راه های تقویت کلاژن سازی در پوست

 راه های تقویت کلاژن سازی در پوست

کلاژن سازی

راه های تقویت کلاژن سازی در پوست

کلاژن پروتئین مهمی است که بدن برای جوان و سالم نگاه داشتن پوست به آن نیاز دارد. چندین روش طبیعی و غیرتهاجمی عالی برای تقویت کلاژن سازی و افسانه های مختلفی پیرامون آن وجود دارد. افراد ممکن است بخواهند قبل از هرگونه اقدامی برای بهبود پوست خود، در مورد گزینه های زیادی برای تقویت کلاژن سازی بدانند.
کلاژن چیست؟

بدن با افزایش سن کلاژن کمتری تولید می کند و این موضوع باعث ایجاد چین و چروک پوست و سفتی مفاصل می شود. کلاژن رایج ترین و فراوان ترین نوع پروتئین در بدن است. این ماده در بسیاری از بافتهای عضلات، استخوانها، تاندونها، رگهای خونی و دستگاه گوارش یافت می شود. با این حال، هنگامی که افراد در مورد اهمیت کلاژن صحبت می کنند، به طور کلی به مزایای آن برای پوست اشاره می کنند.
کلاژن چه کاری برای پوست انجام می دهد؟

با افزایش سن بدن کمبود کلاژن منجر به علائم رایج پیری می شود. چین و چروک، شل شدن پوست، از دست رفتن خاصیت ارتجاعی پوست و سفتی مفاصل از علائم کاهش تولید کلاژن در بدن است.
وقتی سطح کلاژن زیاد باشد، پوست نرم، صاف و محکم است. کلاژن به سلول های پوست کمک می کند تا خود را تجدید و ترمیم کنند. همچنین به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند. به همین دلیل است که طی سالهای گذشته کلاژن به عنوان یک ماده بسیار مهم برای مراقبت از پوست شناخته شده است.
راه های تقویت کلاژن سازی

روش های زیادی برای افزایش کلاژن سازی وجود دارد. فرد می تواند به سادگی غذای متفاوتی به رژیم غذایی خود اضافه کند، مکمل غذایی مصرف کند یا یک تمرین جدید به برنامه روزانه خود اضافه کند.
اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک یک ترکیب مهم برای کلاژن سازی در پوست است. این ماده غذایی در غذاهای غنی از اسیدهای آمینه مانند لوبیا، سبزیجات ریشه ای و سویا یافت می شود. افزودن اسید هیالورونیک به رژیم غذایی از طریق غذا می تواند به راحتی به افزایش سطح کلاژن کمک کند. اسید هیالورونیک نیز به عنوان مکمل در دسترس است.
ویتامین C

ویتامین C یکی از ویتامین های شناخته شده است. بدن انسان نمی تواند ویتامین C بسازد، بنابراین دریافت آن از رژیم غذایی بسیار مهم است. ویتامین C قسمت مهمی از یک رژیم غذایی سالم است و می توان آن را در غذاهایی مانند مرکبات و سبزیجات سبز برگ یافت. بسیاری از شرکت های مراقبت از پوست ویتامین C را به کرم های خود اضافه می کنند. مرکبات، سبزیجات برگ سبز، پاپایا، توت فرنگی و کلم بروکلی همگی سرشار از ویتامین C هستند.
ژل آلوئه ورا

اغلب از ژل آلوئه ورا برای درمان پوست پس از آفتاب سوختگی یا تسکین بثورات استفاده می شود. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که آلوئه ورا ممکن است مزایای بیشتری داشته باشد. محققان به جای انتظار آسیب پوستی و درمان آن با آلوئه ورا موضعی، به افراد عصاره ای از آن به نام استرول های آلوئه را از طریق خوراکی دادند. نتایج نشان داد که تولید اسید هیالورونیک و کلاژن در شرکت کنندگان تقریباً دو برابر شد. همچنین کاهش چشمگیری در چین و چروک صورت دیده شد. به نظر می رسد آلوئه ورا سلول ها را برای رشد تحریک می کند.
جینسینگ

قرن ها از جینسینگ در طب سنتی استفاده می شده است. یک تحقیق در سال ۲۰۱۲ نشان داد که جینسینگ میزان کلاژن را در جریان خون افزایش می دهد. جینسینگ همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد اکسیداتیو است. محققان همچنین اشاره کردند که ممکن است جینسینگ بتواند از پیری سلول های پوست جلوگیری کند. جینسینگ اغلب به صورت چای، تنتور و مکمل یافت می شود.
آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کنند. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که می توانند به بدن آسیب برسانند. همه آنتی اکسیدان ها باعث افزایش تولید کلاژن نمی شوند، اما به کلاژن موجود کمک می کنند تا بهترین عملکرد را داشته و تخریب نشود.
چای سبز حاوی آنتی اکسیدان است که ممکن است به تجدید کلاژن و جوان سازی پوست کمک کند. بلوبری، عصاره شیرین بیان، عصاره توت، عصاره انار، عصاره قهوه، گون، دارچین، روغنهای اساسی ریحان، پونه کوهی و آویشن از منابع خوب آنتی اکسیدان ها هستند.

رتینول

رتینول نوع دیگری از آنتی اکسیدان است که معمولا برای افزایش سطح کلاژن در پوست استفاده می شود. این ماده به افزایش عمر کلاژن کمک می کند و همچنین باعث مسدود شدن آنزیم های خاصی می شود که کلاژن را تخریب می کنند.
نور درمانی

برخی از درمان های پوستی مانند میکرودرم ابریشن، لایه برداری شیمیایی و لیزر باعث ایجاد عوارض می شوند. پس از این درمان ها، پوست به زمان زیادی برای بازیابی نیاز دارد. نور درمانی قرمز یک روش سریع و ایمن برای افزایش کلاژن در پوست است. ثابت شده است که نور درمانی قرمز یا نور درمانی با لیزر باعث افزایش رشد کلاژن و بهبود چین و چروک و کشش پوست می شود. نور درمانی قرمز یک روش غیر تهاجمی برای تقویت کلاژن است که هیچ عارضه ای ندارد.
محافظت در برابر آفتاب

استفاده از ضد آفتاب به محافظت از پوست در برابر نور خورشید و اشعه ماورا بنفش کمک می کند. سلول های پوستی همیشه در چرخه ایجاد و تخریب هستند. با این وجود، عواملی مانند محیط وجود دارد که اوضاع را بدتر می کند. آلودگی، قرار گرفتن در معرض آفتاب و حتی ذرات گرد و غبار می تواند به پوست آسیب برساند.
سلولهای آسیب دیده باید جایگزین شوند، که باعث کاهش بیشتر سطح کلاژن می شود. یک راه حل آسان برای این کار تمیز نگه داشتن پوست است. شستن و لایه برداری روزانه می تواند به محافظت از کلاژن موجود در پوست کمک کند.
در روزهای آفتابی، همیشه باید از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. در روزهای آفتابی، عینک آفتابی می تواند به محافظت از کلاژن اطراف چشم نیز کمک کند.
افسانه های مربوط به کلاژن

یکی از بزرگترین افسانه ها در مورد کلاژن سازی این است که می توانید آن را مستقیما روی پوست بمالید. سال ها است که کرم های بدن، لوسیون ها، پمادها و مرطوب کننده های حاوی کلاژن ادعا می کنند که سطح کلاژن را افزایش می دهند. با این حال در حقیقت، مولکول های کلاژن برای عبور از لایه های زیرین پوست بسیار بزرگ هستند و هیچ کاربرد واقعی ندارند. این بدان معنی است که برخی از کرم های موجود در بازار که حاوی کلاژن هستند ممکن است تنها اثر تبلیغاتی داشته باشند.

افسانه دیگر در مورد کلاژن، اضافه کردن کلاژن به یک فنجان قهوه صبحگاهی است، که به عنوان مکمل عمل می کند. کافئین تاثیر منفی بر روند پیری پوست دارد. این موضوع به این معنی است که کلاژن اضافه شده به یک فنجان قهوه ممکن است آسیب ناشی از کافئین را به حداقل برساند. اگر سلامت پوست یکی از نگرانی های اصلی شما است، بهتر است از مصرف کافئین به طور کامل خودداری کنید تا اینکه آن را با کلاژن مصرف کنید.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید