قاچاق کالاهای بهداشتی تهدید جدی سلامت مصرف کنندگان است

 قاچاق کالاهای بهداشتی تهدید جدی سلامت مصرف کنندگان است

لوازم ارایشی بهداشتی

در سال‌های اخیر به‌دلیل وجود محدودیت‌های ارزی و محدودیت‌ واردات برخی لوازم بهداشتی و آرایشی ،تجهیزات پزشکی و دارو به کشور واردات قاچاق این نوع کالاها و تولید غیرمجاز آن در ایران افزایش یافته و خطرات زیادی سلامت مردم را تهدید می‌کند.

قاچاق کالا زمانی بازار را دچار آشفتگی اقتصادی می‌کند که چرخه تولید، توزیع، مصرف و یا واردات قانونی دچار مشکل شده باشد و نتیجه آن شفاف نبودن گردش کالاها در سطح بازار کشور است.

مبارزه با قاچاق و تقلب در حوزه سلامت ویژگی‌های خاصی دارد و دلیل آن هم حساسیت این حوزه است چرا که اگر تقلبی در حوزه سلامت شهروندان رخ بدهد خسارات آن بسیار زیاد خواهد بود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز پدیده قاچاق را در هر نوع آن برای ساختار اقتصادی کشور زیان آور می داند و می گوید: گسترش قاچاق کالاهای سلامت محور علاوه بر زیان های اقتصادی، به تهدید سلامت مردم در جامعه منتهی می شود و هدف این معاونت از ایجاد این اداره در دانشگاه، استفاده از همه ظرفیت های قانونی در اختیار و در سطح گسترده برای مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور است.

محمدجواد راعی در گفت و گو با «ایلنا» از راه اندازی اداره مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور در دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی یک سال گذشته خبر می دهد.

وی می افزاید: بیش از ۷۰ میلیارد ریال انواع کالاهای قاچاق در حوزه های دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل های ورزشی، داروهای گیاهی و مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در یک سال گذشته کشف و توقیف شده است.

دولت مبارزه با قاچاق کالا را به صورت جدی در دستور کار قرار دهد

یکی از فعالان حوزه سلامت و تولید کننده تجهیزات نیز در گفت و گو با«ایلنا» می گوید: یکی از مشکلات فعالیت در عرصه تولید تجهیزات پزشکی و سلامت افزایش قاچاق در بازار است؛ متاسفانه در بازار کالای قاچاق و تقلبی بسیار زیاد شده است و طبق قانون دولت باید با کالای قاچاق برخورد کند.

صدرا سپهری می افزاید: از آنجا که تجهیزات پزشکی مستقیما با سلامت مردم در ارتباط است، استانداردهای سخت گیرانه‌ای وزارت بهداشت برای اخذ مجوز از جمله؛ استاندارد و آزمون‌های ایمنی، عملکرد، حساسیت، بالینی، آزمون تشعشعات الکترو مغناطیسی، ایمنی کاربری، ایمتی لیرز و …اعمال شد.

این فعال حوزه سلامت با بیان اینکه دولت باید مبارزه با قاچاق کالا را به صورت جدی در دستور کار قرار دهد تا تولیدکنندگان انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت پیدا کنند، ادامه می دهد: تنها درخواست ما اجرای قانون است، چراکه اگر قانون اجرا شود، تولیدکنندگان و دیگر فعالان اقتصادی با مشکلی مواجه نمی‌شوند.

سپهری خاطرنشان می کند: بسیاری از دستگاه‌های پزشکی و به طور نمونه لیزر که در بازار موجود است خدمات پس از فروش و پشتیبانی ندارد، اما دستگاه تولید شده توسط شرکت ما از خدمات پس از فروش بهره می‌برد.

این فعال حوزه کالای سلامت می گوید: ما دانش فنی برای تولید لیزرهای درمانی را نیز داریم و می‌توانیم وارد عرصه تولید لیزرهای فیزیوتراپی، دندانپزشکی، درمان زخم و لیزرهای جراحی هم شویم، البته به دلیل حساسیت زیاد و سرمایه بالایی که تولید این نوع لیزرها نیاز دارد هنوز در مرحله پژوهش هستیم، اما در تلاش هستیم تا بتوانیم محصولی با کیفیت در این زمینه ارائه دهیم.

بیشتر داروهایی که در باشگاه ها توزیع می شوند، قاچاق است

سرپرست هیأت پزشکی ورزشی نیز درباره استفاده از دارو در باشگاه های ورزشی می گوید:بیشتر داروهایی که در باشگاه ها توزیع می شوند، به طور قاچاق وارد کشور شده و احتمال اینکه از سلامت کافی برخوردار نباشند، زیاد است، این داروها به محلی برای کسب درآمد باشگاه داران تبدیل شده و ورزشکاران نباید خود را به این دام بیاندازند.

کاوه باشتی ادامه می دهد: یکی از خطرناکترین داروهایی که در باشگاه ها رواج دارد، داروهای لاغری است، داروهای حاوی آمفتامین که بسیار خطرناک است و باعث تغییرات رفتاری، شخصیتی و حتی بروز بیماری های صعب العلاج روانی می شوند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید