پیش بینی آلمان از جنگ اوکراین

 پیش بینی آلمان از جنگ اوکراین

پیش بینی المان از جنگ اکراین

 

وزارت دفاع آلمان در تحلیلی سناریوهایی را برای تحولات بعدی در جنگ اوکراین پیش بینی کرده و از حملات گسترده روسیه به این کشور در ماه آوریل سال آینده خبر داد.

به نقل از نشریه “فوکوس” ، دولت فدرال آلمان تاکنون بیانیه علنی کمی در مورد روند و تحولات بعدی جنگ در اوکراین ارائه نکرده است.

اما اخیرا وزارت دفاع آلمان در یک تحلیل داخلی، یک حمله جدید در آوریل ۲۰۲۳ را علیه اوکراین پیش بینی کرده است. تحلیلگران دو سناریو اصلی را برای این موضوع یادداشت کرده‌اند.

وزارت دفاع آلمان انتظار دارد یک حمله بزرگ روسیه علیه اوکراین در آوریل ۲۰۲۳ انجام شود. این خبر را روزنامه “نویه زوریخه سایتونگ” به نقل از تحلیل داخلی بخش استقرار و استراتژی این وزارتخانه گزارش کرده است. این مقاله نشان می دهد که دولت فدرال آلمان ایده مشخصی از چگونگی ادامه روند جنگ در اوکراین دارد حتی اگر هرگز به طور علنی این را اعلام نکرده باشد.

هفته‌ها است که دولت اوکراین، مقامات غربی و تحلیلگران جنگی و نظامی در مورد گام‌های بعدی ارتش روسیه و حمله جدید در سال ۲۰۲۳ گمانه‌زنی می‌کنند. مقامات اوکراین، از جمله دیمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه انتظار دارند در ژانویه یا فوریه حمله گسترده‌ای از طرف روسیه صورت گیرد.

به گفته تحلیلگران مؤسسه مطالعات جنگ (ISW) آمریکا رهبری نظامی روسیه حداقل از ماه اکتبر در حال برنامه ریزی یک حمله بزرگ به شمال اوکراین بوده است که مقصد آن احتمالاً کی یف ، پایتخت این کشور است. گمانه زنی‌ها از یک حمله برنامه ریزی شده از بلاروس تا سناریوی بسیار محتمل‌تر از حمله به منطقه شمال غربی لوهانسک متغیر است.

با پیش بینی این حمله در آوریل ۲۰۲۳، تحلیلگران وزارت دفاع آلمان یک دوره جدید را وارد بازی می‌کنند. بر اساس این گزارش، دولت آلمان انتظار دو سناریو را دارد. حملات موشکی و پهپادی به زیرساخت‌های حیاتی، بخش مرکزی استراتژی در هر دو سناریو است. از اواسط اکتبر، حملات به انرژی، آب و سیستم‌های گرمایشی میلیون‌ها اوکراینی را بدون برق و آب گرم کرده است.

به این ترتیب وزارت دفاع آلمان دو سناریو را برای جنگ اوکراین پیش بینی کرده است.

سناریوی اول این است که پوتین می خواهد کل دونباس را فتح کند. بر این اساس در ماه آوریل، روسیه می خواهد حمله را آغاز کند. همزمان، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، ده‌ها هزار سرباز را در مرز اوکراین مستقر خواهد کرد. در نتیجه، نیروهای مسلح اوکراین باید از هم جدا شوند و دیگر نمی توانند با تمام ظرفیت از دونباس دفاع کنند.

سناریوی مشابهی از نظر ستاد کل ارتش اوکراین بعید به نظر نمی رسد. ارتش اوکراین تنها روز جمعه گزارش داد که روسیه در حال برنامه ریزی یک بیمارستان صحرایی دیگر در بلاروس است و تجهیزات و نیروهای بیشتری را برای آموزش به بلاروس می فرستد. با این حال، آلمانی‌ها نیز مداخله مستقیم در جنگ را بعید می‌دانند. بر اساس ارزیابی دولت آلمان لوکاشنکو از پیامدهای بالقوه بی ثبات کننده داخلی ورود به جنگ می ترسد.

مؤسسه مطالعات جنگ (ISW) هم تاکید می کند که هنوز هیچ مدرک روشنی وجود ندارد که مسکو به طور فعال نیروهای نظامی را در بلاروس آماده می‌کند . وزارت دفاع آلمان در این باره مردد است که اگر روس‌ها دونباس را فتح کنند، مناطق تحت کنترل را به قلعه‌ای تبدیل می‌کنند تا بازپس‌گیری آن برای اوکراینی‌ها بسیار دشوارتر شود. بر این اساس پوتین همچنین مذاکرات جدیدی را به اوکراین پیشنهاد خواهد کرد. به گفته این وزارتخانه، با انجام این کار، او می خواهد منافع عمومی در صلح را مطرح کند و ناتو را دست بیاندازد.

سناریوی دوم این است که پوتین می خواهد تمام اوکراین را در یک جنگ دو جبهه‌ای – با کمک سربازان بلاروس – فتح کند. در این حمله در حالی که نیروهای روسی از دونباس حمله می‌کنند و به سمت کی یف حرکت می‌کنند سربازان روسی دیگر تا مرز لهستان پیش می روند تا از تحویل تسلیحات از غرب جلوگیری کنند و ترانس نیستریا، منطقه جدا شده از مولداوی را اشغال کنند.

بر اساس اطلاعات این وزارتخانه برای سناریوی دوم، بسیج عمومی روسیه ضروری است، اما این به دلایل سیاسی داخلی بعید است. هم زمان سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، همین چند روز پیش اعلام کرد که تعداد نیروهای ارتش باید به ۱٫۵ میلیون سرباز افزایش یابد. شخص پوتین هم اعلام کرد که در حال حاضر ۲۰۰۰۰۰ سرباز برای جنگ آموزش می بینند.

وزارت دفاع آلمان همچنین مدعی شد که جنگ تا به حال منجر به تلفات عمده در میان نیروهای متعارف روسیه شده است، به همین دلیل است که صدها هزار مرد بی تجربه استخدام شده‌اند. به گفته نویسندگان این مقاله، روسیه دیگر مانند ابتدای جنگ، تهدید بزرگی برای ناتو نیست. اما این وزارتخانه انتظار دارد که روسیه برای ادامه بازدارندگی کشورهای غربی، تسلیحات هسته‌ای را در مرز ناتو مستقر کند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید