دلایل تمیز نشستن ظروف در ظرفشویی چیست؟

 دلایل تمیز نشستن ظروف در ظرفشویی چیست؟

ماشین ظرفشویی

چنانچه ماشین ظرفشویی شما تمیز نمی شوید، نه فقط باعث می شود ظروف را دوباره با دست بشویید، بلکه این تمیز نشستن ظروف، نشان از اشکالی در یکی از قطعات داخلی ماشین ظرفشویی است. در این مطلب بیتوته تلاش کرده ایم تا در مورد این اشکالات و شیوه رفع آنها صحبت کنیم.

دلایل تمیز نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی

استفاده از مواد شوینده نامناسب

شاید مهم‌ترین و رایج ترین دلیل تمیز نشستن ماشین ظرفشویی استفاده از مواد شوینده نامناسب باشد. شوینده‌های ماشین ظرفشویی شامل پودر، ژل، مایع شستشو، نمک مخصوص ماشین ظرفشویی و قرص ظرفشویی می‌شود. هر یک از این انواع گوناگون شوینده کاربرد و کارایی گوناگونی دارد و یکی از آنها می‌تواند دلیل لکه‌های سفید روی ظروف باشد. در ادامه بیشتر با انواع شوینده آشنا خواهیم شد.

 

اگر از ماده شوینده نامناسب، تاریخ گذشته، تقلبی یا بی کیفیت استفاده کنید، در نهایت شستشوی ظروف، کیفیت شستشو و تمیزی مطلوبی نخواهید داشت.

– پودر شوینده ماشین ظرفشویی

پودرهای ماشین ظرفشویی از شایع ترین شوینده‌های مورد استفاده هستند که باید در کنار آنها حتما از مایع جلا دهنده و نمک ویژه هم استفاده کرد. این پودرها هنگامی که شستشو در دمای پایین انجام می‌گیرد، به خوبی در آب حل نشده و تقریبا بیشتر وقتها باعث به وجود آمدن رسوب یا لکه ابری شکل روی ظروف می‌شوند. یک دلیل سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی استفاده از این پودرهاست.

– ژل ماشین ظرفشویی

ژل ظرفشویی شوینده بهتری نسبت به پودرهای ظرفشویی به حساب می آید، چون که مشکل رسوب و حلالیت پایین در آب سرد را ندارد. ژل های ظرفشویی در انواع گوناگون ساده و آنزیم دار وجود دارند و این اواخر بیشتر استفاده می شود. استفاده از ژل های ظرفشویی هم بیشتر با استفاده از مایع جلادهنده و نمک مخصوص همراه است.

 

 

– مایع جلا دهنده یا براق کننده ظرفشویی

مایع جلادهنده یا براق کننده که با اسامی دیگری هم شناخته می‌شود، در مرحله آخر سیکل شستشو و زمان آبکشی ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مایع جلادهنده برای درخشندگی بیشتر ظروف و کمک به خشک شدن بهتر آنان استفاده می‌شود. اگر از مایع جلادهنده استفاده نشود یا کم باشد، به جز مشکل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی، امکان دارد در خشک شدن ظروف هم دچار مشکل شویم. در صورت زیاد بودن مقدار مایع جلادهنده هم مشکلات دیگری مانند باعث کف کردن زیاد در ماشین ظرفشویی خواهد شد.

– نمک ماشین ظرفشویی

نمک ویژه ماشین ظرفشویی یکی از اثرگذارترین مواردی است که بر روی شستشوی ظروف به وسیله ماشین ظرفشویی خواهد داشت. کیفیت نمک و مقدار آن خیلی مهم است چون که کار نمک ،گرفتن سختی آب و تنظیم آن است و این کار مستقیما در کیفیت شستشو و رسوب و سفیدک زدن ظروف دخیل می باشد.

– قرص ماشین ظرفشویی

قرص های ماشین ظرفشویی به علت عملکرد بهتری که در قیاس با دیگر شوینده ها نشان دادند از محبوبیت بیشتری برخوردارند. قرصهای ماشین ظرفشویی در چندین مدل آنزیم دار و بدون آنزیم و گچی و چند کاره که به جز شوینده دارای مایع جلادهنده و قدری نمک هم هستند ، در بازار وجود دارند.

 

مشکل در قسمت جاپودری

اگر محفظه جاپودری، خراب شده باشد، باعث می شود تا مواد شوینده وارد مخزن نشود.

خرابی المنت و ترموستات

گاهی امکان دارد پس از بیرون آوردن ظرف ها از ماشین ظرفشویی، لکه های سفید رنگ یا سفیدک های کوچکی را روی ظرف ببینید. عوامل گوناگونی سبب به وجود آمدن سفیدک روی ظرف ها می شوند ولی دلیل مهم آن امکان دارد به علت خراب شدن المنت و ترموستات ماشین ظرفشویی باشد. در چنین وضعیتی آب به درستی گرم نمی شود. گرم نشدن آب در ظرفشویی مانع حل شدن مواد شوینده به طور کامل می شود. به همین دلیل مواد شوینده حل نشده به ظروف می چسبند و سبب ایجاد سفیدک در ماشین ظرفشویی می شوند.

اختلال در عملکرد بازوهای آب پاش

داخل ماشین ظرفشویی قطعه ای قرار داده شده است که سبب پخش شدن آب در دستگاه و شست و شوی ظروف می شود. این قطعه که بازوی آب پاش نام دارد با چرخش خود سبب پخش شدن آب می شود. اگر بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی خراب شده باشد، آب درست در همه جای ظروف پخش نمی شود و مواد شوینده به ظروف درون دستگاه می چسبد.

 

چنانچه سوراخ های بازوی اسپری به شدت بسته شده باشد، تلاش کنید آن را با دست تمیز کنید. بازوی اسپری در پایین ماشین ظرفشویی وجود دارد و اغلب قابل جدا شدن است یا با بازکردن درپوش آن جدا می شود. از یک خلال دندان برای تمیز کردن سوراخ ها استفاده کنید و بعد بازوی اسپری را زیر آب داغ بشویید.

تنظیمات اشتباه ماشین ظرفشویی

تنظیمات ماشین ظرفشویی یکی دیگر از عوامل تمیز نشستن ظروف داخل ماشین ظرفشویی می باشد با تنظیم درست برنامه شستشو مقدار سختی آب نسبت به محل زندگی تنظیم می شود انتخاب دقیق برنامه نسبت به چرب بودن سطح ظروف سبب می شود دمای آب به اندازه کافی گرم شود و شستشوی خوبی داشته باشد.

 

 

کثیف بودن فیلتر تخلیه ظرفشویی

در قسمت کف ماشین ظرفشویی دستگاه فیلتری است که چنانچه کثیف باشد باعث گرفتگی خروجی آب شده و سبب بازگشت آب کثیف به چرخه شستشو می شود که این کار سبب کثیف ماندن ظرفها پس از پایان سیکل کاری می شود. همین طور در ماشین ظرفشویی های جدید پشت فیلتر کف دستگاه سنسور چربی وجود دارد که وقتی فیلتر کثیف می شود این سنسور در تشخیص میزان چربی اشتباه می کند که این فرایند سبب کثیف ماندن یا شستشو با زمان بسیار زیاد می شود.

 

اگر با ظروفی کثیف داخل ماشین ظرفشویی پس از شستشو روبرو شدید باید آبپاش های دستگاه را چک کنید تا گرفتگی و انسداد نداشته باشند،در برخی مواقع خرده ریز های ظروف یا رسوب داخل ماشین ظرفشویی این روزنه ها را مسدود می کند که این کار سبب می شود فشار آب برای پاشیدن روی ظروف کم شود و هنگامی که فشار پاشش آب کاهش می یابد ظروف شسته نشده و کثیف می ماند. پس باید آبپاش های دستگاه را باید تمیز کنیم که این سوراخ ها مسدود نباشند و اگر گرفتگی بود با استفاده از سوزن یا فشار باد این روزنه ها را باز کنید.

پایین بودن دمای آب

آب ماشین ظرفشویی شما باید حداقل به ۵۰ درجه سانتیگراد برسد تا ظروف به درستی تمیز شوند. بعضی از ماشین های ظرفشویی به صورت خودکار آب را تا این دمای ایده آل گرم می کنند.

 

چنانچه ماشین شما این گونه نیست و آب گرم به صورت مستقیم وارد ظرفشویی می شود چک کنید که آبگرمکن تا حد امکان نزدیک به ۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم شده باشد.

 

همین طور می توانید شیر آب سینک آشپزخانه را برای یک دقیقه، پیش از روشن کردن ماشین ظرفشویی باز کنید تا مطمئن شوید که آب گرم از همان ابتدای شستشو به داخل ماشین وارد شود.

خرابی شیر ورودی

چنانچه نکات قبلی را امتحان کرده اید و ماشین ظرفشویی شما هنوز به خوبی تمیز نمی شوید، امکان دارد در شیر ورودی آب مشکل داشته باشید. این قسمتی است که باعث می شود آب به داخل دستگاه وارد شود. نشان دیگری که دریچه ورودی شما خراب شده است: در طول چرخه شستشو صدایی شبیه چکش می شنوید.

 

برای برطرف کردن علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی و تعمیرات در این مورد می تواند پیچیده باشد، پس دفترچه راهنمای دستگاه را بخوانید تا ببینید نحوه عوض کردن شیر ورودی وجود دارد یا باید با نمایندگی تعمیرات ظرفشویی تماس بگیرید.

 

 

سختی آب

چنانچه آب منزلتان روی هر ظرفی که می ریزید، آثار گچی باقی می‌گذارد، علت آن سختی آب است.

 

آبی که پر از مواد معدنی بسیاری مثل کلسیم و منیزیم است. سختی آب همین طور می تواند در داخل ماشین ظرفشویی شما باقی بماند و بر کارایی و طول عمر آن اثر بگذارد سختی آب یک دلیل تمیز نشستن ماشین لباسشویی است.

 

بهتر است که یک فیلتر آب در مسیر لوله آبی که به منزل شما وارد می شود نصب کنید تا به کنترل آسیب ناشی از رسوبات معدنی کمک کند.

خراب بودن پمپ آب ماشین ظرفشویی

خراب شدن پمپ آب از دیگر علل تمیز نشستن ظروف به وسیله ماشین ظرفشویی می باشد و بررسی و تعمیر آن احتیاج به مهارت دارد. چنانچه بعد از روشن شدن ماشین ظرفشویی حس کردید که صدای وزوز از داخل دستگاه به گوش میرسد یا آبگیری دستگاه با مشکل روبرو شده است، باید پمپ را بررسی و در صورت نیاز آن را تعمیر یا عوض کنید.

چیدمان اشتباه ظروف در ماشین ظرفشویی

سه بازوی آبپاش در قفسه بالایی و پایینی و مرکزی وجود دارند که باید آب را روی همه ظروف در قفسه ها بپاشند. در خیلی وقتها چیدمان ظروف در قفسه ها طوری است که این آبپاشی نمی تواند بدرستی انجام گیرد. گیر کردن بازوها به قابلمه و ظرف های بزرگ، فاصله کم میان ظرف ها و عدم امکان ورود آب به درون آنها همه سبب میشوند تا کثیفی ها شسته نشوند. داخل قفسه های ماشین ظرفشویی محل قرار گرفتن هر یک از انواع ظروف مشخص است و بهتر است مطابق همین چیدمان را انجام دهید.

ایراد در قسمت برد کنترل الکترونیکی

می دانید که همه فرمان ها از راه این قسمت یعنی برد به دستگاه داده می شود در صورت خرابی برد نمی توانید کار خود را به خوبی انجام بدهد. برای این کار باید یک تعمیر کار ایراد آن را برطرف کند.

 

گردآوری: بخش خانه داری بیتوته

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید