وال واشر چیست ؟

 وال واشر چیست ؟

وال واشر یک المان نورپردازی نسبتا جدید و کاربردی است که از کنار هم قرار گرفتن چندین منبع نوری که به طور معمول led است ساخته میشود

این محصولات قابل استفاده به عنوان پروژکتور نما نیز هستند. وال واشر ها محصولات روشنایی به جای استفاده از پروژکتور ها هستند. در شرایطی که امکان استفاده از پروژکتور وجود نداشته باشد و همزمان نیاز به نور زیاد باشد، می توان از وال واشر ها استفاده کرد.

مثلا ممکن است برای نورپردازی ساختمان ها فضایی باریک و بلند داشته باشیم. در چنین شرایطی نمی توان از چندین پروژکتور به طور همزمان استفاده کرد چرا که علاوه بر کمبود فضا، تعدد پروژکتور ها در کنار هم، ظاهر نامناسبی ایجاد می کند. وال واشر ها قادرند نور خطی و یکنواخت در عرض زیاد ایجاد کنند. همچنین استفاده از وال واشر در شرایطی که تمایل به عدم تابش نور از طریق پنجره ها باشد، امکان پذیر خواهد بود. به این مفهوم که می توان آن را به عنوان بخشی از زیبایی ساختمان ها نیز استفاده کرد، نورپردازی ساختمان های بزرگ با استفاده از پروژکتورها می تواند نقش به سزایی در نمایش با شکوه و مجلل ساختمان داشته باشد. وال واشر ها (Wall Washer) به منظور روشنایی و نورپردازی نمای ساختمان ها، بدنه ی پل ها، بناهای تاریخی، تونل ها و انواع دیوارها به کار می روند.

از مزایای وال واشرها می توان به بالا بودن فوکوس LED ها، هماهنگی کامل با سیستم DMX، بازدهی نوری بالا و راندمان بالا، توان مصرفی بسیار پایین در مقایسه با چراغ های معمولی و نورافکن ها، قابلیت نصب در زوایای مختلف با امکان اجرای سایه و روشن در سطح دیوار و تداوم نور خروجی ثابت در طولانی مدت اشاره داشت.

کاربرد اصلی این محصول در ایجاد روشنایی و نورپردازی بر روی دیوار ها، نمای ساختمان و ایجاد پرده نور در انواع سطوح از جمله دیوارها، پل ها و… است. از دیگر کاربرد های وال واشر می توان به ساخت انواع چراغ های خطی رنگی (مانند پرچم) اشاره کرد. از وال واشر برای نورپردازی سطوح بزرگ(مخصوصا دیوارها) استفاده می شود. وال واشر بیشتر برای نورپردازی در ساختمانهای جدید کاربرد دارد. البته از این المان ممکن است در موزه ها، گالریها و فروشگاهها و یا نقاطی که یک سوژه نورپردازی که سطح بزرگی داشته باشد استفاده شود.

همچنین والواشر در موارد بسیاری به جز نور پردازی نمای ساختمان مصرف دارد که عبارتند از:

روشنایی فروشگاه ها و رستوران های بزرگ

رشد گیاهان ( گرو لایت): این نور پردازی با توجه به نور مورد نیاز گیاه منظور و با led های فرکانسی و خاص انجام می شود.
نور پردازی آکواریوم آب شیرین: استفاده از والواشر در آکواریوم های آب شیرین در اغلی موارد برای زیبایی مود استفاده قرار می گیرد.
نور پردازی آکواریوم آب شور: این مورد برای شبیه سازی آکواریوم به محیط دریا برای حیات ماهیان آب شور الزامی است و از ال ای دی های کلوین دار و uv در والواشر باید استفاده شود.
موارد پزشکی و عفونی
مراسم جشن : والواشر بلک لایت بسیار در جشن ها مورد استفاده قرار می گیرد و انواع اقلامی مانند کلاه ، عینک و … که فقط با ال ای دی uv رنگ مورد نظر را میگیرند مکمل والواشر ها می باشند .

روشنایی به کار رفته در ساخت وال واشر ها، ال ای دی هستند. این ال ای دی ها دارای لنزی برای تنظیم زاویه تابش نور هستند که باعث می شود کنترل بیشتری بر روی شرایط نور پردازی وجود داشته باشد. این زاویه به طور معمول ۳۰ تا ۴۵ درجه را پوشش می دهند. برای داشتن ال ای دی با زاویه متفاوت، نیاز به سفارش اختصاصی محصول می باشد.
LED های قرار گرفته به روی وال واشر ها می توانند به طور متراکم و با فاصله اندک از یکدیگر قرار گیرند که در این صورت نور بیشتر ارائه خواهند داد. اما همین وال واشر می تواند از ال ای دی های کمتری استفاده کند تا نور کمتری داشته باشد.

وال واشرها دارای طیف کاملی از رنگ ها بوده که به شما امکان استفاده از رنگ های آفتابی، مهتابی و فول کالر را به صورت همزمان می دهد و به صورت سفارشی در ابعاد متفاوت و توان های مختلف قابل تولید می باشد.

شکل خطی این چراغ نور یکنواختی در طول ایجاد کرده و بسته به میزان روشنایی مورد نیاز می توان تراکم روشنایی، رنگ و همچنین طول بدنه چراغ را انتخاب نمود. وال واشر led جهت روشنایی دکوراتیو و نورپردازی بناها و محیط های خارجی استفاده می شود. این محصول به شکل خطی طراحی شده و قابلیت ارتباط با سیستم های نورپردازی رنگ متغیر را دارا است و همچنین در ابعاد، اشکال و زوایای پخش نور متفاوت تولید می گردد. از دیگر مزایای وال واشر ال ای دی می توان به بازده بالا، طول عمر بسیار بالا و منحصر به فرد بودن این محصول اشاره داشت.
ال ای دی ها به واسطه مصرف پایین انرژی می توانند در راستای کاهش هزینه های انرژی در پروژه های نورپردازی، بازده نوری بالایی داشته باشند.

وال واشر از ۴ قسمت کلی ساخته میشود:

LED ال ای دی برای ایجاد نور که معمولا از چندین led با توان مصرفی ۱ وات استفاده می شود.
بدنه وال واشر
لنز برای پخش و یا تمرکز نور در محل مورد نظر
درایور (در صورت راه اندازی اصولی و صحیح به صورت سری از درایور استفاده می شود.)

۱. LED های به کار رفته در والواشر LED های پاور(POWER) هستند. که توان هر LED معمولا ۱ وات میباشد. البته از LED های با وات بیشتر(مثل ۳ وات) نیز میتوان استفاده نمود ولی به دلیل اینکه نوردهی LED های پاور همراه با تولید حرارت هست و باید برای خنک کردن و انتقال این حرارت روشهایی را در نظر گرفت از ال ای دی با وات بالاتر استفاده نمیگردد چرا که هرچه توان ال ای دی بالاتر باشد تولید حرارت آن نیز بیشتر خواهد بود. احتمالا شما فکر میکردید که LED قطعه ای است که حرارت تولید نمیکند و راندمان بالایی دارد. در جواب باید گفت که با توجه به حجم نور تولیدی و در نظر گرفتن ابعاد نقطه تولید کننده این نور حرارت به وجود آمده بسیار ناچیز است ولی برای افزایش طول عمر LED باید این حرارت را سینک کرد. برای انتقال این حرارت از هیت سینک استفاده می شود.

۲. بدنه: هیت سینک (منتقل کننده حرارت) در والواشرها همان بدنه والواشر هست . برای انتقال حرارت از آلومینیوم استفاده میکنند که حرارت را زود به خود میگیرد و زود هم خنک میشود. با تماس دادن بدنه آلومینیومی به سطح زیرین LED حرارت تولید شده در چیپ LED را به بیرون منتقل مینمایند. وزن بدنه و سطح آن یک پارامتر تعیین کننده در کیفیت و مرغوبیت والواشر می باشد چرا که هر چه بدنه سبکتر و نازکتر و سطح تماس کمتری با هوا داشته باشد حرارت بیشتر در LED میماند و طول عمر قطعه کم میشود. تولید کنندگان اغلب برای کاهش قیمت در بازار از بدنه سبکتر استفاده میکنند که همین امر موجب کاهش طول عمر المان می شود.

۳. لنز: با توجه به مصرف وال واشرها برای پرتاب نور بیشتر و پوشش نوری بیشتر از لنز در مقابل LEDها استفاده میشود. کار لنز متمرکز کردن و جهت دادن به نور است که این لنزها میتوانند زوایای گوناگونی از ۵ درجه تا ۱۲۰ درجه و یا بیشتر داشته باشند. به طور کلی در یک والواشر از یک نوع لنز با یک زاویه پخش نور استفاده میشود. در مورد لنز شفافیت و عدم داشتن حباب موجب مرغوبیت لنز می باشد. لنز را با استفاده از هولدر بر روی ال ای دی تثبیت می کنند. لنزها انواع گوناگونی نیز دارند ازجمله لنز محدب لنز تخت. لنز مشجر لنز یکپارچه که هولدر و لنز یک تکه می باشد.

۴. درایور: در واقع آن چیزی که برق شهر را تبدیل به ولتاژ و جریان مورد نیاز LED ها میکند درایور می باشد. اهمیت درایور از این جهت است که جریان و ولتاژ را به صورت کنترل شده و دقیق به LED منتقل کند چرا که LED در اثر کارکرد و تولید نور مقداری حرارت هم تولید میکند که همین حرارت سبب بالاتر رفتن جریان و مصرف LED میشود و این چرخه درصورتیکه ادامه پیدا کند خیلی زود ال ای دی که المان اصلی تولید کننده نور است سوخته و از بین میرود. درایورها دارای رنج توان کارکرد میباشند به عنوان مثال۱تا ۳ وات یا ۱۵تا ۲۴ وات و… . در مورد درایور مهمترین نکته PFC یا اهمان راندمان یا ضریب تبدیل انرژی به توان مفید درایور می باشد که آنرا به صورت درصد نمایش میدهند. راندمان درایورها میتواند مقادیر مختلفی باشد ولی در صورتیکه این عدد بالاتر باشد نشانه کیفیت درایور می باشد .راندمان دایورها معمولا از ۸۰ درصد به بالا می باشد . با درنظر گرفتن رنج کارکرد میتوان گفت که یک درایور ممکن است بتواند pfc بالاتری از آنچه بر رویش درج شده نیز داشته باشد ولی این امر سبب کاهش طول عمر درایور میشود . بیشترین چیزی که به درایور ،که مستقیما با برق شهر در تماس است ؛صدمه میزند دوفاز شدن درایور می باشد.

با درنظر گرفتن نکات بالا میتوان به بهترین کیفیت یک وال واشر با توجه به سوژه ای که میخواهیم نورپردازی کنیم برسیم.

مدیر سایت

Related post

دیدگاهتان را بنویسید