ویتامین های مفید برای مراقبت از پوست

 ویتامین های مفید برای مراقبت از پوست

پوست

ویتامین های مفید برای مراقبت از پوست

مراقبت از پوست باید بخش مهمی از برنامه سلامتیتان باشد زیرا پوست، بیشترین عضو از بدن را تشکیل می دهد. اولین کاری که متخصصان سلامت برای داشتن پوست سالم به شما توصیه می کنند، این است که کمتر در معرض اشعه های ماورابنفش آفتاب قرار بگیرید و وقتی که در معرض نورآفتاب هستید، از ضدآفتاب ها استفاده کنید. اما به طورکلی آفتاب چیز بدی نیست. هر روز فقط ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در معرض نور آفتاب قرار بگیرید که این به ساختن ویتامین دی در پوست کمک می کند. ویتامین دی، یکی از بهترین ویتامین های پوست است و ویتامین های C، E و K نیز برای پوست مهم هستند. مطمئن شوید که ویتامین ها را به مقدار کافی جذب می کنید که این می تواند پوست را سالم و جوان نگه دارد. ویتامین ها می توانند نقاط و لکه های تیره، قرمزی پوست، چروک پوست، جوش های زیرپوستی و سفت و خشکی پوست را کاهش دهند. ویتامین های پوست به شکل مکمل وجود دارند اما این ویتامین ها در محصولات مراقبت از پوست نیز یافت می شوند. دراینجا به چهار ویتامین ضروری برای پوست اشاره می کنیم که می تواند به سلامت پوست کمک کند.
معرفی ویتامین های مفید برای مراقبت از پوست
ویتامین دی

ویتامین دی اغلب زمانی ساخته می شود که نورآفتاب بواسطه پوست جذب شود. وقتی نور آفتاب بواسطه پوست جذب می شود، کلسترول به ویتامین دی تبدیل می شود. سپس ویتامین دی وارد کبد و کلیه ها می شود و به اعضای بدن منتقل می شود که این به سلامت سلول ها کمک می کند. ویتامین دی نقش مهمی در حالت پوست دارد و حتی می تواند پسوریازیس را درمان کند.
مصرف کلسیترول، مقدار التهاب پوست و خارش را در بیماران مبتلا به پسوریازیس کاهش می دهد و عوارض جانبی بسیار کمتری را ایجاد می کند.
شما می توانید جذب ویتامین دی را با انجام کارهای زیر افزایش دهید:

هر روز ۱۰ دقیقه در معرض نورآفتاب قرار بگیرید (اگر سابقه سرطان پوست دارید، با پزشکتان مشورت کنید).
غذاهای غنی شده مثل غلات صبحانه، آب پرتقال و ماست بخورید
غذاهای حاوی ویتامین دی مثل ماهی سالمون، تن و کاد مصرف کنید.

ویتامین ث

ویتامین ث به مقدار زیاد در اپیدرمیس (لایه بیرونی پوست) و نیز درمیس (لایه درونی پوست) وجود دارد. خواص آنتی اکسیدانی و نقش ویتامین ث در تولید کلاژن به سلامت پوست کمک می کند و پوست را سالم نگه می دارد. به همین دلیل است که ویتامین ث یکی از ترکیبات مهم و کلیدی در محصولات مراقبت از پوست و محصولات ضدپیری است. مصرف ویتامین ث به صورت خوراکی می تواند اثربخشی ضدآفتاب هایی که روی پوست برای حفاظت از آن در برابر اشعه های مضر ماورابنفش مالیده می شود را تقویت کند. ویتامین ث می تواند آسیب به سلول را کاهش دهد و به ترمیم زخم ها و جراحات بدن کمک کند. ویتامین ث می تواند به مقابله با علایم پیری کمک کند زیرا این ویتامین نقش مهمی در ساختن کلاژن طبیعی در بدن دارد. این ویتامین به ترمیم پوست آسیب دیده کمک کرده و در برخی موارد چروک ها را کمتر می کند.
بدلیل فراوانی ویتامین ث در محصولات بدون نسخه، مکمل های رژیمی و غذاهایی که می خوریم، کمبود این ماده مغذی بندرت روی می دهد. بنابراین توصیه می شود که هر روز ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین ث مصرف کنید.

مرکبات مثل پرتقال مصرف کنید.
از منابع گیاهی ویتامین ث مثل توت فرنگی، بروکلی و اسفناج استفاده کنید.
آب پرتقال بنوشید.
مکمل ها را به توصیه پزشک مصرف کنید
از محصولات ضدپیری پوست حاوی ویتامین ث برای درمان خشکی، قرمزی، چروک و لکه های پیری استفاده کنید.

ویتامین E

ویتامین E نیز همانند ویتامین ث یک آنتی اکسیدان است که وظیفه اصلی آن در مراقبت از پوست، حفاظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از نورآفتاب است. ویتامین E، اشعه های مضر ماورابنفش آفتاب را وقتی به پوست تابیده می شود، جذب می کند. حفاظت از نور به توانایی بدن برای به حداقل رساندن آسیب های ناشی از اشعه های ماورابنفش آفتاب گفته می شود که این می تواند به جلوگیری از لکه های تیره و چروک ها کمک کند.
بدن معمولا ویتامین E را از طریق سبوم (Sebum)-یک ماده روغنی که از طریق منافذ پوستی ترشح می شود-تولید می کند. سبوم، پوست را مرطوب نگه داشته و از خشکی آن جلوگیری می کند. اگر پوست شما خشک است، ویتامین E می تواند نبود سبوم را جبران کند. ویتامین E به درمان التهاب پوست کمک می کند.
درحالیکه ویتامین E در بیشتر محصولات مراقبت از پوست موجود است اما مشکل اینجاست که اثرات این ویتامین می تواند با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به حداقل برسد. جذب ویتامین E به مقدار کافی از طریق رژیم غذایی در اولویت قرار دارد. اکثر بزرگسالان لازم است هر روز ۱۵ میلی گرم ویتامین E مصرف کنند. شما می توانید جذب این ویتامین را با انجام کارهای زیر افزایش دهید:

مغزها و دانه هایی مثل بادام، فندق و تخمه گل آفتابگردان مصرف کنید.
مولتی ویتامین یا مکمل ویتامین E بخورید.
از محصولات موضعی حاوی ویتامین E و ث استفاده کنید (این محصولات می توانند در حفاظت از پوست موثر باشند).

ویتامین k

ویتامین k در کمک به فرایند انعقاد خون ضروری بوده و به بدن در ترمیم زخم ها و جراحات، ناراحتی ها و جراحات ناشی از جراحی کمک می کند. وظایف اصلی ویتامین k کمک به شرایط پوست از جمله موارد زیر است:

نقاط کشیده شده
عروق و رگ های عنکبوتی
زخم ها و جراحات
نقاط و لکه های تیره
حلقه های سیاه دور چشم

ویتامین k در بیشتر کرم های موضعی پوست وجود دارد و می تواند به درمان انواع بیماری های پوستی کمک کند. پزشکان از کرم های حاوی ویتامین k برای بیماران تحت عمل جراحی جهت کمک به کاهش تورم و ناراحتی ها استفاده می کنند. این ویتامین می تواند به سرعت ترمیم پوست شتاب دهد. با این حال مطالعه اثرات ویتامین k بر پوست بسیار کمتر از مطالعه روی ویتامین های ای و ث است.
بزرگسالان لازم است هر روز ۹۰ تا ۱۲۰ میلی گرم ویتامین k مصرف کنند. شما می توانید با خوردن خوراکی های زیر، جذب ویتامین k را افزایش دهید:

کلم برگ
اسفناج
کاهو
کلم
لوبیا سبز

ویتامین ها برای سلامت پوست ضروری هستند؟

به همان اندازه که ویتامین ها برای سلامت و کارکرد بدن ضروری هستند، کمبود ویتامین نیز می تواند باعث اثرات جانبی بر پوست شود. از آنجایی که ویتامین های ث و ای نقش مهمی در حفاظت از پوست در برابر آفتاب دارند، کمبود این ویتامین ها نیز می تواند خطر آسیب های پوستی از جمله سرطان پوست را افزایش دهد. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، سرطان پوست شایعترین نوع سرطان در ایالات متحده امریکاست.
این روزها دسترسی به مکمل های ویتامین بسیار آسان و راحت است بنابراین برای مصرف مکمل های ویتامین با متخصص پوست یا پزشکتان صحبت کنید. سپس می توانید به داروخانه بروید و محصولات مراقبت از پوست را تهیه کنید. اگر این چهار ویتامین جزو ترکیبات محصولات موردنظرتان باشد، می توانید محصول را انتخاب کنید.درحالیکه ویتامین ها برای سلامت پوست ضروری هستند اما ممکن است این ویتامین ها را به مقدار کافی از طریق رژیم غذایی جذب نکنید. با انجام یک آزمایش خون می توانید مشخص کنید که آیا دچار کمبود ویتامین هستید یا خیر. شما باید ویتامین ها را فقط با راهنمایی پزشک برای پیشگیری از مصرف زیاد مکمل ها یا اوردوز مصرف کنید.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید