نقش اسباب بازی در آینده کودکان و رشد عاطفی و اجتماعی آن ها

 نقش اسباب بازی در آینده کودکان و رشد عاطفی و اجتماعی آن ها

اسباب بازی و کودک

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد اسباب بازی در آینده کودکان نقش بسیار مهمی دارد و یک جنبه بسیار پر‌اهمیت در رشد کودک را شامل می‌شود. کودکان در هر سنی از بازی با اسباب بازی‌ها و نقش‌های متفاوتی که در بازی‌های فانتزی و ساختگی خود ایفا می‌کنند، لذت می‌برند. اما اسباب بازی‌ها چیزی فراتر از همین ابزار ساده‌ای هستند که ما می‌بینیم. مطالعات نشان داده‌اند که کودکان از طریق هر قسمت از بدن خود، چیزهای جدیدی را یاد می‌گیرند. در این میان بسیاری از اسباب‌بازی‌ها، فرصت‌های یادگیری را در اختیار کودکان قرار می‌دهند تا بتوانند مهارت‌هایی را بیاموزند که برای بقیه عمرشان مفید باشد.

 

چرا اسباب بازی‌ها مهم هستند؟

 

در ابتدا، بیایید ببینیم چرا اسباب بازی‌ها برای رشد کودک شما بسیار مهم هستند. در نگاه اول، اسباب بازی‌ها به سادگی به عنوان نوعی سرگرمی برای بچه‌ها شناخته می‌شوند. ولی واقعیت این است که آنها بسیار مهم‌تر از چیزی هستند که به نظر می‌رسند. مثلا وقتی کودک شما فقط یک ماه سن دارد، می‌تواند از اسباب بازی‌هایش برای درک دنیای اطراف خود استفاده کند. یا وقتی بازی می‌کند، مهارت‌هایی را به دست می‌آورد که برای پیشرفت او بسیار مهم است.

به یاد داشته باشید که اسباب بازی می‌تواند هر چیزی باشد، از مجموعه‌ای از کلیدها گرفته تا یک فنجان یا حتی یک لوله دستمال توالت خالی. حتی ساده‌ترین اسباب بازی‌ها هم می‌توانند یک ابزار خلاقانه باشند. مثلا وسایلی مانند رنگ و مداد هم جزو اسباب بازی‌هایی هستند که به کودک کمک می‌کنند تا دنیا را بهتر و بیشتر درک کنند.
تخفیف شوینده های افق کوروش

یا یک پازل به آن‌ها کمک می‌کند الگوها را بشناسند و مغزشان را وادار به کار کردن برای کشف پازل کند. حتی بچه‌های کوچک‌تر هم وقتی یک برج بلوک ساختمانی سقوط می‌کند، درس فیزیک را یاد می‌گیرند. این یعنی قبل از اینکه کودک شما پروسه آموزش دیدن را در کلاس آغاز کند، دنیای پیرامون خود را از طریق اسباب بازی‌هایش می‌شناسند. بنابراین اگر به آنها اجازه دسترسی به اسباب‌بازی‌های زیادی را بدهید، آنها می‌توانند از سنین پایین شروع به یادگیری کنند.

چگونه اسباب بازی‌ها بر رشد تاثیر می‌گذارند

همان‌طور که اشاره کردیم کودکان تنها از راه بازی کردن، رشد می‌کنند و هر بار که بازی می‌کنند، طیف کاملی از مهارت‌هایی را که باید رشد دهند، در خود پرورش می‌دهند. در ادامه به شما می‌گوییم که چطور اسباب بازی در آینده کودکان نقش خود را ایفا می‌کند و می‌تواند بر رشد او تاثیر بگذارد.

بهبود تفکر خلاق کودک

بیشتر کودکان با هر چیزی که در دسترسشان قرار بدهید، به طور خلاقانه‌ای بازی می‌کنند. کافی است یک جعبه خالی جلوی فرزندتان بگذارید تا خیلی زود شروع به بازی با آن بکند. همین اسباب بازی‌های ساده به بچه‌ها کمک می‌کند تا خلاقیت خود را توسعه دهند.
حتما بخوانید ۸ میوه‌ مضر در بارداری که برای سلامت مادر و جنین خطرناکند

وقتی کودکتان مجموعه‌ای از اسباب‌بازی‌ها مثل بلوک‌های ساختمانی یا «لگو» در اختیار دارد یا در حال تظاهر به غذا دادن به عروسک است، بازی فراتر از یک سرگرمی می‌رود و او خودش را در یک خانواده می‌بیند که نقش مهمی را در آن ایفا می‌کند. در این مواقع بلوک‌های لگو تبدیل به قلعه می‌شوند، غذا بخشی از یک رستوران می‌شود و عروسک‌ها مثل خانواده‌ای هستند که کودک در آن زندگی می‌کند.

کودک با این بازی‌ها برای درک دنیای اطراف خود تلاش می‌کند. این اسباب بازی‌ها به آنها کمک می‌کنند تا چیزها را به طور گسترده‌تری ببینند. همچنین به آنها این امکان را می‌دهد تا سناریو‌های مختلفی را کنار هم بچیند. این سناریوها به کودک کمک می‌کنند تا در آینده مهارت‌های زیادی را همزمان در کنار هم، تصور و یک یا چند گزینه را انتخاب کند.

تاثیر اسباب بازی بر بلوغ عاطفی

 

علاوه بر مهارت‌های فیزیکی، کودکان باید از نظر عاطفی در یک محیط امن رشد کنند. اسباب بازی‌ها ابزار عالی برای کمک به آنها برای القای احساس امنیت هستند. مثلا بسیاری از کودکان، شب‌ها اسباب بازی مورد علاقه خود را در آغوش می‌گیرند و می‌خوابند. یا آنها را با خود به مطب پزشک یا مهمانی‌ها می‌برند. این اسباب‌بازی‌ها نحوه تعامل بچه‌ها با احساساتشان را آشکار می‌کند.

وقتی کودک اسباب بازی مورد علاقه خود را با خود به همراه دارد، در حال تمرین کردن نوعی پیوند و برقراری ارتباط شخصی با یک شخصیت خاص به روشی سالم است. این یعنی وقتی کودک با این اسباب‌بازی‌ها بازی می‌کند، پیوند برقرار کردن با دیگران را هم یاد می‌گیرد.

توسعه مهارت‌های حرکتی با اسباب بازی

فواید بازی با کودکان خردسال و تاثیر آن بر رشد و یادگیری آنها بسیار زیاد است. ولی در این میان اسباب بازی‌های زیادی وجود دارند که به رشد مهارت‌های حرکتی کودکان کمک می‌کنند. می‌توانید یک چوب به آنها بدهید تا روی آن بپرند یا یک توپ برای ضربه زدن و پرتاب کردن به اطراف می‌تواند به رشد جسمی و حرکتی کودک در آینده کمک کند. با این اسباب‌بازی‌ها کودک به مرور یاد می‌گیرد که توانایی‌های حرکتی خود را گسترش دهد.

توسعه مهارت‌های شناختی در‌ آینده

 

وقتی فرزندتان به مدرسه می‌رود، شروع به یادگیری مهارت‌های مهمی مثل ریاضیات و زبان می‌کند. با این حال، حتی قبل از اینکه به مدرسه برود، این دانش‌ها را از طریق اسباب بازی‌های خود یاد می‌گیرند. همان‌طور که قبلا ذکر شد، هر بار که کودکان بازی می‌کنند، یاد می‌گیرند که جهان و دنیای پیرامونشان چگونه کار می‌کند.

اسباب بازی‌های مختلف مهارت‌های شناختی متفاوتی را به کودک شما آموزش می‌دهند. مثلا، یک بازی رومیزی به آنها کمک می‌کند تمرکز و حافظه خود را تقویت کنند. یا مثلا لگوها و بلوک‌های ساختنی به پیشرفت مهارت حل مسئله کمک می‌کنند.

ایجاد مهارت‌های اجتماعی در آینده

حتما بخوانید راهنمای کامل بهترین روش های شستن لباس نوزاد

به عنوان یک والد، شما می‌خواهید فرزندتان بتواند دوستانی پیدا کرده و به شیوه‌ای سالم با دیگران ارتباط برقرار کند. در عین حال بچه‌ها وقتی با اسباب‌بازی‌ها بازی می‌کنند، این کار را یاد می‌گیرند. بازی با اسباب بازی به کودکان کمک می‌کند ابتدا با شما و سپس با سایر کودکان اطراف خود ارتباط برقرار کنند.

وقتی بچه‌ها با کودک دیگری بازی می‌کنند، مهارت‌هایی در اشتراک گذاشتن، احترام و همکاری ایجاد می‌کنند. اینها همه مهارت‌های ضروری برای زندگی بعدی هستند، بنابراین شما آنها را برای موفقیت در آینده آماده خواهید کرد.

 

چه اسباب بازی‌هایی برای کودکان خوب است؟

 

اینکه اسباب بازی‌ها چقدر می‌توانند در رشد و آینده کودکانمان نقش داشته باشند، غیر قابل انکار است. اما فراموش نکنید که برای خرید و انتخاب اسباب بازی باید نکاتی را لحاظ کنید که غفلت از آن‌ها می‌تواند به ضرر فرزندتان تمام شود. چون همان‌طور که اسباب بازی در آینده کودکان می‌تواند نقش مثبتی را ایفا کند، گاهی اوقات اسباب بازی‌های اشتباه، خطرناک، خشن و غیر ایمن می‌توانند تاثیر منفی بر آینده آنها بگذارند. در هنگام انتخاب و تهیه اسباب بازی برای کودکانتان به موارد زیر دقت کنید که آنها شرایط زیر را داشته باشند.

* اسباب‌بازی‌هایی که شکل و اندازه خاصی ندارند و کودک می‌تواند با سلیقه خودش آن‌ها را تغییر دهد باعث رشد خلاقیت در کودک خواهند شد.

* اسباب‌بازی‌های موزیکال با تن صدای مناسب و آهنگ ملایم و آرامش‌بخش می‌توانند باعث شادی و نشاط کودکان شوند. موسیقی یا صوت برخی از اسباب بازی‌ها ممکن است کودک را بترساند یا به او اضطراب وارد کند. در هنگام خرید اسباب‌ بازی‌های موزیکال به این موضوع دقت کنید.

* عروسک‌های سبک، پارچه‌ای و نرم که کودکان علاقه دارند آن‌ها را به عنوان همراه و همدم خود داشته باشند، به رشد قدرت تکلم کودکان کمک می‌کند و جزو بهترین اسباب بازی‌ها برای کودکان ۱ تا ۵ ساله هستند.

* ساخت کاردستی‌های کاغذی به پیشرفت خلاقیت کودک کمک خواهند کرد.

* وسایلی مثل لگو و مکعب‌های رنگی باعث ایجاد مهارت‌های حرکتی کودکان مخصوصا در قسمت دست‌ها می‌شود.

* وسایل نقاشی مثل ماژیک، مداد رنگی، مداد شمعی و … هم به رشد مهارت‌های حرکتی و جسمی کودکان و هم به رشد خلاقیت نوزاد کمک می‌کنند.

سوالات متداول

کدام اسباب بازی در آینده کودکان تاثیر مثبتی دارد؟

 

اسباب بازی‌های ایمن و ساده می‌توانند به کودکان کمک کنند تا مهارت‌‌های جسمی، عضلانی و فکری خود را ارتقا دهند. همچنین بازی با عروسک‌ها و وسایل بازی، آنها را با دنیای پیرامونشان آشنا می‌کند و مهارت‌های ارتباطی آنها را توسعه می‌دهد.

چه بازی‌هایی خلاقیت کودکان را در آینده ارتقا می‌دهند؟

بازی‌هایی که کودکان در آنها می‌توانند سناریوهای مختلفی را تصور کنند، بازی‌هایی که با بلوک‌های سازه‌ای، لگو و … درست می‌شوند، می‌تواند خلاقیت کودکان را در‌ آینده پرورش دهند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید