دومین سیاره مشابه زمین با احتمال وجود آب کشف شد

 دومین سیاره مشابه زمین با احتمال وجود آب کشف شد

سیاره

ماهواره TESS ناسا دومین سیاره مشابه زمین را در یک سیستم خارج از منظومه شمسی رصد کرده که اندازه آن با زمین یکسان است و احتمالاً آب مایع روی آن وجود دارد.

به نقل از اسپیس، این ماهواره در آوریل ۲۰۲۱ میلادی به فضا پرتاب شد و از آن زمان تاکنون ۲۸۵ سیاره فرازمینی تایید شده و بیش از ۶ هزار سیاره کاندید کشف کرده است.

یکی از عجیب ترین سیاره های کشف و تایید شده توسط این ماهواره TOI۷۰۰d بود که اندازه آن با زمین یکسان بود. اکنون محققان سیاره تازه کشف شده را TOI۷۰۰e نامیده اند. این سیاره بخشی از منظومه TOI۷۰۰ است و اندازه آن ۹۵ درصد زمین و احتمالاً صخره ای است.

امیلی گیلبرت یکی از ستاره شناسان آزمایشگاه JPL ناسا در کالیفرنیا در این باره می گوید: ما در ابتدا باور نمی کردیم چنین سیاره ای واقعی باشد.

او و همکارانش تحقیقات خود را در دویست و چهل و یکمین جلسه انجمن ستاره شناسی آمریکا ارائه می کنند که در سیاتل و به طور مجازی برگزار می شود.

TESS با رصد ستاره ها به مدت یک ماه سیاره هایی را شناسایی می کند. این ابزار برای یافتن سیاره ها هرگونه کم شدن روشنایی که نشان دهنده گذر سیاره بین ستاره و تلسکوپ را ردیابی می کند. ستاره شناسان با توجه به میزان کاهش روشنایی می توانند اندازه سیاره و مدت زمان مدار آن دور ستاره اش را تخمین بزنند.

ناسا قبلاً سیاره های دیگری در این منظومه کشف کرده بود که TOI۷۰۰b،c و d نام گرفته اند و در فاصله ای از ستاره مدار می زنند که از حیات در آنها پشتیبان می شود.

گیلبرت درباره سیاره تازه کشف شده می گوید: سیاره e حدود ۱۰ درصد کوچکتر از d است.

مدار TOI۷۰۰ e دور ستاره منظومه ۲۸ روز طول می کشد. ستاره این منظومه نیز یک ستاره کوتوله سرخ است که در فاصله ۱۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید