روغن بی‌نظیر برای رفع خشکی پوست و نحوه‌ی استفاده

 روغن بی‌نظیر برای رفع خشکی پوست و نحوه‌ی استفاده

پوست خشک

هم پوست صورت و هم پوست سایر قسمت‌های بدن برای سالم ماندن به رطوبت و آب نیاز دارند. وقتی رطوبت کافی به پوست نمی‌رسد، پوست دهیدراته (کم‌آب) می‌شود. درنتیجه، با مشکلاتی مثل خارش و پوسته پوسته شدن پوست، کدر شدن پوست و ایجاد چین و چروک روی آن مواجه می‌شوید.

روغن‌های طبیعی یک انتخاب عالی برای حفظ رطوبت هستند، به‌خصوص در فصول سرد و خشک سال. مقاله‌ی امروز دیجی‌کالا مگ به معرفی ۷ نوع روغن برای پوست‌ خشک اختصاص دارد. با ما همراه باشید.
چرا آبرسانی برای پوست بسیار مهم است؟

آیا می‌دانستید که تمیز و هیدراته نگه داشتن پوست اولین قدم برای داشتن پوستی سالم و درخشان است؟ پوست شما مانند یک سد محافظ است که از ورود میکروب‌ها، آلاینده‌ها، مواد شیمیایی مضر و حتی تشعشعات مضر به بدن جلوگیری می‌کند. اگر پوست کم‌آب ‌باشد، به‌دلیل مختل شدن عملکرد این سد محافظ مواد خارجی اجازه‌ی ورود به داخل بدن را پیدا می‌کنند.

هیدراته نگه داشتن پوست برای حفظ فلور میکروبی آن و درنتیجه پیشگیری از بیماری‌های پوستی مانند آکنه مهم است. به‌علاوه، پوست کم‌آب نسبت به نور خورشید حساس‌تر است و ممکن است زودتر از سایر انواع پوست دچار چین و چروک شود.

وقتی به‌طور مداوم در معرض نور خورشید، باد یا سایر عوامل محیطی قرار می‌گیرید، رطوبت پوست‌تان از دست می‌رود. از سوی دیگر، با افزایش سن تولید روغن‌های طبیعی در پوست کاهش پیدا می‌کند. استفاده از روغن‌های غیرسمی از منابع طبیعی یک لایه‌ی محافظ روی پوست شما ایجاد می‌کند که باعث حفظ انعطاف‌پذیری و درخشندگی آن می‌شود.
بهترین روغن برای پوست خشک چیست؟

استفاده از روغن یک راه‌ی عالی برای بازگرداندن رطوبت به پوست‌های خشک است. بعضی از روغن‌های گیاهی خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارند و می‌توانند سلامت سد محافظ پوست (خارجی‌ترین بخش لایه‌ی فوقانی پوست) را بهبود ببخشند. این اثر به‌ویژه برای افرادی که پوست خشک دارند بسیار مهم است، چون سد محافظ پوست به حفظ رطوبت کمک می‌کند. اگر پوست خشکی دارید، می‌توانید از روغن‌های زیر استفاده کنید:
۱. روغن نارگیل

روغن نارگیل

روغن نارگیل هم برای پوست و هم برای مو ایدئال است، به‌خصوص در مناطق گرمسیری که این میوه به‌وفور رشد می‌کند.
فواید

روغن نارگیل سرشار از لوریک اسید است که دارای خواص ضدباکتریایی، ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است. این روغن از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت می‌کند. همچنین یک نرم‌کننده‌ی عالی برای پوست‌های ملتهب به شمار می‌رود.

از روغن نارگیل می‌توان برای درمان بریدگی‌ها و سوختگی‌های جزئی و همچنین برای تسکین بیماری‌های پوستی مانند اگزما استفاده کرد. با این حال، توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی قبل از انجام این کار با متخصص پوست مشورت کنند.
نحو‌ه‌ی استفاده

بهتر است از روغن نارگیل بکر و ارگانیک استفاده کنید تا از آلودگی‌هایی که می‌توانند روی پوست شما تأثیر منفی بگذارند، جلوگیری شود.

برای استفاده از روغن نارگیل مقدار کمی از آن را روی پوست تمیز و خشک بمالید. شما می‌توانید از این روغن به‌عنوان مرطوب‌کننده و پاک‌کننده‌ی آرایش برای پوست صورت‌تان استفاده کنید.

اگر اولین بار است که از روغن نارگیل استفاده می‌کنید، ابتدا مقدار کمی از آن را روی پوست بازو بمالید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. اگر بعد از ۲۴ ساعت پوست‌تان واکنش نشان داد، از این روغن استفاده نکنید.
چه کسانی نباید از روغن نارگیل استفاده کنند

اگر پوست‌تان حساس است یا منافذ آن به‌سرعت مسدود می‌شود، بهتر است از مصرف روغن نارگیل اجتناب کنید. همچنین اگر آکنه یا جوش‌های سرسیاه‌ی زیادی روی صورت خود دارید، از روغن نارگیل استفاده نکنید.

 

۲. روغن زیتون

وقتی از روغن بدن صحبت به میان می‌آید، روغن‌ زیتون یکی از محبوب‌ترین گزینه‌هایی است که به آن اشاره می‌شود. این روغن همان‌طور که از نام آن پیدا است، از میوه‌ی زیتون به دست می‌آید. بهتر است برای پوست خود از روغن زیتون فرابکر استفاده کنید.
فواید

روغن زیتون دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است. این روغن به درمان خارش و خشکی بیش از حد پوست کمک می‌کند و برای مبارزه با خطوط ریز و چین و چروک‌های روی صورت مفید است. شما می‌توانید از روغن زیتون فرابکر حتی در اطراف چشم‌های خود استفاده کنید. این روغن اغلب برای ماساژ کودکان هم مورد استفاده قرار می‎گیرد.
نحوه‌ی استفاده

اگر می‌خواهید رطوبت پوست‌‌تان را حفظ کنید، بهتر است بلافاصله بعد از حمام روغن زیتون را روی آن بمالید. بسته به آب و هوای محل زندگی و وضعیت پوست‌تان می‌توانید هر روز از روغن زیتون استفاده کنید. با این حال، مراقب باشید با زیاده‌روی در این کار باعث مسدود شدن منافذ پوست‌ نشوید.
چه کسانی نباید از روغن زیتون استفاده کنند

اگر پوست بیش از حد چرب یا مستعد آکنه دارید، بهتر است از مصرف روزانه‌ی روغن زیتون خودداری کنید. همچنین اگر به درماتیت آتوپیک (اگزما) مبتلا هستید، روغن زیتون گزینه‌ی مناسبی برای شما محسوب نمی‌شود، چون ممکن است علائم‌تان را بدتر کند.
۳. روغن بادام

روغن بادام برای پوست خشک

روغن بادام شیرین برای پوست خشک و آسیب‌دیده معجزه می‌کند و باعث ترمیم و جوان‌سازی آن می‌شود. این روغن دارای خواص دارویی است و از دیرباز در طب سنتی استفاده می‌شده است.
فواید

روغن بادام سرشار از اسید چرب، ویتامین‌های E و A و روی است. این روغن نه تنها پوست را هیدراته می‌کند، بلکه به بهبود زخم و حفظ عملکرد سد محافظ پوست کمک می‌کند. روغن بادام شیرین با التهاب، استرس اکسیداتیو و آسیب‌های پوستی ناشی از نور خورشید مقابله می‌کند، خطوط روی پوست و چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهد و باعث روشن‌تر شدن جای زخم می‌شود. استفاده از روغن بادام شیرین زیر نظر پزشک می‌تواند خارش ناشی از اگزما و پسوریازیس را تسکین دهد.

 

نحوه‌ی استفاده

برای رطوبت‌رسانی پوست کافی است مقدار کمی از روغن بادام را به‌آرامی با حرکات دایره‌ای شکل روی صورت‌تان بمالید. می‌توانید از این روغن برای دور چشم و حتی برای جوان‌سازی لب‌های ترک‌خورده‌ی خود استفاده کنید.

برای روشن‌تر کردن پوستی که در اثر مواجهه با نور خورشید برنزه شده است، روغن بادام را با چند قطره لیموترش و کمی عسل مخلوط کنید. همچنین می‌توانید برای از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست از ماسکی که با استفاده از شکر و روغن بادام درست کرده‌اید، استفاده کنید.
چه کسانی نباید از روغن بادام استفاده کنند

روغن بادام به‌دلیل سبک بودن و غیر‌کومدون‌زا بودن، برای همه‌ی انواع پوست قابل استفاده است. با این حال، اگر به آجیل حساسیت دارید، بهتر است از مصرف موضعی روغن بادام خودداری کنید.

 

۴. روغن آرگان

این روغن از میوه‌ی درخت آرگان که بومی مراکش است استخراج می‌شود. روغن آرگان خواص آرایشی و درمانی دارد و معمولا از آن برای تولید محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود.
فواید

لیپیدهای موجود در این روغن یک لایه‌ی محافظ روی پوست تشکیل می‌دهند که عملکرد سد محافظ پوست را تقویت می‌کند و مانع خروج آب از آن می‌شود.

روغن آرگان فعالیت غدد چربی پوست را کاهش می‌دهد و چربی پوست را کنترل می‌کند. درنتیجه، افراد دارای پوست چرب هم می‌توانند از آن استفاده کنند. این روغن دارای خواص ضدآکنه و ضدپیری است و به التیام زخم کمک می‌کند. در دوران بارداری می‌توانید روغن آرگان را روی شکم ماساژ دهید تا از ایجاد ترک‌های پوستی جلوگیری شود.
نحوه‌ی استفاده

شما می‌توانید از روغن آرگان به‌عنوان کرم روز یا کرم شب استفاده کنید. حتی می‌توانید بعد از استفاده از این روغن آرایش کنید.

صورت‌‌تان را تمیز کنید، روی کف دست چند قطره روغن آرگان بریزید، سپس به‌آرامی آن را روی پوست صورت بمالید. بهتر است از روغن آرگان بلافاصله بعد از حمام استفاده کنید.
چه کسانی نباید از روغن آرگان استفاده کنند

روغن آرگان برای تمام انواع پوست قابل استفاده است. در موارد نادر، افرادی که به آجیل حساسیت دارند ممکن است به روغن آرگان حساس باشند. قبل از اینکه برای اولین بار از این روغن استفاده کنید، مقدار کمی از آن را روی بازو امتحان کنید تا مطمئن شوید که پوست‌تان به آن واکنش نشان نمی‌دهد.
۵. روغن هسته‌ی انگور

روغن هسته انگور

از این روغن سبک وزن در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود.
فواید

روغن هسته‌ی انگور سرشار از اسیدهای چرب امگا ۶، ویتامین E و پلی فنول است. استفاده از این روغن پوست را مرطوب می‌کند و هیپرپیگمانتاسیون (لکه‌های تیره‌ی پوست)، التهاب، قرمزی و علائم پیری زودرس را کاهش می‌دهد.
نحوه‌ی استفاده

کارشناسان توصیه می‌کنند از روغن هسته‌ی انگوری که به‌صورت سرد فشرده است، استفاده کنید. شما می‌توانید این روغن را به‌تنهایی روی پوست خود بمالید یا آن را با سایر روغن‌ها یا عوامل مرطوب‌کننده ترکیب کنید.
چه کسانی نباید از روغن هسته‌ی انگور استفاده کنند

هر کسی می‌تواند از این روغن به‌صورت موضعی استفاده کند، مگر اینکه به آن حساسیت داشته باشد. بهتر است بیماران مبتلا به اختلالات خونی و افرادی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرند، از روغن هسته‌ی انگور استفاده نکنید.
۶. روغن جوجوبا

این روغن از دانه‌های گیاه‌ی جوجوبا که در آریزونا، کالیفرنیای جنوبی و بخش‌هایی از مکزیک رشد می‌کند، به دست می‌آید. از روغن جوجوبا به‌دلیل پایداری و ماندگاری طولانی، در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود.
فواید

روغن جوجوبا سرشار از استرهای مومی است که از پوست شما در برابر کم‌آبی محافظت می‌کنند. استرهای موجود در این روغن از نظر ترکیب شبیه‌ی سبوم (چربی‌ طبیعی) ترشح‌شده از پوست هستند. بنابراین، این روغن برای اکثر پوست‌ها قابل استفاده است.

روغن جوجوبا به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند، دارای خاصیت ضدمیکروبی و ضدالتهابی است و به‌طور سنتی برای درمان بعضی از بیماری‌های پوستی نظیر آکنه و اگزما استفاده می‌شود.
نحوه‌ی استفاده

روغن جوجوبا به‌عنوان روغن ماساژ گزینه‌ی ایدئالی به شمار می‌رود. شما می‌توانید از این روغن به‌تنهایی استفاده کنید یا آن را با چند قطره روغن نعناع ترکیب کنید تا ذهن و بدن‌تان آرام شود. از روغن جوجوبا در ترکیب با روغن اکالیپتوس برای تسکین درد استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید آن را با خاک رس بنتونیت مخلوط کنید تا یک ماسک ضدآکنه داشته باشید.
چه کسانی نباید از روغن جوجوبا استفاده کنند

استفاده‌ی موضعی از روغن جوجوبا هیچ عارضه‌ی جانبی شناخته‌شده‌ای ندارد.
۷. روغن آووکادو

محبوبیت روغن آووکادو در صنعت مراقبت از پوست به‌دلیل محتوای بالای ویتامین E است.
فواید

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در روغن آووکادو پوست را مرطوب و تغذیه می‌کنند. این روغن التهاب و خارش پوست را تسکین ‌می‌دهد، به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند، آفتاب‌سوختگی را کاهش می‌دهد و ناخن‌ها را تقویت می‌کند.
نحوه‌ی استفاده

برای مرطوب کردن پوست فقط به چند قطره آووکادو نیاز دارید. به‌علاوه، اضافه کردن چند قطره روغن آووکادو به آب وان باعث نرم و لطیف شدن پوست می‌شود.

شما می‌توانید قسمت داخلی پوست آووکادو را روی صورت‌ خود بمالید و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صورت‌تان را با آب گرم بشویید. بعد از این کار از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا پوستی درخشان داشته باشید.
چه کسانی نباید از روغن آووکادو استفاده کنند

اگر به بیماری پسوریازیس مبتلا هستید یا به آووکادو حساسیت دارید، از این روغن استفاده نکنید.

۱۹ مورد از خواص آووکادو برای سلامتی و کاهش وزن که شما را شگفت‌زده می‌کنند

چگونه برای پوست‌ روغن مناسبی انتخاب کنیم؟

درمان خشکی پوست با روغن‌های طبیعی

برای انتخاب روغن مناسب:

میزان خشکی پوست‌تان را بررسی کنید. اگر از یک بیماری پوستی مانند درماتیت رنج می‌برید، از روغنی استفاده کنید که اثربخشی آن ثابت شده است. برای این کار می‌توانید با متخصص پوست مشورت کنید.
روغن را بر اساس ناحیه‌ی مورد نظر خود انتخاب کنید. بعضی از روغن‌های بدن برای صورت خیلی سنگین هستند و بعضی از روغن‌های صورت به پوست بدن نفوذ نمی‌کنند.
روغن‌ را فقط از تولیدکنندگان معتبر بخرید. برچسب‌ محصول را به‌دقت مطالعه کنید تا مطمئن شوید که هیچ افزودنی مضری در آن وجود ندارد.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید