علت گرفتگی گوش و درمان‌های خانگی مؤثر برای آن

 علت گرفتگی گوش و درمان‌های خانگی مؤثر برای آن

گرفتگی گوش

گاهی اوقات به دلیل عوامل بیرونی یا مشکلات داخل گوش، دچار گرفتگی گوش می‌شویم. همه‌ی ما می‌دانیم که این وضعیت چقدر آزاردهنده است. گرفتگی گوش‌ می‌تواند شنوایی را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به درد و ناراحتی شود. در این مقاله قصد داریم علت گرفتگی گوش را به شما بگوییم و روش‌هایی را که به برطرف شدن این عارضه کمک می‌کنند، به شما معرفی کنیم. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

همه چیز درباره‌ی بیماری‌های خودایمنی؛ علل، علائم، انواع و نحوه‌ی درمان

علت گرفتگی گوش‌ها چیست؟

گرفتگی گوش‌ می‌تواند برای هرکسی اتفاق بیفتد. احتمال بروز این مشکل در کودکان، به‌ویژه در دوران سرماخوردگی یا در اثر سینوزیت (عفونت سینوس‌ها) بیشتر است. این احتمال وجود دارد که در اثر اتفاقات زیر دچار گرفتگی گوش شوید.
تجمع جرم گوش

جرم معمولا نرم است اما می‌تواند سفت شده و باعث گرفتگی گوش شود. اگر جرم گوش‌ منجر به گرفتگی گوش شود، ممکن است علائمی مانند گوش درد، زنگ زدن گوش‌ها و سرگیجه را تجربه کنید. جرم گوش با پاکسازی کانال گوش و جلوگیری از ورود آلودگی و آشغال به داخل گوش برطرف می‌شود.

گاهی اوقات استفاده از گوش‌پاک‌کن برای تمیز کردن داخل گوش، علت این گرفتگی‌ها است. گوش‌پاک‌کن‌ها را نباید داخل گوش کنید. این روش می‌تواند جرم گوش را فشرده کند، آن را در قسمت‌های عمیق‌تر گوش جمع کند و باعث انسداد آن شود.
انسداد شیپور استاش

رفع گرفتگی شیپور استاش خیلی مهم است، چون مایع گیر افتاده می‌تواند باعث شود گوش‌ها عفونت کنند.

انسداد شیپور استاش، یکی از علل احتمالی گرفتگی گوش‌ها است. شیپور استاش، لوله‌ای است که گوش میانی را به حلق وصل می‌کند. مخاط و مایع از طریق این لوله از گوش به سمت پشت حلق حرکت می‌کنند و در آنجا بلعیده می‌شوند.

گاهی اوقات مایع و مخاط به جای پایین رفتن از حلق، در گوش میانی گیر می‌کنند و منجر به گرفتگی گوش می‌شوند. این گرفتگی معمولا با یک عفونت مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا سینوزیت همراه است.

رینیت آلرژیک (التهاب مخاط بینی) هم می‌تواند باعث انسداد لوله‌ی استاش شود. برخی از دیگر علائم گرفتگی ناشی از عفونت یا آلرژی به شرح زیر است؛

آبریزش بینی
سرفه
عطسه
گلو درد

رفع گرفتگی شیپور استاش خیلی مهم است، چون مایع گیر افتاده می‌تواند باعث شود گوش‌ها عفونت کنند. عفونت گوش‌ها زمانی اتفاق میفتد که یک باکتری یا عفونت ویروسی وارد گوش میانی می‌شود. شنا کردن هم می‌تواند باعث عفونت گوش شود.

این وضعیت زمانی اتفاق میفتد که آب بعد از شنا کردن در گوش باقی می‌ماند. به دلیل اینکه این عفونت را بیشتر شناگران تجربه می‌کنند، به آن «گوش شناگر» (Swimmer’s ear) می‌گویند. از علائم عفونت گوش می‌توان گوش درد، قرمزی، ترشح مایع و تب را نام برد.

۱۱ دلیل مهم لرز کردن و نکته‌هایی برای درمان آن

قرار گرفتن در ارتفاع بالا

قرار گرفتن در ارتفاع بالا علت گرفتگی گوش

بعضی از افراد هنگام غواصی اسکوبا، رانندگی در جاده‌های کوهستانی یا قرار گرفتن در هواپیما به طور موقت دچار گرفتگی گوش می‌شوند. علت این موضوع، تغییر سریع در فشار هوای بیرون بدن است.

وظیفه‌ی لوله‌ی استاش، یکسان‌سازی فشار در گوش میانی است. اما این لوله در ارتفاع‌های بالاتر نمی‌تواند همیشه فشار را به درستی متعادل کند. در نتیجه، تغییر فشار هوا در گوش‌ها احساس می‌شود.

گاهی اوقات گرفتگی گوش، تنها اثر جانبی تغییر ارتفاع محسوب می‌شود. اگر دچار ارتفاع‌زدگی (بیماری ارتفاع بالا) شوید، ممکن است سردرد، حالت تهوع یا تنگی نفس را هم تجربه کنید.
نوروم آکوستیک (تومور عصب شنوایی) یا تومور خوش‌خیم داخل گوش

نوروم آکوستیک یک تومور خوش‌خیم است که بر روی عصب جمجمه، که مغز را به گوش درونی متصل می‌کند، ایجاد می‌شود.

نوروم آکوستیک یک تومور خوش‌خیم است که بر روی عصب جمجمه، که مغز را به گوش درونی متصل می‌کند، ایجاد می‌شود. این تومورها معمولا به آهستگی رشد می‌کنند و کوچک هستند.

با این حال، زمانی که بزرگتر شوند، می‌توانند به اعصاب داخل گوش درونی فشار وارد کنند. این موضوع می‌تواند باعث گرفتگی گوش، کاهش شنوایی و زنگ زدن گوش شود. اگر علت گرفتگی گوش نوروم آکوستیک باشد، احتمالا پزشک با انجام جراحی، تومور را از گوش بیرون می‌آورد.
درمان‌های خانگی برای پاک‌سازی جرم گوش

جرم گوش سبب شکل‌گیری یک مانع در ابتدای گوش می‌شود و از ورود آلودگی و ذرات خارجی به گوش جلوگیری می‌کند. غده‌ای که مسئول تولید جرم گوش است، گاهی اوقات بیش از حد جرم تولید می‌کند.

جرم گوش معمولا نرم است، اما تجمع جرم‌ها منجر به سفت شدن آن‌ها می‌شود. در این وضعیت جرم‌ در گوش جمع شده و در نهایت تمام گوش را مسدود می‌کنند. بعضی از نشانه‌های تجمع جرم در گوش عبارتند از؛

سرگیجه
گوش درد
زنگ زدن گوش (صدای زنگ در گوش)

۱. قطره‌ی‌ گوش برای شل و نرم کردن جرم گوش

شما می‌توانید برای نرم کردن جرم و خارج کردن بی‌خطر آن از گوش، از بعضی از محلول‌های طبیعی استفاده کنید. دو یا سه قطره از محلول‌های زیر را با استفاده از قطره‌چکان درون گوشتان بریزید؛

روغن معدنی
روغن بچه
کاربامید پروکساید
هیدورژن پروکساید
گلیسیرین

برای برطرف کردن جرم شدید گوش، می‌توانید قطره‌ی گوش دبراکس را بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک از داروخانه تهیه کنید و داخل گوشتان بریزید.
۲. شست‌وشوی گوش

شست‌وشوی گوش یکی دیگر از روش‌هایی است که افراد برای پاکسازی جرم گوش در خانه امتحان می‌کنند. توجه داشته باشید که افرادی که جراحی گوش داشته‌اند یا گوش‌شان آسیب دیده، نباید این کار را در خانه انجام دهند.

برای این کار باید کیت مخصوص شست‌وشوی گوش را بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک از داروخانه تهیه کنید و دقیقا بر اساس دستورالعمل درج شده بر روی آن، گوشتان را شست‌وشو دهید. هنگام پاکسازی گوش‌ها به نکات زیر توجه کنید.

از فرو کردن گوش پاک‌کن یا وسایل دیگر به گوش خودداری کنید: شما نباید هیچ‌وقت از گوش پا‌ک‌کن برای تمیز کردن گوش‌تان استفاده کنید. استفاده از گوش پاک‌کن باعث فرو رفتن بیشتر جرم‌ها به داخل گوش و در نتیجه گرفتگی آن می‌شود. همچنین نباید با فشار، جرم گوش را بیرون بکشید، چون این کار باعث آسیب به گوش می‌شود.
از انجام شمع گوش اجتناب کنید: یکی از روش‌هایی که افراد برای بازشدن گوش استفاده می‌کنند، شمع گوش است؛ اما این روش از نظر علمی تأیید نشده است. برای انجام این روش، باید یک شمع روشن، مخروطی شکل و توخالی را در گوش‌ خود فرو کنید. جرم گوش با حرارت شمع نرم شده و به شمع می‌چسبد. بنابراین با بیرون کشیدن شمع از گوش، جرم گوش هم خارج می‌شود. این روش در برطرف کردن جرم گوش مفید نیست. احتمال سوختن، سوراخ شدن یا گرفتگی گوش هم در این روش وجود دارد. اگر دچار گرفتگی گوش شدید، هیچ‌وقت این روش را امتحان نکنید.

