه‌ی میگرن می‌شود. به گفته‌ی دکتر تیتجن، احتمالاً این موضوع به دلیل از کار افتادن اعصاب خاصی در بدن رخ می‌دهد.
۶٫ اجتناب از رایحه‌های شدید

طبق گفته‌ی موسسه‌ی میگرن آمریکا، رایحه‌های قوی (همانند بوی عطرها یا حتی غذاها) موجب تحریک میگرن یا بدتر شدن میگرن موجود می‌شوند. اگر همکارتان از عطرهای قوی استفاده می‌کند، بهتر است مودبانه به وی بگویید که بوی عطرش محرکی برای میگرن‌تان بوده یا اگر می‌توانید، از رئیستان بخواهید شما را به قسمت دیگری منتقل کند.
۷٫ استفاده از عینک آفتابی

یکی از معمول‌ترین محرک‌های میگرن، حساسیت به نور است و برخی افراد با استفاده از عینک دودی، کمتر به میگرن دچار می‌شوند. به گفته‌ی تِشامی مانتیت (Teshamae Monteith, MD)، پزشک و استادیار کلینیک عصب شناسی و رئیس بخش عصب شناسی سردرد در دانشگاه میامی میلر در فلوریدا، برخی متخصصان عقیده دارند که اگر بیش از اندازه از این‌ها استفاده کنید، تاثیر نورهای فیلتر نشده بیشتر خواهد شد.
۸٫ محرک‌های غذایی‌تان را بشناسید

محرک‌های غذایی افراد مختلف، متفاوت هستند؛ اما به نظر می‌رسد برخی از غذاها مانند مونوسدیم گلوتامات (نمک گلوتامات)، پنیر مانده، الکل، گوشت خشک، لبنیات، شیرین کننده‌های مصنوعی و غذاهای دیگر موجب حملات بیشتری می‌شوند. حذف تمامی این‌ها از برنامه‌ی غذایی دشوار است (و حذف غذاهای سالم کار درستی نیست). به گفته‌ی دکتر مانتیت، می‌توانید غذاهایتان را در دفتری یادداشت کنید تا محرک‌های غذایی‌تان را بشناسید.

اگر چه داشتن یک رژیم غذایی مبتنی بر حذف مواد غذایی مورد نیاز بدن از رژیم غذایی به هیچ عنوان روش مناسبی نیست اما ممکن است ساختن یک دفترچه‌ی کوچک برای یادداشت مواد غذایی که باعث ایجاد حساسیت می‌شوند و یا حملات میگرنی را تشدید می‌کنند، بتواند اثرات مثبتی داشته باشد.
غذاهایی که میگرن را تحریک می‌کند

غذاهایی که محرک سردرد میگرنی هستند از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بضعی از افراد ممکن است اصلا حساسیت به هیچ غذایی نداشته باشند و محرک‌های مرتبط با غذا، باعث ایجاد سردرد در آنها نشود. با وجود این، بعضی از غذاها معمولا به‌عنوان محرک سردرد میگرنی شناخته می‌شوند، از جمله:

پنیرهای کهنه
الکل
شکلات
گوشت فراوری‌شده
نگهدارنده‌های غذایی مثل نیترات، نیتریت، مونوسدیم گلوتامات، شیرین‌کننده‌های مصنوعی
ماهی دودی
عصارهٔ مخمر
محصولات لبنی پرچرب
تخم مرغ
مرکبات
گوشت
بادام زمینی
گوجه فرنگی
پیاز
ذرت
گندم ( به شکل نان، پاستا و…)

همچنین برخی از نوشیدنی ها و افزودنی ها ممکن است از بدترین محرک ها برای تشدید میگرن باشند از جمله: نوشیدنی های الکلی، کافئین از جمله قهوه و چای و کولا، مونوسدیم گلوتامات، آسپارتام (نوعی شیرین کننده مصنوعی) و نیتریت ها.
سایر محرک‌های میگرنی

برخی از مهم‌ترین محرک‌های میگرنی را در بالا توضیح دادیم اما لیست محرک‌های بالقوه‌ی میگرن طولانیست، و ترکیبات ممکن که می‌تواند به این لیست اضافه شود بیشتر است. اما باید به محرک‌های مختلف که به طور هم زمان می‌تواند به کنترل بهتر میگرن منجر شود، توجه نمود. ” عوامل خطر” که باید از آن‌ها آگاه بود عبارتند از:

زیاد غذا خوردن بیش از حد یا بیرون بودن به مدت طولانی بدون اینکه چیزی بخورید
تغییر در شدت استرس
کم شدن آب بدن
ورزش سنگین
عادت ماهانه
نوشیدن الکل
خوردن غذاهای خاص
سیگار کشیدن
گرمای بیش از حد
داروها
تغییرات در محیط زیست

حرف پایانی

هر نوع سردرد غیر معمولی و شدید که بیش از دو سه روز ادامه دارد باید توسط پزشک متخصص بررسی شود. همچنین اگر الگوی سردرد دچار تغییر شده و یا محرک جدیدی برای سردرد ایجاد شده به پزشک اطلاع دهید. چنانچه به همراه سردرد علائمی نظیر دوبینی، گیجی و منگی، سفتی گردن و تب بروز کرده سریعا به پزشک مراجعه کنید.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید