روشهای افزایش عزت نفس کودکان

 روشهای افزایش عزت نفس کودکان

افزایش عزت نفس کودکان

عزت نفس کودکان ( kids self confidence )

عزت نفس کودکان بسیار مهم است . یکی از مهم ترین مشاغل ما به عنوان والدین در مبحث مشاوره کودک ، ایجاد عزت نفس کودکان است . کودکان و نوجوانانی که به خود و توانایی های خود اعتماد دارند ، از نظر علمی ، اجتماعی و رفتاری بهتر عمل خواهند کرد . به طور خاص ، عزت نفس کودکان میتواند سلامت ذهنی و فیزیکی را بهتر کند . حتی نوجوانان چاق و اضافه وزن دار که اغلب با قلدری و تبعیض مواجه میشوند احساس قدرت و توانایی خود را از طریق تمرین بهبود میدهند . عزت نفس کودک فقط در مورد فعالیت جسمی نیست ، گرچه بخشی از آن است . بچه هایی که نسبت به بدنشان اعتماد به نفس دارند در انواع مختلف ورزش و سایر فعالیت های جسمانی موفق هستند و مایل به انجام کارهای جدید در اثبات توانایی بدن خود هستند .
با عزت نفس کودکان حتی کودکان با محدودیت های جسمی ، از محدودیت های ذهنی سخت خود را رها میکنند و اگرچه میدانند که کسب برخی از مهارت ها سخت است ، اما تلاش میکنند تا به نتیجه دلخواه برسند . عزت نفس کودک و اینکه فرزند شما ورزش میکند ، به شما نشان میدهد که از ورزش و سایر فعالیت های جسمی لذت میبرد و رسیدن به آن ذهنیت در اوایل نوجوانی و کودکی میتواند به او کمک کند تا زندگی راحت تری داشته باشد . سعی کنید برای عزت نفس کودک یک الگو باشید همانند بسیاری از وظایف والدین ، این یکی با کمک شما شروع میشود . اجازه دهید بچه شما با چالش های فیزیکی بی خطر بدون کمک شما روبرو شود . مثلا کودک نو پا را سوار چرخ و فلک کنید در ابتدا او میترسد اما عزت نفس کودک افزایش میابد .
عزت نفس کودکان ابتدایی

عزت نفس کودکان ابتدایی بسیار مهم است . این مسئله بخصوص در سالهای ورود به مدرسه پررنگ تر به نظر میرسد . گاها کودکان به قدری به پدر و مادر خود وابسته هستند که در اولین روز های مدرسه با گریه و گوشه گیری مخالفت خود را نسبت به این محیط ناآشنا نشان میدهند . یک کودک که از اعتماد به نفس برخوردار است در ابتدای مدرسه میتواند برای خود یک دوست پیدا کرده و در هنگام درس از ظهور این اتفاقات جدید لذت ببرد . سعی کنید کودک خود را یک قدم از مدرسه جلوتر نگهدارید و به او در خصوص ظرفیت ها و نقاط مثبت محصل بودن و بطور کل مدرسه دیدگاه مثبت ببخشید . عزت نفس کودکان ابتدایی از این رو مهم است که کودک باید بتواند وابستگی کمتری نسبت به والدین خود داشته باشد .
دلیل اهمیت عزت نفس کودکان ابتدایی

در خصوص تقویت عزت نفس کودکان ابتدایی ، کودک نیاز دارد اجتماعی تر باشد و این امر وابسته به نحوه تفکر والدین است . همانطور که میدانید کودکان با اعتماد به نفس اذهان و اعمال خلاقانه و مثبتی دارند که باعث شکوفایی استعداد و پیشرفت آنها میشود . با تعریف و تشویق کودک در خانه و مدرسه شما میتوانید ظرفیت های کودک خود را گسترش داده و حتی کشف کنید . به بچه ها کمک کنید اهداف را تعیین کنند . اعتقاد به بچه های شما به این معنی است که آنها را تشویق کنید که سخت تر برای انجام کارها تلاش کنند و به آنها بقبولانید توان آن را دارند . اگر به فرزندتان فرصت رشد را ندهید ، ممکن است که پتانسیل آنها را نبینید و این دلیل اهمیت عزت نفس کودکان ابتدایی است .
افزایش عزت نفس کودکان

افزایش عزت نفس کودکان اولین نقطه تربیت کودک است . کودک اهداف کوچک را که قابل اندازه گیری و هدف گذاری هستند میشناسد ، اما به بازنده یا برنده شدن معتقد است و از این ریسک ها میترسد . هرگز در تربیت کودکان کاری نکنید که خودشان نسبت به خودشان انتقاد داشته باشند در عوض به آنها نشان دهید که تمرکز خود را بر پیشرفت بهتر از روز قبل بگذارند . آنها را تحسین کنید اما نه چندان زیاد که منفعل شوند .  بچه ها باید در مورد آنچه که در آن خوب هستند صحبت کنند ، اما شنیدن این مسئله از پدر و مادر میتواند برای آنها عادی شود و انگیزه شان را از دست بدهند . افزایش عزت نفس کودکان به معنی توجه بیش از حد و افراطی نیست بلکه به معنی توجه و تربیت مثبت و سازنده است .
اهمیت افزایش عزت نفس کودکان

عزت نفس کودکان مهم است و شما باید بگذارید بچه ها اشتباه کنند جان کللی مدیر عامل یک سرویس ورزشی است و میگوید : ” والدین باید ارزش هایی را که همه قادر به انجام آن هستند و گاها شکست میخورند به تجربه ای برای کودک تبدیل کنند کودکان میتوانند از اشتباهات ما یاد بگیرند پس به آنها اجازه دهید امتحان کنند . ” یکی از راه های افزایش عزت نفس کودکان این است که از کودکان دلیل آنچه که در آن روز در آن شکست خورده اند بپرسید ، این به عنوان راهی برای کاهش ترس از شکست و تشویق آنها به انجام کارهای جدید مهم است ” . حمایت از ریسک پذیری کودک نیز امر مهمی در تقویت عزت نفس کودک است . بازی و ریسک کردن فرصت های عالی برای بچه ها برای یادگرفتن نحوه حل مشکلات است .تقویت عزت نفس کودکان (improve kids self confidence)

تقویت عزت نفس کودکان راه های بسیاری دارد که در این بحث به آن میپردازیم . معکوس کردن گفتار منفی اثر مثبتی در تقویت عزت نفس کودک دارد .  این که آیا با صدای بلند صحبت میکنید یا خیر ، به بچه ها ایم اطمینان را میدهد در مورد اعتماد به نفسشان خود را ارزیابی کنند و مورد قضاوت قرار دهند . جان کلیلی میگوید : داشتن یک شخص غیر از یک مربی مدرسه یا مربی تیمی که بازخورد و دستورالعمل را ارائه میدهد ، میتواند در تقویت عزت نفس کودکان مفید باشد . این تحسین میتواند از زبان یک مربی خصوصی باشد یا میتواند یک دوست نسبی یا خانوادگی باشد ، به خصوص کسی که علاقمند به همان ورزش یا فعالیتی است که کودک شما در آن شرکت میکند .
دیگر راه های تقویت عزت نفس کودکان

برای بهبود عزت نفس کودکان خود یک لیست عشق ایجاد کنید . فرزند شما ممکن است کمی بهتر به ستایش شما پاسخ دهد اگر شما آن را یک پروژه خانوادگی بامزه کنید . در اینجا نمونه ای از چگونگی انجام این مهارت های مرتبط با مدرسه و تحصیل ، ایجاد یک زنجیر کاغذی از اظهارات مثبت است . شما میتوانید این فعالیت فعال را با هم ترکیب کنید تا گسترش مهارت های ذهنی و فکری کودک را که همراه با حس اعتماد به نفس فیزیکی است همراه داشته باشد . شما حتی میتوانید آن را یک پروژه کلی در خانواده ، برای به اشتراک گذاشتن عشق کنید . مثلا روی کاغذ بنویسید که کودک خود را برای مهربانی هایش دوست دارید و آن را روی آینه بچسبانید . مطمئن باشید که از اثر مثبت این کار شگفت زده خواهید شد .
عزت نفس کودکان کم توان ذهنی (mentally retarded kids self confidence)

عزت نفس کودکان کم توان ذهنی و عزت نفس کودکان بی سرپرست در جوامع امروزی موضوعی مهجور است . متاسفانه طبق نظر کارشناسان اکثر مردم شناخت صحیحی از توانایی معلولان ذهنی یا کودکان استثنایی نداشته و این قشر از جامعه هنوز رفاه و آسایش ندارند آنها به عنوان یک انسان بالغ در جامعه شناخته نمیشوند و به عنوان موجوداتی ناتوان دیده میشوند . آنها کمتر احساس امنیت اجتماعی و اقتصادی دارند و فاقد یک زندگی حتی معمولی هستند . این کودکان نیاز شدید به تقویت اعتماد به نفس دارند . اما گاهی بعضی والدین از اهمیت این موضوع نا آگاه هستند و آن را بی اهمیت میشمارند . عزت نفس کودکان کم توان ذهنی و عزت نفس کودکان بی سرپرست به اندازه سایر کودکان حائز اهمیت است .
اهمیت و اثرات کودکان استثنایی در جامعه

باید بدانید که اگر مادر یا پدر کودکانی چون هلن کلر ، ادیسون ، بتهوون و یا دیگر بزرگان استثنایی نیز چنین دیدی به این کودکان داشتند اکنون جهان در چنین وضعیتی از نظر کیفیت نبود . این کودکان ظرفیت ها ، استعداد ها ، توانایی ها و خلاقیت های مخصوص به خود را دارند . هر ساله تعداد زیادی از رویداد های اجتماعی و اقتصادی و هنری جهان مربوط به همین کودکان است . اگر شما والد یک کودک استثنایی هستید باید سعی کنید هرگز در مورد ناتوانی های کودک استثنایی در حضور خودش صحبت نکنید و با او همچون یک کودک عادی برخورد کنید تا او بتواند تفاوت های ساختاری خودش را نادیده گرفته و ظرفیت هایش را شکوفا کند . برای آموزش در این مسیر شما به مشاوره تربیت کودک استثنایی احتیاج دارید که با مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی میسر میشود .

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید