پل زمان خان ،عروس زاینده رود در استان بختیاری

 پل زمان خان ،عروس زاینده رود در استان بختیاری

بر روی رودخانه ارزشمند زاینده رود، پل های تاریخی زیادی احداث شده اند. پل هایی که زمانی پادشاهان، مردم و ایلات مختلف این منطقه از آن ها عبور می کردند. یکی از معروف ترین این پل ها، پل زمان خان است که از قسمت خروشان زاینده رود می گذرد و عبور مرور بین دو ساحل رود را میسر می کند.

پل زمان خان یکی از بناهای با ارزش و قدیمی روستای ایل بیگی واقع در شهرستان سامان است که دارای دو دهانه، ۳۰ متر طول و ارتفاع ۱۲ متر است. پل زمانخان بر روی رودخانه زاینده رود بر روی سه‌پایه سنگی طبیعی بنا شده و در ۲۲ کیلومتری شمال شهرکرد قرار دارد. پل زمان خان در کنار سی و سه پل و پل خواجو، از مهم ترین پل های تاریخی ساخته شده بر روی زاینده رود است. این پل با شماره ۱۷۴۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

احداث این پل بر روی زاینده رود داستان قشنگی دارد! می دانیم که عشایر منطقه زاگرس در هنگام کوچ خود مجبورند که از روی رودخانه زاینده رود عبور کنند. تا قبل از احداث این پل این کار با مشقت زیادی انجام می شد و حتی بارها کودکان این عشایر جان خود را از دست می دادند. پس از فوت یکی از این کودکان و گلایه های مادر او نزد زمان خان یکی از بزرگان ایل قشقایی، او دستور داد تا این پل را در مسیر کوچ عشایر احداث کنند تا عبور و مرور برای آن ها راحت تر باشد. به همین دلیل، این پل به پل زمان خان شهرت دارد.

این پل با معماری پرصلابت خود یکی از زیباترین پل‌های خاورمیانه بوده و همه ساله گردشگران زیادی از اقصا نقاط جهان از آن بازدید می‌کنند. قرار گرفتن پل زمانخان بر روی آب‌های زاینده رود و وجود مناظر طبیعی چشمگیر اطراف در کنار اقدامات عمرانی انجام شده، این منطقه را به یکی از قطب‌های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده‌است. اطراف پل مملو از باغ‌های فراوان با درختان گوناگون میوه می‌باشد که مناظر زیبایی را به وجود می‌آورند. منطقه‌ای که پل زمانخان در آن قرار دارد دارای آب و هوای معتدل و بسیار پاکیزه است و در روزهای تعطیل پذیرای سیل گردشگران می‌باشد. بیشتر ماهیان این رودخانه ماهی قزل آلای وحشی (گوشت صورتی) است که از گران‌ترین اقسام ماهی در دنیا محسوب شده و بسیار پرطرفدار است.

شهرکرد یکی از سردسیر ترین شهرهای ایران است. آب و هوای این منطقه در طول فصول سرد سال بسیار سرد است . در نتیجه فصل های بهار و تابستان برای سفر به این جاذبه دیدنی پیشنهاد می شود

m y

Related post

دیدگاهتان را بنویسید