شکست سیاست کووید صفر در چین / شیوع کرونا از شرق عالم‌گیر می‌شود؟

 شکست سیاست کووید صفر در چین / شیوع کرونا از شرق عالم‌گیر می‌شود؟

کوید 19

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح چرایی وضعیت شیوع مجدد کرونا در چین، درباره شرایط این بیماری در کشورمان نیز توضیح داد.

دکتر شهنام عرشی درباره وضعیت شیوع کرونا در چین، گفت: موضوع شیوع مجدد کرونا در چین، بحث واریانت جدیدی نیست، بلکه موضوع این است که کشور چین برای مدت‌های مدیدی تا همین اواخر، سیاست کووید صفر را پیگیری می‌کرد؛ به این معنا که شیوع کرونا باید در حد صفر باشد. به همین دلیل هم هر کسی که در این کشور به کرونا مبتلا می‌شد، قرنطینه جدی در کل آن منطقه اعمال می‌کردند.
چرا کرونا دوباره در چین شایع شد؟

وی افزود: ظاهرا به نظر می‌رسد که در ماه‌های اخیر چین از این سیاست دست برداشته و مقداری این سیاست را کنار گذاشتند. زیرا نتیجه‌بخش نبوده است. درباره آمار واکسیناسیون هم وقتی سیاست کرونای صفر را در نظر می‌گیرید، مقداری میزان واکسیناسیون هم کاهش می‌یابد؛ حال اکنون که سیاست کرونای صفر در چین به نتیجه مطلوب نرسیده و آن را کنار گذاشتند، طبیعتا به نظر می‌آید که نسبت به خیلی از کشورها، سطح ایمنی در چین پایین آمده است.

عرشی ادامه داد: باتوجه ‌کرد که در کشورهایی مانند کشور ما و خیلی از کشورهای دیگر، همزمان که واکسیناسیون را پیگیری کرده و در سطح بالایی اجرا می‌کردند، از آنجایی که قرنطینه مطلق هم ایجاد نشده بود، عده‌ای به صورت طبیعی به کرونا مبتلا می‌شدند. در کشور خودمان هم شاهد بودیم که حتی کسانی که واکسن تزریق کرده بودند، حتی در چند نوبت با درجاتی از خفیف بودن، به کرونا مبتلا شده بودند و انتقاد می‌کردند که ما واکسن تزریق کردیم، اما به کرونا مبتلا شدیم. در حالی که هم وزارت بهداشت و هم سازمان‌های بین‌المللی هیچگاه اعلام نکردیم که تزریق واکسن، از ابتلا پیشگیری می‌کند. مطلقا در طی سه سال گذشته این موضوع مطرح نشده، بلکه همواره اعلام کردیم که واکسیناسیون باعث می‌شود که شدت بیماری و مرگ و میر ناشی از آن کاهش یابد.

وی ادامه داد: بنابراین واکسیناسیون انجام شد، شدت بیماری کاهش یافته بود و افراد به نوع خفیف‌تر بیماری مبتلا می‌شدند. در عین حال ابتلا به کرونا هم باعث شد که درجات متفاوتی از ایمنی و مقاومت ایجاد شود. بنابراین اکنون در کشور خودمان هم گروه عظیمی را داریم که واکسینه شده و ایمنی دارند و هم گروه‌های مختلفی به بیماری به صورت خفیف مبتلا شدند و بنابراین سطح ایمنی مقبولی وجود دارد. این در حالی است که به نظر می‌رسد در چین این اتفاق نیفتاده است. اکنون هم که سیاست‌شان شکست خورده، افراد مستعد بیشتری برای ابتلا به کرونا در چین وجود دارد. طبیعتا پیش‌بینی می‌شود که هم میزان ابتلا و هم میزان مرگ‌میر در چین افزایش یابد. ضمن اینکه کشور چین جمعیت سالمند بالایی هم دارد.

عرشی همچنین گفت: قسمت دیگر موضوع این است که سازمان جهانی بهداشت، هیچگاه از آماری که چین درباره میزان ابتلا و مرگ ناشی از کرونا ارائه داده، راضی نبوده و خیلی هم روی صحت آمار چین اطمینان نداشتند که از آغاز موج کرونا ظاهرا درباره شفاف‌سازی کشور چین سوالاتی داشتند، اما اکنون هم هشداری که سازمان جهانی بهداشت داده، این بوده که به نظر می‌آید موجی در حال شروع و شیوع است و به نظر می‌آید که آمار و اطلاع‌رسانی چین، هم درباره سویه‌های در گردش و هم درباره میزان ابتلا و مرگ، واقعی نیست.
دلیل هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره شیوع مجدد کرونا در چین

وی افزود: حال دلیل اینکه سازمان جهانی بهداشت این هشدار را مطرح می‌کند، این است که داریم به سال نو میلادی نزدیک می‌شویم و مسافرت‌های زیادی در کشورهای دنیا و به ویژه در جنوب شرق آسیا اتفاق می‌افتد و این بسیار نگران‌کننده است؛ چراکه آمار درستی ندارند و هشدار را به همین دلیل داده‌اند. ضمن اینکه از حدود شش الی هفت ماه قبل، هم سازمان جهانی بهداشت و هم در کشور خودمان ما بارها اعلام کردیم که مجامع علمی پیش‌بینی می‌کنند که احتمال دارد در اواخر پاییز و اوایل زمستان موجی از کرونا را داشته باشیم. هرچند که پیش‌بینی می‌شود که این موج شدت و حدت کمی داشته باشد، اما به هر حال موجی خواهد بود. زیرا ذات ویروس‌های سرماخوردگی، شیوع در فصل زمستان است که در و پنجره‌ها بسته است، هوا سرد است، رطوبت هوا پایین آمده و محیط را برای تکثیر انواع ویروس‌های سرماخوردگی از جمله کرونا را فراهم می‌کند.
موارد حداقلی آنفلوآنزا در کشور