درمان‌های خانگی برای گرفتگی گوش در اثر آلرژی و عفونت

درمان‌های خانگی برای گرفتگی گوش در اثر آلرژی و عفونت

اگر به دلیل آلرژی یا عفونت دچار گرفتگی گوش شدید، احتمالا یک یا چند علامت زیر را تجربه کنید؛

آبریزش بینی
عطسه
سرفه
گلو درد
تب همراه با عفونت

در صورت داشتن علائم بالا باید در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به پاکسازی جرم گوشتان کنید. گرفتگی گوش می‌تواند منجر به عفونت گوش شود که به درمان تخصصی‌تر نیاز دارد. در ادامه به بعضی از درمان‌های خانگی برای آلرژی و عفونت می‌پردازیم.
۱. استنشاق بخار

اگر علت گرفتگی گوش عفونت یا آلرژی باشد، استنشاق بخار به برطرف شدن گرفتگی گوش کمک می‌کند، چون سینوس‌ها به طور مستقیم به گوش متصل هستند.

برای استنشاق بخار اقدامات زیر را انجام دهید؛

کتری را آب کنید و روی اجاق بگذارید تا بجوشد‌.
کتری را از روی اجاق بردارید و با چند نفس عمیق، بخار را استنشاق کنید.

همچنین می‌توانید دوش آب گرم بگیرید. بخار ایجاد شده هنگام دوش مانند بخاری کتری عمل می‌کند.

۹ روش ساده و مؤثر برای پاکسازی ریه‌

۲. از روغن‌های معدنی و اسانسی استفاده کنید

بسیاری از روغن‌ها خواص آنتی‌بیوتیکی، ضدعفونی‌کننده یا ضدالتهابی دارند. امروزه مطالعات زیادی در حال بررسی خواص روغن‌های اسانسی هستند. بعضی از روغن‌های اسانسی که استفاده از آن‌ها برای پاکسازی مخاط گوش، کاهش التهاب یا درمان عفونت توصیه می‌شود؛

روغن درخت چای
روغن اکالیپتوس
روغن نعناع

این روغن‌ها را معمولا می‌توانید به صورت بخور استنشاق کنید و بینی‌ خود را به آن‌ها نزدیک کنید تا بخار وارد بینی‌تان‌ شود‌.
۳. روی گوشتان یک پارچه‌ی گرم شده قرار دهید

برای رفع گرفتگی گوش، روی گوش‌تان یک پارچه‌ی گرم شده قرار دهید

می‌توانید از یک پارچه‌ی گرم شده برای خشک کردن مخاط بینی و کاهش میزان آن در بینی استفاده کنید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید؛

آب داغ را روی یک تکه پارچه‌ی تمیز بریزید.
زمانی که پارچه کاملا خیس شد، آن را فشار دهید تا آب آن کاملا خارج شود.
پارچه را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی گوش مدنظر قرار دهید.

۴. قرقره کردن آب نمک

قرقره کردن آب نمک یک روش درمانی آسان است که می‌تواند به کاهش مخاط موجود در بینی و گوش کمک کند.

برای این کار، مقدار کمی نمک را به مقداری آب اضافه کنید و هم بزنید. آب نمک را به مدت چند ثانیه قرقره کنید، سپس آب دهان‌تان را خارج کنید.
درمان‌های خانگی برای گرفتگی گوش در اثر ارتفاع

اگر گرفتگی گوشتان به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع بالا است، می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید؛

خمیازه کشیدن
خوردن چیزی یا مکیدن آبنبات
جویدن آدامس
گرفتن سوراخ بینی با دو انگشت و به آرامی بیرون دادن هوا از بینی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که گرفتگی گوش با روش‌های خانگی درمان نشد، یا با علائم زیر همراه بود باید به پزشک مراجعه کنید؛

تب
خود به خود برطرف نمی‌شود
درد گوش
از دست دادن شنوایی
گرفتگی گوش به نحوی‌ است که قابل برطرف شدن نیست

نکته‌ی آخر

گرفتگی گوش‌ها طبیعی است و تقریبا هیچ‌وقت یک مشکل خطرناک محسوب نمی‌شود، اما می‌تواند آزاردهنده و ناراحت‌کننده باشد. در بسیاری از مواقع می‌توان با درمان‌های خانگی، گرفتگی گوش‌ را برطرف کرد.

هیچ‌وقت نباید برای برطرف کردن گرفتگی گوش از گوش پاک‌کن یا وسایل دیگر مثل کلید یا وسایل تیز استفاده کنید، چون این وسایل خطرناک هستند و می‌توانند منجر به آسیب به گوش‌هایتان شوند. اگر گرفتگی گوشتان با درمان‌های خانگی یا داروهای بدون نسخه‌ی پزشک بهبود پیدا نکرد، برای درمان مؤثر آن باید به پزشک مراجعه کنید.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید