نیجریه به اسکار نرفت

 نیجریه به اسکار نرفت

«شیردل» که به‌عنوان نخستین فیلم کشور نیجریه و یکی از فیلم‌های قاره آفریقا نامزد حضور در رشته فیلم‌های بین‌المللی مراسم اسکار ۲۰۲۰شده بود، از سوی اعضای آکادمی اسکار شایسته نامزدی تشخیص داده نشد.

فیلم شیردل نخستین فیلمی بود که از کشور نیجریه برای حضور در اسکار نامزد شده بود. کارگردان این فیلم ژنویو ناجی، یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان نولیوود (صنعت سینمای نیجریه) است. مسئولیت پخش و توزیع این فیلم را نیز کمپانی نتفلیکس عهده‌دار است. در این فیلم اغلب دیالوگ‌ها به زبان انگلیسی است و تنها ۱۲دقیقه از این فیلم ۹۵دقیقه‌ای به دیالوگ‌هایی به زبان ایگبو (یکی از زبان‌های اصلی محلی نیجریه) اختصاص یافته است. شیردل علاوه بر اینکه قرار بود به‌عنوان نخستین فیلم نیجریه در اسکار حضور یابد، نخستین فیلم کمپانی نتفلیکس از سینمای نولیوود نیز محسوب می‌شد. این فیلم علاوه بر اینکه روی پلتفرم شبکه نتفلیکس قابل دسترس برای عموم است، طبق معیارهای آکادمی اسکار دست‌کم به‌مدت ۷ روز متوالی در سینماهای نیجریه نمایش داده شده است.

حذف فیلم شیردل از میان نامزدهای اسکار ۲۰۲۰اما به بحث‌ها درباره تأثیر معیارهای آکادمی اسکار بر صنعت سینما در کشورهایی که زبان انگلیسی زبان اصلی آنهاست دامن زده است. آوا دوورنی، کارگردان و فیلمساز آمریکایی از نامزدهای دریافت جایزه اسکار ۲۰۱۷در رشته بهترین فیلم مستند، در زمره اصلی‌ترین منتقدان تصمیم اخیر آکادمی درباره فیلم شیردل قرار دارد. ژنویو ناجی کارگردان شیردل نیز از محوری بودن دیالوگ‌های انگلیسی در فیلمش دفاع کرده و گفته است، زبان انگلیسی به مثابه پلی میان ۵۰۰زبان دیگری که در نیجریه به آن تکلم می‌کنند، عمل می‌کند. اما درحالی‌که ناجی از تصمیمش در استفاده از دیالوگ‌های انگلیسی در ۸۳دقیقه از فیلم شیردل دفاع کرده فیلم‌هایی که در نولیوود به زبان‌های محلی نیجریه ساخته می‌شوند از اقبال و محبوبیت زیادی چه در داخل و چه در خارج از نیجریه میان مخاطبان برخوردارند.

کریس اهیدرو، مدیر خانه فوجی کمپانی که در ساخت فیلم‌ها و سریال‌های کمدی موقعیت‌ و سریال‌های تلویزیونی فعالیت دارد در این‌باره می‌گوید: انگلیسی زبان رسمی کشورهای بریتانیا، کانادا و استرالیاست اما این کشورها هم فیلم‌هایی را که زبان آنها انگلیسی باشد به‌عنوان نامزد در بخش فیلم‌های بین‌المللی آکادمی اسکار معرفی نمی‌کنند. او در ادامه می‌افزاید: پذیرش فیلم‌های انگلیسی‌زبان نولیوود در بین فیلم‌های بین‌المللی اسکار به‌عنوان فیلم‌هایی که به زبان رسمی کشور نیجریه ساخته شده‌اند، به جای منفعت بیشتر به صنعت سینمای نیجریه آسیب می‌رساند.

m y

Related post

دیدگاهتان را بنویسید