عرشی با بیان اینکه در آنفلوآنزا هم خوشبختانه در کشور، در موارد حداقل این بیماری قرار داریم و موجی را که اوایل پاییز آغاز شد، گذراندیم، گفت: آغاز زودهنگام آنفلوآنزا در کشور، باعث شد که اگر موج کرونایی هم در کشور اتفاق بیفتد، این دو موج باهم مخلوط نشود.
چندین ماه است که در کف کرونا قرار داریم، اما…

وی با بیان اینکه در کشورمان چندین ماه است که در کف کرونا هستیم، گفت: با این حال نگرانی‌مان به قوت خود باقی است و مجددا هشدار می‌دهیم و خواهش می‌کنیم که در فضاهای سربسته و جایی که تهویه مناسب نیست، مردم‌ تا حد امکان از ماسک استفاده کرده، فاصله را رعایت کنند و همچنین شست‌وشوی مرتب دست‌ها را هم توصیه می‌کنیم. در عین حال کسانی که واکسیناسیون‌شان را کامل نکردند، آن را تکمیل کنند. امیدواریم موج جدیدی از کرونا نیاید و اگر هم می‌آید با حداقل بیاید.
نگرانی مضاعف درباره پیک کرونا

عرشی تاکید کرد: ضمن اینکه ما یک نگرانی مضاعف دیگری هم داریم؛ آخرین موجی که در اروپا حدود دو ماه قبل شاهد آن بودیم، با سویه‌هایی بود که فعلا تاکنون در کشور ما نیامده یا هنوز آن را شناسایی نکردیم. معمولا سویه‌هایی که در اروپا شایع می‌شد را یک ماه بعد در ایران می‌دیدیم، اما هنوز پیک آخرین شیوع کرونا در اروپا را در کشورمان ندیدیم که دلایل متعددی دارد که یکی از آن‌ها سطح ایمنی و واکسیناسیونی بود که در کشور انجام شد.
افزایش سویه BQ۱ در دنیا

وی با بیان اینکه ویروس کرونا می‌تواند هر زمان به صورت غیرمنتظره خودش را نشان دهد، گفت: اکنون شایع‌ترین سویه‌ای که در کشور داریم، BA۵ است که در دنیا هم شایع بود، اما در طول چند هفته گذشته در دنیا شیوع BA۵ از ۴۰ درصد به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است. سویه بعدی که در اروپا هم شیوعش افزایش یافته و آخرین موج را با آن داشتند، سویه BQ۱ است که در کل دنیا از حدود ۲۰ درصد به ۳۵ درصد رسیده است و اکنون دارد جای BA۵ را پر می‌کند و البته موجش را در اروپا گذرانده است.

عرشی گفت: طبق اطلاعات فعلی سویه BQ۱ از نظر شدت و حدت مانند اُمیکرون است. البته شیوعش بیشتر است. به طور کلی از نظر شدت و حدت و کشندگی و ابتلا مانند سویه‌های اُمیکرون است. واریانت جدیدی خارج از واریانت‌های نگران‌کننده فعلی که BA۵، BQ۱، XBB و… است، تاکنون سویه جدید نگران‌کننده‌ای گزارش نشده و اگر هم در چین سویه جدیدی ایجاد شده باشد که البته بعید است، آن را گزارش نداده‌اند.
نگرانی بابت آنفلوآنزا نداریم

عرشی درباره بروز موج دوم آنفلوآنزا نیز گفت: موج دومی که همیشه از آنفلوآنزا داریم، اصلا ممکن است به صورت موج خودش را نشان ندهد، بلکه به صورت افزایش موردی سرماخوردگی‌ها خودش را در فصل زمستان در دی ماه نشان می‌دهد. موج دوم آنفلوآنزا، آنطور که موج اول به صورت فراگیر شایع شد، نیست. موج دوم و احیانا موج سوم در آنفلوآنزا زمانی واضح خودش را نشان می‌دهد که بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال ویروس تغییرات وسیعی کرده باشد. امسال چنین تغییراتی خوشبختانه نداشتیم و همان تغییرات جزئی سالانه را داشت. بنابراین موج اول را واضح شاهد بودیم، اما موج دوم و سوم خفیف‌تر خواهد بود و نگرانی نداریم. با این حال توصیه می‌کنیم که افراد بالای ۶۰ سال که واکسن آنفلوآنزا تزریق نکردند، حتما واکسیناسیون را انجام دهند. زیرا بیشترین میزان ابتلا و مرگ را در این گروه سنی داریم.

وی درباره میزان مرگ ناشی از آنفلوآنزا در کشور طی سال جاری، گفت: معمولا میزان مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا را در جمع‌بندی پایان سال اعلام می‌کنیم. مجموعا از نظر آماری حدس می‌زنیم که مجموعا در سال جاری، تاکنون حدود ۲۰۰ نفر فوت ناشی از آنفلوآنزا داشتیم، اما آمار دقیق آن را در پایان سال ارائه می‌کنیم.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید